Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul de mai jos, avem ca subiect doua societati care incheie un contract de asociere in participatiune fara personalitate juridica. Aportul unei societati care este si asociatul administrator (societatea A) este reprezentat de punerea la dispozitie a unui local cu toate dotarile si amenajarile (restaurant cu mese, scaune, echipamente bucatarie etc), iar celalat asociat (societatea B) contribuie cu know-how.
Stabilim daca societatea A este obligata sa ajusteze TVA acelor dotari si amenajari pe care le-a pus la dispozitia asocierii. Se mentioneaz ca aici intra si o amenajare a spatiului respectiv facuta cu un an inaintea constituirii asocierii care se amortizeaza la asociatul administrator.
Potrivit punctelor 424 si 425 din Ordinul ministerului finantelor publice nr. 1802/2014 evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant.
Astfel, societatea care conduce evidenta asocierii in participatie tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii. Entitatea organizeaza distinct contabilitatea asocierii in participatie de contabilitatea proprie.
In ceea ce priveste imobilizarile corporale si necorporale puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate.
Imobilizarile corporale aportate sunt utilizate numai in scopul activitatii desfasurate de asocierea in participatie.
Potrivit punctului 102 alin. (12) din normele metodologice aferente art. 269 alin. (11) asociatii care au pus la dispozitia asocierii bunuri de capital conform alin. (3), ca aport la asociere, isi pastreaza dreptul de deducere si nu vor efectua ajustari pe perioada functionarii asocierii, intrucat aceasta obligatie, daca intervin evenimentele prevazute de lege care genereaza ajustarea, sunt efectuate de asociatul administrator in conformitate cu prevederile alin. (13) lit. c). In cazul bunurilor de capital se face o mentiune referitoare la perioada in care bunurile au fost puse la dispozitia asocierii, perioada in care membrii asociati nu fac ajustari.

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Asadar, imobilizarile care sunt aduse ca aport raman evidentiate in contabilitatea proprietarului unde se amortizeaza la valoarea lor contabila. Societatea A isi amortizeaza imobilizarile aduse ca aport in cadrul asocierii (localul impreuna cu toate dotarile si amenajarile realizate inainte de incheierea contractului de asociere).
Societatea A nu este obligata sa isi ajusteze TVA-ul pentru dotarile si amenajarile realizate deoarece operatiunea de aport la asociere nu este o operatiune in sfera de aplicare a TVA in limita cotei de participare stabilite prin contract. Scopul asocierii este realizarea unor servicii/produse care vor fi livrate de catre asociatul administrator. Operatiunile respective sunt taxabile. In consecinta, asociatul administrator nu are obligatia sa ajusteze TVA pentru dotarile si amenajarile realizate pe perioada de existenta a asocierii.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Olteanu

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Termen de plataFunctionarea Comisiei fiscale centrale. Vezi noul ordin care schimba regulile!Facturi neincasate. Ajustarea negativa a bazei de impozitare TVA. Client in faliment, situatii posibileNoutati fiscale: 20 de criterii noi de la ANAF pentru inregistrarea unei firme in scopuri de TVACheltuielile sociale. Ce sunt, limita lor de deductibilitate si exemplu practicUltimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?Trecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulFormularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiArticole similare
Completare formular 104. Ce inregistrari contabile se fac la asocierea in participatie cu o persoana fizica?Ce reguli trebuie sa indeplinim pentru depunerea Declaratiei 200Articole similare
Vanzare mijloc fix incomplet amortizat. Tratament TVATranzactii intre societati afiliate. Cum procedam la ajustarea TVA pentru vanzarea liniei de productie?Marfuri lipsa din gestiune neimputabile. Cum ajustam TVA-ul si cum inregistram in contabilitate?Impactul celor mai noi modificari fiscal-contabile din 2019 (explicatii de la specialist)Client in faliment. Cum tratam provizioanele si ajustarea TVA?Ultimele articole
Platitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneMijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenzi
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"