Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, avem un SRL - platitor de TVA - care intentioneaza sa achizitioneze un autoturism dintr-o tara membra a Uniunii Europene (UE) - Italia.
Iata raspunsul specialistului!
Inainte de achizitie, cumparatorul din Romania trebuie sa verifice daca:
1) autoturismul este nou sau nu mai este nou.
La incadrarea unui vehicul in categoria "nou" sau care nu mai este "nou" trebuie sa cunoasteti faptul ca delimitarea intre vehicul nou si vehicul vechi se face in functie de conditiile stabilite prin articolul 266 "Semnificatia unor termeni si expresii" alineatul 3, litera b) din Codul fiscal. Astfel, pentru a fi considerat nou, un mijloc de transport auto trebuie sa indeplineasca una din urmatoarele doua conditii alternative:
1. sa nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune;
2. sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km.
Examen Consultant Fiscal 2026
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In situatia in care un mijloc de transport nu indeplineste una din cele doua conditii, este considerat vechi.
2) daca vanzarea se efectueaza de catre:
- o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in regim normal in Italia;
- o persoana impozabila care nu este inregistrata in scopuri de TVA in Italia deoarece se afla in regimul special de scutire, similar prevederilor art. 310 din Codul fiscal aplicabil in Romania;
- o persoana fizica, impozabila din punct de vedere al TVA, obligata sa se inregistreze TVA in Italia, daca autoturismul este nou;
- o persoana fizica, neimpozabila din punct de vedere al TVA deoarece nu trebuie sa se inregistreze TVA, daca autoturismul nu mai este nou;
3) daca autoturismul nu mai este nou, regimul aplicat de catre vanzatorul persoana impozabila:
- regimul normal daca nu este un revanzator sau
- regimul special second-hand daca este revanzator.
Fata de aceste criterii enumerate care au un caracter general, fara a fi limitative, iata care sunt principalele reguli de aplicare a unui tratament fiscal corect la cumparare:
a) indiferent de faptul ca autoturismul respectiv este nou sau nu mai este nou (a fost utilizat de catre furnizor ca bun de capital), dar pentru care furnizorul din Italia a aplicat regimul normal de scutire, considerand ca efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri scutita de TVA in Italia, dar impozabila in Romania la cumparatorul care i-a comunicat un cod valid de TVA emis de autoritatea fiscala din Romania, cumparatorul din Romania aplica urmatorul tratament fiscal si contabil:
- achizitia este impozabila in Romania, din punctul de vedere al TVA. In acest caz, se considera ca societatea din Romania in calitate de cumparator realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri, taxabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa prin formula 4426 = 4427. Suma TVA datorata prin aplicarea acestui regim de impozitare se calculeaza la o baza de impozitare determinata in lei prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre vanzator.
- valoarea operatiunii de achizitie pentru care se aplica regimul de taxare inversa se raporteaza de catre cumparatorul din Romania, platitor de TVA in regim normal, atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18, cu report la randul 5.1 si 18.1, cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul A. Daca factura este emisa de furnizor, de exemplu, in luna aprilie 2018, operatiunea se evidentiaza in jurnalele de TVA intocmite pentru luna aprilie 2018 si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 si declaratia informativa cod 390 VIES aferente lunii aprilie 2018, cu termen de transmitere electronica cel mai tarziu in data de 25 mai 2018, inclusiv.
- la achizitie se efectueaza inregistrarea contabila:
2133 = 404..............55.200 lei
4426 = 4427 ......... 10.488 lei
- dupa aplicarea regimului de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427, cumparatorul din Romania trebuie sa analizeze daca este indreptatit sa exercite, integral, dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inregistrate in debitul contului 4426 "TVA deductibila".
In situatia in care decide ca autoturismul respectiv nu va fi utilizat, exclusiv, in scopul activitatii economice, cumparatorul din Romania treuie sa limiteze dreptul de deducere cu 50%, reintregind costul de achizitie al autoturismului prin inregistrarea contabila:
2133 = 4426 ..........5.244 lei
Limitarea partiala a dreptului de deducere a TVA cu suma de 50% care reintregeste costul de achizitie a autoturismului se evidentiaza la randul 30 denumit randul 30 "SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 297 SI ART. 298 SAU ART. 300 SI ART. 298 DIN CODUL FISCAL SI COMPENSATIE IN COTA FORFETARA", ajustand, negativ, cu 50%, suma TVA deductibila, dedusa, raportata la randul 18
"Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)", randul 18.1 "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea"
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca, in situatia in care cumparatorul este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA avand drept perioada fiscala trimestrul calendaristic, este obligat sa schimbe perioada fiscala in luna calendaristica deoarece efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri.
