Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza propusa azi, avem o societate care a facturat servicii intracomunitare de transport catre o societate dintr-un alt stat UE. Suma este de 15.000 euro, iar facturile sunt emise in data de mai si iunie 2016. Creanta nu a fost incasata pana la 31 decembrie 2016. Suma de 15.000 euro a fost operata pe venit impozabil si s-a platit impozit pe profit 16%. Urmeaza sa stabilim care este procedura de ajustare a creantei externe neincasate si in baza caror conditii se poate trece pe cheltuieli deductibile fiscal. De asemenea, constatam daca apar implicatii TVA, cu mentiunea ca s-a facturat fara TVA.
Iata raspunsul speciailstului:
Neincasarea creantei pana la data de 31.12.2016 nu este un motiv de anulare a acesteia deoarece se afla in cadrul termenului de prescriere de 3 ani de la data emiterii facturii.
Termenul de prescriere de 3 ani este reglementat prin legea nr. 287 din 17 iulie 2009, republicata privind Codul civil, capitolul II "Termenul prescriptiei extinctive" art. 2517 "Termenul general de 3 ani" "Termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.". In cazul in care beneficiarul a confirmat soldul furnizorului pe baza "extrasului de cont" , la inventariere, termenul de 3 ani decurge incepand cu aceasta noua data, conform prevederilor art. 2541 "Efectele intreruperii prescriptiei" alin. (3) "Daca intreruperea prescriptiei a avut loc prin recunoasterea dreptului de catre cel in folosul caruia curgea, va incepe sa curga o noua prescriptie de acelasi fel.".
Anularea unei creante se efectueaza in cadrul termenului de prescriere de 3 ani, numai daca se face dovada ca au fost intreprinse toate masurile necesare pentru incasarea acesteia, de exemplu, transmiterea de notificari, note periodice de confirmare a creantei, actionarea in instanta, etc. De asemenea, din contractul de prestari servicii incheiat trebuie sa rezulte, atat modalitatea si termenul de incasare al facturilor emise, cat si modalitatea de solutionare a litigiilor, fie pe cale amiabila, fie in instanta. Deci, inainte de anularea creantei in termen de 6 – 7 luni de la data emiterii facturii, trebuie sa existe dovada ca prestatorul a intocmit toate formalitatile necesare solutionarii litigiului cu privire la incasarea creantei.
In situatia prezentata, anularea creantei reprezinta cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal "(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: …. h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele: ….". Pentru anularea creantei si tratarea cheltuielii drept nedeductibila, nu este relevant faptul ca rezultatul fiscal aferent activitatii de transport desfasurate (venituri de exploatare minus cheltuieli de exploatare) a fost supus impozitului pe profit.
In opinia mea, cheltuiala ar fi deductibila numai in situatiile enumerate la pct. 3 si 6 de la art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Cartea Verde a Contabilitatii
"1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare; ".
Anularea creantei se efectueaza in baza unei note contabile avand drept document justificativ rezultatele inventarierii anuale. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora. " Aceste prevederi sunt aplicabile atat creantelor/datoriilor interne, cat si externe.
In alta ordine de idei, avand in vedere faptul ca serviciul nu este impozabil in Romania din punctul de vedere al TVA, la anularea creantei nu exista implicatii din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Practic, in situatia prezentata, anularea creantei se efectueaza doar d.p.d.v. contabil prin formula 6588 = 4111, fara a fi permisa ajustarea bazei de impozitare a TVA prin stornarea celor doua facturi emise. In acest caz, nu sunt aplicabile prevederile art. 287 din Codul fiscal.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA conform prevederilor art. 287 alin. (1) lit. b) ar fi posibila numai daca ar exista un refuz de plata din partea beneficiarului pentru serviciile facturate de prestator sau daca ar exista dovada anularii contractului de prestari servicii, conform unui acord scris intre parti "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ...... b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
, servicii intracomunitare, anulare creanta, facturare, codul fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noua anulare de creante fiscale din partea ANAFAnularea creantelor prin OUG 107/2024. Facilitatile fiscale se acorda in anumite conditiiArticole similare
Inregistrarea in ROI. Ce obligatii avem pentru prestarea de servicii?PFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunerePFA presteaza SERVICII INTRACOMUNITARE catre clienti din Irlanda. Cum emitem facturile?Calendar fiscal aprilie 2012: Ce declaratii depunem luna aceastaCum arata noile modificari privind formularele de inregistrare in scopuri de TVA sau de anulare a inregistrarii?Ultimele articole
Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiLivrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileRegim fiscal TVA pentru venituri din drepturi de autorAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
Ce implicatii fiscale apar la anularea unei creante?Prescriere clienti neincasati. ANULARE CREANTA. TVA colectata neexigibilaArticole similare
Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatiiTratamentul contabil si fiscal al concesiunilor si al investitiilor efectuate la imobilizari concesionatePrevederile care reglementeaza aplicarea scutirii de TVA pentru unele livrari de bunuri si prestari de serviciiVanzare bunuri in regim de consignatieSolutii de criza pentru recuperarea creantelorUltimele articole
Facturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVACladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiPenalitati de intarziere. FACTURAREa penalitatilor se face cu sau fara TVA?Articole similare
Tot ce trebuie sa stii despre baza impozabila a veniturilor unei microintreprinderi in 2020Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA la retragerea optionala. Efecte fiscaleNoile modificari din CODUL FISCAL, aduse de OUG 32/2016. Explicatii date de FinanteCe norme sunt valabile pentru operatiunile efectuate inainte si de la data aderariiDispozitiile care reglementeaza masurile de simplificare in domeniul TVAUltimele articole
A fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Bilant interimar sem. III 2024. Se poate intocmi bilant interimar in luna decembrie?Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microPFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"