Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unui parc cu panouri solare construit de o societate din Romania. Actionarul majoritar al firmei respective, o societate comerciala din Uniunea Europeana, a contractat lucrarile de executare ale investitiei cu un antrEprenor din Uniunea Europeana, acesta din urma neavand o alta activitate in Romania si nici reprezentanta. In timpul executarii lucrarilor de investitii, antreprenorul strain va lucra si cu firme din Romania si va achizitiona si marfuri si material din Romania, acestea urmand sa fie incorporate in investitia amintita. Vom vedea astfel cum va putea antreprenorul din Uniunea Europeana sa recupereze TVA-ul aferent marfurilor cumparate in Romania si folosite la investitie.
Solutia consultantului:
Persoana impozabila nestabilita in Romania, neinregistrata in scopuri de TVA in Romania, care este stabilita in alt stat membru poate beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adaugata achitate pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii, efectuate in Romania in conditiile prevazute la art. 147 indice 2 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal si pct. 49 din normele metodologice date in aplicarea acestuia, daca aceasta nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania in conformitate cu prevederile art. 153 din Codul fiscal.
Astfel, pct. 49 din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in baza art. 147 indice 2 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal orice persoana impozabila nestabilita in Romania, dar stabilita in alt stat membru, poate beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adaugata achitate pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in Romania. Taxa pe valoarea adaugata se ramburseaza de catre Romania, statul membru in care au fost achizitionate bunuri/servicii sau in care s-au efectuat importuri de bunuri, daca persoana impozabila respectiva indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) pe parcursul perioadei de rambursare nu a avut in Romania sediul activitatii sale economice sau un sediu fix de la care sa fi efectuat operatiuni economice sau, in lipsa unor astfel de sedii fixe, domiciliul sau resedinta sa obisnuita;
b) pe parcursul perioadei de rambursare nu este inregistrata si nici nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul fiscal;
c) pe parcursul perioadei de rambursare nu a livrat bunuri si nu a prestat servicii considerate ca fiind livrate/prestate pe teritoriul Romaniei, cu exceptia urmatoarelor operatiuni:
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
1. prestarea de servicii de transport si de servicii auxiliare acestora, scutite in temeiul art. 143 alin. (1) lit. c)-m), art. 144 alin. (1) lit. c) si art. 144 indice 1 din Codul fiscal;
2. livrarea de bunuri si prestarea de servicii catre o persoana care are obligatia de a plati TVA in conformitate cu art. 150 alin. (2)-(6) din Codul fiscal.
Nu se ramburseaza:
a) TVA care, conform Codului fiscal, a fost facturata incorect;
b) TVA facturata pentru livrari de bunuri care sunt sau pot fi scutite in temeiul art. 143, 144 si 144 indice 1 din Codul fiscal;
c) TVA facturata agentiilor de turism, inclusiv a tur-operatorilor, care aplica regimul special de taxa, conform echivalentului din alt stat membru al art. 152 indice 1 din Codul fiscal;
d) TVA care, conform Codului fiscal, a fost facturata ulterior inregistrarii in Romania in scopuri de TVA a respectivei persoane impozabile, pentru care se aplica prevederile art. 147 indice 1 din Codul fiscal.
Se ramburseaza oricarei persoane impozabile nestabilite in Romania TVA pentru achizitii de bunuri/servicii, inclusiv pentru importuri, efectuate in Romania, in masura in care bunurile si serviciile respective sunt utilizate pentru urmatoarele operatiuni:
a) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in afara Romaniei, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
b) operatiuni efectuate catre o persoana care are obligatia de a plati TVA in conformitate cu art. 150 alin. (2)-(6) din Codul fiscal.
c) prestarea de servicii de transport si de servicii auxiliare acestora, scutite in temeiul art. 143 alin. (1) lit. c)-m), art. 144 alin. (1) lit. c) si art. 144 indice 1 din Codul fiscal.
Pentru a fi eligibila pentru rambursare in Romania, persoana impozabila nestabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in statul membru in care este stabilita. In cazul in care o persoana impozabila nestabilita in Romania efectueaza, in statul membru in care este stabilita, atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere in respectivul stat membru, Romania va rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere. Dreptul de rambursare a taxei se determina in aceleasi conditii ca si cele aplicabile pentru operatiuni care sunt realizate in Romania.
Pentru a obtine o rambursare a TVA in Romania, persoana impozabila care nu este stabilita in Romania adreseaza o cerere de rambursare pe cale electronica si o inainteaza statului membru in care este stabilita, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de catre statul membru respectiv.
Cererea de rambursare este trimisa statului membru in care este stabilit solicitantul, cel tarziu pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare.
