Tags: bunuri declasate, tva, stocuri deteriorate, deductibilitate cheltuieli
In analiza de mai jos, avem cazul unei societati care are in stocul de produse finite anumite produse care s-au deteriorat prin depozitare (prezinta zgarieturi, lovituri, deformari, exfoliere vopsea) sau s-a constatat ulterior ca au probleme de calitate.
Pentru aceste produse firma intocmeste un proces-verbal de declasare bunuri pentru scaderea din gestiunea si predarea drept deseu. Aceste deseuri (produse finite cu defect) se transfera in alta gestiune de unde se valorifica la un pret de piata. Orice declasare se face cu valorificare.
Stabilim daca, in aceste conditii, diferenta intre costul de descarcare din gestiune a produselor si valoarea rezultata din valorificare este deductibila. De asemenea, vom vedea daca aceasta parte neacoperita de cost ar putea fi considerata livrare de bunuri si daca se colecteaza TVA.
Iata raspunsul specialistului:
Din datele furnizate de dvs. inteleg ca pentru produse finite din stocurile dvs care s-au deteriorat prin depozitare ati intocmit proces verbal de declasare bunuri, bunuri pe care le-ati probabil le-ati dezmembrat daca ati obtinut deseuri pe care le valorificati prin vanzarea lor. Nu ati precizat tipul deseurilor pentru a vedea daca se incadreaza in categoria acelor pentru care se aplica taxarea inversa. Consider ca un produs finit cu defect nu se incadreaza la deseuri, asa cum afirmati : “aceste deseuri ( produse cu defect )”.
Conform lit c) a alin (4) de la art. 25 din Codul fiscal cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor scoase din gestiunea produselor finite a bunurilor degradate in baza Procesului-Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale reprezinta o cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit:
“ART. 25 - Cheltuieli
(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
3. bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii;
NM 17. (3) In sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.”
Astfel va trebui sa faceti urmatoarele inregsitrari in contabilitate:
607 ch nedeductibila = 371
635 tva nedeductibil = 4426 ( ajustarea TVA, art. 304 CF ): se declara in Decontul TVA 300 la rd. 32 cu minus si nu se emite autofactura
Astfel formularea dvs. “In aceste conditii diferenta intre costul de descarcare din gestiune a produselor si valoarea rezultata din valorificare,adica partea de cost neacoperita de venit - este deductibila sau nedeductibila ? Aceasta parte neacoperita de cost ar putea fi considerata livrare de bunuri si sa se colecteze TVA ?” se concretizeaza prin declararea ca nedeductibil a costului bunurilor scoarse din gestiune si a TVA nedeductibil aferent
Pentru deseurile rezultate in urma casarii pe care le valorificati prin vanzare veti efectua urmatoarele inregistrari contabile:
Receptia deseurilor:
346 = 711
"Produse reziduale" "Venituri aferente costurilor
stocurilor de produse"
Valorificarea deseurilor prin vanzare:
4111 = 703
"Clienti" "Venituri din vanzarea
produselor reziduale"
Descarcarea gestiunii de produsele vandute:
711 = 346
"Venituri aferente costurilor "Produse reziduale"
stocurilor de produse"
Pentru vanzarea deseurilor industriale reciclabile (deseuri metalice feroase, deseuri metalice neferoase, deseuri de hartii-cartoane, deseuri de sticla -sparturi de sticla, deseuri de mase plastice, deseuri de cauciuc - anvelope uzate, camere de aer si articole din cauciuc uzate, deseuri textile) se aplica taxarea inversa conform art. 331 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
ART. 331 - Masuri de simplificare
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 307 alin. (1), in cazul operatiunilor taxabile, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul pentru operatiunile prevazute la alin. (2). Conditia obligatorie pentru aplicarea taxarii inverse este ca atat furnizorul, cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316.
(2) Operatiunile pentru care se aplica taxarea inversa sunt:
a) livrarea urmatoarelor categorii de bunuri:
1. deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;
2. reziduuri si alte materiale reciclabile alcatuite din metale feroase si neferoase, aliajele acestora, zgura, cenusa si reziduuri industriale ce contin metale sau aliajele lor;3. deseuri de materiale reciclabile si materiale reciclabile uzate constand in hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla;
4. materialele prevazute la pct. 1 - 3 dupa prelucrarea/transformarea acestora prin operatiuni de curatare, polizare, selectie, taiere, fragmentare, presare sau turnare in lingouri, inclusiv a lingourilor de metale neferoase pentru obtinerea carora s-au adaugat alte elemente de aliere;
ART. 304 - Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital
(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. in cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare; Norme metodologice
78. (10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
(12) Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
O firma platitoare de impozit pe profit detine actiuni la o alta firma din Romania din 2018. In 2024 aceste actiuni se vand, iar castigul din vanzare este 10.000.000 ron. Cum se impoziteaza acest casting la societatea care a vandut actiunile?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
In cazul unei achizitii intracomunitare, camionul cu care se transporta marfa se schimba pe traseu. Transportatorul nu actualizeaza numarul masinii in UIT-ul generat si nici nu informeaza societatea despre acest lucru. Masina este oprita pentru control de catre cei de la ANAF Antifrauda si societatea destinatara a transportului primeste amenda, amenda pe care transportatorul si-o asuma, societatea refacturand contravaloarea acesteia. Intrebarea este daca amenda nu ar trebui sa fie...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate din Spania, inregistrata in VIES organizeaza in Romania spectacole de muzica.
Aceasta societate este obligata sa plateasca drepurile de autor pentru muzica utilizata in spectacole catre organizatia noastra care este organism de gestiune colectiva a drepturilor de autor (inregistrat deasemnea in VIES).
Factura emisa de care organizatia noastra va fi cu TVA sau este considerata prestare intracomunitara de servicii?
Ce obligatii...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate a luat o masina in leasing la o valoare de 337.064,30 lei (conform contract leasing), dupa 1 an am valoare ramasa neamortizata = 224709,42, valoare amortizata = 112.354,88 lei, valoare contract leasing neachitat = 148.055,59 lei, dobanda contract neachitata 3612.39 lei. Se hotaraste cesiune leasing catre o persoana juridica si se factureaza venituri din cedarea activelor in valoare de 98.419,87 lei.
Care sunt monografiile contabile pentru aceasta cesiune si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
In baza conform art. 291, alin.(2) lit.e) Cod fiscal si pct. 37 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Titlului VII din Codul fiscal, avem o serie de produse (gaze alimentare) pe care le facturam catre clienti aplicand cota de TVA 9%.
Unul dintre aceste produse, Protoxid lichid alimentar, cod CAEN 28112930, a fost vandut catre clientul X, in perioada august 2022-septembrie 2024, cu aplicarea cotei de 9%. Facturarea cu cota de TVA redusa a avut la baza si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Persoana fizica inchiriaza integral un apartament ca locuinta de serviciu (locuiesc angajatii firmei care nu sunt din tara) catre o persoana juridica, SRL, platitoare de impozit pe profit si TVA. Prin contract se stipuleaza ca utilitatile cad in sarcina chiriasului. Contractul a fost inregistrat la ANAF pe D168. Facturile de utilitati si intretinerea sunt emise pe numele persoanei fizice. Intrebari: 1) utilitatile lunare se includ in venitul lunar din chirie in vederea impozitarii?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<