keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Completare formular 104. Ce inregistrari contabile se fac la asocierea in participatie cu o persoana fizica?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 09 Apr. 2014 Exclusiv
Tags: formular 104, inregistrari contabile, asocierea in participatie, contract asociere, declaratia 104

Incheierea unui contract de asociere cu o persoana fizica si obligatiile care decurg de aici in ce priveste inregistrarile contabile si completarea declaratiei/formularului 104 sunt analizate cu ajutorul situatie concrete in care o societate ocmerciala incheie un contract de asociere in participatiune cu o persoana fizica.



Persoana fizica aduce ca aport o cladire, iar SRL-ul modernizeaza aceasta cladire.Scopul asocierii este de a obtine venituri din inchiriere cladire pe o perioada de 20 ani. Conform contractului de asociere SRL-UL participa cu o cota de 60%, iar persoana fizica cu 40 %. In luna ianuarie 2014, SRL-ul a achizitionat servicii de consolidare, reparare cladire ( pentru asociere) de 60.000 lei inclusiv TVA. Persoana fizica transmite un decont cu amortizare cladire de 1.600 lei ( 100 %).

Vom stabili astfel care sunt inregistrarile contabile aferente acestei asocieri si care ar fi sumele declarate in declaratia 104 in cazul in care acestea ar fi sumele finale de la 31.03.2014.

Organizarea contabilitatii unei asocieri in participate (care nu are personalitate juridica) dintre o persoana juridica si o persoana fizica este in sarcina persoanei juridice, care are obligatii contabile, fiscale si declarative privind inregistrarea veniturilor si cheltuielilor rezultate din activitatea asocierii in contabilitatea acesteia, intocmirea si remiterea a decontului pentru operatiuni in participatie (cod 14-4-14) pentru distribuirea veniturilor si cheltuielilor, in functie de participare, celor doi asociati, inregistrarea, declararea si plata TVA rezultata din intreaga activitate (atit din activitatea sa proprie, cit si din activitatea asocierii - pe cumulat), intocmirea si depunerea formularului 104, deopotriva cu declaratia 100 - completata la pozitia 106 "Impozit pe profit din asociere datorat de persoanele fizice" si plata impozitului si, bineinteles, depunerea declaratiei 100 cu impozit pe profit rezultat din activitatea proprie.

Pentru indeplinirea tuturor acestor obligatii, persoana juridica va organiza contabilitatea asocierii prin dezvoltarea de analitice la conturile de venituri si cheltuieli.
Primirea si transmiterea sumelor aferente asocierii se tin cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatii in participatie", care este dezvoltat in doua analitice:
- 4581 Decontari din operatii in participatie - pasiv (P)
- 4582Decontari din operatii in participatie - activ (A)
 
In concret, pentru situatia dvs organizarea contabilitatii la nivelul societatii comerciale se va face astfel:

1) societatea comerciala a primit facturi de la furnizori pe numele sau pentru modernizarile aduse cladirii:

231 / analitic asociere = 404  60.000 lei (se va trece suma cu tva - daca veti obtine venituri din inchiriere in regim de scutire fara drept de deducere)
sau
231 / analitic asociere = 404  48.387 lei (valoare fara TVA, daca intentionati sa obtineti venituri din inchiriere taxabile, prin depunerea notificarii in acest sens)
4426 = 404  11.613 lei
 
2) sumele de mai sus reprezinta modernizari aduse cladirii, in sensul ca acesteia i s-a marit gradul de confort si ambient si i s-au facut consolidari si, ca urmare, au fost capitalizate prin inregistrare in contul 231, iar dupa terminarea lucrarlor, aceste sume se vor inregistra in contul 212, urmind a fi amortizate pe durata contractului (20 de ani), intocmindu-se un proces verbal de receptie:
212 / analitic modernizari cladire asociere = 231 / asociere  60.000 lei sau 48.387 lei
 
3) incepind din luna urmatoare punerii in functiune, se va calcula amortizarea acestora, pe durata contractului de asociere:
6811 / analitic asociere = 2812  250 lei (60.000 lei / 20 ani / 12 luni)
sau
6811 / analitic asociere = 2812  201.61 lei (48.387 lei / 20 ani / 12 luni).
 
