Tags: chirie, amanare plata chirie
Legea care prevede amanarea platii chiriilor pe perioada starii de urgenta a fost promulgata de presedintele Klaus Iohannis, informeaza Agerpres.
Conform actului normativ, „locatarii - operatori economici, practicanti ai profesiilor liberale, entitatile juridice de drept privat - a caror activitate a fost intrerupta sau ale caror venituri sau incasari au scazut cu cel putin 15% in luna martie 2020 fata de media ultimului an calendaristic in perioada de aplicare a starii de urgenta, persoanele fizice afectate economic direct sau indirect in perioada de aplicare a starii de urgenta pot amana la cerere, fara plata de dobanzi si penalitati, plata chiriei pentru folosinta imobilelor inregistrate ca sedii, puncte de lucru sau locuinte”.
Chiriile pot fi amanate pana la data de 31 decembrie 2020, perioada pentru care s-a negociat scaderea contravalorii folosintei bunului imobil. In cazul in care locatarii nu isi indeplinesc aceasta obligatie, organul fiscal teritorial competent procedeaza la executarea silita a creantelor nerecuperate.
Pentru a beneficia de amanarea chiriei locatarii trebuie sa puna la dispozitia organului fiscal teritorial competent orice fel de act justificativ care sa ateste imposibilitatea platii chiriei in perioada specificata in actul aditional dintre locator si locatar.
„Pot face cerere de plata catre operatorul fiscal teritorial competent, locatorii care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: a) chiria lunara specificata in actul aditional dintre locator si locatar specificat la art. 1 alin. (3) lit. b) este mai mica, cel mult egala cu chiria din februarie 2020; b) valoarea maxima a chiriei lunare din actul aditional este de maximum 10.000 RON pentru operatorii economici pentru fiecare locatie si maximum 2.000 RON pentru persoane fizice pentru o singura locatie”, prevede legea.
Atentie! Plata chiriilor pentru aceste categorii de locatari va fi efectuata de catre organul fiscal teritorial competent, in contul locatorilor, la cererea locatarilor. Cererea de amanare a platii chiriei poate fi depusa si prin posta electronica la o adresa de e-mail care va fi afisata pe pagina de internet a fiecarui organ fiscal teritorial.
In anul 2020 nu sunt venituri impozabile veniturile din cedarea folosintei bunurilor imobile obtinute in baza unor contracte de inchiriere/subinchiriere sau uzufruct. Aceasta masura va fi aplicata contribuabililor care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea folosintei bunului imobil, stabilita in bani si/sau in natura, potrivit contractului incheiat intre parti, cu cel putin 30% fata de contravaloarea folosintei bunului imobil aferenta lunii februarie 2020.
Mai mult decat atat, prin derogare, in anul 2020 nu intra in plafonul de calcul anual contravaloarea folosintei bunului imobil stabilita in bani si/sau in natura, potrivit contractului incheiat intre parti, redusa cu cel putin 30% fata de contravaloarea folosintei bunului imobil aferenta lunii februarie 2020.
De aceste prevederi beneficiaza si persoanele fizice care in anul 2019 au realizat venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere si, incepand cu anul 2020, au calificat aceste venituri in categoria veniturilor din activitati independente.
In cazul contribuabililor platitori de impozit pe profit si ai celor care datoreaza impozitul pe veniturile microintreprinderilor, veniturile din cedarea folosintei bunurilor imobile obtinute in baza unor contracte de inchiriere/subinchiriere sau uzufruct sunt impozabile doar in proportie de 80% din valoarea lor. Cei care beneficiaza de aceste prevederi sunt aceia care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea folosintei bunului imobil, stabilita in bani si/sau in natura, potrivit contractului incheiat intre parti, cu cel putin 20% fata de contravaloarea folosintei bunului imobil aferenta lunii februarie 2020.
Facilitatile se aplica in mod corespunzator pentru toata perioada starii de urgenta, precum si pentru luna urmatoare celei in care a incetat starea de urgenta.
Sursa: Agerpres

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Chirie suportata de angajator pentru salariati
Intrebare:
Suntem o societate care activeaza in domeniul constructiilor si care are personal care lucreaza in teritoriu, in diferite locatii/santiere. Avem personal care a incheiat un contract de inchiriere a unui apartament de la o persoana fizica pe o durata de 4 luni, fara facturi. Va rugam sa ne precizati monografia contabila de inregistrare a costurilor si platii chiriei (in lipsa facturilor) si nivelul de deductibilitate fiscala a acestui contract.
Va multumim pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit chirie achitata in avans in anul 2023
Intrebare:
O persoana juridica a inchiriat de la o persoana fizica o boxa intr-un bloc din Bucuresti. Contractul s-a incheiat in noiembrie 2023 si persoana juridica a platit in avans chiria pentru 2 luni 2023 si anul 2024. Avand in vedere ca plata s-a efectuat integral in 2023, persoana juridica nu a retinut lunar in anul 2024 persoanei fizice impozit din cedarea bunurilor. In luna octombrie 2025 persoana fizica primeste Notificare de la ANAF pentru neplata acestui impozit. Persoana juridica se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturare servicii curatenie. Cod CAEN
Intrebare:
Imobilul detinut de catre societate are 2 nivele si fiecare nivel este inchiriat unei alte persoane juridice. Doamna care face curatenie in intregul imobil este angajata la societatea care este proprietara imobilului. Proprietara poate factura servicii de curatenie catre chiriasi chiar daca nu are CAEN 8121 autorizat pentru acest serviciu? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Data facturarii serviciilor de inchiriere
Intrebare:
O societatea comerciala platitoare de TVA proprietara a unui imobil semneaza un contract de inchiriere in calitate de proprietar cu un client chirias . Facturarea si plata chiriei prevazuta in contract se face in maxim 5 zile dupa finalizarea unui trimestru pentru perioada de inchiriere aferenta trimestrului expirat. Cand ia nastere faptul generator si care este exibilitatea TVA aferenta chiriei facturate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<TVA contracte de inchiriere
Intrebare:
Va rog sa aratati cadrul legal si sa imi spuneti daca se poate ca o societate cu cod CAEN 6820 - Inchiriere bunuri imobile - 3 apartamente - care are sediul intr-o locatie, iar apartamentele sunt situate la alta adresa, ca atunci cand va inchiria aceste apartamente, unele catre persoane fizice, altele catre persoane juridice, sa factureze chiria - pentru persoane fizice fara tva, iar pentru persoane juridice cu TVA? Poate alege orice modalitate daca se depune totusi notificare pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<