Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF, procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025, aparand noi obligatii pentru proprietari.
Este vorba despre Proiectul de Ordin privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune”.
Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025
Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024 s-a stabilit ca pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun, sa se desemneze proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care sa indeplineasca obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti.
Potrivit prevederilor art.83 alin.(6), teza 1, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/07.11.2024, contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent (anterior, prevederea legala era reglementata de art.120 alin.(61) din Codul fiscal).
Conform art.1798 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata, care au fost inregistrate la organele fiscale, constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.
Pentru aplicarea acestor prevederi legale a fost emis Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.114/2019, prin care a fost aprobata procedura de inregistrare a contractelor de locatiune la organul fiscal competent, precum si modelul si continutul formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune".
Ca urmare a obligatiei instituita prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024, este necesara modificarea si completarea prevederilor Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.114/2019.
Prin prezentul proiect de ordin se propune:
- completarea procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune cu prevederi privind desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal care indeplineste obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, in cazul in care bunul este detinut in comun;
- completarea modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune", precum si a instructiunilor de completare ale acestuia, in sensul celor mentionte mai sus.
Extras din Proiectul de Ordin:
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
ART. I Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune.”, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 109 din 12 februarie 2019, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La anexa nr.1, punctul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„1. Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent, potrivit art.83 alin.(6) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.”.
2. La anexa nr.1, punctul 2.(2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„2.(2). Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent, revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz.”.
3. Anexa nr. 2 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
ART. II Anexa nr. 1 face parte integranta din prezentul ordin.
ART. III In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum si in cazul actelor de modificare a acestora, inregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplica prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal care indeplineste obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere.
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF: Procedura de solutionare a cererii de inregistrare optionaleTranzactii imobiliare efectuate de o persoana fizica. Care sunt obligatiile TVA?Refacturarea utilitatilor catre chiriasiComunicare ANAF: Ghid fiscal - Impunerea veniturilor din activitati independente pe baza normelor de venitExpirare CONTRACT DE INCHIRIERE punct de lucru. Cum tratam cheltuielile deductibile si nedeductibile?Ultimele articole
Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVATaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaCum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneImpozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utileErori contabile si fiscale TVA. Cum se corecteaza acestea?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"