Tags: legea 172/2020, deductibilitate cheltuieli
In Legea nr. 172/2020 a aparut pe langa transport si cazare si decontarea cheltuielilor de masa. Daca pana acum, in situatia deplasarilor, transportul si cazarea erau cheltuieli deductibile stabilite prin lege, masa era acoperita de diurna. Cum trebuie sa judecam aceasta modificare prin prisma deductibilitatii cheltuielilor cu masa, veniturile de natura salariala si diurna?
Raspunsul specialistului:
Conform art. 2 lit. y) din Legea nr. 16/2017 astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 172/2020, remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decat Romania sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, suma de bani stabilita de dreptul intern si/sau practicile nationale ale statului membru pe teritoriul caruia este detasat lucratorul, reprezentand toate elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generala sau care se aplica in conformitate cu art. 3 alin. (8) din Directiva nr. 96/71/CE in statul membru respectiv.
Din acest text rezulta ca angajatorii care detaseaza salariati de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa plateasca acestora remuneratia mimima din statul respectiv.
Astfel, spre deosebire de reglementarea anterioara, cand angajatorii aveau obligatia de a plati salariatilor salariu minim din statul in care erau detasati, Legea nr. 16/2017 in forma modificata prin Legea nr. 172/2020 impune in sarcina angajatorilor obligatia de a acorda salariatilor detasati remuneratia (si nu numai salariul minim) reglementata in statul membru in care sunt detasati salariatii atat prin acte cu putere de lege si acte administrative, cat si daca exista prin conventii colective sau sentinte arbitrale care au fost declarate cu aplicare generala.
Angajatorul roman va trebui sa se intereseze in statul in care urmeaza sa detaseze salariati cu pivire la elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale si sa acorde salariatilor detasati aceasta remuneratie. Angajatorul se va interesa inclusiv cu privire la faptul daca indemnizatia specifica detasarii (din care nu fac parte cheltuielile de transport, cazare si masa) face parte din salariu minim.
Conform art. 2 lit. g) si h) din Legea nr. 16/2017 in forma modificata prin Legea nr. 172/2020:
indemnizatia specifica detasarii transnationale reprezinta indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit, fiindu-i aplicabil regimul fiscal prevazut la art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
cheltuieli generate de detasare reprezinta orice cheltuieli cu transportul, cazarea si masa, efectuate in scopul detasarii;
Rambursarea sau compensarea cheltuielilor de transport, cazare si masa nu este considerata remuneratie si, prin urmare, nu este luata in considerare pentru comparatie. Daca nu apare clar in actul aditional de detasare care sunt elementele din indemnizatia de detasare care sunt platite pentru rambursarea cheltuielilor de transport, cazare si masa, atunci intreaga indemnizatie este considerata platita pentru rambursarea cheltuielilor, nu drept remuneratie.
Astfel, in actul aditional de detasare, pe langa celelalte elemente obligatorii, se vor mentiona:
1. cheltuielile de transport suportate de angajator;
2. cheltuielile de cazare suportate de angajator;
3. indemnizatia specifica detasarii transnationale (diurna) unde se va mentiona ce suma din totalul acesteia reprezinta cheltuiala cu masa.
Spre exemplu: indemnizatia de detasare transnationala ( 85 Euro) din care 60 Euro reprezinta cheltuieli cu masa. Diferenta de 25 de Euro va putea sa fie considerata parte a remuneratiei minime pe care angajatorul are obligatia sa o plateasca in statul in care va fi detasat salariatul.
Conform art. 76 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului sunt venituri impozabile pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
Cu privire la contributiile sociale, art. 139 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, prevede ca intra in baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(I) in tara, de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(II) in strainatate, de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
Partea care nu depaseste aceste plafoane nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale.
Astfel cum se poate observa, prevederile legale citate exclud din baza de calcul a impozitul si contributiile sociale indemnizatia si orice alte sume cu exceptia celor de transport si cazare in limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutii publice.
In categoria altor sume pot intra cheltuielile cu masa. In aceste conditii apreciem ca atat partea din indemnizatie reprezentand masa, cat si partea care reprezinta alte cheltuieli nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<