Tags: legea 172/2020, deductibilitate cheltuieli
In Legea nr. 172/2020 a aparut pe langa transport si cazare si decontarea cheltuielilor de masa. Daca pana acum, in situatia deplasarilor, transportul si cazarea erau cheltuieli deductibile stabilite prin lege, masa era acoperita de diurna. Cum trebuie sa judecam aceasta modificare prin prisma deductibilitatii cheltuielilor cu masa, veniturile de natura salariala si diurna?
Raspunsul specialistului:
Conform art. 2 lit. y) din Legea nr. 16/2017 astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 172/2020, remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decat Romania sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, suma de bani stabilita de dreptul intern si/sau practicile nationale ale statului membru pe teritoriul caruia este detasat lucratorul, reprezentand toate elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generala sau care se aplica in conformitate cu art. 3 alin. (8) din Directiva nr. 96/71/CE in statul membru respectiv.
Din acest text rezulta ca angajatorii care detaseaza salariati de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa plateasca acestora remuneratia mimima din statul respectiv.
Astfel, spre deosebire de reglementarea anterioara, cand angajatorii aveau obligatia de a plati salariatilor salariu minim din statul in care erau detasati, Legea nr. 16/2017 in forma modificata prin Legea nr. 172/2020 impune in sarcina angajatorilor obligatia de a acorda salariatilor detasati remuneratia (si nu numai salariul minim) reglementata in statul membru in care sunt detasati salariatii atat prin acte cu putere de lege si acte administrative, cat si daca exista prin conventii colective sau sentinte arbitrale care au fost declarate cu aplicare generala.
Angajatorul roman va trebui sa se intereseze in statul in care urmeaza sa detaseze salariati cu pivire la elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale si sa acorde salariatilor detasati aceasta remuneratie. Angajatorul se va interesa inclusiv cu privire la faptul daca indemnizatia specifica detasarii (din care nu fac parte cheltuielile de transport, cazare si masa) face parte din salariu minim.
Conform art. 2 lit. g) si h) din Legea nr. 16/2017 in forma modificata prin Legea nr. 172/2020:
indemnizatia specifica detasarii transnationale reprezinta indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit, fiindu-i aplicabil regimul fiscal prevazut la art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
cheltuieli generate de detasare reprezinta orice cheltuieli cu transportul, cazarea si masa, efectuate in scopul detasarii;
Rambursarea sau compensarea cheltuielilor de transport, cazare si masa nu este considerata remuneratie si, prin urmare, nu este luata in considerare pentru comparatie. Daca nu apare clar in actul aditional de detasare care sunt elementele din indemnizatia de detasare care sunt platite pentru rambursarea cheltuielilor de transport, cazare si masa, atunci intreaga indemnizatie este considerata platita pentru rambursarea cheltuielilor, nu drept remuneratie.
Astfel, in actul aditional de detasare, pe langa celelalte elemente obligatorii, se vor mentiona:
1. cheltuielile de transport suportate de angajator;
2. cheltuielile de cazare suportate de angajator;
3. indemnizatia specifica detasarii transnationale (diurna) unde se va mentiona ce suma din totalul acesteia reprezinta cheltuiala cu masa.
Spre exemplu: indemnizatia de detasare transnationala ( 85 Euro) din care 60 Euro reprezinta cheltuieli cu masa. Diferenta de 25 de Euro va putea sa fie considerata parte a remuneratiei minime pe care angajatorul are obligatia sa o plateasca in statul in care va fi detasat salariatul.
Conform art. 76 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului sunt venituri impozabile pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
Cu privire la contributiile sociale, art. 139 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, prevede ca intra in baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(I) in tara, de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(II) in strainatate, de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
Partea care nu depaseste aceste plafoane nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale.
Astfel cum se poate observa, prevederile legale citate exclud din baza de calcul a impozitul si contributiile sociale indemnizatia si orice alte sume cu exceptia celor de transport si cazare in limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutii publice.
In categoria altor sume pot intra cheltuielile cu masa. In aceste conditii apreciem ca atat partea din indemnizatie reprezentand masa, cat si partea care reprezinta alte cheltuieli nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Aceasta societate a avut in 2022 o cifra de afaceri de 1.560.078 lei, are 2 angajati cu 8 ore fiecare si platitoare pe venituri micro. In 2023 este obligata sa ramana tot cu 1% pe venituri sau poate trece la impozit pe profit? Fiind activitate de comert este mult avantajos pentru ei, avand si cheltuieli pe masura. Daca nu poate in 2023, in 2024 exista vreo sansa? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea desfasoara activitate de transport marfa, deleaga angajatii in Germania pe o anumita perioada de timp, acorda diurna de 85 EURO/zi. Va rog sa-mi comunicati modul de calcul pentru diurna impozabila/neimpozabila ce trebuie notata in D112 pentru un angajat care are un salariu brut de 3.500 lei/luna, i s-a acordat in 15.02.2023 suma de 1.275 EURO ce reprezinta diurna pentru luna ianuarie 2023, iar in data de 28.02.2023 suma de 1.360 EURO ce reprezinta diurna luna februarie, deci un total...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un furnizor are decizie de la ANAF de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA incepand cu data de 28.02.23. In luna februarie a emis facturi cu TVA cota 19% si ni le-a dat. Precizez ca facturile au data calendaristica inainte de 28.02.23. Astazi ne-a trimis decizia, ce are data de 06.03.23, ca nu mai e platitor de TVA incepand cu 28.02.23. Este corect sa inregistram si sa deducem TVA-ul la aceste facturi in D300 pentru februarie 2023? Sau trebuie sa ii cerem sa le storneze si sa ni...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca o PFA, in Declaratia Unica la capitolul Venit estimat in sistem real, estimeaza un venit sub cele 12 salarii minime pe economie, prin urmare nu completeaza rubrica cu contributia de asigurari sociale, iar ulterior cand se depune Declaratia Unica cu venitul realizat se constata ca s-a depasit valoarea celor 12 salarii minime si se datoreaza CAS pentru anul anterior, aceasta plata constituie contributie la pensie chiar daca initial nu s-a optat pentru asta? Nu este similar contributiei de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O asociatie care desfasoara activitati economice de gradinita are venituri din aceste activitati care depasesc plafonul de 300.000 ron pentru TVA. Aceasta asociatie este in curs de acreditate din anul 2020 (la ARACIP - Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar). 1) Trebuie sa se inregistreze ca platitor de TVA? 2) Este scutita de plata impozitului pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate platitoare de tva in Romania, pune la dispozitia unei firme din Germania platitoare de tva salariatii societatii. Nu doreste sa faca detasari. Doreste sa factureze in fiecare luna in functie de cate persoane are nevoie firma din Germania. Cat este de corect? Cum se inregistreaza in contabilitate factura? Cum se declara in D300 si 390? Monografie contabila? Daca se poate sa ne precizati ce cod CAEN avem obligatia sa autorizam? Ce alte obligatii avem in aceasta situatie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<