Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA-ul s-a modificat de la 1 ianuarie 2020

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!

Livrari neimpozabile in Romania, regim contabil si fiscal TVA

de InfoTva.ro

de InfoTva.ro la 12 Mar. 2020 Exclusiv
Tags: livrari neimpozabile, regim contabil, tratament fiscal

In studiul de caz propus astazi, vom discuta despre achizitiile din tarile UE si non UE. Expertul nostru contabil ne va arata daca pentru achizitiile din state UE se depune declaratia 390, chiar daca societatea furnizoare nu depune declaratia. De asemenea, pentru achizitiile din UE si tari non UE vom vedea la ce rand se trec fiecare in declaratia 300.

De referinta avem urmatoarea situatie:

Societatea achizitioneaza material lemnos din Croatia, Slovenia, Bosnia, Ukraina, Belarus, care se incarca in camioane si se transporta pana in port (Italia, Polonia) si apoi cu vaporul pana la destinatia finala - tari non UE -, deci marfa nu ajunge in Romania. Pentru achizitiile din tarile UE se depune declaratia 390 si in conditiile in care societatea furnizoare nu depune declaratia? Achizitiile din UE si tari non UE la ce rand se trec fiecare in declaratia 300?
 
Receptia marfii se face la locul de incarcare. Ce documente trebuie intocmite pentru a beneficia de scutire TVA? Transportul pe uscat pana in port si pe mare este efectuat de firme din Croatia, Slovenia, Italia, Polonia. Aceste facturi de transport le transmitem in 390? Unele firme prestatoare depun 390 iar altele nu, e corect? Sunt scutite de TVA conform carui articol din Codul Fiscal? Facturile de transport se inregistreaza in valoarea marfii sau distinct, CONT 624? Si ce alte documente mai trebuie pe langa facturi ca aceasta cheltuiala sa fie credibila/deductibila? Exportul la ce rand se inregistreaza in Declaratia 300?
 
Expertul contabil, Amelia Dumitras, arata ca, in primul rand, trebuie retinut faptul ca achizitiile de la furnizori din Slovenia nu reprezinta pentru societatea din Romania achizitii intracomunitare de bunuri pentru care se datoreaza TVA prin aplicarea regimului de taxare inversa, asa cum nici achizitiile de la furnizori din Croatia, Bosnia, Ukraina si Belarus nu reprezinta pentru cumparatorul din Romania importuri de bunuri pentru care se datoreaza TVA in Romania. Aceste achizitii sunt neimpozabile in Romania deoarece locul achizitiei nu este in Romania. 
 
Achizitia din Slovenia reprezinta pentru cumparatorul din Romania o achizitie intracomunitara impozabila in Italia sau in Polonia deoarece bunurile expediate/transportate din Slovenia ajung pe teritoriul Italiei sau Poloniei. In acest sens, am in vedere definitia achizitiei intracomunitare de bunuri de la art. 273 "Achizitiile intracomunitare de bunuri" alin. (1) din Codul fiscal aplicabil in Romania "Se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor." De asemenea, conform prevederilor art. 276 “Locul achizitiei intracomunitare de bunuri” alin. (1), locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In situatia prezentata, transportul bunurilor se incheie in Italia/Polonia. Astfel, societatea A efectueaza o achizitie pe teritoriul national al Italiei impozabila in Italia/Poloniei impozabila in Polonia. In acest caz, inainte de efectuarea achizitie in Italia/Polonia, firma A din Romania trebuie sa se inregistreze la autoritatea fiscala din Italia/Polonia similar prevederilor art. 316 alin. (6) din Codul fiscal aplicabil in Romania "(6) Va solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform acestui articol, inainte de realizarea operatiunilor, persoana impozabila nestabilita in Romania si neinregistrata in scopuri de TVA in Romania, care intentioneaza:
a) sa efectueze o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care este obligata la plata taxei conform art. 308; sau
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile

Vezi detalii

Prevenirea si combaterea spalarii banilor. Obligatii procedurale si sanctiuni
Prevenirea si combaterea spalarii banilor. Obligatii procedurale si sanctiuni

Vezi detalii

Declaratia Unica 2020
Declaratia Unica 2020

Vezi detalii

b) sa efectueze o livrare intracomunitara de bunuri scutita de taxa."
 
Daca isi asuma riscul de a nu se inregistra in scopuri de TVA in Italia/Polonia, cumparatorul din Romania raporteaza valoarea achizitiei in Italia/Polonia, doar prin decontul de TVA cod 300, la randul 30 “Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile,….”, dar fara raportarea operatiunii prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul A. Prin aceasta declaratie se raporteaza doar valoarea achizitiilor intracomunitare de bunuri impozabile in Romania. 
 
In al doilea rand, trebuie retinut faptul ca livrarile de bunuri efectuate din porturile situate in Italia si Polonia nu reprezinta exporturi de bunuri in Romania, scutite cu drept de deducere conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. a) sau lit. b) din Codul fiscal. Operatiunea ar fi fost impozabila in Romania prin aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere numai daca bunurile ar fi fost expediate de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul unui stat tert. 
 
