Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare:Unui hotel din Romania care apartine unui SRL i se face publicitate pe un site din Olanda pentru care achita lunar o suma.Este considerat achizitie de servicii intracomunitara si trebuie sa ...
Intrebare:
Unui hotel din Romania care apartine unui SRL i se face publicitate pe un site din Olanda pentru care achita lunar o suma.
Este considerat achizitie de servicii intracomunitara si trebuie sa se inregistreze in Registrul operatorilor intracomunitari chiar daca suma nu depaseste 10,000 euro anual? Ce inregistrari contabile trebuie facute si ce declaratii si la ce randuri din decont ?
Raspuns:
Indiferent de modalitatea de realizare (electronic prin site specializat sau prin mass media sau prin publicatii specializate), in tranzactiile cu parteneri stabiliti in afara teritoriului Romaniei, publicitatea este un serviciu care nu se incadreaza in exceptiile de la regula generala de taxare. Din acest motiv, operatiu-nea respectiva realizata de catre firma dvs. trebuie incadrata in categoria achizitiilor intracomunitare de servicii deoarece partenerul dvs. este stabilit intr-un stat membru. Pentru astfel de servicii, obligat la plata taxei este beneficiarul acestor servicii, respectiv firma din Romania deoarece se considera ca locul pres-tarii serviciilor respective este in Romania.
Achizitiile intracomunitare de servicii sunt serviciile prestate de catre persoane impozabile stabilite pe teritoriul Comunitatii de care beneficiaza persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei, obli-gate la plata taxei prin aplicarea regulii generale de taxare reglementata prin articolul 133 alin. (2) din Codul fiscal.
Persoana impozabila din Romania care indeplineste calitatea de beneficiar al serviciilor intracomu-nitare are obligatii fiscale referitoare la:
- inregistrarea in scopuri de TVA inainte de primirea serviciilor, daca nu este inregistrata in regim normal;
- aplicarea corecta a regimului de taxare la momentul primirii facturii de la prestator;
- evidentierea fiscala a serviciilor achizitionate;
- raportarea fiscala a operatiunilor inregistrate prin evidenta fiscala intocmita.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Specific achizitiilor intracomunitare de servicii este raportarea acestora in declaratia recapitulativa cod 390 ori de cate ori acestea sunt achizitionate de catre persoane impozabile stabilite pe teritoriul Ro-maniei, obligate la plata taxei prin aplicarea regulii generale de taxare.
Daca la momentul in care decide sa efectueze o achizitie intracomunitara de servicii firma pe care o reprezentati nu este inregistrata in scopuri de taxa in regim normal sau prin optiune, aceasta are obli-gatia sa se inregistreze in scopuri de TVA doar pentru achizitia intracomunitara de servicii in baza preve-derilor articolului 1531 alineatul (1) litera c).
Inregistrarea trebuie efectuata inainte de realizarea achizitiei serviciilor intracomunitare.
In acest scop, inregistrarea in scopuri de TVA se efectueaza in baza formularului de inregistrare fiscala cod 091 “Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii “ , cod MFP 14.13.01.10.11/a care se des-carca gratuit de pe site www.mfinante.ro. Acest formular este reglementat prin O.M.F.P. nr. 7 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata publicat in M.Of. nr. 32 din 15 ianuarie 2010. Formularul se completeaza prin bifarea punctului 3 de la sectiunea D “Date privind vectorul fiscal” punctul 1 “ Inregistrare pentru primirea de servicii de la un prestator, persoana impozabila stabilita in alt stat membru, pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal”.
Dupa depunerea formularului cod 091, beneficiarul obtine un cod de inregistrare in scopuri de TVA care se utilizeaza numai pentru operatiuni intracomunitare constand in achizitia intracomunitara de servicii si bunuri, inclusiv pentru prestarea intracomunitara de servicii deoarece nu confera persoanei im-pozabile calitatea de persoana inregistrata normal in scopuri de TVA.
In situatia in care beneficiar al serviciilor este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA doar pentru efectuarea unei achizitii intracomunitare, daca operatiunea este taxabila, obligatia se consi-dera indeplinita prin achitarea efectiva a sumei TVA datorate la bugetul general consolidat.
Serviciul achizitionat de catre o persoana impozabila stabilita in Romania care nu este inregistrata in regim normal, dar este inregistrata fiscal doar pentru achizitia unui serviciu intracomunitar se rapor-teaza prin decontul de TVA cod 301 reglementat prin O.M.F.P. nr. 75 din 21 ianuarie 2010 pentru apro-barea modelului si continutului formularului (301) "Decont special de taxa pe valoarea adaugata" publicat in M.Of. nr. 59 din 26 ianuarie 2010.
Achizitia unui serviciu intracomunitar se raporteaza prin decontul de TVA cod 301 la sectiunea 4 "Operatiuni prevazute la art. 150 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal " si subsectiunea 4.1. "Achizitii de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal ".
Daca firma dvs. este deja inregistrata in scopuri de TVA, prin optiune sau prin depasirea cifrei de afaceri de 35.000 euro, acesta nu mai este obligata sa se inregistreze pentru achizitia intracomunitara de servicii deoarece este deja inregistrata in regim normal.
