keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utile

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Stancu Alina la 10 Nov. 2023
Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utile
Tags: livrare intracomunitara de bunuri, studii de caz

In acest articol vom discuta despre livrarea intracomunitara de bunuri. Vom vedea ce reprezinta aceasta, dar si cateva studii de caz utile contribuabililor.

Ce reprezinta livrarea intracomunitara de bunuri?

Livrarea intracomunitara reprezinta transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar, bunuri care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.

Livrare intracomunitara de bunuri – studii de caz

In continuare vom prezenta cateva studii de caz despre livrarea intracomunitara de bunuri, asa cum au fost explicate de specialistii nostri de la portalcodulfiscal.ro. In cazul in care aveti si dumneavoastra nelamuriri cu privire la noutatile legislative sau la alte probleme fiscale pe care le intampinati, puteti cere opinia expertilor, AICI»

Speta 1. Regim fiscal TVA pentru livrare intracomunitara de bunuri in alt stat membru, diferit de statul membru al clientului cu cod valid de TVA

Livrare intracomunitara de bunuri cu transport in alt stat decat cel al clientului. Societatea din Romania vinde unui client din Italia bunuri. Transportul este in sarcina clientului. Bunurile sunt transportate in alt stat membru decat cel de resedinta al clientului (Polonia).

Va putea societatea din Romania considera o livrare intracomunitara? In mod normal societatea din Italia ar fi necesar sa se inregistreze in scopuri de TVA in statul in care are loc achizitia (Polonia).
Exista riscul reconsiderarii tranzactiei pe acest considerent? Furnizorul din Romania este in posesia tuturor documentelor legal solicitate (factura, CMR - cu locul descarcarii Polonia, chiar si o copie a facturii de transport, confirmarea din partea clientului). Daca ulterior achizitiei in Polonia, clientul exporta marfa intr-o tara terta (in afara UE)? (societatea din Romania presupune ca s-ar putea intampla acest lucru, fara insa a putea obtine documente).


Raspuns: Operatiunea poate fi tratata drept o livrare intracomunitara de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare, dar furnizorul din Romania aplica acelasi tratament fiscal aplicabil unei operatiuni bilaterale, respective regimul de scutire cu drept de deducere reglementat prin art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, daca respecta 3 conditii:
1. primeste din partea clientului din Italia un cod valid de TVA atribuit de catre autoritatea fiscala din Italia:

"(2) Sunt, de asemenea, scutite de taxa urmatoarele:
livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care actioneaza ca atare in alt stat membru decat cel in care incepe expedierea sau transportul bunurilor, care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale,din alt stat membru, ... "


2. justifica livrarea  intracomunitara cu documentele reglementate prin  art. 10 alin. (1) lit. a) si b) din O.M.F.P. nr. 103/2016 modificat prin O.M.F.P. nr. 2148/2020:

Totusi, avand in vedere ca transportul este in sarcina cumparatorului B din Italia, consider ca acesta trebuie sa intocmeasca o declaratie din care sa rezulte ca  bunurile facturate de catre furnizorul din Romania cu factura nr. .../data.....  au fost  din Romania in statul membru de destinatie (Polonia).

3. raporteaza valoarea L.I.C.  prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul L, utilizand codul de TVA din Italia. Aceasta conditie de raportare informativa a operatiunii este reglementata prin  alin.   (2 1) al art. 294 din Codul fiscal "Scutirea prevazuta la alin. (2) lit. a) nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, astfel cum se solicita in temeiul art. 325 alin. (3), cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente."


Deci, nu exista riscul reincadrarii tranzactiei din livrare intracomunitara de bunuri scutita de TVA in Romania in livrare taxabila in Romania deoarece operatiunea reprezinta, prin natura sa, o livrare intracomunitara de bunuri scutita de TVA in Romania, asa cum este definita in Codul fiscal prin art. 270 din Codul fiscal "(9) Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora."
Tot ce trebuie sa stiti despre tranzactiile  intracomunitare in 2023! Scutiri de TVA, documente justificative, greseli de evitat, AICI»
 
Asa cum se poate constata chiar din definitie, conditia pentru aplicarea regimului de scutire nu este de a utiliza un cod de TVA din statul membru in care bunurile sunt expediate/transportate de catre cumparatorul-revanzator B-IT,  conditia este ca bunurile sa fie expediate/transportate dintr-un stat membru, in alt stat membru. De altfel, acest aspect rezulta chiar din textul lit. b) al art. 10 din O.M.F.P. nr. 103/2016 "b) documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, care poate fi diferit de statul membru care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA comunicat de cumparator."
Practic, responsabilitatea platii TVA pentru achizitia intracomunitara efectuata este asumata de catre clientul B-IT prin comunicarea unui cod valid in sistemul VIES atribuit de autoritatea fiscala din statul sau membru, Italia.
 