In acest sens, aduc drept argument prevederile O.P.A.N.A.F. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, art. 1 lit. e) conform carora 
“e) sunt considerate exporturi livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal si acestea reprezinta livrarile de bunuri care sunt transportate de pe teritoriul Uniunii Europene, astfel cum este definit la art. 267 din Codul fiscal, in afara Uniunii Europene. Exporturile au locul livrarii in Romania conform prevederilor art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca transportul bunurilor incepe din Romania si se termina in afara teritoriului Uniunii Europene, indiferent daca iesirea de pe teritoriul Uniunii Europene are loc prin punctele vamale apartinand autoritatii vamale a Romaniei sau ale altui stat membru.”
 
In situatia prezentata, operatiunea reprezinta un export de bunuri pe teritoriul Italiei/Poloniei, conform legislatiei fiscale si vamale din Italia/Polonia, iar scutirea se aplica conform cerintelor legislatiei fiscale din Italia. 
 
Daca isi asuma riscul de a nu se inregistra in scopuri de TVA in Italia/Polonia, cumparatorul din Romania raporteaza valoarea exportului din Italia/Polonia, doar prin decontul de TVA cod 300, la randul 3 alocat pentru “Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal, ………” .
 
Pentru incadrarea unei operatiuni in categoria operatiunilor impozabile in Romania trebuie sa aveti in vedere cele patru conditii reglementate prin articolul 268, alin. (1) care trebuie indeplinite, cumulativ: 
operatiunile care reprezinta sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau cu o prestare de servicii in sensul art. 270 – 272 din Codul fiscal sa fie efectuate cu plata;
locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor sa fie considerat in Romania, in conformitate cu prevederile art. 275 si 278;
livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa fie realizata de o persoana impozabila, definita la art. 269 alin. (1), actionand ca atare;
livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 269 alin. (2).
 
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 3 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 268, adoptate prin H.G. nr. 1 din 6 ianuarie 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal 
“Daca o operatiune indeplineste cumulativ conditiile prevazute la art. 268 alin. (1) lit. a), c) si d) din Codul fiscal, dar nu indeplineste conditia prevazuta la art. 268 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, operatiunea nu este impozabila in Romania. ”
 
Conform prevederilor art. 268 “Operatiuni impozabile” alin. (1), lit. b), locul de livrare a bunurilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 275 numai daca bunurile respective se gasesc pe teritoriul Romaniei. 
 
In ceea ce priveste receptia marfii, aceasta nu trebuie efectuata si inregistrata in evidenta contabila deoarece bunurile respective nu intra intr-o gestiune de marfuri. Practic, cumparatorul din Romania nu trebuie sa completeze documentul Nota de intrare – receptie, cu atat mai mult cu cat marfa nu este preluata de catre un gestionar intr-un depozit al societatii, fiind livrata direct din Italia/Polonia catre un cumparator stabilit pe teritoriul unui stat tert.
 
Avand in vedere faptul ca bunurile sunt exportate de pe teritoriul Italiei/Poloniei, fara a fi expediate de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul unui stat tert, operatiunea reprezinta un export de bunuri in Italia/Polonia pentru care este aplicabila legislatia fiscala din Italia/Polonia, fara a fi aplicabile prevederile legislatiei din Romania, de exemplu, prevederile art. 4 din O.P.A.N.A.F. nr. 103/2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, daca persoana impozabila din Romania este inregistrata in scopuri de TVA in Italia/Polonia asa cum impune legislatia fiscala din Italia/Polonia, societatea din Romania trebuie sa intocmeasca factura si sa justifice aplicarea regimului de scutire conform cerintelor din Italia/Polonia. pentru aplicarea regimului de scutire. 
 
In ceea ce priveste transportul bunurilor din Italia/Polonia catre clienti din diverse state membre sau din diverse state terte consider ca se aplica scutirea, similar prevederilor art. 294 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal aplicabil in Romania, dar numai daca societatea din Romania este inregistrata in scopuri de TVA in Italia sau in Polonia.
 
Daca isi asuma riscul de a nu se inregistra in scopuri de TVA in Italia/Polonia, cumparatorul din Romania trebuie sa aplice regimul de taxare inversa pentru serviciile de transport prestate de catre transportatori din Croatia, Slovenia, Italia, Polonia si sa raporteze valoarea acestora dupa cum urmeaza:
  • in cazul facturilor primite de la transportatori din state membre: atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 7 si 22, cu report la randul 7.1 si 22.1, cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul S;
  • in cazul facturilor primite de la transportatori din state terte: atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 7 si 22, fara report la randul 7.1 si 22.1, cat si prin declaratia informativa cod 394, in cartusul F.
 
In situatia in care conform conditiei de livrare INCOTERMS negociata cu clientul dintr-un stat tert prin care furnizorul isi asuma responsabilitatea efectuarii transportului de bunuri, valoarea facturii de transport primita de la transportator reintregeste valoarea bunurilor exportate (371 = 401 analitic transportator), declarate la biroul vamal din Italia/Polonia si inscrise in declaratia vamala de export din Italia/Polonia. 
 
Cheltuiala cu transportul bunurilor se inregistreaza distinct in debitul contului 624 numai daca obligatia efectuarii transportului revine clientului conform conditiei de livrare negociate, caz in care furnizorul recupereaza de la client valoarea transportului prin refacturare.
 
Autor: InfoTva.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Livrari neimpozabile in Romania, regim contabil si fiscal TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi





Atentie contabili!
TVA-ul s-a modificat de la 1 ianuarie!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA de la 1 ianuarie 2020"
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]
Atentie contabili!
TVA-ul s-a modificat de la 1 ianuarie!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!

"MODIFICARI Majore privind TVA de la 1 ianuarie 2020"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016