Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Autor: Georgeta Serban Matei, valabil la 24-Nov-2010Intrebare: Am incasat in luna iulie 2010 de la un client, un avans pentru o livrare intracomunitara in suma de 2000 euro. Pentru aceasta incasare ...
Autor: Georgeta Serban Matei, valabil la 24-Nov-2010Intrebare:
Am incasat in luna iulie 2010 de la un client, un avans pentru o livrare intracomunitara in suma de 2000 euro. Pentru aceasta incasare eu am emis o factura de avans pe care am inregistrat-o in decontul de TVA, respectiv in declaratia 390 la rubrica livrari intracomunitare. Ulterior in luna septembrie in urma unor neintelegeri, clientul a solicitat restituirea avansului platit si livrarea marfii nu a mai avut loc. Cum procedez cu declaratia 390 care a fost depusa si cu decontul de TVA intrucat eu nu am efectuat nicio livrare intracomunitara si am restituit banii?
Raspuns:
Avand in vedere faptul ca livrarea intracomunitara nu a mai avut loc, firma dvs. este obligata sa storneze factura emisa si sa raporteze aceasta stare de fapt atat prin decontul de TVA cod 300 cat si prin declaratia recapitulativa cod 390. Raportarea anularii operatiunii initiale se efectueaza cu semnul minus in luna in care are loc emiterea facturii de stornare.
Aceste raportari trebuie completate si depuse la organul fiscal competent in luna in care are loc emiterea facturii de anulare a operatiunii initiale.
Factura de stornare care are drept scop anularea facturii intocmite la incasarea avansului in luna iulie 2010, trebuia emisa in luna in care a avut loc restituirea avansului, dar nu mai tarziu de data de 15 a lunii urmatoare stornarii avansului. Practic, daca restituirea sumei s-a efectuat in luna septembrie, factura de anulare ar fi trebuit emisa cel mai tarziu cu data de 15 octombrie 2010. Avand in vedere faptul ca la aceasta data a expirat termenul de depunere a declaratiei recapitulative cod 390 aferente lunii octombrie (15 noiembrie 2010), pentru evitarea unei amenzi cuprinse intre 12.000 – 14.000 lei, este recomandabil sa intocmiti factura de stornare in luna noiembrie 2010 astfel incat sa completati si sa depuneti declaratia cod 390 cel mai tarziu in data de 15 decembrie 2010 si decontul de TVA cod 300 cel mai tarziu in data de 27 decembrie 2010. Conform Codului de procedura fiscala, este recomandabil sa, caz in care decontul de TVA . Astfel, anularea facturii emise initial in luna iulie 2010 se efectueaza in luna noiembrie 2010 in baza prevederilor art. 159 alin. (1) litera b) conform caruia corectarea informatiilor inscrise in factura initiala are loc prin inscrierea sumelor cu semnul minus. Pe factura astfel emisa se inscriu obligatoriu :
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- informatiile din documentul initial;
- numarul si data documentului corectat
Practic, prin emiterea acestei facturi cu semnul minus are loc ajustarea bazei de impozitare a TVA din luna iulie 2010 reglementata prin art. 138 denumit "Ajustarea bazei de impozitare" litera a) din Codul fiscal conform caruia baza de impozitare se reduce daca a fost emisa o factura si, ulterior, operatiunea este anulata total sau partial, inainte de livrarea bunurilor sau de prestarea serviciilor.
Factura astfel emisa trebuie transmisa si partenerului intracomunitar pentru a efectua declararea operatiunii de incasare a avansului achitat initial in luna iulie 2010. Se evita astfel inscrierea de neconcordante in Raportul VIES ca instrument de lucru pentru organele de inspectie fiscala pe parcursul desfasurarii controlului cu privire la TVA.
Pentru conversia in lei a facturii emise se utilizeaza cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii initiale de incasare a avansului. Astfel, in evidenta contabila si fiscala nu vor exista diferente valorice intre avansul incasat si avansul restituit. Vor exista doar diferente favorabile sau nefavorabile de curs valutar aferente incasarii si resituirii in valuta la data operatiunilor inregistrate prin debitul si creditul 5124. Prin mentinerea aceluiasi curs valutar la data anularii operatiunii nu vor exista neconcordante nici in Raportul VIES.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Falimentul ameninta peste 3.000 de companii mari din RomaniaPresiuni la Finante pentru reducerea TVA la alimenteTVA-ul va fi uniformizat. Cel putin in turismCare sunt formularele de rezidenta fiscala, impuse prin conventiile de evitare a dublei impuneri?A.N.A.F. : TVA de 21 milioane de lei incasata suplimentar la bugetul de statUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Prestari servicii publicitare catre parteneri din Comunitate. Ce regim TVA se aplica?Realizari peste plan...Factura emisa pentru livrari de combustibilLocul prestarii serviciului de reparatii naveTratamentul fiscal TVA pentru operatiuni bilaterale pe teritoriul unui stat membruUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorDECLARATIA 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026DECLARATIA 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe facturaAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportArticole similare
Examen consultant fiscal 2024. Grile actualizate si cum sa devii consultant fiscalONG. Costuri purtatoare de TVA. Cum se poate recupera taxa?Regimul TVA in cazul produselor expirate si degradate. Studiu de cazNoutati legislatie Fiscala 09-13 februarie 2009 - Monitorul OficialNomenclatorul obligatiilor fiscale a fost completat cu un nou impozitUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareTaxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Examen consultant fiscal 2026: TVA, una dintre cele mai dificile probe. Cum te pregatesti
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



