Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

O societate achizitioneaza in 2014 materie prima din care se foloseste doar o parte. Restul de materie prima se degradeaza si nu mai poate fi folosita. Vom stabili pe baza caror documente se poate scoate restul de marfa din gestiune. Din punct de vedere al impozitului pe profit potrivit art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, cheltuielile cu stocurile degradate si neimputabile sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea impozitului pe profit, cu exceptia celor care au fost asigurate.
Din punct de vedere ala TVA potrivit art.148 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, in cazul bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, NU se ajusteaza taxa deductibila daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente (in aceasta categorie sunt incluse si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii); si
contribuabilul face dovada ca bunurile respective au fost distruse.
Redam mai jos pct. 10 din Normele metodologice de aplicare a art 148 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal:
"(10) In sensul art. 148 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
a) calamitatile naturale si cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
b) furtul bunurilor demonstrat pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor

Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
c) contractele de leasing financiar avand ca obiect bunuri mobile corporale, altele decat bunurile de capital, care se reziliaza, iar bunurile nu sunt restituite de utilizator in termenul prevazut in contract, caz in care locatorul/finantatorul nu are obligatia sa efectueze ajustari ale taxei deduse daca face dovada ca a initiat si a efectuat demersuri pentru recuperarea bunului, indiferent daca la finalizarea acestor demersuri bunul este sau nu recuperat de catre societatea de leasing;
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, caz in care nu se fac ajustari ale taxei deductibile daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
1. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii;
2. se face dovada ca bunurile au fost distruse;"
Scoaterea din evidenta a stocurilor deteriorate, care nu mai pot fi utilizate in activitatea economica, se poate efectua in urma operatiunii de inventariere in urma careia se constata deteriorarea acestora. Avand la baza propunerea de casare a stocurilor exprimata de catre comisia de inventariere, se intocmeste un Proces verbal pentru scoaterea acestora din evidenta. In continutul procesului verbal veti prezenta cauzele obiective care au condus la degradare si orice alte informatii considerati a fi relevante in acest sens.
Dovada conform careia bunurile au fost distruse poate fi reprezentata de contractul incheiat cu o societate specializata in colectarea deseurilor, precum si de alte documente din care sa reiasa transmiterea bunurilor in vederea distrugerii (aviz de insotire a marfurilor, proces verbal de predare etc.).
Conform Normelor de aplicare a Codului fiscal, obligatia de a demonstra sau confirma ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate revine persoanei impozabile. Daca organele de inspectie fiscala considera ca dovezile furnizate de persoana impozabila nu sunt suficiente, atunci acestea pot obliga contribuabilul sa efectueze ajustarea taxei.
Scoaterea de evident contabila a stocurilor de lumanari degradate se va face prin formula contabila:
6588 analitic distinct = 301
Daca nu se face dovada ca bunurile au fost distruse se ajusteaza TVA:
635 = 4426
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vanzare produse expirate. Cheltuieli deductibileMarfuri expirate. Ce tratament fiscal aplicam?Considerente fiscale privind rebuturile de produse finite si semifabricate rezultate din procesul de productie - publicat in noiembrie 2007TVA pentru perisabilitatile admise de legeCe regim TVA aplicam unor produse degradate ca urmare a unei inundatiiArticole similare
Societate declarata inactiva si cod TVA anulat. Cum procedam si care sunt consecintele fiscale?Contul contabil care poate fi folosit pentru inregistrarea facturilor de gaze naturale in 2022Inchiriere cladiri. Cum emitem facturile si ce regim TVA se aplica?Cum se scad din evidenta creantele neincasateDespagubiri pe baza Hotararii judecatoresti. Cum procedam?Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorArticole similare
Ce declaratii fiscale au termen in decembrie 2014?Legea 123 din 2014 pentru modificarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal - Reducerea contributiei de asigurari socialeAchizitii intracomunitare de bunuri cu reducere comerciala la livrare. Cum facem ajustarea de TVA?Alocatiile de stat pentru copii, majorate din luna ianuarie 2024Deductibilitate cheltuieli. TVA vs. impozit pe profitUltimele articole
Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Noutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025Facturare amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?Cota TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Articole similare
MFP: Proiect de ordin pentru asistenta in vederea completarii si depunerii declaratiei uniceCand nu se aplica plata TVA la incasare potrivit noului proiectObligatii fiscale 2013: Contributii datorate de platitorii de venituri cu retinere la sursa2012 incepe cu un nou COD FISCALComision din vanzari incasat prin transfer bancar. Ce obligatii apar?Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Studiu de caz: Transport. Facturare TVASeminarul de Fiscalitate si Contabilitate: Noul cod Fiscal 2016. Doi lectori exceptionali!Noi prevederi prind reinregistrarea in scopuri de TVACare sunt livrarile de bunuri si prestarile de SERVICII pentru care se aplica noua cota de TVA redusa?Bon valoric nr. 4Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Noutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacturare amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"