Tags: legea 172/2020, deductibilitate cheltuieli
In Legea nr. 172/2020 a aparut pe langa transport si cazare si decontarea cheltuielilor de masa. Daca pana acum, in situatia deplasarilor, transportul si cazarea erau cheltuieli deductibile stabilite prin lege, masa era acoperita de diurna. Cum trebuie sa judecam aceasta modificare prin prisma deductibilitatii cheltuielilor cu masa, veniturile de natura salariala si diurna?
Raspunsul specialistului:
Conform art. 2 lit. y) din Legea nr. 16/2017 astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 172/2020, remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decat Romania sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, suma de bani stabilita de dreptul intern si/sau practicile nationale ale statului membru pe teritoriul caruia este detasat lucratorul, reprezentand toate elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generala sau care se aplica in conformitate cu art. 3 alin. (8) din Directiva nr. 96/71/CE in statul membru respectiv.
Din acest text rezulta ca angajatorii care detaseaza salariati de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa plateasca acestora remuneratia mimima din statul respectiv.
Astfel, spre deosebire de reglementarea anterioara, cand angajatorii aveau obligatia de a plati salariatilor salariu minim din statul in care erau detasati, Legea nr. 16/2017 in forma modificata prin Legea nr. 172/2020 impune in sarcina angajatorilor obligatia de a acorda salariatilor detasati remuneratia (si nu numai salariul minim) reglementata in statul membru in care sunt detasati salariatii atat prin acte cu putere de lege si acte administrative, cat si daca exista prin conventii colective sau sentinte arbitrale care au fost declarate cu aplicare generala.
Angajatorul roman va trebui sa se intereseze in statul in care urmeaza sa detaseze salariati cu pivire la elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale si sa acorde salariatilor detasati aceasta remuneratie. Angajatorul se va interesa inclusiv cu privire la faptul daca indemnizatia specifica detasarii (din care nu fac parte cheltuielile de transport, cazare si masa) face parte din salariu minim.
Conform art. 2 lit. g) si h) din Legea nr. 16/2017 in forma modificata prin Legea nr. 172/2020:
indemnizatia specifica detasarii transnationale reprezinta indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit, fiindu-i aplicabil regimul fiscal prevazut la art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
cheltuieli generate de detasare reprezinta orice cheltuieli cu transportul, cazarea si masa, efectuate in scopul detasarii;
Rambursarea sau compensarea cheltuielilor de transport, cazare si masa nu este considerata remuneratie si, prin urmare, nu este luata in considerare pentru comparatie. Daca nu apare clar in actul aditional de detasare care sunt elementele din indemnizatia de detasare care sunt platite pentru rambursarea cheltuielilor de transport, cazare si masa, atunci intreaga indemnizatie este considerata platita pentru rambursarea cheltuielilor, nu drept remuneratie.
Astfel, in actul aditional de detasare, pe langa celelalte elemente obligatorii, se vor mentiona:
1. cheltuielile de transport suportate de angajator;
2. cheltuielile de cazare suportate de angajator;
3. indemnizatia specifica detasarii transnationale (diurna) unde se va mentiona ce suma din totalul acesteia reprezinta cheltuiala cu masa.
Spre exemplu: indemnizatia de detasare transnationala ( 85 Euro) din care 60 Euro reprezinta cheltuieli cu masa. Diferenta de 25 de Euro va putea sa fie considerata parte a remuneratiei minime pe care angajatorul are obligatia sa o plateasca in statul in care va fi detasat salariatul.
Conform art. 76 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului sunt venituri impozabile pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
Cu privire la contributiile sociale, art. 139 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, prevede ca intra in baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(I) in tara, de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(II) in strainatate, de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
Partea care nu depaseste aceste plafoane nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale.
Astfel cum se poate observa, prevederile legale citate exclud din baza de calcul a impozitul si contributiile sociale indemnizatia si orice alte sume cu exceptia celor de transport si cazare in limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutii publice.
In categoria altor sume pot intra cheltuielile cu masa. In aceste conditii apreciem ca atat partea din indemnizatie reprezentand masa, cat si partea care reprezinta alte cheltuieli nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<