Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul de mai jos, avem ca subiect doua societati care incheie un contract de asociere in participatiune fara personalitate juridica. Aportul unei societati care este si asociatul administrator (societatea A) este reprezentat de punerea la dispozitie a unui local cu toate dotarile si amenajarile (restaurant cu mese, scaune, echipamente bucatarie etc), iar celalat asociat (societatea B) contribuie cu know-how.
Stabilim daca societatea A este obligata sa ajusteze TVA acelor dotari si amenajari pe care le-a pus la dispozitia asocierii. Se mentioneaz ca aici intra si o amenajare a spatiului respectiv facuta cu un an inaintea constituirii asocierii care se amortizeaza la asociatul administrator.
Potrivit punctelor 424 si 425 din Ordinul ministerului finantelor publice nr. 1802/2014 evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant.
Astfel, societatea care conduce evidenta asocierii in participatie tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii. Entitatea organizeaza distinct contabilitatea asocierii in participatie de contabilitatea proprie.
In ceea ce priveste imobilizarile corporale si necorporale puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate.
Imobilizarile corporale aportate sunt utilizate numai in scopul activitatii desfasurate de asocierea in participatie.
Potrivit punctului 102 alin. (12) din normele metodologice aferente art. 269 alin. (11) asociatii care au pus la dispozitia asocierii bunuri de capital conform alin. (3), ca aport la asociere, isi pastreaza dreptul de deducere si nu vor efectua ajustari pe perioada functionarii asocierii, intrucat aceasta obligatie, daca intervin evenimentele prevazute de lege care genereaza ajustarea, sunt efectuate de asociatul administrator in conformitate cu prevederile alin. (13) lit. c). In cazul bunurilor de capital se face o mentiune referitoare la perioada in care bunurile au fost puse la dispozitia asocierii, perioada in care membrii asociati nu fac ajustari.

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Asadar, imobilizarile care sunt aduse ca aport raman evidentiate in contabilitatea proprietarului unde se amortizeaza la valoarea lor contabila. Societatea A isi amortizeaza imobilizarile aduse ca aport in cadrul asocierii (localul impreuna cu toate dotarile si amenajarile realizate inainte de incheierea contractului de asociere).
Societatea A nu este obligata sa isi ajusteze TVA-ul pentru dotarile si amenajarile realizate deoarece operatiunea de aport la asociere nu este o operatiune in sfera de aplicare a TVA in limita cotei de participare stabilite prin contract. Scopul asocierii este realizarea unor servicii/produse care vor fi livrate de catre asociatul administrator. Operatiunile respective sunt taxabile. In consecinta, asociatul administrator nu are obligatia sa ajusteze TVA pentru dotarile si amenajarile realizate pe perioada de existenta a asocierii.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Olteanu

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Reforma propusa de Dacian Ciolos: Posibila modificare a impozitului pe proprietateInfiintare PFA/II/IF in 2021. Actiuni prealabile, formalitati si acte necesare (Informare ONRC)Suspendarea activitatii si inregistrare in contabilitate a cheltuielilor ulterioareCesiune de parti sociale. In ce conturi se platesc impozitele si ce declaratii se depun?MFP propune o serie de masuri legislative importante pentru mediul economic: Reducerea birocratiei ANAF si scaderea TVA la alimenteUltimele articole
Distribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaDividende. Poate un asociat sa renunte la dividende in favoarea celorlalti ASOCIATI?Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?Articole similare
Completare formular 104. Ce inregistrari contabile se fac la asocierea in participatie cu o persoana fizica?Ce reguli trebuie sa indeplinim pentru depunerea Declaratiei 200Articole similare
Lucrari de modernizare. AJUSTARE TVAAjustarea TVA in cazul clientilor in falimentAjustarea TVA-ului dedus initial, in cazul unui imobil inchiriat in regim de scutireSchimbare utilizare autoturism. Cum facem ajustarea de TVA?Ordin ANAF nr. 640 din 2012 - formular Declaratie 307 - AJUSTARE TVAUltimele articole
Activitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!AJUSTARE TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingTVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Platitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneMijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"