keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 13 Dec. 2024
Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025
Tags: contract de inchiriere, procedura inregistrare contracte de inchiriere

Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF, procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025, aparand noi obligatii pentru proprietari.

Este vorba despre Proiectul de Ordin privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune”.

Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025

Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024 s-a stabilit ca pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun, sa se desemneze proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care sa indeplineasca obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti.

Potrivit prevederilor art.83 alin.(6), teza 1, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/07.11.2024, contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent (anterior, prevederea legala era reglementata de art.120 alin.(61) din Codul fiscal).

Conform art.1798 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata, care au fost inregistrate la organele fiscale, constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.

Pentru aplicarea acestor prevederi legale a fost emis Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.114/2019, prin care a fost aprobata procedura de inregistrare a contractelor de locatiune la organul fiscal competent, precum si  modelul si continutul formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune".

Ca urmare a obligatiei instituita prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024, este necesara modificarea si completarea prevederilor Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.114/2019.

Prin prezentul proiect de ordin se propune:

- completarea procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune cu prevederi privind desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal care indeplineste obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, in cazul in care bunul este detinut in comun;

- completarea modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune", precum si a instructiunilor de completare ale acestuia, in sensul celor mentionte mai sus.

Modelul cererii de inregistrare a contractelor de locatiune este pus in dezbatere publica de ANAF, insa poate fi consultat AICI»

Extras din Proiectul de Ordin:


ART. I Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune.”, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 109 din 12 februarie 2019, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:   

   
1. La anexa nr.1, punctul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

  
„1. Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent, potrivit art.83 alin.(6) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.”.

   
2. La anexa nr.1, punctul 2.(2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

  
„2.(2). Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent, revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz.”.

3. Anexa nr. 2 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.

ART. II Anexa nr. 1 face parte integranta din prezentul ordin.

ART. III In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum si in cazul actelor de modificare a acestora, inregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplica prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal care indeplineste obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere.

 
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016