Tags: achizitii intracomunitare de bunuri, regim tva, furnizor din stat tert
O societate din Romania achizitioneaza piese pentru desfasurarea activitatii prin plasarea de comenzi si plata on-line. Facturile sunt primite pe mail, la furnizor este inscrisa adresa din United Kingdom si VAT Germania. Piesele au ajuns la clientul din Romania prin curier. In facturi este inscrisa valoarea TVA. Cum se inregistreaza in contabilitate TVA? Se aplica taxare inversa? La ce rand se inregistreaza in decont 300? Se declara in declaratia 390?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
In
factura atasata nu este inscris codul de TVA al cumparatorului din Romania, ceea ce ma determina sa consider ca societatea pe care o reprezentati a fost tratata de catre furnizorul din Germania drept persoana neimpozabila d.p.d.v. al TVA. Din acest motiv, daca bunurile respective au fost expediate/transportate de pe teritoriul Germaniei, furnizorul din Marea Britanie, identificat printr-un cod de TVA atribuit de autoritatea fiscala din Germania, a considerat ca efectueaza o livrare taxabila in Germania catre o persoana neimpozabila d.p.d.v. al TVA, caz in care a colectat TVA pentru autoritatea fiscala din Germania prin aplicarea cotei standard TVA 19%. In Germania cota standard TVA este 19%, cota identica cu cea aplicata in Romania pentru produse similare. Astfel, furnizorul A a aplicat regimul normal de taxare in Germania, fara a aplica regimul de scutire pentru livrarea intracomunitara de bunuri, similar prevederilor art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal aplicabil in Romania, armonizate cu prevederile art. 138 din Directiva CEE nr. 112/2006 privind sistemul taxei pe valoarea adaugata
"(1) Statele membre scutesc livrarea de bunuri expediate sau transportate catre o destinatie aflata in afara teritoriului lor respectiv, dar in cadrul Comunitatii, de catre vanzator sau persoana care achizitioneaza bunurile sau in numele acestora, pentru o alta persoana impozabila sau pentru o persoana juridica neimpozabila care actioneaza ca atare intr-un alt stat membru decat cel in care incepe expedierea sau transportul bunurilor."
De asemenea, prin aceiasi directiva, se prevede ca obligatia de plata pentru o livrare intracomunitara de bunuri revine cumparatorului conform prevederilor art. 197, daca acel cumparator este identificat in scopuri de TVA in statul membru in care este efectuata livrarea:
"( (1) TVA este datorata de persoana careia ii sunt livrate bunurile, in cazul in care se indeplinesc urmatoarele conditii:
(a) operatiunea taxabila este o livrare de bunuri efectuata in conformitate cu conditiile stabilite la articolul 141;
(b) persoana careia ii sunt livrate bunurile este o alta persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila, identificata in scopuri de TVA in statul membru in care este efectuata livrarea;
(c) factura emisa de persoana impozabila nestabilita in statul membru in care este stabilita persoana careia ii sunt livrate bunurile este intocmita in conformitate cu capitolul 3 sectiunile 3 - 5. "
Astfel, daca bunurile sunt expediate de pe teritoriul Germaniei pe teritoriul Romaniei, operatiunea reprezinta:
pentru furnizorul A identificat cu un cod valid de TVA in Germania: o livrare intracomunitara de bunuri scutita de TVA in Germania;
pentru cumparatorul B identificat cu un cod valid de TVA in Romania: o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila in Romania conform definitiei reglementate prin art. 273 "Se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor."
De asemenea, conform prevederilor art. 276 “Locul achizitiei intracomunitare de bunuri” alin. (1) "(1) Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor". Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 13 alin. (1) din normele de aplicare ale acestui articol
"13. (1) Conform art. 276 alin. (1) din Codul fiscal, locul unei
achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. ......."
Pentru achizitia efectuata, cumparatorul din Romania datoreaza TVA in Romania conform prevederilor art. 308 "Persoana obligata la plata taxei pentru achizitii intracomunitare" alin. (1) "Persoana care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri care este taxabila, conform prezentului titlu, este obligata la plata taxei."
