Tags: impozit specific, inchiriere imobile, incadrare fiscala
Care este regimul fiscal si contabil pentru inchirierea unor apartamente, in cazul in care societatea are drept obiect principal de activitate comertul cu amanuntul? Mai exact, compania a cumparat 3 apartamente pe care le-a amenajat pentru a le da in chirie.
Aceasta activitate, de inchiriere, se incadreaza la un impozit specific pentru aceasta activitate? Trebuie depus la Finante ceva in acest sens?
Raspunsul specialistului
Conform Art. 207 din Codul Civil, in cazul activitatilor care trebuie autorizate de organele competente, dreptul de a desfasura asemenea activitati se naste numai din momentul obtinerii autorizatiei respective, daca prin lege nu se prevede altfel.
Astfel, inainte de desfasurarea unei noi activitati, societatea trebuie sa isi autorizeze la Registrul Comertului activitatea respectiva, ca activitate secundara sau principala, dupa caz.
Conform Art. 292, Al. (2), lit. e), arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri imobile, acordarea unor drepturi reale asupra unui bun imobil, precum dreptul de uzufruct si superficia, cu plata, pe o anumita perioada, sunt operatiuni scutite de TVA fara drept de deducere.
Orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea oricareia dintre operatiunile scutite de taxa prevazute la art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, in ceea ce priveste un bun imobil sau o parte a acestuia. Optiunea se notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 1 din Codul Fiscal si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare se transmite clientului.
Astfel, societatea poate inchiria apartamentele in regim de scutire, insa, daca a fost dedus TVA la achizitia si amenajarea acestora, va avea obligatia efectuarii unei ajustari negative de TVA, in sensul Art. 305 din Codul Fiscal.
Daca societatea este
platitoare de TVA, pentru a inchiria apartamentele in regim de taxare (cu TVA), societatea trebuie sa depuna la organul fiscal competent Notificarea mentionata la Art. 292, pentru taxarea operatiunilor prevazute la Art. 292, Al. (2), lit. e).
Din punct de vedere contabil, apartamentele reprezinta investitii imobiliare, inregistrate in contul 215, ce se amortizeaza pe durata de utilizare economica.
Conform pct. 197 din OMFP 1802/2014, investitia imobiliara este proprietatea (un teren sau o cladire †ori o parte a unei cladiri †sau ambele) detinuta (de proprietar sau de locatar in baza unui contract de leasing financiar) mai degraba pentru a obtine venituri din chirii sau pentru cresterea valorii capitalului, ori ambele, decat pentru:
a) a fi utilizata in producerea sau furnizarea de bunuri sau servicii ori in scopuri administrative;
sau
b) a fi vanduta pe parcursul desfasurarii normale a activitatii.
In ceea ce priveste impozitul specific, inchirierea nu intra in sfera acestuia, societatea va datora acelasi tip de impozit pe care il datora si inainte de inceperea activitatii de inchiriere.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Facturare comision catre beneficiar din Irlanda
Intrebare:
Firma A, platitoare de tva si impozit pe profit, cumpara produse IBM de la o firma B din Romania, si le vinde catre persoane juridice tot din Romania.
Pentru aceste vanzari realizate de firma A in Romania, furnizorul IBM din Irlanda, ne plateste un comision din vanzare.
Cum emite firma A aceasta factura de comision catre IBM Irlanda ?
se aplica regula generala : art 278alin 2 locul unde este stabilit beneficiarul? IBM a decis sa nu sa dea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA refacturare servicii transport
Intrebare:
Refacturam servicii de transport RO-IT, IT-RO si de manipulare marfa catre un furnizor din Italia.
Serviciile facturate sunt legate de transportul si manipularea unui echipament neconform, care a fost returnat furnizorului in vederea remedierii acestuia. Dupa remediere, acesta a fost retrimis in RO, transportul fiind facturat de o firma de transport din RO , catre noi. Consideram ca refacturarea serviciilor trebuie facuta cu TVA, este corect ? Care sunt obligatiile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturare energiei electrica din panouri solare
Intrebare:
Facurare energie de la panouri solare cu accize sau fara? Ce declaratii trebuiesc depuse si exact cu ce suma? ce procent din ce se factureaza ?
Daca detinem panouri solare si pentru ca intram in categoria prosumatori intre 200-400 si Eonul ne-a spus ca trebuie sa facturam catre ei energia neconsumata si data la ei in retea oare trebuie facturate si accize? Sunt scutiri de la accize? Trebuie aplicata taxarea inversa? Va rog sa mi explicati pas cu pas cum se face corect...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie din Danemarca. Factura din SUA
Intrebare:
In luna Octombrie 2025 am primit o factura de la un furnizor din SUA. Factura este in EURO, valoarea facturi cuprinde si transportul. Marfa vine din Danemarca de la o societate inregistrata in scopuri de TVA, are cod valid de TVA. Marfa este o AIC pe care o inregistrez in Decont 300 si Declaratia 390. In Declaratia 390 la furnizor trec firma din SUA cu cod valid de TVA al societati din Danemarca?
Astept raspunsul dumneavoastra.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie bunuri personale pe firma
Intrebare:
In luna octombrie 2025, administratorul societatii a achizitionat un expressor de cafea din greseala pe numele companiei si achitat cu cardul personal. Factura a fost importata din SPV deoarece la momentul respectiv s-a considerat ca bunul este achizionat pentru companie.
Cum se poate remedia aceasta situatie? Putem factura bunul respectiv catre administrator din moment ce acesta ii apartine? Care este monografia contabila?
Multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<