Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va informam ca a fost publicat recent un proiect de ordin al ministrului finantelor publice si al ministrului justitiei privind aprobarea procedurilor de stabilire, plata si rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si a modelului si continutului unor formulare utilizate in administrarea impozitului pe venit.
Potrivit dispozitiilor art. 111 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care realizeaza venituri din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii, asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, datoreaza impozit pe venit.
In cazul in care transmisiunea dreptului de proprietate se realizeaza prin procedura notariala, impozitul se calculeaza si se incaseaza de notarul public inainte de autentificarea actului sau, dupa caz, intocmirea incheierii de finalizare a succesiunii si se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost incasat.
De asemenea, notarii publici au obligatia sa depuna semestrial, la organul fiscal teritorial, o declaratie informativa privind transferurile de proprietati imobiliare, cuprinzand elemente pentru fiecare tranzactie, pe beneficiari de venit.
In cazul in care, dupa autentificarea actului sau intocmirea incheierii de finalizare in procedura succesorala, se constata erori sau omisiuni in calcularea si incasarea impozitului, notarul public comunica organului fiscal competent aceasta situatie, cu motivarea cauzelor care au determinat eroarea sau omisiunea. Organul fiscal competent stabileste impozitul pe veniturile din transferul proprietarilor imobiliare din patrimoniul personal datorat si diferenta de impozit de plata si emite o decizie de impunere, potrivit dispozitiilor art. 112 din Codul fiscal.
In situatia in care transferul dreptului de proprietate sau al dezmmembramintelor acestuia se realizeaza prin hotarare judecatoareasca ori prin alta procedura decat cea notariala, impozitul se calculeaza si se incaseaza de catre organul fiscal competent, pe baza deciziei de impunere, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei.
Procedura de calcul, incasare si plata a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, precum si obligatiile declarative, se stabilesc prin norme metodologice emise prin ordin comun al ministrului finantelor publice si ministrului justitiei, cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, in conformitate cu dispozitiile art. 111 alin. (8) din Codul fiscal.

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
In vederea aplicarii dispozitiilor art. 111, alin. (8) din Codul fiscal, prin prezentul proiect de ordin se propune:
1. Aprobarea modelului si continutului urmatoarelor formulare, precum si a instructiunilor de completare a acestora:
- 208 Declaratie informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal", utilizat pentru declararea impozitului calculat si incasat de notarii publici, pe beneficiari de venit;
Totodata, in vederea simplificarii procedurii de notificare a organului fiscal tranzactiile cu valoare declarata sub valoarea minima stabilita prin studiul de piata, propunem introducerea in continutul formularului 208 a unor informatii care vor permite notarilor publici indeplinirea obligatiei prevazute la art. 111 alin. (4) din Codul fiscal, pe baza aceluiasi formular prin care se declara impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare si celelalte elemente privind tranzactiile imobiliare.
- 209 Declaratie privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal utilizat pentru declararea veniturilor obtinute din transferul dreptului de proprietate asupra proprietatilor imobiliare prin alta procedura decat cea notariala sau judecatoareasca.
- 253 Decizie de impunere privind venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, utilizat de organul fiscal competent pentru stabilirea impozitului pe venit, in cazul in care transferul dreptului de proprietate asupra proprietatilor imobiliare se face prin alta procedira decat cea notariala.
- 254 Decizie de impunere privind rectificarea impozitului venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, utilizat pentru stabilirea diferentelor de impozit de plata, in cazul in care, dupa autentificarea actului sau intocmirea incheierii de finalizare in procedura succesorala, de catre notarul public, se constata erori sau omisiuni in calcularea si incasarea impozitului.
- Borderou privind distribuirea catre unitatile administrativ-teritoriale a sumei reprezentand impozit pe venitul din transferurile proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
- Situatia centralizata a sumelor care urmeaza a fi virate unitatilor administrativ-teritoriale publice in contul 21.03.02.18 - Veniturile bugetului local - Impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
2. Aprobarea procedurii privind declararea si plata impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
3. Aprobarea procedurii de emitere a Deciziei de impunere privind venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
4. Aprobarea procedurii de rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
Proiectul de ordin a fost elaborat si cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.
Sursa: Ministerul Finantelor Publice
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
- Transfer proprietati imobiliare
- Patrimoniul personal
- Formularul 208
- Impozitul pe venit
- Notari publici
Articole similare
Noutati privind Declaratia 209Vezi in ce conditii se depune Formularul 208Articole similare
Calendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiDeclaratii pe care le depunem la 25 iulie. O lista cu declaratiile cu termen-limitaCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru zilele de 26 si 28 februarieObligatii fiscale 2012: termentul urmator pentru depunerea declaratiilorComunicat oficial MFP: Scutirea de la plata impozitului pe transfer pentru persoanele care apeleaza la Legea darii in plataUltimele articole
Ghid ANAF pentru veniturile din arenda. Ce trebuie sa stii in 2025PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Articole similare
Obligatii fiscale cu termenul de depunere 25 ianuarieVezi in ce conditii se depune FORMULARUL 208Noutati legislatie Fiscala 14-18 iulie 2008 - Monitorul OficialNou proiect de modificare a unor formulare. Vezi noutatile!ANAF modifica doua formulare privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliareUltimele articole
Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Luni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleJoi, 25 iulie, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale la ANAFJoi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleCalendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Articole similare
Buletin ANAF: Noile acte normative cu incidenta fiscala din intervalul 25-29 iulie 2016Venituri din cedarea folosintei bunurilor. Care sunt obligatiile declarative si de plata?Mod de calcul sume redirectionate prin formularul 177Telemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta, obtinute in anul 2021, care se declara in Declaratia UnicaUltimele articole
IMPOZITUL PE VENIT. Conditii pentru acordarea scutirii impozituluiPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Impozit pe profit in 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Declaratia Unica in 2025. Principalele modificari fata de vechiul formularPFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaArticole similare
Ce tratament fiscal aplicam pentru servicii externe de tip tranzactii de valori mobiliare?Profesia de inspector fiscal va dispareaDeclaratia 208. Termen depunere si instructiuni de completareServicii de formare profesionala furnizate de nerezident. Cum se impoziteaza?Precizare de la ANAF: Cele 10 tipuri de activitati independente pentru care platiti impozit pe venitUltimele articole
Noua Lege ONRC: Actul constitutiv necesar pentru infiintarea firmelor poate fi intocmit online, prin completarea unui formular-tipANAF a publicat Ghidul fiscal al contribuabililor care realizeaza venituri din profesii liberaleLegea 129/2019. Obligatiile societatilor care nu se incadreaza la entitate raportoarePFA. Dotare casa de marcat, in functie de codul CAENVanzare terenuri. Persoana fizica inregistrata in scopuri de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"