Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Legea 296/2023 a fost recent publicata in Monitorul Oficial si astfel au fost aprobat 3 regimuri speciale de impozitare pentru afacerile mari. Schimbarile se vor aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2023.
Din 1 ianuarie 2024 se aplica trei regimuri speciale pentru afacerile mari.
Impozit minim
(1) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la art. 15, care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit prevederilor alin. (3), sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.
In sensul prezentului alineat, cifra de afaceri a anului precedent reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs), astfel cum sunt definite la alin. (3).
(2) In situatia in care rezultatul fiscal cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscala sau profit impozabil, inainte de recuperarea pierderii fiscale din anii precedenti, potrivit art. 31, contribuabilul determina impozitul minim pe cifra de afaceri potrivit alin. (3).
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Impozit suplimentar pentru institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine
(1) Prin exceptie de la art. 18^1, institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a urmatoarelor cote de impozitare:
a) 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2024-31 decembrie 2025 inclusiv;
b) 1%, incepand cu data de 1 ianuarie 2026.
(2) Pentru aplicarea alin. (1), cifra de afaceri cuprinde:
a) venituri din dobanzi;
b) venituri din dividende;
c) venituri din taxe si comisioane;
d) castiguri (pierderi) din derecunoasterea activelor si datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
e) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare detinute in vederea tranzactionarii, net;
f) castiguri sau pierderi aferente activelor financiare nedestinate tranzactionarii, evaluate obligatoriu la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
g) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net;
h) castiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire, net;
i) diferente de curs de schimb (castig sau pierdere), net;
j) castiguri sau pierderi din derecunoasterea activelor nefinanciare, net;
k) alte venituri din exploatare.
(3) Impozitul pe cifra de afaceri se calculeaza, se declara si se plateste trimestrial, astfel:
a) pentru trimestrele I-III, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata;
b) pentru trimestrul IV, pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator.
(4) Pentru determinarea rezultatului fiscal, impozitul pe cifra de afaceri reprezinta cheltuiala nedeductibila.
(5) Impozitul pe cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determina ca diferenta intre impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la inceputul anului fiscal si impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioara celei de calcul.
(6) In cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1)-(5) se aplica in mod corespunzator de catre membri, in functie de situatia individuala.
(7) Modelul si continutul declaratiei impozitului suplimentar se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se emite in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(8) Impozitul suplimentar reprezinta venit la bugetul de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
(1) Prin exceptie de la art. 18^1, persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului finantelor, altii decat cei prevazuti la art. 15, care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat potrivit alin. (2).
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.
In sensul prezentului alineat, cifra de afaceri a anului precedent reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs), astfel cum sunt definite la alin. (2).
(3) Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculeaza, se declara si se plateste trimestrial, astfel:
a) pentru trimestrele I-III, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata;
b) pentru trimestrul IV, pana la data depunerii declaratiei anuale privind impozitul pe profit.
(4) Pentru determinarea rezultatului fiscal, impozitul specific pe cifra de afaceri reprezinta cheltuiala nedeductibila.
(5) Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului fiscal. Impozitul specific pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determina ca diferenta intre impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la inceputul anului fiscal si impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioara celei de calcul.
(6) In cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1)-(5) se aplica in mod corespunzator de catre membri, in functie de situatia individuala.
(7) Modelul si continutul declaratiei impozitului specific pe cifra de afaceri se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(8) Impozitul specific pe cifra de afaceri reprezinta venit la bugetul de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
E-Factura: Serviciile IT cele de transport se transmit in sistemul RO e-Factura?E-Factura: Ce inregistrari contabile sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Tot ce trebuie sa stii despre noile MODIFICARI FISCALED216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024TVA locuinte 2024. Ce procent se va aplica in 2024 la incheierea contractelor de vanzare-cumparare?Ultimele articole
Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Impozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimE-Factura: Ce trebuie sa faca firmele care au primit facturile DUPA cele 5 zile legaleFactura decontare CNAS. Mai trebuie transmisa in sistemul RO e-Factura?ANAF: Precizari referitoare la Decontul precompletat RO e-TVAArticole similare
Salariile vor fi reduse cu 25 de procente in companiile cu capital majoritar de stat, IMPOZIT SUPLIMENTAR pentru mai multe proprietati imobiliareCine detine mai multe proprietati e mai norocos. De ce?!Proiect: Anumite firme care platesc impozit pe profit vor avea reguli speciale de impozitareModificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microSchimbari pentru microintreprinderile fara salariati: IMPOZIT SUPLIMENTAR, cu suma fixa trimestrialaArticole similare
Trecerea de la impozitul pe veniturile microintreprinderilor la impozitul pe profit. Declaratii necesareStudiu de caz. Recuperare pierdere fiscala pentru o microintreprindereTitlul II Captitolul II partea a II-aZoom fiscal: Noul Cod fiscal si scutirea de impozit a profitului reinvestitPrestari servicii legate de bunuri imobile. Care sunt aspectele TVA obligatorii?Ultimele articole
Controale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVAFirme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la impozit micro din 2025?Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microSponsorizari. Momentul scaderii din impozitul pe profitSituatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la IMPOZIT PE PROFITAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"