Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza propusa azi, avem o societate care a facturat servicii intracomunitare de transport catre o societate dintr-un alt stat UE. Suma este de 15.000 euro, iar facturile sunt emise in data de mai si iunie 2016. Creanta nu a fost incasata pana la 31 decembrie 2016. Suma de 15.000 euro a fost operata pe venit impozabil si s-a platit impozit pe profit 16%. Urmeaza sa stabilim care este procedura de ajustare a creantei externe neincasate si in baza caror conditii se poate trece pe cheltuieli deductibile fiscal. De asemenea, constatam daca apar implicatii TVA, cu mentiunea ca s-a facturat fara TVA.
Iata raspunsul speciailstului:
Neincasarea creantei pana la data de 31.12.2016 nu este un motiv de anulare a acesteia deoarece se afla in cadrul termenului de prescriere de 3 ani de la data emiterii facturii.
Termenul de prescriere de 3 ani este reglementat prin legea nr. 287 din 17 iulie 2009, republicata privind Codul civil, capitolul II "Termenul prescriptiei extinctive" art. 2517 "Termenul general de 3 ani" "Termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.". In cazul in care beneficiarul a confirmat soldul furnizorului pe baza "extrasului de cont" , la inventariere, termenul de 3 ani decurge incepand cu aceasta noua data, conform prevederilor art. 2541 "Efectele intreruperii prescriptiei" alin. (3) "Daca intreruperea prescriptiei a avut loc prin recunoasterea dreptului de catre cel in folosul caruia curgea, va incepe sa curga o noua prescriptie de acelasi fel.".
Anularea unei creante se efectueaza in cadrul termenului de prescriere de 3 ani, numai daca se face dovada ca au fost intreprinse toate masurile necesare pentru incasarea acesteia, de exemplu, transmiterea de notificari, note periodice de confirmare a creantei, actionarea in instanta, etc. De asemenea, din contractul de prestari servicii incheiat trebuie sa rezulte, atat modalitatea si termenul de incasare al facturilor emise, cat si modalitatea de solutionare a litigiilor, fie pe cale amiabila, fie in instanta. Deci, inainte de anularea creantei in termen de 6 – 7 luni de la data emiterii facturii, trebuie sa existe dovada ca prestatorul a intocmit toate formalitatile necesare solutionarii litigiului cu privire la incasarea creantei.
In situatia prezentata, anularea creantei reprezinta cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal "(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: …. h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele: ….". Pentru anularea creantei si tratarea cheltuielii drept nedeductibila, nu este relevant faptul ca rezultatul fiscal aferent activitatii de transport desfasurate (venituri de exploatare minus cheltuieli de exploatare) a fost supus impozitului pe profit.
In opinia mea, cheltuiala ar fi deductibila numai in situatiile enumerate la pct. 3 si 6 de la art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
"1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare; ".
Anularea creantei se efectueaza in baza unei note contabile avand drept document justificativ rezultatele inventarierii anuale. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora. " Aceste prevederi sunt aplicabile atat creantelor/datoriilor interne, cat si externe.
In alta ordine de idei, avand in vedere faptul ca serviciul nu este impozabil in Romania din punctul de vedere al TVA, la anularea creantei nu exista implicatii din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Practic, in situatia prezentata, anularea creantei se efectueaza doar d.p.d.v. contabil prin formula 6588 = 4111, fara a fi permisa ajustarea bazei de impozitare a TVA prin stornarea celor doua facturi emise. In acest caz, nu sunt aplicabile prevederile art. 287 din Codul fiscal.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA conform prevederilor art. 287 alin. (1) lit. b) ar fi posibila numai daca ar exista un refuz de plata din partea beneficiarului pentru serviciile facturate de prestator sau daca ar exista dovada anularii contractului de prestari servicii, conform unui acord scris intre parti "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ...... b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
, servicii intracomunitare, anulare creanta, facturare, codul fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noua anulare de creante fiscale din partea ANAFAnularea creantelor prin OUG 107/2024. Facilitatile fiscale se acorda in anumite conditiiArticole similare
Achizitii de servicii transport in stat UE. Facem taxare inversa?Factura comision emisa de un furnizor care nu a comunicat cod valid de TVACe declaratii depunem pana la 27 februarie 2012Lista ANAF: Declaratiile care se depun la 27 februarie 2017Comunicare ANAF: Ghid fiscal - Impunerea veniturilor din activitati independente pe baza normelor de venitUltimele articole
Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiLivrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utilePFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunereRegim fiscal TVA pentru venituri din drepturi de autorAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAArticole similare
Prescriere clienti neincasati. ANULARE CREANTA. TVA colectata neexigibilaCe implicatii fiscale apar la anularea unei creante?Articole similare
Companiile intrate in insolventa au produs bancilor pierderi de 5,2 miliarde leiCodul fiscal 2011 - Titlul VIMicrointreprinderi: Ce procedura urmam pentru a deduce TVA aferent cheltuieli protocol?Studiu de caz: FACTURARE cheltuieli suplimentare pentru contractele de prestari servicii auditINS: Tendinte in evolutia activitatii economice in perioada septembrie - noiembrie 2014Ultimele articole
Nou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVACladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiArticole similare
CODUL FISCAL 2010 TITLUL VII - Capitolul IV - Dispozitii comuneProcedurile de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari. Explicatii detaliateIn ce mod identificam corect baza de impozitare pentru operatiunile din interiorul tariiNorme TVA in 2013: Ajustarea bazei de impozitareServicii pentru care se aplica taxare inversa | TVA nedeductibilaUltimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"