Tags: legea 172/2020, deductibilitate cheltuieli
In Legea nr. 172/2020 a aparut pe langa transport si cazare si decontarea cheltuielilor de masa. Daca pana acum, in situatia deplasarilor, transportul si cazarea erau cheltuieli deductibile stabilite prin lege, masa era acoperita de diurna. Cum trebuie sa judecam aceasta modificare prin prisma deductibilitatii cheltuielilor cu masa, veniturile de natura salariala si diurna?
Raspunsul specialistului:
Conform art. 2 lit. y) din Legea nr. 16/2017 astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 172/2020, remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decat Romania sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, suma de bani stabilita de dreptul intern si/sau practicile nationale ale statului membru pe teritoriul caruia este detasat lucratorul, reprezentand toate elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generala sau care se aplica in conformitate cu art. 3 alin. (8) din Directiva nr. 96/71/CE in statul membru respectiv.
Din acest text rezulta ca angajatorii care detaseaza salariati de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa plateasca acestora remuneratia mimima din statul respectiv.
Astfel, spre deosebire de reglementarea anterioara, cand angajatorii aveau obligatia de a plati salariatilor salariu minim din statul in care erau detasati, Legea nr. 16/2017 in forma modificata prin Legea nr. 172/2020 impune in sarcina angajatorilor obligatia de a acorda salariatilor detasati remuneratia (si nu numai salariul minim) reglementata in statul membru in care sunt detasati salariatii atat prin acte cu putere de lege si acte administrative, cat si daca exista prin conventii colective sau sentinte arbitrale care au fost declarate cu aplicare generala.
Angajatorul roman va trebui sa se intereseze in statul in care urmeaza sa detaseze salariati cu pivire la elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale si sa acorde salariatilor detasati aceasta remuneratie. Angajatorul se va interesa inclusiv cu privire la faptul daca indemnizatia specifica detasarii (din care nu fac parte cheltuielile de transport, cazare si masa) face parte din salariu minim.
Conform art. 2 lit. g) si h) din Legea nr. 16/2017 in forma modificata prin Legea nr. 172/2020:
indemnizatia specifica detasarii transnationale reprezinta indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit, fiindu-i aplicabil regimul fiscal prevazut la art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
cheltuieli generate de detasare reprezinta orice cheltuieli cu transportul, cazarea si masa, efectuate in scopul detasarii;
Rambursarea sau compensarea cheltuielilor de transport, cazare si masa nu este considerata remuneratie si, prin urmare, nu este luata in considerare pentru comparatie. Daca nu apare clar in actul aditional de detasare care sunt elementele din indemnizatia de detasare care sunt platite pentru rambursarea cheltuielilor de transport, cazare si masa, atunci intreaga indemnizatie este considerata platita pentru rambursarea cheltuielilor, nu drept remuneratie.
Astfel, in actul aditional de detasare, pe langa celelalte elemente obligatorii, se vor mentiona:
1. cheltuielile de transport suportate de angajator;
2. cheltuielile de cazare suportate de angajator;
3. indemnizatia specifica detasarii transnationale (diurna) unde se va mentiona ce suma din totalul acesteia reprezinta cheltuiala cu masa.
Spre exemplu: indemnizatia de detasare transnationala ( 85 Euro) din care 60 Euro reprezinta cheltuieli cu masa. Diferenta de 25 de Euro va putea sa fie considerata parte a remuneratiei minime pe care angajatorul are obligatia sa o plateasca in statul in care va fi detasat salariatul.
Conform art. 76 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului sunt venituri impozabile pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
Cu privire la contributiile sociale, art. 139 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, prevede ca intra in baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(I) in tara, de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(II) in strainatate, de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
Partea care nu depaseste aceste plafoane nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale.
Astfel cum se poate observa, prevederile legale citate exclud din baza de calcul a impozitul si contributiile sociale indemnizatia si orice alte sume cu exceptia celor de transport si cazare in limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutii publice.
In categoria altor sume pot intra cheltuielile cu masa. In aceste conditii apreciem ca atat partea din indemnizatie reprezentand masa, cat si partea care reprezinta alte cheltuieli nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lipsuri la inventar. Tratament contabil
Intrebare:
Un service auto efectueaza vanzarea de piese cu adaos comercial (marfa) si tine gestiunea cantitativ valoric. La inventarierea anuala se constata lipsa unor repere. Care sunt documentele necesare pentru scoaterea din gestiune si inregistrarile contabile aferente? Mentionez ca lipsurile nu se vor a fi imputabile gestionarului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cesiune antecontract vanzare-cumparare. Regim fiscal TVA
Intrebare:
(1) Subscrisa, societate inregistrata in scopuri de TVA in calitate de promitent-cumparator, am incheiat o promisiunea bilaterala de vanzarecumparare cu o societate la randul sau inregistrata in scopuri de TVA, avand ca obiect un apartament situat in Municipiul Brasov, aflat in prezent in curs de edificare.
(2) Pretul stabilit al imobilului a fost achitat in integralitate, cu titlu de avans, utilizand regimul de taxare inversa, conform reglementarilor aplicabile la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<