Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom stabili, prin cele ce urmeaza, care este regimul deducerii TVA, in anul 2013, la facturile achizitionate privind bunurile de consum achizitionate pentru protocol. In conditiile in care TVA-ul din facturi se deduce in totalitate si nu mai este conditionat de plafonul cheltuielilor deductibile la calculul impozitului pe profit, vom vedea daca la sfarsitul anului 2013 societatea nu mai trebuie sa autofactureze, in ce priveste TVA-ul, suma care depaseste limita a 2% protocol.
De asemenea, vom vedea in ce masura se aplica acelasi tratament si in cazul persoanelor platitoare de impozit pe profit, cat si in cazul persoanelor platitoare de impozit pe venit 3% microintreprindere.
Solutia consultantului:
Referitor la primul punct, asa cum ati constatat si dvs., pentru facturile primite de la furnizori, aferente achizitiilor de bunuri (apa, cafea, suc, zahar, etc.) destinate servirii in cadrul sedintelor de protocol legate de derularea afacerilor se poate exercita, integral, suma TVA deductibila facturata de catre furnizor, fara ca acest drept sa fie limitat similar tratamentului fiscal aplicat pentru cheltuielile aferente inregistrate.
Pentru exercitarea acestui drept de deducere a sumei TVA trebuie sa justificati acordarea tratatiilor respective numai in scopul afacerii. Astfel, depasirea limitei de 2% a cheltuielilor de protocol nu trebuie urmata de colectarea sumei TVA prin emiterea unei autofacturi la inchiderea anului fiscal 2013 asa cum s-a procedat in anii anteriori, pana la 31.12.2012.
Totusi, trebuie retinut faptul ca nu se exercita dreptul de deducere a sumei TVA pentru achizitia de tutun si bauturi alcoolice destinate tratatiilor oferite partenerilor de afaceri, chiar daca acestea se desfasoara in scopul afacerii. In acest context, am in vedere prevederile art. 145 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal conform carora " Nu sunt deductibile: …b) taxa datorata sau achitata pentru achizitiile de bauturi alcoolice si produse din tutun, cu exceptia cazurilor in care aceste bunuri sunt destinate revanzarii sau pentru a fi utilizate pentru prestari de servicii. ".
Cartea Verde a impozitului pe profit
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Referitor la punctul doi, d.p.d.v. al TVA se aplica acelasi tratament fiscal mentionat la punctul 1. In acest caz, suma TVA deductibila inscrisa in facturile primite de la restaurant se deduce integral daca se face dovada ca mesele respective sunt oferite partenerilor, numai in scopul afacerii. Astfel, datorita noului tratament fiscal aplicabil din 2013, nu se mai emite autofactura pentru autocolectarea TVA, chiar daca suma cheltuielilor de protocol efectuate depaseste limita de 2%.
In alta ordine de idei, daca in cadrul tratatiilor constand in mese la restaurant se ofera tutun si alcool, consider ca nu se restrictioneaza dreptul de deducere in conformitate cu prevederile art. 145 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal . Aceste prevederi sunt aplicabile numai pentru achizitiile acestor bunuri ca operatiuni de sine statatoare.
Referitor la punctul trei, incepand cu anul 2013, noul tratament fiscal d.p.d.v. TVA al sumei TVA deductibile aferente cheltuielilor de protocol este aplicabil tuturor persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA pe teritoriul Romaniei, indiferent de forma juridica sau fiscala de organizare:
- societate comerciala platitoare de impozit pe profit;
- societate comerciala platitoare de impozit pe venit;
- persoana fizica autorizata;
- societate de avocatura, etc.
Pentru formularea acestui raspuns am avut in vedere definitia cheltuielilor de protocol de la pct. 39 titlul III din normele de aplicare ale Codul fiscal " ….cheltuielile ocazionate de acordarea unor cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii." din care rezulta, in mod evident, delimitarea de catre legiuitor a cheltuielilor de protocol. Astfel, cheltuielile de protocol se pot materializa prin trei forme distincte:
- cadouri;
- tratatii;
- mese.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum tratam o achizitie intracomunitara in cadrul unei operatiuni triunghiulare sau bilaterale?Impozitul pe veniturile realizate din strainatate in anul 2018: Completarea Declaratiei UniceCe reguli se aplica pentru facturile emise inainte de intrarea in sistemul TVA la incasareCare sunt livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care se aplica noua cota de TVA redusa?Import bunuri. Obligatii declarative. Regim TVAUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuileli la calculul profitului impozabilCheltuieli cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalZoom fiscal: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieliApa acordata angajatilor. Tratament contabil si fiscal. TVAUtilizare tichete cadou primite de la furnizoriUltimele articole
Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalMaterial ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliRambursarea de TVA: cine o poate solicita si cum se calculeaza valoarea TVA-ului rambursatArticole similare
Tratamentul FISCAL al cheltuielilor cu achizitionarea caselor de marcat, conform Legii 153/2020. Informare ANAFReminder ANAF! 27 iunie, termenul limita de depunere a declaratiilor D 100 si D 101Omiterea inregistrarii facturilor. Rectificarea erorilor contabile si implicatiile privind impozitul pe profit si TVACum facem inregistrarile contabile pentru TVA-ul recuperat din UE?Tratamentul fiscal al compensatiei datoriilor. Prestari servicii intre societatiUltimele articole
Compensare IMPOZIT PE PROFIT platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si IMPOZIT PE PROFITFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394SAF-T ANAF. Termen D406 pentru trim. IV in cazul platitorilor neinregistrati in scop de TVABonificatie 3% din impozitul pe profit. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?Articole similare
Achizitionare produse de la o firma in urma executarii silite. Inregistrari contabileAvantaje in natura. Ce tratament aplicam pentru TVA si impozitul pe profit?Achizitie intracomunitara de bunuri pe teritoriul comunitar. Cum facturam vanzarea la distanta?Achizitie autocamion din UE. Regim TVA. Plata in numerarDiferenta TVA stabilita la control. Cum facem regularizarea situatiei?Ultimele articole
TVA DEDUCTIBILA. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabiliAjustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalTVA in era digitala: organizarea documentelor si corelarea fluxurilor financiare cu ajutorul QuickConta.ro
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



