Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Un motiv real de amanare a rambursarilor de T.V.A. cu control anticipat: Neconcordantele dintre raportul VIES si declaratia recapitulativa cod 390!

de Infotva.ro la 18 Mar. 2008

economist Andrei GheorghiuRaportul VIES nu trebuie confundat cu declaratia recapitulativa cod 390, din legislatia fiscala a Romaniei. Acest raport este un document de sinteza, emis prin programul ...

economist Andrei Gheorghiu

Raportul VIES nu trebuie confundat cu declaratia recapitulativa cod 390, din legislatia fiscala a Romaniei. Acest raport este un document de sinteza, emis prin programul informatic al A.N.A.F. pe baza raportarilor efectuate trimestrial de catre persoanele stabilite in state membre, inregistrate in scopuri de T.V.A.in statul sau.

Aceste persoane sunt partenerii de afaceri ai firmelor din Romania si sunt identificate pe baza codurilor de inregistrare in scopuri de T.V.A. preluate din declaratia recapitulativa cod 390.

Foarte rar se intampla sa nu existe neconcordante intre deconturile de T.V.A. cod 300 si declaratiile recapitulative trimestriale cod 390.

Explicatia este simpla: pe de o parte, colaborarea cu partenerii comunitari este relativ dificila, deoarece nu intotdeauna documentele se transmit la timp, iar, pe de alta parte, exista si omisiuni de declarare din partea noastra.

Pentru reglarea acestor deficiente, in anul fiscal 2007, foarte multe firme au inscris diferentele respective la rubrica de regularizari din decontul de T.V.A. cod 300, fie la randul 11 (regularizari taxa colectata), fie la randul 27 (regularizari taxa dedusa).

A fost o decizie gresita, deoarece programul informatic de prelucrare a informatiilor din declaratia recapitulativa cod 390 nu a fost setat sa preia datele din randurile de regularizari, astfel incat sa efectueze corelarea totalurilor din declaratia recapitulativa cu totalurile inscrise la rubrica de regularizari.

Deci neconcordantele au persistat, indiferent de faptul ca operatiunea a fost o livrare intracomunitara, o achizitie intracomunitara sau o operatiune triunghiulara!

Spre deosebire de ultimul formular cod 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata“, reglementat prin O.M.F.P. nr. 35 din 12 ianuarie 2007, publicat in M.Of. nr. 62 din 25 ianuarie 2007, valabil pentru declararea operatiunilor economice din anul fiscal 2007, prin noul model de formular cod 300, reglementat prin O.M.E.F. nr. 94 din 17 ianuarie 2008, publicat in M.Of. nr. 68 din 29 ianuarie 2008, valabil pentru operatiunile economice desfasurate incepand cu data de 1 ianuarie 2008, au aparut rubrici distincte pentru regularizarea acestui tip de deficiente.

Aceste randuri sunt:

Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri
Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri

Vezi detalii

Achizitii de servicii din afara Romaniei
Achizitii de servicii din afara Romaniei

Vezi detalii

Noi reguli privind SPONSORIZAREA
Noi reguli privind SPONSORIZAREA

Vezi detalii

✓ pentru T.V.A. colectata:


           – randul 2: regularizari livrari intracomunitare scutite conform art. 143 alin. (2) lit.a) si d) din Codul fiscal;

           – randul 5: regularizari privind achizitiile intracomunitare;

✓ pentru T.V.A. deductibila:  

           – randul 15: regularizari privind achizitiile intracomunitare.

Retineti!

Pentru completarea declaratiei cod 390, trebuie sa aveti la indemana contractele incheiate cu partenerii externi, pentru a fi siguri ca operatiunile respective nu sunt livrari sau achizitii in cadrul unei operatiuni triunghiulare care trebuie inscrisa cu simbolul T in loc de L sau A. Chiar si aceste simboluri inscrise eronat genereaza deficiente in raportul VIES elaborat de programul utilizat de A.N.A.F.

Atentie!

Neconcordantele dintre operatiunile declarate prin decontul 300 si cele raportate prin declaratia cod 390, indiferent de marimea absoluta a acestora, va afecteaza in special daca solicitati rambursarea de T.V.A. Metodologia de rambursare a T.V.A. le impune inspectorilor sa nu propuna rambursarea de T.V.A. pana cand aceste deficiente nu sunt descifrate.

In vederea solutionarii cererii de rambursare a T.V.A. rezultata din livrari de bunuri scutite cu drept de deducere a T.V.A., indiferent de faptul ca rambursarea se face cu control anticipat sau cu control ulterior, echipa de inspectie fiscala incepe cu analiza Raportului VIES, document obtinut din programul informatic al organului fiscal de administrare a firmei respective. In acest raport, apar neconcordantele dintre operatiunile declarate de catre firmele stabilite in Romania si operatiunile declarate de catre firmele stabilite in alte state membre cu care acestea au relatii comerciale.

In practica, exista situatii in care firmele din Romania au declarat corect operatiunile intracomunitare efectuate prin declaratia recapitulativa 390, dar partenerii externi fie nu au declarat aceleasi operatiuni, fie nu au declarat nicio operatiune. Peste aceste neconcordante nu se poate trece cu vederea! Nu este vina dvs., este vina partenerului extern sau a legislatiei fiscale armonizate din fiecare stat membru.

In astfel de situatii, organul de inspectie fiscala este indreptatit sa solicite suspendarea controlului, pentru solicitarea unor informatii suplimentare de la autoritatile fiscale similare din alte state membre ale Uniunii Europene sau din state cu care Romania are incheiate conventii internationale pentru schimburi de informatii in scopuri fiscale.

Suspendarea inspectiei fiscale are la baza prevederile Codului de procedura fiscala.Conditiile si modalitatile de suspendare se regasesc in O.M.F.P. nr. 708 din 7 septembrie 2006, publicat in M.Of. nr. 768 din 8 septembrie 2006, art. 2 lit. g).

In situatia in care beneficiati de rambursare cu control anticipat, firma dvs. este aceea care suporta consecintele rezultate din suspendarea inspectiei fiscale partiale. Suspendarea inseamna de fapt amanarea rambursarii de T.V.A. pe o perioada de timp nedeterminata, conditionata de promptitudinea raspunsului dat de autoritatile fiscale din statele membre.

 

 

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Un motiv real de amanare a rambursarilor de T.V.A. cu control anticipat: Neconcordantele dintre raportul VIES si declaratia recapitulativa cod 390!":
Rating:

Nota: 2.5 din 5 din 2 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016