Tags: opanaf 3737/2016, anaf, inregistrare persoane impozabile
ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin pentru modificarea si completarea Anexei la OPANAF nr. 3737/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a persoanelor impozabile, in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314 si art. 315 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare.
ANAF doreste sa modifice Anexa la OPANAF nr. 3737/2016 ca urmare a modificarilor aduse Codului fiscal prin Legea nr. 60/2019 - care
vizeaza si prevederile referitoare la Regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziune prestate de catre persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana.
Modificarilor aduse Codului fiscal prin Legea nr. 60/2019 instituie posibilitatea ca persoanele impozabile care nu sunt stabilite in UE, dar care sunt inregistrate in scopuri de TVA in UE pentru alte operațiuni, sa aplice regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziune.
De altfel, modificarile aduse Codului fiscal stabileste si procedura care trebuie urmata pentru aplicarea regimului special in functie de optiunea exprimata legat de locul prestarii serviciilor electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune a caror valoare totala nu depaseste 10.000 euro in anul curent si nici in anul precedent.
Totodata, in registrul contribuabililor a fost inserata o mentiune privind calitatea de persoana impozabila care aplica regimul UE. Avand in vedere toate aceste aspecte, este necesara modificarea anexei la OPANAF nr. 3737/2016, se arata in referatul de aprobare pus in Transparenta decizionala de ANAF.
Extras din Proiectul de Ordin
Art. I – Anexa la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3737/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a persoanelor impozabile, in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314 si art. 315 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 25 din 10 ianuarie 2017, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:
1. La punctul 6 alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(2) Persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana care opteaza pentru utilizarea regimului non-UE trebuie sa depuna si o declaratie prin care se confirma ca persoana nu si-a stabilit sediul activitaÈ›ii economice pe teritoriul Uniunii Europene si nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acesteia.”
2. Punctul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”17. Pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform prevederilor art. 316 din Codul fiscal si pentru care s-a acceptat utilizarea regimului UE, informaÈ›ia privind calitatea de persoana impozabila care utilizeaza regimul UE se menÈ›ioneaza in registrul contribuabililor. Calitatea de persoana impozabila care utilizeaza regimul UE nu anuleaza obligatiile de declarare si plata a taxei rezultate din calitatea de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal.”
3. Punctul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”20. Informatiile care permit identificarea persoanelor impozabile care utilizeaza regimul UE sau regimul non-UE, avand Romania ca stat de inregistrare, se transmit de catre organul fiscal celorlalte state membre, prin intermediul retelei CCN/CSI, conform specificatiilor tehnice transmise de Comisia Europeana si implementate de Centrul NaÈ›ional pentru InformaÈ›ii Financiare.”
4. La punctul 35, dupa litera b) se introduce o noua litera, litera c), cu urmatorul cuprins:
”c) persoana impozabila, care utilizeaza regimul UE si care indeplineste condiÈ›iile prevazute la art. 278 alin. (8) din Codul fiscal, nu opteaza ca locul prestarii sa fie stabilit in conformitate cu prevederile art. 278 alin. (5) lit. h) din Codul fiscal, respectiv la beneficiar.”
5. Dupa punctul 35, se introduce un nou punct, punctul 351, cu urmatorul cuprins:
”351 .(1). Pentru aplicarea prevederilor pct.35 lit.c), organul fiscal competent identifica, cu ajutorul aplicaÈ›iei informatice, persoanele impozabile care utilizeaza regimul Mini One Stop Shop si care, in declaraÈ›iile speciale de TVA, depuse in Romania potrivit art. 315 alin. (6) din Codul fiscal, au declarat prestari de servicii a caror valoare totala, fara TVA, nu depaseste, in anul calendaristic curent, 10.000 euro (46.337 lei) si nu a depasit aceasta suma in cursul anului calendaristic precedent. Persoanele selectate sunt inscrise in Lista persoanelor impozabile care utilizeaza regimul special Mini One Stop Shop si care indeplinesc condiÈ›iile prevazute la art.278 alin.(8) din Codul fiscal.
(2) Selecția se face anual, in perioada 20 aprilie - 1 mai, pe baza declarațiilor speciale de TVA depuse pentru anul precedent si pentru trimestrul I al anului in care se face selecția.
(3) Organul fiscal competent notifica, prin intermediul mesajelor electronice, persoanele impozabile care sunt cuprinse in lista prevazuta la alin. (1), in legatura cu dreptul acestora de a opta ca locul prestarii serviciilor sa fie stabilit in conformitate cu prevederile art. 278 alin. (5) lit. h) din Codul fiscal, respectiv la beneficiar.
(4) OpÈ›iunea se exercita prin depunerea formularului (085) ”OpÈ›iune privind aplicarea/incetarea aplicarii prevederilor art. 278 alin. (5) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”, potrivit modelului aprobat prin ordin al presedintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscala, in termen de 15 zile de la primirea notificarii.
(5) Persoanele impozabile care, in urma notificarii, opteaza sa aplice prevederile art.278 alin.(5) lit.h) din Codul fiscal, respectiv presteaza servicii pentru care locul prestarii este la beneficiar, sunt eligibile pentru utilizarea, in continuare, a regimului special.
(6) Persoanele impozabile care, in urma notificarii, nu depun formularul (085) in termenul prevazut la alin. (4), nu mai indeplinesc condiÈ›iile pentru utilizarea regimului special. In aceasta situaÈ›ie, potrivit prevederilor art. 278 alin. (8) din Codul fiscal, locul prestarii de servicii se considera a fi la prestator, situaÈ›ie in care informaÈ›iile privind valoarea si taxa pe valoarea adaugata aferenta operaÈ›iunilor se inscriu in formularul (300) ”Decont de taxa pe valoarea adaugata”.
6. In tot cuprinsul anexei sintagma ”Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 815/2012” se inlocuieste cu sintagma ”Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 815/2012 cu modificarile ulterioare”.
Art. II - Structurile competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Directia generala regionala a finantelor publice Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. III - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<