Presupunem ca amortizarea acestor lucrari se face din luna aprilie 2014 - luna de cind se vor obtine si venituri din inchirieri, pentru a simplifica exemplificarea la nivelul trimestrului I 2014.
 
4) pe baza decontului primit de la persoana fizica, se inregistreaza amortizarea cladirii:
6811 / asociere = 4581 / asociat PF  1600 lei.
 
5) societatea comerciala va intocmi decontul pentru operatii in participare, prin care va distribui celor doi asociati (ea insasi si persoana fizica), in functie de cotele de participare, numai cheltuiala rezultata in primul trimestru:
- va intocmi un prim decont, in 2 exemplare, pentru transmiterea in cota de 60% a cheltuielii catre contabilitatea sa:
Un exemplar va ramine la asociatie si un exemplar va intra in documentele contabilitatii sale.
In baza acestui decont, vor avea loc doua inregistrari contabile:
a) o prima inregistrare - la nivelul asocierii in participatie - in care se va inregistra transmiterea a 60% din cheltuiala cu amortizarea de 1600 lei:
4582 / asociat PJ = 6811 / asociere   960 lei (1600 lei * 60%)
b) a doua inregistrare - la nivelul activitatii proprii, in care se va evidentia "primirea" celor 960 lei:
6811/analitic distinct= 4581 / asociere   960 lei.
 
- un al doilea decont, in 2 exemplare, pentru transmiterea cheltuielii catre persoana fizica, in cota de 40%.
Un exemplar il va inmina persoanei ficie si al doilea exemplar va ramine la asociatie, in baza caruia se va inregistra transmiterea restului de cheltuiala cu amortizarea, in cota de 40%:
4582 / asociat PF = 6811 / asociere  640 lei (1600 lei * 40).
 
In acest moment, la nivelul asocierii (adica pentru analiticul numit "asociere" al contului de cheltuiala 6811 - de 1600 lei -), avem sold zero la acest cont de cheltuiala.
Ideea este ca la nivelul asocierii, veniturile si cheltuielile nu se inchid prin contul 121, ci prin contul 4582 / analitice distincte pe cei doi asociati.
 
Declaratia 104 se completeaza doar pentru sumele ce revin asociatului persoana fizica, iar pentru trimestrul I 2014, acest formular se va completa astfel:
- la capitolul A se vor trece datele de identificare ale societii comerciale - care este persoana responsabila cu organizarea evidentei contabile si fiscale a asocierii;
- la capitolul B - se va trece numele si prenumele persoanei fizice (coloana 1),
                      - CNP-ul persoanei fizice (coloana 2)
                      - adresa persoanei fizice (coloana 3)
                      - in coloana 4 se trece procentul de 40%
                      - la venituri nu se trece nimic (nu s-au obtinut venituri in trim I 2014)
                      - la cheltuieli (coloana 6) se trece suma de 640 lei
                      - in coloana 7 "profit impozabil / pierdere fiscala" se trece - 640 lei
                      - in coloana 8 Impozit pe profit datorat " se trece zero (persoana fizica a obtinut pierdere din asociere in trimestrul I 2014).
 
- capitolul C nu se completeaza in cursul anului, ci numai la final, pentru trim. IV.
 
Odata cu depunerea formularului 104, societatea comerciala trebuie sa depuna si declaratia 100, completata atit la pozitia de impozitul pe profit propriu, cit si la pozitia 106 "Impozit pe profit din asociere datorat de persoane fizice" cu zero.
 
Baza legala:

- cod fiscal
: art. 13 litera e), art. 14 litera e), art. 28 alin. (1) si (4), art. 35 alin. (2), art. 127 alin. (10) si punctul 3 alin. (5) din norme, art. 156 si punctul 79^1 din norme;
- punctul 265 si functiunea contului 458 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;
- OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile;
- ORDIN nr. 1950 din 13 decembrie 2012 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa - cu modificarile si completarile ulterioare - pentru completarea formularului 104.
 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016