Tags: contracte de inchiriere, inregistrare la organul fiscal competent
In cazul unui contract de inchiriere spatiu intre o persoana juridica (Locatar) si persoana fizica (locator) se pune intrebarea: in ce masura dezavantajeaza sau la ce riscuri se supune persoana juridica in cazul in care persoana fizica nu inregistreaza contractul de inchiriere la ANAF? In contract ar trebui prevazuta clauza cu privire la inregistrarea contractului la ANAF de catre locator?
Raspuns oferit de Portal Codul Fiscal:
Obligatia inregistrarii contractelor de inchiriere la organul fiscal competent a fost eliminata din legislatia fiscala prin O.U.G. nr. 18/2018.
Ulterior, s-a adoptat posibilitatea inregistrarii fiecarui contract de inchiriere la organul fiscal prin O.P.A.N.A.F. nr. 114 din 21 ianuarie 2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune".
Acest act normativ a fost adoptat, atat in baza prevederilor art. 342 alin. (1) si (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cat si in baza prevederile art. 1798 "Caracterul executoriu" din Codul civil conform caruia "Contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata care au fost inregistrate la organele fiscale, precum si cele incheiate in forma autentica constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege." Incheierea contractelor in forma autentica se refera la inregistrarea contractului de inchiriere la notar.
Astfel, potrivit prevederilor din Anexa nr. 1 din ordin, contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata pot fi inregistrate la organele fiscale centrale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Organul fiscal central competent este:
a) organul fiscal central in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii;
b) organul fiscal central in a carui raza teritoriala locatorul, persoana fizica rezidenta, are domiciliul fiscal, potrivit legii;
c) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul care face obiectul contractului de locatiune - in cazul persoanelor fizice nerezidente."
Astfel, contractul de inchiriere incheiat intre locator si locatar care cuprinde clauze distincte privind drepturile si obligatiile partilor, inclusiv tariful de inchiriere negociat, este valabil chiar daca nu este inregistrat la organul fiscal sau autentificat la notar.
Pentru veniturile din inchiriere, persoana fizica are obligatia declararii prin declaratia unica, societatea comerciala neavand nicio obligatie in acest sens.
Prin urmare, societatea nu se supune la niciun risc in situatia in care persoana fizica nu inregistreaza contractul de inchiriere la organul fiscal.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale
Intrebare:
Am nevoie sa ma consiliati si sa ma corectati, daca am gresit la interpretarea legii 16/2017.
Stiu ce este A1 si care sunt conditiile de obtinere.
Astfel, ma intereseza, strict urmatoarele aspecte:
1. O societate X SRL din Romania, isi detaseaza transnational un angatat al sau (A), in Germania, pentru o perioada 24 luni. Peste 10 luni, acest angatat se muta la o alta societate Y SRL, care il detaseaza tot in Germania.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratamentul investitiei executate de tert pe terenul persoanei impozabile
Intrebare:
Suntem un SRL. Exista un Contract de Comodat pentru un teren intre doua parti (A FIRMA SRL SI B TERTUL). Firma B a luat spre folosinta acest teren pe o perioada de 5 ani. In aceasta perioada s-au efectuat amenajari pe teren pentru a se putea depozita materiale. Cheltuielile sunt suportate de firma B dupa cum este stiplulat si in contract, ca orice imbunatatire a terenului o va suporta firma B fara posibilitatea recuperarii cheltuielilor (acestea fiind executate de comun acord intre...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Contract de imprumut
Intrebare:
Care este diferenta dintre contractul de imprumut si cel de creditare?
De exemplu, daca o societate imprumuta o alta societate, care contract trebuie folosit, cel de imprumut ori cel de creditare?
In opinia mea, un asociat crediteaza societatea, iar intre societati este de imprumut, e corect ceea ce zic eu?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Organizarea si efectuarea inventarierii
Intrebare:
O microinteprindere are doar 2 angajati dintre care unul este administrator si raspunde de departamentul financiar-contabil.
In vederea efectuarii inventarierii anuale conform legislatiei in vigoare nu putem indeplini criteriile privind constituirea comisiei de inventariere din cel putin 2 persoane presedinte.
Exista un temei legal sau exceptii legale care sa permita efectuarea inventarierii cu o singura persoana sau asociatul/asociatii pot face parte din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<