Tags: contracte de inchiriere, inregistrare la organul fiscal competent
In cazul unui contract de inchiriere spatiu intre o persoana juridica (Locatar) si persoana fizica (locator) se pune intrebarea: in ce masura dezavantajeaza sau la ce riscuri se supune persoana juridica in cazul in care persoana fizica nu inregistreaza contractul de inchiriere la ANAF? In contract ar trebui prevazuta clauza cu privire la inregistrarea contractului la ANAF de catre locator?
Raspuns oferit de Portal Codul Fiscal:
Obligatia inregistrarii contractelor de inchiriere la organul fiscal competent a fost eliminata din legislatia fiscala prin O.U.G. nr. 18/2018.
Ulterior, s-a adoptat posibilitatea inregistrarii fiecarui contract de inchiriere la organul fiscal prin O.P.A.N.A.F. nr. 114 din 21 ianuarie 2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune".
Acest act normativ a fost adoptat, atat in baza prevederilor art. 342 alin. (1) si (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cat si in baza prevederile art. 1798 "Caracterul executoriu" din Codul civil conform caruia "Contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata care au fost inregistrate la organele fiscale, precum si cele incheiate in forma autentica constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege." Incheierea contractelor in forma autentica se refera la inregistrarea contractului de inchiriere la notar.
Astfel, potrivit prevederilor din Anexa nr. 1 din ordin, contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata pot fi inregistrate la organele fiscale centrale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Organul fiscal central competent este:
a) organul fiscal central in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii;
b) organul fiscal central in a carui raza teritoriala locatorul, persoana fizica rezidenta, are domiciliul fiscal, potrivit legii;
c) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul care face obiectul contractului de locatiune - in cazul persoanelor fizice nerezidente."
Astfel, contractul de inchiriere incheiat intre locator si locatar care cuprinde clauze distincte privind drepturile si obligatiile partilor, inclusiv tariful de inchiriere negociat, este valabil chiar daca nu este inregistrat la organul fiscal sau autentificat la notar.
Pentru veniturile din inchiriere, persoana fizica are obligatia declararii prin declaratia unica, societatea comerciala neavand nicio obligatie in acest sens.
Prin urmare, societatea nu se supune la niciun risc in situatia in care persoana fizica nu inregistreaza contractul de inchiriere la organul fiscal.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu un raspuns referitor la transmiterea prin sistemul e-Factura a facturilor emise catre persoane fizice:<br />
Este vorba despre avansuri facturate si incasate pentru livrarea de apartamente, livrare care va avea loc la sfarsitul anului 2025 cand va fi finalizata constructia de imobile.<br />
Am considerat ca incasarea sumelor cu titlu de avans nu reprezinta livrare de bunuri sau prestare de servicii si in e-factura se va trimite doar factura finala prin care...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: S-a depus bilantul aferent anului 2023 cu intarziere in data de 10.06.2024, e obligata firma sa treaca la impozit pe profit? Daca da, cu ce data? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<