Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Legea 227/2015 privind Codul fiscal reglementeaza impozitul pe constructii aplicabil in 2016 prin art. . 496 mentionand ca sunt obligate la plata impozitului pe constructii, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.
Nota: in cazul operatiunilor de leasing financiar, calitatea de contribuabil o are utilizatorul, iar in cadrul operatiunilor de leasing operational, calitatea de contribuabil o are locatorul.
Potrivit art. 497, in ce priveste definitia constructiilor, in intelesul prezentului titlu, constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Cota de impozitare si baza impozabila
(1) Impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 497, din care se scade:

Ghidul practic al contabilitatii 2022 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
a) valoarea cladirilor, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX. Intra sub incidenta acestor prevederi si valoarea cladirilor din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri;
b) valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere la constructii inchiriate, luate in administrare sau in folosinta;
c) valoarea constructiilor si a lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere a constructiilor, aflate sau care urmeaza sa fie trecute, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
d) valoarea constructiilor din subgrupa 1.2 "Constructii agricole" din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe;
e) valoarea constructiilor situate in afara frontierei de stat a Romaniei, astfel cum aceasta este definita potrivit legii, inclusiv cele situate in zona contigua a Romaniei si zona economica exclusiva a Romaniei, astfel cum sunt delimitate prin Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei, republicata, pentru operatiunile legate de activitatile desfasurate in exercitarea drepturilor prevazute de art. 56 si 77 din Conventia Natiunilor Unite asupra dreptului marii, incheiata la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, ratificata de Romania prin Legea nr. 110/1996;
f) valoarea constructiilor din domeniul public al statului si care fac parte din baza materiala de reprezentare si protocol, precum si a celor din domeniul public si privat al statului, inchiriate sau date in folosinta institutiilor publice, constructii administrate de Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat";
g) valoarea constructiilor detinute de structurile sportive, definite potrivit legii.
Retinem ca, in situatia in care, in cursul anului curent, se inregistreaza operatiuni de majorare sau diminuare a valorii soldului debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 497, impozitul pe constructii calculat potrivit alin. (1) nu se recalculeaza. Aceste modificari sunt luate in considerare pentru determinarea impozitului pe constructii datorat pentru anul urmator.
Cheltuiala cu impozitul calculat potrivit alin. (1) este cheltuiala deductibila la stabilirea rezultatului fiscal reglementat de titlul II.
In ce priveste plata impozitului si depunerea declaratiei fiscale, contribuabilii prevazuti la art. 496 sunt obligati sa calculeze si sa declare impozitul pe constructii, pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza impozitul.
Impozitul pe constructii, declarat potrivit alin. (1) art. 498 se plateste in doua rate egale, pana la datele de 25 mai si 25 septembrie inclusiv.
Prin exceptie de la alin. (1) si (2), contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului au obligatia de a declara si a plati impozitul determinat conform art. 498 alin. (1), pana la data incheierii perioadei din an in care persoana juridica a existat.
Contribuabilii nou-infiintati datoreaza impozitul pe constructii incepand cu anul fiscal urmator. Modelul si continutul declaratiei privind impozitul pe constructii se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Impozitul reglementat de prezentul titlu reprezinta venit al bugetului de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit
prevederilor Codului de procedura fiscala.
Prevederile prezentului titlu se aplica pana la data de 31 decembrie 2016 inclusiv.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Nou de la ANAF: Tipurile de obligatii care formeaza vectorul fiscalIMPOZITUL PE CONSTRUCTII speciale. In ce situatii se plateste pentru unitatile de turism?Rectificarea bugetara a fost publicata. Se majoreaza impozitul pe cladiri si cresc cheltuielile de personalIMPOZITUL PE CONSTRUCTII speciale si redeventele miniere. Care sunt noile prevederi?IMPOZITUL PE CONSTRUCTII speciale se reduce din 2015Ultimele articole
Ce taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETASolutii pentru problemele fiscale generate de schimbarile legislative in vigoare de la 1 ianuarieANAF: Noutatile fiscale intrate in vigoare la 1 ianuarie 2017ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?Modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017, au fost anuntate de ANAFArticole similare
ANAF modifica mai multe declaratii si formulare privind TVA si raportari, intre care si Declaratia 204Achizitii intracomunitare de servicii. Cod special de TVA si depunere D3890Zoom fiscal: Reguli generale aplicabile veniturilor realizate din operatiunea de fiducieDecizie de impunere provizorie privind obligatiile fiscale principale – cand se emite si ce obligatii fiscale cuprinde?Zoom fiscal: Cand puteti fi declarat inactiv de fiscal si cum remediati situatia?Ultimele articole
Declaratia 101: Ce modificari a suferit formularul prin Ordinul 310/2023 si care sunt noile instructiuni de completareDeducere cheltuieli de sponsorizare din impozitul specificBuletin informativ ANAF: 3 noutati fiscale publicate in Monitor in perioada 06-10 martie 2023Achizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateLuni, 27 februarie 2023, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleArticole similare
Inregistrarea bonurilor fiscale in declaratia 394 in anul 2016. Tinem cont de Ordinul 3769/2015?Inchiriere apartamente pentru angajatii firmei intr-o tara UEPana in iulie, noul Cod Fiscal si Codul de Procedura Fiscala vor fi adoptate. Discutii privind reducerea TVALivrari intracomunitare scutite de TVA. Codul VAT nu e validClient dintr-un stat non-UE: Achizitie si prestari servicii proiectare. Regim fiscal TVAUltimele articole
Vineri, 31 martie 2023, este termenul limita pentru depunerea formularului 398-Declaratie speciala de TVA (VAT Return One Stop)Impozite pe salarii si contributii sociale. Care este termenul de declarare si de plata?Declaratia 101: Ce modificari a suferit formularul prin Ordinul 310/2023 si care sunt noile instructiuni de completareCum pot trece microintreprinderile la plata impozitului pe profit in 2023?SAF-T: De cand depun D406 firmele incadrate in categoria contribuabililor mijlocii din 1 ianuarie 2023?Articole similare
Consiliul IMM: Declaratia unica nu va simplica procedurilePrimire factura cheltuieli aferenta an anterior. Cand putem depune Declaratia 101?Impozitarea veniturilor din salarii obtinute de persoanele detasate. Cum evitam dubla impunereImpozit pe veniturile microintreprinderilor 2013 | Conditii de aplicareDocumentele necesare pentru rambursarea TVAUltimele articole
Vineri, 31 martie 2023, este termenul limita pentru depunerea formularului 398-Declaratie speciala de TVA (VAT Return One Stop)Ghid ANAF pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati de infrumusetareDeclaratia 101: Ce modificari a suferit formularul prin Ordinul 310/2023 si care sunt noile instructiuni de completareCAND si CUM se solicita inregistrarea in scopuri de TVAPe 31 martie 2023 se implineste termenul limita pentru inregistrarea contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 01.01.2023
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA in 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"