Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Legea 227/2015 privind Codul fiscal reglementeaza impozitul pe constructii aplicabil in 2016 prin art. . 496 mentionand ca sunt obligate la plata impozitului pe constructii, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.
Nota: in cazul operatiunilor de leasing financiar, calitatea de contribuabil o are utilizatorul, iar in cadrul operatiunilor de leasing operational, calitatea de contribuabil o are locatorul.
Potrivit art. 497, in ce priveste definitia constructiilor, in intelesul prezentului titlu, constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Cota de impozitare si baza impozabila
(1) Impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 497, din care se scade:

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Cartea neagra a controlului fiscal
a) valoarea cladirilor, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX. Intra sub incidenta acestor prevederi si valoarea cladirilor din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri;
b) valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere la constructii inchiriate, luate in administrare sau in folosinta;
c) valoarea constructiilor si a lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere a constructiilor, aflate sau care urmeaza sa fie trecute, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;\
d) valoarea constructiilor din subgrupa 1.2 "Constructii agricole" din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe;
e) valoarea constructiilor situate in afara frontierei de stat a Romaniei, astfel cum aceasta este definita potrivit legii, inclusiv cele situate in zona contigua a Romaniei si zona economica exclusiva a Romaniei, astfel cum sunt delimitate prin Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei, republicata, pentru operatiunile legate de activitatile desfasurate in exercitarea drepturilor prevazute de art. 56 si 77 din Conventia Natiunilor Unite asupra dreptului marii, incheiata la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, ratificata de Romania prin Legea nr. 110/1996;
f) valoarea constructiilor din domeniul public al statului si care fac parte din baza materiala de reprezentare si protocol, precum si a celor din domeniul public si privat al statului, inchiriate sau date in folosinta institutiilor publice, constructii administrate de Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat";
g) valoarea constructiilor detinute de structurile sportive, definite potrivit legii.
Retinem ca, in situatia in care, in cursul anului curent, se inregistreaza operatiuni de majorare sau diminuare a valorii soldului debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 497, impozitul pe constructii calculat potrivit alin. (1) nu se recalculeaza. Aceste modificari sunt luate in considerare pentru determinarea impozitului pe constructii datorat pentru anul urmator.
Cheltuiala cu impozitul calculat potrivit alin. (1) este cheltuiala deductibila la stabilirea rezultatului fiscal reglementat de titlul II.
In ce priveste plata impozitului si depunerea declaratiei fiscale, contribuabilii prevazuti la art. 496 sunt obligati sa calculeze si sa declare impozitul pe constructii, pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza impozitul.
Impozitul pe constructii, declarat potrivit alin. (1) art. 498 se plateste in doua rate egale, pana la datele de 25 mai si 25 septembrie inclusiv.
Prin exceptie de la alin. (1) si (2), contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului au obligatia de a declara si a plati impozitul determinat conform art. 498 alin. (1), pana la data incheierii perioadei din an in care persoana juridica a existat.
Contribuabilii nou-infiintati datoreaza impozitul pe constructii incepand cu anul fiscal urmator. Modelul si continutul declaratiei privind impozitul pe constructii se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Impozitul reglementat de prezentul titlu reprezinta venit al bugetului de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit
prevederilor Codului de procedura fiscala.
Prevederile prezentului titlu se aplica pana la data de 31 decembrie 2016 inclusiv.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
OANAF 123/2014 a modificat trei formulare importante, printre care si Declaratia 100Nou de la ANAF: Tipurile de obligatii care formeaza vectorul fiscalConstructie speciala. Lamuriri privind declaratiile si termenele aferenteIMPOZITUL PE CONSTRUCTII in 2015MFP: Reducerea CAS-ului platit de catre angajatorUltimele articole
Formularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiNOUTATE! A reintrat in vigoare, din 1 ianuarie 2025, taxa pe stalpCe taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETASolutii pentru problemele fiscale generate de schimbarile legislative in vigoare de la 1 ianuarieANAF: Noutatile fiscale intrate in vigoare la 1 ianuarie 2017Articole similare
Reminder (ANAF): 25 iunie, termenul limita pentru mai multe obligatii fiscaleSituatii financiare sunt supuse auditului. Categorii de entitati si obligatii privind depunerea situatiilor financiareImpozitul pe cladiri: Ghid MFP. Ce declaratii depunem?Ajustare TVA client lichidat pe Legea 31/1990. Cum procedam?Noi masuri introduse de la 1 ianuarie 2018 prin OUG 82/2017Ultimele articole
Cota TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAProcedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateCheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?Articole similare
Cum se face completarea campului Plati/Metode de plati in SAF-TAlerta fiscalitate 27-31 octombrie 2008Bunuri acordate gratuit. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Comunicat MFP: Scutirea directa de la plata accizelor in 2014Tratament TVA de la 1 iulie 2021 pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta si livrarile de bunuri interneUltimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulCoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Articole similare
Formularele 600 si 610, modele noi aprobate de ANAFMFP: amenzi noi in 2013. Vezi proiectulSolutionarea deconturilor cu sume negative de TVA aduce noi prevederi! Aflati noutatile!Zoom fiscal: Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Obligatii declarativeReguli noi de impozitare a unor venituri din inchirieri, obtinute de persoanele fizice, introduse prin Legea 296/2020Ultimele articole
Impozitul pe profit. Termenul limita de plata in 2025 pentru anul 2024 + un exemplu de calculImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleSituatii financiare anuale. Modificari importante aduse prin OUG 138/2024Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300TVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferent
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"