Tags: contract de superficie, determinare impozit, determinare venit persoana fizica
Un contract de superficie intre o persoana fizica si un SRL, 1300 Eur/ha/an (parte fixa, partea de start de fapt in primul an 5% indice inflatie aplicat la anul anterior 6% profit net din anul anterior). Durata contract 25 ani. Cum se determina venitul si impozitul pentru persoana fizica? Va multumesc!
Raspunsul consultantului fiscal Alina Elena:
Potrivit Codului civil, superficia reprezinta dezmembramant al dreptului de proprietate privata.
Potrivit art. 111 alin. (1), (4) si (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, (1) La transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, contribuabilii datoreaza un impozit care se calculeaza prin aplicarea cotei de 3% asupra venitului impozabil. Venitul impozabil se stabileste prin deducerea din valoarea tranzactiei a sumei neimpozabile de 450.000 lei. (...)
(4) Impozitul prevazut la alin. (1) si (3) se calculeaza la valoarea declarata de parti in actul prin care se transfera dreptul de proprietate sau dezmembramintele sale. in cazul in care valoarea declarata este inferioara valorii minime stabilite prin studiul de piata realizat de catre camerele notarilor publici cu experti evaluatori autorizati in conditiile legii, impozitul se calculeaza la nivelul valorii stabilite prin studiul de piata. (...)
(6) Impozitul prevazut la alin. (1) si (3) se calculeaza si se incaseaza de notarul public inainte de autentificarea actului sau, dupa caz, intocmirea incheierii de finalizare a succesiunii. Impozitul calculat si incasat se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost incasat. (...)
Pentru alte proceduri decat cea notariala sau judecatoreasca contribuabilul are obligatia de a declara venitul obtinut in maximum 10 zile de la data transferului, la organul fiscal competent, in vederea calcularii impozitului. .
Asadar, pentru transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, se datoreaza un impozit care se calculeaza prin aplicarea cotei de 3% asupra venitului impozabil. Venitul impozabil se stabileste prin deducerea din valoarea tranzactiei a sumei neimpozabile de 450.000 lei.
Acest impozit se calculeaza la valoarea declarata de parti in actul prin care se transfera dezmembramantul dreptului de proprietate si se incaseaza de notarul public inainte de autentificarea actului. In cazul in care valoarea declarata este inferioara valorii minime stabilite prin studiul de piata realizat de catre camerele notarilor publici, notarul public notifica organelor fiscale respectiva tranzactie.
Persoana fizica, proprietara a terenului pe care se constituie superficia, are calitatea de contribuabil datorand pentru sumele de bani incasate in baza contractului de superficie impozit pe venit din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia din patrimoniul personal.
Pentru primul an, calcularea si incasarea impozitului trebuia efectuata de notarul public inaintea de autentificarea actului prin care se transmite dezmembramantul dreptului de proprietate, in cazul in care tranzactia s-a realizat prin autentificarea contractului la notar.
Pentru anii urmatori derularii contractului de superficie, impozitul se stabileste de catre organul fiscal competent conform Ordinului comun al MFP/MJ nr. 1022/2562/2016 privind aprobarea procedurilor de stabilire, plata si rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si a modelului si continutului unor formulare utilizate in administrarea impozitului pe venit.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie intracomunitara si declarare in RO e-Transport
Intrebare:
Avem urmatoarea operatiune: Firma B din Romania achizitioneaza un echipament de la furnizor A1 Italia, cu livrare din Polonia de la A2 (furnizorul lui A1). Livrarea se va face de la A2 direct catre clientul meu final din RO, transportul fiind asigurat de firma din POLONIA. Cum tratam aceasta operatiune? Cum ar trebui declarata in RO E-TRANSPORT, pe cine completam la furnizor avand in evdere ca marfa pleaca din POLONIA?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie contabila prelucrare materii prime
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu monografia contabila pentru urmatoarea tranzactie:
Compania A achizitioneaza bunuri de natura stocurilor (materii prime/marfuri) de la compania B. Conform contractului, livrarea nu se face la sediul companiei A, ci direct de la compania B la compania C. Compania C primeste bunurile cu titlu gratuit in vederea prelucrarii/executarii unor servicii, urmand ca ulterior sa returneze catre compania A bunurile modificate.
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturarea comisioanelor primite de agentiile de turism de la brokerii de asigurari
Intrebare:
O agentie de turism tour-operatoare lucreaza cu un broker in asigurari pentru partea de asigurari de calatorie pentru clientii ei. Agentia le recomanda clientilor acel broker, pregateste documentele necesare pentru asigurare si le transmite apoi catre broker, care incheie propriu-zis polita de asigurare. Clientii achita polita de asigurare direct catre broker, agentia nu refactureaza sau nu include asigurarile in pachetele de servicii. Pentru aceste recomandari / clienti adusi,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<