Tags: regim scutire tva, tratament tva, inchiriere imobile
Specialistul nostru ne va vorbi despre conditiile in care o societate ar putea sa opteze pentru facturarea chiriei fara TVA si care sunt consecintele fiscale din punct de vedere al TVA, plecand de la cazul descris in cele ce urmeaza.
"Societatea noastra detine un imobil cumparat in anul 1995. Imobilul a suferit in decursul timpului o modernizare (lucrari efectuate de catre chirias pentru care s-a primit un pv de receptie) reevaluari - acestea au majorat valoarea cladirii. Acest imobil este inchiriat, chiria facturandu-se in prezent cu TVA (prin optiune). In conditiile in care societatea ar dori sa opteze pentru facturarea chiriei fara TVA, care sunt consecintele fiscale dpdv al TVA? Trebuie facuta ajustarea TVA-ului dedus la achizitie? Pe ce perioada? Trebuie calculata prorata incepand cu luna in care facturarea va fi fara TVA? Alte implicatii fiscale?"
Raspunsul specialistului
Incepand cu 01 ianuarie 2017 ajustarea tva in cazul bunurilor de capital nu se mai efectueaza pentru toata taxa aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, incluzand anul in care apare modificarea destinatiei de utilizare, ci pentru o cincime sau, dupa caz, o douazecime din taxa dedusa initial, pentru fiecare an.
Potrivit art. 305 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, in conditiile in care nu se aplica regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine, se ajusteaza, in situatiile prevazute la alin. (4) lit. a) - d), pe o perioada de 20 de ani, pentru constructia sau achizitia unui bun imobil, precum si pentru transformarea sau modernizarea unui bun imobil, daca valoarea fiecarei transformari sau modernizari este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare sau modernizare.
Perioada de ajustare incepe de la data de 1 ianuarie a anului in care bunurile sunt receptionate, pentru bunurile de capital prevazute la art. 305 alin. (2) lit. b), care sunt construite, si se efectueaza pentru suma integrala a taxei deductibile aferente bunului de capital, inclusiv pentru taxa platita sau datorata inainte de data aderarii, daca anul primei utilizari este anul aderarii sau un alt an ulterior anului aderarii, conform art. 305 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.
Conform art. 305 alin. (4) lit. a) punctul 3 si art. 305 alin. (5) lit. a)din Codul fiscal, in situatia in care bunul de capital este folosit de persoana impozabila pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere a taxei intr-o masura diferita fata de deducerea initiala, ajustarea taxei deductibile se efectueaza in cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani, pentru o douazecime din taxa dedusa initial, pentru fiecare an in care apare o modificare a destinatiei de utilizare.
In concluzie, in cazul inchirierii unui imobil in regim de scutire, ajustarea se efectueaza in cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani, pentru o douazecime din taxa dedusa initial, pentru fiecare an in care apare o modificare a destinatiei de utilizare. In speta data imobilul se afla in afara perioadei de ajustare si nu rezulta din descrierea dumneavoastra ca ati dedus tva la amenajarile/modernizarile efectuate.
Potrivit art. 305 alin. (5) din Codul fiscal, taxa aferenta achizitiilor pentru care nu se cunoaste destinatia, respectiv daca vor fi utilizate pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere sau pentru operatiuni care nu dau drept de deducere, ori pentru care nu se poate determina proportia in care sunt sau vor fi utilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si operatiuni care nu dau drept de deducere se deduce pe baza de pro rata.
Avand in vedere ca se cunoaste destinatia bunului imobil doar pentru inchirierea in regim de scutire, deducerea se poate efectua pe baza organizarii evidentei achizitiilor efectuate in scopul activitatii de inchiriere in regim de scutire.
Astfel, opinia mea este ca in cazul inchirierii unui imobil in regim de scutire nu trebuie sa calculati pro rata pentru operatiunile legate direct de bunul imobil inchiriat in regim de scutire fara drept de deducere conform prevederilor art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal. De exemplu, daca achizitionati servicii de curatenie, amenajari si altele pentru imobilul in cauza, nu veti deduce tva aferenta facturilor respective pentru ca nu efectuati achizitiile in scopul unor operatiuni taxabile.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Am facut o achizitie de consumabile din Cehia de la o firma neplatitoare de tva. Factura este in limba romana, cu tva inclus, se specifica pe factura ca se respecta prevederile art. 64 din Legea 235/2004 Coll., privind tva. Dupa ce am facut plata facturii, suma aferenta tva ne-a fost returnata. Va rog sa ma ajutati cu o monografie in aceasta speta, mentionez ca folosesc Saga C. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In situatia in care o societate medicala, ce este scutita de TVA pentru serviciile prestate, vinde un imobil, achizitionat cu TVA si pentru care si-a exercitat dreptul de deducere la vremea respectiva, vanzarea actuala se va face cu sau fara TVA? Este necesara ajustarea TVA dedus - achizitia a avut loc in urma cu 10 ani? Societatea prestand actualmente exclusiv servicii medicale scutite de TVA, vanzarea imobilului ce va avea o valoare de vanzare de peste 300.000 lei (plafon scutire TVA) va...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O microintreprindere (magazin de Optica), care isi desfasoara activitatea intr-un spatiu inchiriat de la o persoana fizica, spatiu utilizat 100% pentru activitatea economica, urmeaza sa efectueze cheltuieli de amenajare si recompartimentare a spatiului, astfel incat sa respecte prevederile ORDONANTA DE URGENTA nr. 83 din 19 iunie 2000 privind organizarea si functionarea cabinetelor de libera practica pentru servicii publice conexe actului medical. Conform anexei 1 din ORDINUL nr. 1.992 din 14...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate comerciala a trecut incepand cu anul 2023 la impozit pe profit, iar la finalul anului 2023 inregistreaza pierdere. In anii anteriori cand a fost platitoare de impozit pe venit a avut profit are inregistrat profit nerepartizat. Intrebarea este daca poate sa repartizeze dividende aferente profitului din anii anteriori cand era platitoare de impozit pe venit sau trebuie sa recupereze inainte pierderea aferenta anului 2023 cand a devenit platitoare de impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru un PFA in sistem de norma care a avut activitate doar 6 luni in anul 2023, se poate ajusta norma conform art. 69, alin. 9 din norme? Mentionez ca a avut un singur contract de prestari servicii pe perioada determinata si nu a avut alti clienti in cursul anului. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am inchiriat un sediu nou, contractul este semnat in decembrie, in posesia spatiului am intrat cu 14.04 pentru a putea face modificari, de mutat ce putem muta cu 15.05, pana atunci nu platim chirie. La vechiul sediu eliberam cu 07.06. 1) Cand trebuie declarat la Registrul Comertului? (nota: biroul are un nr cadastral si o adresa, iar depozitul difera la numar, ce se trece? e nr 133 birou si 137 depozit) 2) Cand trebuie modificate datele pe facturi si informati clientii? (nota: biroul are un nr...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<