Perioada pentru care se ramburseaza taxa pe valoarea adaugata este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot insa viza o perioada mai mica de 3 luni in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
In cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic decat echivalentul in lei a 400 euro. Echivalentul in lei se determina pe baza cursului valutar de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil la data de 1 ianuarie 2010.
In cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic decat echivalentul in lei a 50 euro. Echivalentul in lei se determina pe baza cursului valutar de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil la data de 1 ianuarie 2010.
Dupa primirea cererii transmise pe cale electronica de autoritatea competenta din alt stat membru, organul fiscal competent din Romania ii comunica de indata solicitantului, pe cale electronica, data la care a primit cererea. Decizia de aprobare sau respingere a cererii de rambursare se comunica solicitantului in termen de 4 luni de la data primirii cererii, daca nu se solicita informatii suplimentare.
In cazul in care organul fiscal competent din Romania considera ca nu are toate informatiile relevante pentru a lua o decizie privind cererea de rambursare in totalitatea ei sau privind o parte a acesteia, poate cere, pe cale electronica, informatii suplimentare, inclusiv copii de pe documente de la solicitant sau de la autoritatile competente din statul membru de stabilire, dupa caz, pe parcursul perioadei de 4 luni. In cazul in care informatiile suplimentare sunt cerute de la o alta sursa decat solicitantul sau o autoritate competenta dintr-un stat membru, cererea se transmite prin mijloace electronice numai daca destinatarul cererii dispune de astfel de mijloace.
Daca este necesar, se pot solicita alte informatii suplimentare. Informatiile solicitate in conformitate cu prezentul alineat pot cuprinde depunerea facturii sau a documentului de import respectiv, in original ori in copie, in cazul in care exista indoieli intemeiate cu privire la validitatea sau acuratetea unei anumite cereri. Informatiile solicitate trebuie furnizate in termen de o luna de la data la care solicitarea de informatii suplimentare este primita de cel caruia ii este adresata.
Asadar, pentru a obtine rambursarea TVA in Romania, in conditiile mai sus redate, antreprenorul din Uniunea Europeana trebuie sa adreseze o cerere de rambursare pe cale electronica pe care o inainteaza statului membru in care este stabilita, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de catre statul membru respectiv.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF schimba formularul 390 VIESPenalitati taxe locale refacturate. Intocmim factura cu TVA?Prestari servicii intracomunitare. Care va fi perioada fiscala pentru TVA?Registrul operatorilor intracomunitari – Partea IStudiu de caz: In ce masura poate fi TVA-ul nedeductibil aferent combustibilului tratat ca o cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit?Ultimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
OANAF nr. 1436: Util pentru persoanele impozabile cu inregistrarea TVA anulataPreviziunile ministrului de finante privind deficitul. Spre ce ne indreptam?Cum procedam corect pentru inregistrarea si ajustarea TVA?Proiect de ordin: Stabilirea operatiunilor care dau dreptul la debitarea contului de TVA, cu acordul organului fiscalNOU: Livrari scutite de TVA. OMFP 961/2015 privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 3/2015Ultimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVArticole similare
Ce presupune rambursarea de TVA?Suspendarea inspectiei fiscale TVA pentru neconcordante in VIESORDIN AL ANAF Nr. 4 din 2010Procedura legala de restituire TVA platitAjustarea TVA pentru un autoturism neamortizat achizitionat in leasing financiar. Cum procedam?Ultimele articole
Care este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAANAF a publicat Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneGhid ANAF privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVARambursarea de TVA: cine o poate solicita si cum se calculeaza valoarea TVA-ului rambursatArticole similare
Noi modificari in Codul fiscal: Limitari speciale ale dreptului de deducere. Vezi proiectulNoul decont de TVA. Ce modifica ordinul publicat in Monitor?Ce tratament din punct de vedere TVA se aplica pentru factura emisa de partener non-UE?In atentia firmelor: creste numarul de tranzactii onlineStudiu de caz: Decontul 301 in cazul unui PFA neplatitor de TVAUltimele articole
Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?E-Transport, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITFacturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileE-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteArticole similare
Impozitarea veniturilor din strainatate: Ce trebuie sa stii si cum te poate ajuta un avocat fiscalNoutati Legislatie Fiscala 24 martie - 30 martieO analiza care arata ce au de facut IMM-urile ca sa se dezvolte in continuareAmanarea la plata a ratelor de leasing. Cum se face inregistrarea dobanzilor capitalizate conform OUG 37/2020?Codul Fiscal 2010 TITLUL X - Dispozitii finaleUltimele articole
Schema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROVenituri din activitati independente. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"