Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom vedea mai jos cum se procedeaza pentru rambursarea TVA facturata de un operator economic rezident in Germania pentru operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei in beneficiul unor clienti care sunt persoane impozabile stabilite in Turcia sau Elvetia.
Solutie:
O societate germana - denumita in continuare "Firma A" - s-a inregistrat in scopuri de TVA in Romania prin desemnarea unui reprezentant fiscal pentru livrari de bunuri efectuate pe teritoriul Romaniei (livrari de carburanti catre clienti din Turcia si Elvetia). Astfel, Firma A factureaza livrarea de carburanti catre clientii sai din Turcia si Elvetia aplicand TVA de 24% si incaseaza contravaloarea facturilor emise in conturi deschise in Turcia si, respectiv, in Elvetia. Clientii din Turcia si Elvetia solicita ulterior rambursarea taxei achitate catre Firma A, in temeiul Directivei a 13-a a Comisiei Europene. In acest context, firma A solicita clarificari cu privire la urmatoarele aspecte:
1) Posibilitatea clientilor Firmei A stabiliti in Turcia sau Elvetia de a solicita rambursarea TVA facturate de Firma A pentru operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei, indiferent de tara in care este deschis contul in care acesti clienti achita catre Firma A contravaloarea facturilor in baza carora este solicitata rambursarea TVA.
In opinia noastra, tara in care este deschis contul in care clientii achita contravaloarea facturilor emise de Firma A nu are relevanta in analiza cererii de rambursare a TVA in temeiul Directivei a 13-a. Nu exista prevederi legale care sa oblige persoanele impozabile care solicita rambursarea sa achite facturile emise de furnizori in conturi deschise in Romania.
2) In ce masura este necesara efectuarea unei inspectii fiscale incrucisate la nivelul Firmei A, atat timp cat solicitantul rambursarii (compania din Turcia sau Elvetia) a pus deja la dispozitia autoritatilor fiscale competente extrase ale conturilor bancare ce demonstreaza achitarea TVA solicitata la rambursare; totusi, in situatia in care aceasta inspectie fiscala trebuie efectuata, intrebarea este daca reprezentantul fiscal al Firmei A in Romania este obligat sa detina extrase de cont care sa demonstreze incasarea la nivelul Firmei A a contravalorii TVA pentru care clientul din Turcia sau Elvetia solicita rambursarea.
Situatiile in care organele fiscale au obligatia/posibilitatea efectuarii de inspectii fiscale incrucisate si documentele pe care reprezentantii fiscali ai societatilor verificate au obligatia de a le pune la dispozitia organelor de control nu sunt reglementate de Codul fiscal sau de normele de aplicare a acestuia. Obligatia de a aduce dovezi privind achitarea taxei in Romania revine persoanei impozabile care solicita rambursarea in temeiul Directivei a 13-a.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
3) Posibilitatea demonstrarii achitarii taxei solicitate la rambursare de catre clientii Firmei A printr-o declaratie pe propria raspundere si/sau extrase de cont ale Firmei A care sa ateste incasarea sumelor aferente.
In conformitate cu prevederile art. 147^2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana impozabila neinregistrata si care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilita in Comunitate, poate solicita rambursarea taxei achitate pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in Romania, daca, in conformitate cu legile tarii unde este stabilita, o persoana impozabila stabilita in Romania ar avea acelasi drept de rambursare in ceea ce priveste TVA sau alte impozite/taxe similare aplicate in tara respectiva.
La punctul 50 alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt prevazute documentele pe care reprezentantul in scopul rambursarii trebuie sa le depuna la organul fiscal competent, in numele si in contul solicitantului. De asemenea, la punctul 50 alin. (8) din norme se prevede ca organul fiscal competent poate impune reprezentantului in vederea rambursarii orice alte obligatii in plus fata de cele prevazute la alin. (7).
Avand in vedere aceste prevederi legale, la punctul 13.1. din Anexa 1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 5/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii, se precizeaza ca, pentru solutionarea cererii, organul fiscal are dreptul de a cere reprezentantului orice alte documente pe care le considera necesare.
