Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Legea 296/2023 a fost recent publicata in Monitorul Oficial si astfel au fost aprobat 3 regimuri speciale de impozitare pentru afacerile mari. Schimbarile se vor aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2023.
Din 1 ianuarie 2024 se aplica trei regimuri speciale pentru afacerile mari.
Impozit minim
(1) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la art. 15, care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit prevederilor alin. (3), sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.
In sensul prezentului alineat, cifra de afaceri a anului precedent reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs), astfel cum sunt definite la alin. (3).
(2) In situatia in care rezultatul fiscal cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscala sau profit impozabil, inainte de recuperarea pierderii fiscale din anii precedenti, potrivit art. 31, contribuabilul determina impozitul minim pe cifra de afaceri potrivit alin. (3).
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Impozit suplimentar pentru institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine
(1) Prin exceptie de la art. 18^1, institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a urmatoarelor cote de impozitare:
a) 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2024-31 decembrie 2025 inclusiv;
b) 1%, incepand cu data de 1 ianuarie 2026.
(2) Pentru aplicarea alin. (1), cifra de afaceri cuprinde:
a) venituri din dobanzi;
b) venituri din dividende;
c) venituri din taxe si comisioane;
d) castiguri (pierderi) din derecunoasterea activelor si datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
e) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare detinute in vederea tranzactionarii, net;
f) castiguri sau pierderi aferente activelor financiare nedestinate tranzactionarii, evaluate obligatoriu la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
g) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
h) castiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire, net;
i) diferente de curs de schimb (castig sau pierdere), net;
j) castiguri sau pierderi din derecunoasterea activelor nefinanciare, net;
k) alte venituri din exploatare.
(3) Impozitul pe cifra de afaceri se calculeaza, se declara si se plateste trimestrial, astfel:
a) pentru trimestrele I-III, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata;
b) pentru trimestrul IV, pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator.
(4) Pentru determinarea rezultatului fiscal, impozitul pe cifra de afaceri reprezinta cheltuiala nedeductibila.
(5) Impozitul pe cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determina ca diferenta intre impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la inceputul anului fiscal si impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioara celei de calcul.
(6) In cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1)-(5) se aplica in mod corespunzator de catre membri, in functie de situatia individuala.
(7) Modelul si continutul declaratiei impozitului suplimentar se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se emite in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(8) Impozitul suplimentar reprezinta venit la bugetul de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
(1) Prin exceptie de la art. 18^1, persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului finantelor, altii decat cei prevazuti la art. 15, care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat potrivit alin. (2).
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.
In sensul prezentului alineat, cifra de afaceri a anului precedent reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs), astfel cum sunt definite la alin. (2).
(3) Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculeaza, se declara si se plateste trimestrial, astfel:
a) pentru trimestrele I-III, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata;
b) pentru trimestrul IV, pana la data depunerii declaratiei anuale privind impozitul pe profit.
(4) Pentru determinarea rezultatului fiscal, impozitul specific pe cifra de afaceri reprezinta cheltuiala nedeductibila.
(5) Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului fiscal. Impozitul specific pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determina ca diferenta intre impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la inceputul anului fiscal si impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioara celei de calcul.
(6) In cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1)-(5) se aplica in mod corespunzator de catre membri, in functie de situatia individuala.
(7) Modelul si continutul declaratiei impozitului specific pe cifra de afaceri se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(8) Impozitul specific pe cifra de afaceri reprezinta venit la bugetul de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
E-Factura in relatia B2C. Facturile PFA catre persoane fizice trebuie incarcate in sistem?Plafon plati numerar 2023. Se pot fragmenta facturile, conform Legii 70/2015?Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Taxe si impozite 2024. La ce sa te astepti anul acestaControale e-Transport: 300 de inspectori antifrauda verifica traficul rutierUltimele articole
Impozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimE-Factura: Ce trebuie sa faca firmele care au primit facturile DUPA cele 5 zile legaleFactura decontare CNAS. Mai trebuie transmisa in sistemul RO e-Factura?ANAF: Precizari referitoare la Decontul precompletat RO e-TVAD216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024Articole similare
Salariile vor fi reduse cu 25 de procente in companiile cu capital majoritar de stat, IMPOZIT SUPLIMENTAR pentru mai multe proprietati imobiliareProiect: Anumite firme care platesc impozit pe profit vor avea reguli speciale de impozitareFormularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiSchimbari pentru microintreprinderile fara salariati: IMPOZIT SUPLIMENTAR, cu suma fixa trimestrialaModificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microUltimele articole
Cine detine mai multe proprietati e mai norocos. De ce?!Articole similare
Cele mai importante 13 subiecte fiscal-contabile ale perioadei actuale!Care va fi tratamentul fiscal al cheltuielilor aferente unui imobil inchiriat pentru o persoana fizica nerezidenta?Ce trebuie sa stim despre depunerea formularului 101 in 2015?Firme cu cod CAEN 5630. Este obligatorie sau optionala trecerea la plata impozitului micro?Studiu de caz: In ce masura poate fi TVA-ul nedeductibil aferent combustibilului tratat ca o cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit?Ultimele articole
Platitor de IMPOZIT PE PROFIT cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Cum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar in 2025Firme care NU se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euro. Pana cand trebuie modificat vectorul fiscalIn ce conditii poti trece de la IMPOZIT PE PROFIT la impozit micro in 2025Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"