Suma TVA care nu poate fi dedusa, dar care reintregeste costul de achizitie al autoturismului se recupereaza de catre cumparator prin amortizare. Chiar daca autoturismul nu este utilizat exclusiv pentru activitatea economica, cheltuiala cu amortizarea nu se limiteaza la deducere, asa cum se procedeaza cu alte cheltuieli de exploatare legate direct de autoturismul respectiv.
b) in situatia in care autoturismul nu mai este nou, dar furnizorul din Italia aplica regimul special second hand, specific vanzarilor de autoturisme de catre firme specializate in astfel de operatiuni (revanzatori), achizitia autoturismului nu este impozabila in Romania, caz in care valoarea achizitiei se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300, la randul 28 "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile", fara a se raporta si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES. In acest sens, trebuie retinut faptul ca regimul special second hand poate fi aplicat doar de catre un revanzator de autoturisme second hand, caz in care operatiunea este taxabila la furnizor, in Italia , prin aplicarea cotei standard TVA 19% la marja de profit aferenta tranzactie (diferenta intre pretul de vanzare si costul de achizitie al autoturismului vandut in regim second-hand). Daca firma din Italia ar fi un revanzator si ar inscrie pe factura emisa mentiunea "regim special" si "TVA marja de profit", cumparatorul ar fi atentionat cu privire la regimul aplicat de catre vanzator, caz in care cumparatorul ar considera operatiunea neimpozabila in Romania, deoarece operatiunea a fost taxata in Italia.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal si expert contabil.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Reguli de functionare ale unei tombole si prevederi legaleStudiu de caz: Achizitie servicii certificare produse si impozit venituri persoane juridice nerezidenteDreptul de deducere a TVA pentru facturi de corectie emise in urma inspectiilor conform Noului Cod fiscalAchizitie cladire si teren. Care va fi regimul de taxare aplicabil?Regularizare TVA si discount acordat. Cum stabilim cota corecta de TVA?Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAArticole similare
ACHIZITIE AUTOTURISM din alt stat UE cu TVA. Consideram achizitie intracomunitara?Comert cu autoturisme second hand. Regim special de TVARegimul cheltuielilor si deductibilitatea TVA ocazionate de achizitia de autoturisme si combustibilul consumatCe obligatii privind TVA are o societate la ACHIZITIE AUTOTURISM din UE?ACHIZITIE AUTOTURISMe second hand de la persoane fizice din UE: Obligatii TVA, autofactura si documente justificativeUltimele articole
Declaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiACHIZITIE AUTOTURISM din stat membru, regim fiscal TVA in RomaniaACHIZITIE AUTOTURISMe de la persoane fizice in vederea revanzarii. Tratament TVAFirma platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii: ACHIZITIE AUTOTURISMe. TVA deductibila si amortizare fiscalaACHIZITIE AUTOTURISM. Deductibilitate cheltuieli si TVAArticole similare
Prestare servicii de depozitare pentru o societate din UE. Tratament TVABNR: Rata inflatiei ar putea ajunge la 2,8% peste 2 aniStudiu de caz: Deductibilitatea combustibilului aferent unui transportAplicarea prevederilor de ajustare TVA pentru clienti aflati in falimentSubcontractare servicii. Ce regim TVA se aplica?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreCompensare impozit pe profit platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDeclaratia Intrastat pentru achizitii din UE se raporteaza in luna facturii sau in luna receptiei marfii?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteArticole similare
Motor de crestere economica. Ce crede premierul despre agricultura Romaniei?ANAF a aprobat noua procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVACe recomandari face CNIPMMR pentru dezvoltarea IMM-urilorAchizitie intracomunitara a bunurilor din import. Regim fiscal TVATop 10 aberatii legislative in Romania ultimilor 20 de aniUltimele articole
Pana pe 31 ianuarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii fiscale importante la ANAFVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESSambata, 30 noiembrie 2024, termen limita pentru depunerea formularului 398Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Legea privind salariul minim european a fost promulgata! Ce impact va avea pentru Romania
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



