Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza propusa azi, avem o societate care a facturat servicii intracomunitare de transport catre o societate dintr-un alt stat UE. Suma este de 15.000 euro, iar facturile sunt emise in data de mai si iunie 2016. Creanta nu a fost incasata pana la 31 decembrie 2016. Suma de 15.000 euro a fost operata pe venit impozabil si s-a platit impozit pe profit 16%. Urmeaza sa stabilim care este procedura de ajustare a creantei externe neincasate si in baza caror conditii se poate trece pe cheltuieli deductibile fiscal. De asemenea, constatam daca apar implicatii TVA, cu mentiunea ca s-a facturat fara TVA.
Iata raspunsul speciailstului:
Neincasarea creantei pana la data de 31.12.2016 nu este un motiv de anulare a acesteia deoarece se afla in cadrul termenului de prescriere de 3 ani de la data emiterii facturii.
Termenul de prescriere de 3 ani este reglementat prin legea nr. 287 din 17 iulie 2009, republicata privind Codul civil, capitolul II "Termenul prescriptiei extinctive" art. 2517 "Termenul general de 3 ani" "Termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.". In cazul in care beneficiarul a confirmat soldul furnizorului pe baza "extrasului de cont" , la inventariere, termenul de 3 ani decurge incepand cu aceasta noua data, conform prevederilor art. 2541 "Efectele intreruperii prescriptiei" alin. (3) "Daca intreruperea prescriptiei a avut loc prin recunoasterea dreptului de catre cel in folosul caruia curgea, va incepe sa curga o noua prescriptie de acelasi fel.".
Anularea unei creante se efectueaza in cadrul termenului de prescriere de 3 ani, numai daca se face dovada ca au fost intreprinse toate masurile necesare pentru incasarea acesteia, de exemplu, transmiterea de notificari, note periodice de confirmare a creantei, actionarea in instanta, etc. De asemenea, din contractul de prestari servicii incheiat trebuie sa rezulte, atat modalitatea si termenul de incasare al facturilor emise, cat si modalitatea de solutionare a litigiilor, fie pe cale amiabila, fie in instanta. Deci, inainte de anularea creantei in termen de 6 – 7 luni de la data emiterii facturii, trebuie sa existe dovada ca prestatorul a intocmit toate formalitatile necesare solutionarii litigiului cu privire la incasarea creantei.
In situatia prezentata, anularea creantei reprezinta cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal "(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: …. h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele: ….". Pentru anularea creantei si tratarea cheltuielii drept nedeductibila, nu este relevant faptul ca rezultatul fiscal aferent activitatii de transport desfasurate (venituri de exploatare minus cheltuieli de exploatare) a fost supus impozitului pe profit.
In opinia mea, cheltuiala ar fi deductibila numai in situatiile enumerate la pct. 3 si 6 de la art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
"1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare; ".
Anularea creantei se efectueaza in baza unei note contabile avand drept document justificativ rezultatele inventarierii anuale. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora. " Aceste prevederi sunt aplicabile atat creantelor/datoriilor interne, cat si externe.
In alta ordine de idei, avand in vedere faptul ca serviciul nu este impozabil in Romania din punctul de vedere al TVA, la anularea creantei nu exista implicatii din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Practic, in situatia prezentata, anularea creantei se efectueaza doar d.p.d.v. contabil prin formula 6588 = 4111, fara a fi permisa ajustarea bazei de impozitare a TVA prin stornarea celor doua facturi emise. In acest caz, nu sunt aplicabile prevederile art. 287 din Codul fiscal.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA conform prevederilor art. 287 alin. (1) lit. b) ar fi posibila numai daca ar exista un refuz de plata din partea beneficiarului pentru serviciile facturate de prestator sau daca ar exista dovada anularii contractului de prestari servicii, conform unui acord scris intre parti "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ...... b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
, servicii intracomunitare, anulare creanta, facturare, codul fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noua anulare de creante fiscale din partea ANAFAnularea creantelor prin OUG 107/2024. Facilitatile fiscale se acorda in anumite conditiiArticole similare
Cum arata noile modificari privind formularele de inregistrare in scopuri de TVA sau de anulare a inregistrarii?Plata facturii prestarii serviciilor de importElemente esentiale ale Registrului Operatorilor IntracomunitariStudiu de caz: Modalitatea de facturare. TVA in lei sau euro?Reinnoire licenta servicii electronice. Ce impozit aplicam pe veniturile nerezidentilor?Ultimele articole
Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiLivrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utilePFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunereRegim fiscal TVA pentru venituri din drepturi de autorAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAArticole similare
Prescriere clienti neincasati. ANULARE CREANTA. TVA colectata neexigibilaCe implicatii fiscale apar la anularea unei creante?Articole similare
Cosmarul mesterului Manole si al ucenicilor sai cu privire la... lucrarile de constructii-montaj!Prestari servicii. Cum facturam regularizarea avansurilor?Diferenta cota TVA la FACTURARE. Ce cota alegem cand intocmim factura de discount?Servicii prestate pentru un partener din UE. Tratament TVA pentru reFACTURARE costuri de transportAchizitii intracomunitare de bunuri fara factura. Cum procedam cu autofactura?Ultimele articole
Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVACladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiPenalitati de intarziere. FACTURAREa penalitatilor se face cu sau fara TVA?Inregistrarea in Registrul RO e-Factura: Procedura ActualizataArticole similare
Proiectul Noului Cod fiscal. Cotele de TVA. Analiza consultantAnunt MFP: Plafonul privind regimul special de scutire de la plata TVA nu se modifica pana la publicarea in MonitorD216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024Cand va depune o intreprindere individuala Declaratia 392B?Firmele care NU mai sunt microintreprinderi pot reveni la acest regim fiscal din 2024?Ultimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"