Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza propusa azi, avem o societate care a facturat servicii intracomunitare de transport catre o societate dintr-un alt stat UE. Suma este de 15.000 euro, iar facturile sunt emise in data de mai si iunie 2016. Creanta nu a fost incasata pana la 31 decembrie 2016. Suma de 15.000 euro a fost operata pe venit impozabil si s-a platit impozit pe profit 16%. Urmeaza sa stabilim care este procedura de ajustare a creantei externe neincasate si in baza caror conditii se poate trece pe cheltuieli deductibile fiscal. De asemenea, constatam daca apar implicatii TVA, cu mentiunea ca s-a facturat fara TVA.
Iata raspunsul speciailstului:
Neincasarea creantei pana la data de 31.12.2016 nu este un motiv de anulare a acesteia deoarece se afla in cadrul termenului de prescriere de 3 ani de la data emiterii facturii.
Termenul de prescriere de 3 ani este reglementat prin legea nr. 287 din 17 iulie 2009, republicata privind Codul civil, capitolul II "Termenul prescriptiei extinctive" art. 2517 "Termenul general de 3 ani" "Termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.". In cazul in care beneficiarul a confirmat soldul furnizorului pe baza "extrasului de cont" , la inventariere, termenul de 3 ani decurge incepand cu aceasta noua data, conform prevederilor art. 2541 "Efectele intreruperii prescriptiei" alin. (3) "Daca intreruperea prescriptiei a avut loc prin recunoasterea dreptului de catre cel in folosul caruia curgea, va incepe sa curga o noua prescriptie de acelasi fel.".
Anularea unei creante se efectueaza in cadrul termenului de prescriere de 3 ani, numai daca se face dovada ca au fost intreprinse toate masurile necesare pentru incasarea acesteia, de exemplu, transmiterea de notificari, note periodice de confirmare a creantei, actionarea in instanta, etc. De asemenea, din contractul de prestari servicii incheiat trebuie sa rezulte, atat modalitatea si termenul de incasare al facturilor emise, cat si modalitatea de solutionare a litigiilor, fie pe cale amiabila, fie in instanta. Deci, inainte de anularea creantei in termen de 6 – 7 luni de la data emiterii facturii, trebuie sa existe dovada ca prestatorul a intocmit toate formalitatile necesare solutionarii litigiului cu privire la incasarea creantei.
In situatia prezentata, anularea creantei reprezinta cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal "(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: …. h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele: ….". Pentru anularea creantei si tratarea cheltuielii drept nedeductibila, nu este relevant faptul ca rezultatul fiscal aferent activitatii de transport desfasurate (venituri de exploatare minus cheltuieli de exploatare) a fost supus impozitului pe profit.
In opinia mea, cheltuiala ar fi deductibila numai in situatiile enumerate la pct. 3 si 6 de la art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii

Manual de politici contabile - Stick USB

Ghidul practic al contabilitatii 2022 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
"1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare; ".
Anularea creantei se efectueaza in baza unei note contabile avand drept document justificativ rezultatele inventarierii anuale. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora. " Aceste prevederi sunt aplicabile atat creantelor/datoriilor interne, cat si externe.
In alta ordine de idei, avand in vedere faptul ca serviciul nu este impozabil in Romania din punctul de vedere al TVA, la anularea creantei nu exista implicatii din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Practic, in situatia prezentata, anularea creantei se efectueaza doar d.p.d.v. contabil prin formula 6588 = 4111, fara a fi permisa ajustarea bazei de impozitare a TVA prin stornarea celor doua facturi emise. In acest caz, nu sunt aplicabile prevederile art. 287 din Codul fiscal.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA conform prevederilor art. 287 alin. (1) lit. b) ar fi posibila numai daca ar exista un refuz de plata din partea beneficiarului pentru serviciile facturate de prestator sau daca ar exista dovada anularii contractului de prestari servicii, conform unui acord scris intre parti "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ...... b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
, servicii intracomunitare, anulare creanta, facturare, codul fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Noua anulare de creante fiscale din partea ANAFArticole similare
Prestare SERVICII INTRACOMUNITARE. Ce implicatii fiscale apar in ce priveste TVA-ul?SERVICII INTRACOMUNITARE prestate de o societate neinregistrata in ROI. Regim TVAPlata facturii prestarii serviciilor de importCe declaratii depunem pana la 27 februarie 2012Aplicarea taxarii inverse la serviciile primite din UE. Cum procedam corect?Ultimele articole
Livrari intracomunitare de bunuri efectuate de furnizor aflat in regim special de scutire. Care este tratamentul fiscal?Declarare TVA in facturile intracomunitare. MONOGRAFIE contabilaPrestari SERVICII INTRACOMUNITARE. Termene limita pentru facturare, obligatii fiscale si contabileAchizitii intracomunitare de servicii scutite de TVARaportarea achizitiilor intracomunitare de bunuri sau servicii. D301 si D390 VIESArticole similare
Ce implicatii fiscale apar la anularea unei creante?Prescriere clienti neincasati. ANULARE CREANTA. TVA colectata neexigibilaArticole similare
TVA - Transport intracomunitar, exceptie de la aplicarea regulii generaleFACTURARE marfa catre client. Documente financiar contabile necesare in acest cazRiscul neinscrierii in Registrul operatorilor intracomunitariDigitalizarea continua! In perioada urmatoare va incepe un program pilot pentru e-FACTURAREFactura - cel mai simplu mod de realizare: intr-un program de FACTURARE onlineUltimele articole
Cum se calculeaza valoarea despagubirii in cazul bunurilor deteriorate in timpul transportului. Monografie contabilaCum poate fi REFUZATA in mod legal primirea unei facturi?Regim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in RomaniaRegim fiscal TVA pentru importul de bunuriDeclaratia 394. Contractele de sponsorizare se declara in acest formular?Articole similare
Divizare partiala. Soldurile conturilor 105 si 1175Regimul TVA aplicat pentru livrare cladire | Ce declaratii depunem?Obligatii de plata CAS si CASS pentru un PFA infiintat in cursul anuluiReducere comerciala export. Cand putem acorda reducerea?Obligatii declarative referitoare la TVA cu termen in luna aprilie 2011Ultimele articole
Monografie contabila PFA. Evidenta de gestiunePrincipalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Venituri din mai multe surse in 2022. In aceasta situatie se calculeaza CASS?Declaratia 205: Cum a fost modificat formularul prin Ordinul 18/2023Masa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA în 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"