Daca este inregistrata in regim normal, pentru serviciul achizitionat, firma dvs. din Romania are urmatoarele obligatii fiscale in calitate de beneficiar al serviciilor intracomunitare:
sa impoziteze serviciul primit prin aplicarea regimului de taxare inversa materializat prin formula contabila:
4426 = 4427
“TVA deductibila” “TVA colectata”
Aceasta inregistrare contabila se efectueaza concomitent cu inregistrarea pe cheltuieli de exploatare a servciului prestat de catre firma din Olanda:
628 = 401
“Cheltuieli cu servicii” “Furnizori”
sa evidentieze factura in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna in care factura a fost primita, corespunzator rulajului debitor al contului 4426 “TVA deductibila”. Valoarea serviciului prestat se inscrie in lei, la cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre prestator, valoare structurata pe urmatoarele doua informatii:
baza de impozitare TVA;
TVA datorata prin aplicarea regimului de taxare inversa.
Pentru asigurarea concordantei dintre raportarea fiscala efectuata prin decontul de TVA cod 300 si evidenta fiscala, este recomandabila inregistrarea operatiunii de achizitie intracomunitara de servicii si prin jurnalul pentru vanzari corespunzator rulajului creditor al contului 4427 “TVA colectata”.
sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod (390 VIES) denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"
Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul A care reprezinta “achizitii intracomunitare de servicii” prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate. Pentru aceste servicii , exigibilitatea de taxa ia nastere la data emiterii facturii de catre firma din Olanda.
sa raporteze serviciul achizitionat de la persoana impozabila stabilita in Olanda prin formularul cod 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata" reglementat prin O.M.F.P. nr. 2245 din 29 iulie 2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" publicat in M.Of. nr. 539 din 3 august 2010. Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru vanzari si jurnalul pentru cumparari. Decontul de TVA se completeaza la urmatoarele randuri:
• la randul 7 denumit “Achizitii de bunuri, altele decat cele de la rd. 5 si 6, si achizitii de servicii pentru care beneficiarul din Romania este obligat la plata TVA (taxare inversa), “ cu preluarea sumei la:
- randul 7.1 denumit “Achizitii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)” ;
- randul 7.1.1. deoarece prestatorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc prestarea intracomunitara.
Suma TVA se preia din rulajul creditor al contului 4427 “TVA colectata” care corespunde cu sumele evidentiate in jurnalul pentru vanzari;
• randul 19 cu preluarea sumei la:
- randul 19.1;
- randul 19.1.1 .
Suma TVA se preia din rulajul debitor al contului 4426 “TVA deductibila” care corespunde cu sumele evidentiate in jurnalul pentru cumparari;
Inscrierea in registrul operatorilor intracomunitari este obligatorie in situatia realizarii de operatiuni intracomunitare, indiferent de valoarea acestora.
Plafonul de 10.000 euro mentionat de dvs. se referera doar la achizitiile intracomunitare de bunuri, fapt reglementat prin Codul fiscal la articolul 126 “Operatiuni impozabile” alineatul (4) litera b) conform caruia nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri a caror valoare totala nu depaseste pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro. Pentru achizitiile intracomunitare de servicii nu s-a reglementat un astfel de plafon, caz in care, indiferent de valoarea servciului achizitionat, acesta se incadreaza la operatiune intracomunitara pentru care este obligatorie inscrierea in registrul operatorilor intracomunitari in baza formularului denumit "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari", cod 095, cod MFP 14.13.01.10.11/r.o.i. reglementat prin O.U.G. nr. 54 din 23 iunie 2010 privind unele masuri pentru combaterea evaziunii fiscale si O.A.N.A.F. nr. 2101 din 24 iunie 2010.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cheltuieli de deplasare efectuate de colaboratori. Deductibilitate cheltuieli si TVAServicii transport - tratament TVAModificari importante aduse de ANAF in domeniul fiscalViceguvernatorul BNR, despre o eventuala reducere a TVA la alimenteRambursarea taxei catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVARegim special de scutire TVA pentru intreprinderile miciArticole similare
Calcul pro-rata TVA pentru venituri din chirie fara TVA?Cum am inteles eu ecotaxa!Ce tratament fiscal aplicam pentru diferentele de pret de materie prima?Recuperare TVA pentru achizitii dintr-un stat membru UEInregistrari contabile si prevederi fiscale cheltuieli cu protocolulUltimele articole
Aspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVASistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliCotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceArticole similare
Corectarea erorilor materiale din initiativa organului fiscal competentProcedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursareMasuri de simplificare pentru deseuriGarantie buna executie. Cum facem inregistrarile contabile?Firme care aplica TVA la incasare. Care este baza de calcul in functie de care trebuie sa treaca la regim normal de TVA?Ultimele articole
Comert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UESistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliCotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceTVA deductibil. Ce este si conditii de aplicareArticole similare
Firma cu TVA la incasare. Cum se deduce TVA-ul din facturi?Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVATermen limita pentru optiunea de plata impozit 2012 pentru microintreprinderiTVA - Registrul bunurilor primiteE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVUltimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Prime de Craciun pentru angajati. Pot fi acordate diferentiat?Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"