In acest caz, daca societatea B detine un cod valid de TVA in sistemul VIES la data livrarii bunurilor de catre furnizorul A, trebuie sa va adresati furnizorului A pentru corectarea/stornarea facturii emise initial prin aplicarea regimului de taxare in Germania si emiterea unei facturi corecte prin aplicarea regimului de scutire specific livrarii intracomunitare de bunuri.
In situatia in care furnizorul A nu identifica un cod valid de TVA al cumparatorului B din Romania, cumparatorul trebuie sa aplice regimul de taxare inversa la valoarea totala a facturii 799,50 euro, inclusiv TVA, reintregind astfel costul de achizitie al bunurilor cu suma TVA colectata de catre furnizorul A, suma care nu poate fi recuperata prin exercitarea dreptului de deducere in Romania, prin
decontul de TVA cod 300.
In concluzie, avand in vedere ca furnizorul A actioneaza in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Germania pentru aplicarea regimului normal la livrare, avand un cod valid de TVA in sistemul VIES, respectiv DE ......, fara a actiona in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA pentru aplicarea regimului special pentru livrari intracomunitare la distanta, operatiunea reprezinta pentru cumparatorul din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri, impozabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427.
Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect d.p.d.v. al TVA in Romania, cumparatorul inregistrat in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316 este obligat sa respecte urmatoarele reguli:
sa aplice regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 aplicand
cota TVA asupra bazei de impozitare TVA determinata in lei prin utilizarea cursului de schimb valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizor ca data a exigibilitatii TVA. Prin aplicarea regimului de taxare inversa se respecta prevederile art. 326 "Plata taxei la buget" alin. (2) din Codul fiscal
"(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), persoana impozabila inregistrata conform art. 316 va evidentia in decontul prevazut la art. 323, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 - 301, taxa aferenta achizitiilor intracomunitare, bunurilor si serviciilor achizitionate in beneficiul sau, pentru care respectiva persoana este obligata la plata taxei, in conditiile prevazute la art. 307 alin. (2) - (6).";
sa raporteze valoarea achizitiei prin:
decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 20 cu report la randul 5.1 si 20.1“Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara”,
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregistrare avans pentru marca
Intrebare:
Avem urmatoarele informatii privind dosarul marcii UE:
Cerere de inregistrare a marcii UE primita 31.10.2024
Plata 1500 EURO in data de 31.10.2024
Data estimata a finalizarii examinarii 19.11.2024
Data estimata a publicarii cererii de inregistrare 21.11.2024
Procedura de opozitie:
Sfarsitul termenului de opozitie 21.02.2024
Data estimate a inregistrarii si publicarii marcii UE...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Conditii pentru realizarea divizarii
Intrebare:
Un SRL X, platitor de impozit profit si tva, doreste divizarea activitatii sale prin preluarea activitatii secundare de inchiriere si subinchiriere bunuri imobiliare proprii si inchiriate (CAEN 6820) de catre un alt SRL Y, platitor de impozit profit si tva prin transferul activelor imobiliare ale societatii X catre societatea Y, in baza actului de divizare. In ce conditii se poate face aceasta divizare? Societatea Y trebuie sa fie obligatoriu actionar al societatii X? Ce documente se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie echipament cu plata in rate
Intrebare:
Achizitionam un echipament printr-un contract de vanzare cumparare cu rezerva dreptului de proprietate. Plata echipamentului se face in 4 rate, facturate ca avans. Echipamentul este livrat la prima rata de avans. Cum evidentiem in contabilitate ca echipamentul este in posesia noastra? Cand se inregistreaza amortizarea lui? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere imobil prin BOOKING - AIRBNB
Intrebare:
PFA, cu cod CAEN 6202 - Activitati de consultanta in tehnologia informatiei, platitor de tva, detine un imobil achizitionat de la o PJ cu taxare inversa (apartament cu 2 camere) pe care doreste sa-l inchirieze in regim hotelier (booking, airbnb). Ce obligatii declarative are? Va trebui sa-si activeze CAEN-ul de inchiriere? Dar facturile emise vor fi cu tva?
In cazul in care va dori sa-si inchida PFA-ul, apartamentul va trece in patrimoniul personal. Va trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<