Prin urmare, in opinia noastra, organul fiscal competent are dreptul de a solicita documente care dovedesc achitarea taxei solicitate la rambursare. In opinia noastra, o declaratie pe propria raspundere nu reprezinta document valid din care sa rezulte achitarea taxei. Apreciem ca dovada achitarii taxei ar putea fi reprezentata de extrasul de cont obtinut de la banca prin care s-a efectuat plata facturii respective.
Baza legala: Legea nr 571 / 2003 articolul 147^2 alin. (1) lit. b)
Sursa: ANAF
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Bonuri fiscale de motorina si taxe de drum aferente transportului intracomunitar. RAMBURSARE TVAGrupul de TVA faciliteaza procedura de rambursare a taxeiAnulare inregistrare in scopuri de TVA. Procedura RAMBURSARE TVAZoom fiscal: Corectarea erorilor materiale din deconturile de TVAANAF ramburseaza TVA in valoare de 2,35 miliarde in primele doua luni ale anuluiUltimele articole
Care este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAANAF a publicat Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneGhid ANAF privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVARambursarea de TVA: cine o poate solicita si cum se calculeaza valoarea TVA-ului rambursatArticole similare
Transparenta deciziilor Guvernului, cel mai slab capitol al Romaniei in clasamentul competitivitatiiGrecia, luata prin surprindere: FMI nu ii mai acorda momentan alti baniScandalul SwissLeaks. ANAF nu are informatii oficialeLivrare intracomunitara pentru cumparator din stat tert. Tratament fiscal TVADolarul, yenul si francul ELVETIAn pot fi investitii mai bune ca aurul intr-o noua recesiuneUltimele articole
Intreprinderi legate. In ce conditii se incadreaza la regimul micro din 1 ianuarie 2024ANOFM: Locuri de munca vacante la nivel national si in reteaua EURES la final de aprilie 2022Informare ANOFM: Locuri de munca vacante la nivel national si in reteaua EURESSercivii prestate catre clienti Non-UE. Cum se intocmesc facturile?Obligatii si documente necesare privind delegarea in strainatate a angajatilorArticole similare
Formularul 300 Decont de taxa pe valoarea adaugata. Martie 2016Determinarea sumei negative a TVA si a sumei de plata a taxeiTranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate | Tratament fiscalControale la firme. De cate ori poate fi efectuata aceeasi INSPECTIE FISCALA intr-un an?Ce regim fiscal se aplica unor cheltuieli de promovare produse?Ultimele articole
Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Articole similare
Proiect pentru modificarea OANAF 3582/2013. Contribuabilii mijlociiDeclararea veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2021. ANAF a aprobat modelul noilor formulare 205 si 207Guvernul majoreaza cu o luna termenul pentru anuntarea intentiei de restructurare financiaraDeclaratia 100 ar putea fi modificata. Vezi proiectul de ordin!Declaratia Unica: Peste 600 de mii de formulare depuse pana in prezentUltimele articole
Declaratia Unica in 2025. Principalele modificari fata de vechiul formularFormularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiSAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaPFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaSAF-T: Noi categorii de contribuabili vor fi EXCEPTATE de la depunerea D406Articole similare
Rambursarea TVA din UE prin formularul 318. Cum va proceda o societate neinregistrata in scop normal de TVA?Noutati legislatie fiscala 19 - 23 octombrie 2009 - Monitorul OficialDiferente suplimentare de plata TVA stabilite de organul de inspectie fiscala. Care este tratamentul contabil si fiscal?ONG. Costuri purtatoare de TVA. Cum se poate recupera taxa?Care sunt conditiile necesare transmiterii cererii autoritatii competente din statul membru de rambursare?Ultimele articole
Controale fiscale pe TVA. 10 tipuri de erori pe care le vizeaza inspectoriiOUG 19/2021. Scutirea de la plata impozitului specific, amanarea dreptului de deducere a TVA, restructurarea obligatiilor bugetare si esalonarea la plataNou! In anul 2021 nu se datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile, calculate incepand cu data de 1 ianuarie (OUG 226/2020)OUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termeneFacilitati fiscale instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 6 din 2019. ANULAREA unor obligatii accesoriiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"