Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Vom vedea mai jos cum se procedeaza pentru rambursarea TVA facturata de un operator economic rezident in Germania pentru operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei in beneficiul unor clienti care sunt persoane impozabile stabilite in Turcia sau Elvetia.
Solutie:
O societate germana - denumita in continuare "Firma A" - s-a inregistrat in scopuri de TVA in Romania prin desemnarea unui reprezentant fiscal pentru livrari de bunuri efectuate pe teritoriul Romaniei (livrari de carburanti catre clienti din Turcia si Elvetia). Astfel, Firma A factureaza livrarea de carburanti catre clientii sai din Turcia si Elvetia aplicand TVA de 24% si incaseaza contravaloarea facturilor emise in conturi deschise in Turcia si, respectiv, in Elvetia. Clientii din Turcia si Elvetia solicita ulterior rambursarea taxei achitate catre Firma A, in temeiul Directivei a 13-a a Comisiei Europene. In acest context, firma A solicita clarificari cu privire la urmatoarele aspecte:
1) Posibilitatea clientilor Firmei A stabiliti in Turcia sau Elvetia de a solicita rambursarea TVA facturate de Firma A pentru operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei, indiferent de tara in care este deschis contul in care acesti clienti achita catre Firma A contravaloarea facturilor in baza carora este solicitata rambursarea TVA.
In opinia noastra, tara in care este deschis contul in care clientii achita contravaloarea facturilor emise de Firma A nu are relevanta in analiza cererii de rambursare a TVA in temeiul Directivei a 13-a. Nu exista prevederi legale care sa oblige persoanele impozabile care solicita rambursarea sa achite facturile emise de furnizori in conturi deschise in Romania.
2) In ce masura este necesara efectuarea unei inspectii fiscale incrucisate la nivelul Firmei A, atat timp cat solicitantul rambursarii (compania din Turcia sau Elvetia) a pus deja la dispozitia autoritatilor fiscale competente extrase ale conturilor bancare ce demonstreaza achitarea TVA solicitata la rambursare; totusi, in situatia in care aceasta inspectie fiscala trebuie efectuata, intrebarea este daca reprezentantul fiscal al Firmei A in Romania este obligat sa detina extrase de cont care sa demonstreze incasarea la nivelul Firmei A a contravalorii TVA pentru care clientul din Turcia sau Elvetia solicita rambursarea.
Situatiile in care organele fiscale au obligatia/posibilitatea efectuarii de inspectii fiscale incrucisate si documentele pe care reprezentantii fiscali ai societatilor verificate au obligatia de a le pune la dispozitia organelor de control nu sunt reglementate de Codul fiscal sau de normele de aplicare a acestuia. Obligatia de a aduce dovezi privind achitarea taxei in Romania revine persoanei impozabile care solicita rambursarea in temeiul Directivei a 13-a.

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
3) Posibilitatea demonstrarii achitarii taxei solicitate la rambursare de catre clientii Firmei A printr-o declaratie pe propria raspundere si/sau extrase de cont ale Firmei A care sa ateste incasarea sumelor aferente.
In conformitate cu prevederile art. 147^2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana impozabila neinregistrata si care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilita in Comunitate, poate solicita rambursarea taxei achitate pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in Romania, daca, in conformitate cu legile tarii unde este stabilita, o persoana impozabila stabilita in Romania ar avea acelasi drept de rambursare in ceea ce priveste TVA sau alte impozite/taxe similare aplicate in tara respectiva.
La punctul 50 alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt prevazute documentele pe care reprezentantul in scopul rambursarii trebuie sa le depuna la organul fiscal competent, in numele si in contul solicitantului. De asemenea, la punctul 50 alin. (8) din norme se prevede ca organul fiscal competent poate impune reprezentantului in vederea rambursarii orice alte obligatii in plus fata de cele prevazute la alin. (7).
