Tags: inchiriere imobile, factura, inregistrari contabile, tva
In analiza urmaoare, o societate are in proprietate 5 hale. Doua hale sunt inchiriate catre societatea X cu contract de inchiriere. Incepand cu data de 1 noiembrie 2017 se doreste ca celelalte 3 hale sa fie inchiriate unei persoane fizice fara sa fie autorizat ca PFA. Vom vedea cum se inregistreaza factura pentru inchiriere hale si cum se declara TVA-ul daca se inchiriaza unei persoane fizice straine care nu are autorizatie. De asemenea, vom vedea cum se va inregistra factura aferenta inchirierii.
Iata raspunsul specialistului:
Inchirierea unui bun imobil este operatiune scutita fara drept de deducere conform prevederilor art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal. Pe
factura de chirie se inscrie mentiunea "scutit fara drept de deducere" si baza legala, respectiv "art. 292 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 227/2015", conform obligatiei reglementate prin art. 319 alin. (20) lit. l "Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii: …. l) in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri".
In acest caz, proprietarul (locatorul) este obligat sa ajusteze suma TVA dedusa pentru constructia si modernizarea halelor respective, daca acele bunuri imobile se afla in perioada de ajustare de 20 de ani. Ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 305 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si pct. 79 din normele de aplicare ale acestuia.
Astfel, pentru evitarea ajustarii sumei TVA deduse se recomanda formularea optiunii de aplicare a regimului de taxare prin colectarea TVA aplicand cota standard TVA 19%. Aceasta optiune se exprima prin depunerea unei notificari la organul fiscal competent al locatorului conform posibilitatii reglementate prin art. 292 alin. (3) din Codul fiscal "Orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) si f), in conditiile stabilite prin normele metodologice. ", inclusiv prin pct. 58 si pct. 59 din normele de aplicare ale acestui articol.
Notificarea este un formular tipizat al carui model este reglementat prin anexa nr. 3 din normele de aplicare ale art. 292. Formularul este denumit "NOTIFICARE privind optiunea de taxare a operatiunilor prevazute la art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal". Regimul de taxare poate fi aplicat, fie pentru suprafata totala a cladirii, fie doar pentru o parte a acesteia, caz in care se inscrie suprafata respectiva. Formularul de notificare se depune la organul fiscal competent, fara a fi insotit de contractul de inchiriere.
Depunerea cu intarziere a notificarii nu va conduce la anularea optiunii de taxare exercitate de vanzator si nici la anularea dreptului de deducere exercitat de beneficiar in conditiile art. 297 - 301 din Codul fiscal. Notificarea trebuie transmisa in copie si locatarului. Dreptul de deducere la beneficiar ia nastere si poate fi exercitat la data la care intervine exigibilitatea taxei, fara a fi exercitat de la data primirii copiei de pe notificarea transmisa de vanzator.
Aplicarea acestui tratament fiscal nu este conditionata de rezidenta chiriasului (locatarul), caz in care se aplica si in cazul in care chiriasul este o persoana fizica sau juridica din afara teritoriului Romaniei, de exemplu, pe teritoriul Italiei. In acest caz, este aplicabila regula conform careia locul prestarii serviciului de inchiriere este locul unde este situat bunului imobil conform prevederilor art. 278 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal " (4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, ….;"
Raspunderea pentru neinregistrarea fiscala a activitatii desfasurate in Romania revine doar persoanei fizice din Italia, fara a reveni proprietarului cladirii in care acesta isi desfasoara activitatea.
Raportarea valorii facturii emise pe numele persoanei fizice din Italia se efectueaza similar raportarii valorii facturilor emise pe numele unor locatari din Romania, respectiv prin
decontul de TVA cod 300:
- fie la randul 9 alocat pentru "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 19%" , daca se opteaza pentru aplicarea regimului de taxare;
- fie la randul 15 alocat pentru "Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite fara drept de deducere".
D.p.d.v. contabil, se efectueaza inregistrarea :
- daca se aplica regimul de scutire fara drept de deducere :
411 = 706
"Clienti" "Venituri din redevente,
locatii de gestiune si chirii"
Ajustarea sumei TVA deduse se efectueaza pentru fiecare an din perioada ramasa de ajustare, in luna decembrie, prin formula contabila 635 sau 6588 = 4426.
Pentru achizitiile efectuate in legatura directa cu fiecare bun imobil inchiriat nu se deduce suma TVA aferenta, acest drept fiind limitat.
- daca se aplica regimul de taxare :
411 = %
"Clienti" 706
"Venituri din redevente,
locatii de gestiune si chirii"
4427
"TVA colectata"
Daca inchirierea se efectueaza prin aplicarea regimului de taxare se completeaza si declaratia informativa cod 394.
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca deductibilitatea cheltuielilor cu amortizarea fiscala a cladirii inregistrate de catre locator sau a cheltuielilor cu amortizarea fiscala a investitiilor inregistrate de catre locatar pe intreaga perioada de derulare a contractului de inchiriere nu este conditionata de aplicarea regimului de scutire sau de taxare pentru operatiunea de inchiriere a spatiului. Astfel, conform prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, cheltuielile cu amortizarea bunului imobil sunt deductibile la determinarea rezultatului fiscal deoarece sunt destinate desfasurarii activitatii economice:
- a locatorului: inchirierea bunului imobil;
- a locatarului: orice alta activitate economica.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul minim in constructii
Intrebare:
In cazul COD CAEN 4221 este obligatorie plata salariilor la nivelul salariului minim in constructii?
In cazul Administratorului cu care este incheiat un contract de administrare (nu contract individual de munca) indemnizatia trebuie sa fie egala cu salariul minim in constructii (4528 lei) sau poate sa fie platit la nivelul salariului minim (4050 lei).
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Intermediere activitate de transport
Intrebare:
Firma A din Romania, platitoare de TVA, transportator, doreste sa intermedieze un transport intracomunitar intre prestator B din Romania, platitor TVA si client din Polonia. Va rog respectuos sa ne comunicati daca trebuie sa primeasca factura de la transportator cu valoarea transportului si sa emita factura catre client polonez cu valoarea prestatiei la care adauga profitul firmei, sau poate sa factureze doar un comision catre client Polonia urmand ca transportatorul B sa factureze...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie etapizata servicii. Cota de tva
Intrebare:
O firma platitoare de TVA are un contract de prestari servicii de proiectare incheiat in anul 2024 cu o firma platitoare de TVA. In contract pe langa serviciile de proiectare sunt prevazute diferite avize de obtinut, acestea fiind in sarcina firmei prestatoare si decontate ulterior de client. Astfel, pe toata durata contractului firma prestatoare obtine si plateste avizele pe baza de facturi emise pe numele sau (TVA 19%). Ulterior, la sfarsitul contractului, toate avizele obtinute...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim fiscal penalitati comerciale
Intrebare:
Societatea noastra nu a achitat 2 facturi de la furnizor din 29.11. 20218 in valoare de 87.932,32 si din 30.12.2019 in valoare de 428.400 lei. Furnizorul a dat in judecata societatea noastra prin care pretinde plata sumei totale de 516.332 lei plus plus penalitati contractuale pentru neplata facturi in valoare de 300.000 lei, conform contract de prestari servicii.
Prin hotarare judecatoreasca s-au acceptat si penalitatile in valoare de 300.000 lei. Intrebarea este: sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<