Avand in vedere aceste prevederi legale, la punctul 13.1. din Anexa 1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 5/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii, se precizeaza ca, pentru solutionarea cererii, organul fiscal are dreptul de a cere reprezentantului orice alte documente pe care le considera necesare.
Prin urmare, in opinia noastra, organul fiscal competent are dreptul de a solicita documente care dovedesc achitarea taxei solicitate la rambursare. In opinia noastra, o declaratie pe propria raspundere nu reprezinta document valid din care sa rezulte achitarea taxei. Apreciem ca dovada achitarii taxei ar putea fi reprezentata de extrasul de cont obtinut de la banca prin care s-a efectuat plata facturii respective.
Baza legala: Legea nr 571 / 2003 articolul 147^2 alin. (1) lit. b)
Sursa: ANAF

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Se modifica procedura de rambursare a TVAConditii de rambursare a TVA pentru achizitie bun imobilCare sunt conditiile necesare transmiterii cererii autoritatii competente din statul membru de rambursare?Intreprindere individuala. Subventie din fonduri nerambursabile. Regim TVAFlorin Citu: Am crescut deficitul bugetar pentru a aloca mai multi bani catre somaj tehnic, sanatate, investitiiUltimele articole
TVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCare este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAANAF a publicat Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneGhid ANAF privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVAArticole similare
ANOFM: Locuri de munca vacante la nivel national si in reteaua EURES la final de aprilie 2022Ce inseamna 2 august pentru economia mondiala: declin sau progres?Venituri obtinute de nerezidenti din Romania. Aplicarea conventiilor de evitarea a dublei impuneriTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiRegim TVA pentru exportul de bunuri si prestari servicii intr-un stat non-UEUltimele articole
Intreprinderi legate. In ce conditii se incadreaza la regimul micro din 1 ianuarie 2024Informare ANOFM: Locuri de munca vacante la nivel national si in reteaua EURESSercivii prestate catre clienti Non-UE. Cum se intocmesc facturile?Obligatii si documente necesare privind delegarea in strainatate a angajatilorMEEMA propune noi masuri bugetare pentru sprijinirea IMM-urilor (Proiect de OUG )Articole similare
Documentar fiscal: Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscaleAnularea dreptului de deducere pentru bunuri imobile. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Certificarea declaratiei privind nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursareNoua procedura de solutionare a deconturilor negative TVAUltimele articole
Ai primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de impunereFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAControale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Articole similare
Pana la 25 martie trebuie sa depunem mai multe declaratii fiscaleTermen-limita 25 februarie. Ce declaratii se depun?Documentar fiscal: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale restanteSAF-T 2025: Cum incadrezi entitatile neplatitoare de TVA in D406Dividende platite unei persoane juridice nerezidente de o societate romaneasca. Ce declaratii se depun?Ultimele articole
Controale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corectANAF SPV. Cum sa procedati daca NU vizualizati facturile in sistemFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700e-Factura. Pentru platile facute INAINTE de livrarea bunului, trebuie depusa Notificarea 800?TVA la incasare ANAF. Cine si in ce conditii poate aplica sistemulArticole similare
Procedura rambursarii TVA pentru persoane impozabile stabilite in afara Comunitatii EuropeneCererile de rambursare a TVA pentru importuri si achizitii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene in 2009OUG nr. 50 din 2013: noutati privind plata obligatiilor datorateOPANAF 3159/2017: Procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVA, formulate de persoane impozabile neinregistrateAjutor de minimis. Cum gestionam TVA-ul?Ultimele articole
Controale fiscale pe TVA. 10 tipuri de erori pe care le vizeaza inspectoriiOUG 19/2021. Scutirea de la plata impozitului specific, amanarea dreptului de deducere a TVA, restructurarea obligatiilor bugetare si esalonarea la plataNou! In anul 2021 nu se datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile, calculate incepand cu data de 1 ianuarie (OUG 226/2020)OUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termeneFacilitati fiscale instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 6 din 2019. ANULAREA unor obligatii accesorii
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"