In concluzie, daca furnizorul respecta cele 3 conditii enumerate, nu exista riscul reincadrarii livrarii efectuate de catre furnizorul A-RO, chiar daca este posibil ca aceleasi bunuri facturate pe numele clientului din Italia care a declarat operatiunea drept o achizitie intracomunitara de bunuri in Italia, aplicand masurile de simplificare pentru efectuarea unei livrari intracomunitare de bunuri catre clientul C-PL, sa fie exportate de catre cumparatorul C-PL catre un clientul D dintr-un stat tert.
 

 

Speta 2. Livrare intracomunitara de bunuri pentru client din stat tert


Partile implicate:
1. A (Norvegia) - persoana impozabila stabilita in Norvegia avand cod valid de TVA;
2. B (Romania) - persoana impozabila stabilita in Romania avand cod valid de TVA
3. C (Olanda) - terta parte si locul de destinatie al bunurilor livrate;
4. Mentiune speciala: A (Norvegia) este inregistrat in scop de TVA in Romania, prin Representant Fiscal, avand un cod valid de TVA din Romania.

Info tranzactii:
- A (Norvegia) comanda catre B (Romania) materiale, precizand ca bunurile respective sa-I fie livate in OLANDA catre o terta parte;
- B (Romania) factureaza c/v bunurilor vandute catre A (Norvegia);
- B (Romania) orgnizeaza transportul catre OLANDA, iar costul transportului este facturat separat catre A (Norvegia), inclusiv cu o marja de profit;
- Transportul bunurilor are loc pe ruta Romania/ Olanda; - C (Olanda) este doar locul de destinatie al bunurilor respective si nu cumparatorul final;
- Bunurile livrate in Olanda reprezinta materiale necesare pentru efectuarea de reparatii in perioada de garantie.
- A (Norvegia) este persoana obligata la asigurarea garantiei si deci suporta costul integral al bunurilor achizitionate din Romania si livrate in Olanda.

Intrebari:
A. Factura emisa de B (Romania) catre A (Norvegia) privind c/v bunuri vandute se factureaza cu/ fara TVA si repezinta Livrarea Intracomunitara?
B. Factura emisa de B (Romania) catre A (Norvegia) privind c/v transport se factureaza cu/ fara TVA si reprezinta servicii Intracomunitare?
C. Ce alte obligatii declarative are B (Romania)? D. Reprezentantul Fiscal din Romania al A (Norvegia) este implicat in tranzactiile de mai sus? Multumesc.


Raspuns: In primul rand, consider ca reprezentantul fiscal din Romania desemnat de catre A cu sediul activitatii economice in Norvegia nu este indreptatita sa comande materialele catre furnizorul B din Romania in vederea livrarii acestora pe teritoriul Olandei catre un prestator care efectueaza, probabil, remedieri in perioada de garantie pentru bunuri livrate anterior de catre furnizorul A-nonUe. Practic, desemnarea reprezentantului fiscal in Romania si atribuirea unui cod de TVA de catre autoritatea fiscala din Romania se efectueaza, strict, in scopuri de TVA, pentru toate operatiunile din sfera de aplicare a TVA care au locul pe teritoriul Romaniei, fara ca reprezentantul fiscal sa aiba si calitatea juridica de a:
Tot ce trebuie sa stiti despre tranzactiile  intracomunitare in 2023! Scutiri de TVA, documente justificative, greseli de evitat, AICI»

  • lansa comenzi de livrare;
  • a efectua achizitii intracomunitare cu locul pe teritoriul altui stat membru, de exemplu, pe teritoriul Olandei;
  • efectua plata contravalorii bunurilor comandate in Romania si livrate intracomunitar in alt stat membru.

Desemnarea reprezentantului fiscal pe teritoriul Romaniei este reglementata in Codul fiscal prin art. 316 alin. (7)
"(7) Persoana impozabila stabilita in Uniunea Europeana, dar nu in Romania, care are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, poate, in conditiile stabilite prin normele metodologice, sa isi indeplineasca aceasta obligatie prin desemnarea unui reprezentant fiscal."
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la  pct.  89 alin. (1) din norme  "In aplicarea prevederilor art. 316 alin. (7) din Codul fiscal, persoana impozabila nestabilita care se inregistreaza in Romania prin reprezentant fiscal, desemneaza reprezentantul fiscal printr-o cerere depusa la organul fiscal competent la care reprezentantul propus este inregistrat in scopuri de TVA. Inregistrarea in scopuri de TVA prin reprezentant fiscal poate fi solicitata de o persoana impozabila nestabilita in Romania daca este obligata sa se inregistreze in Romania in scopuri de TVA sau poate opta sa se inregistreze, conform prevederilor de la pct. 88 alin. (6). Cererea trebuie insotita de:
    a) declaratia de incepere a activitatii, care cuprinde: data si natura activitatii pe care o va desfasura in Romania, precum si de documentele prevazute la pct. 88 alin. (6);
    b) copie de pe actul de constituire in strainatate a persoanei impozabile nestabilite in Romania;
    c) acceptul scris al persoanei propuse ca reprezentant fiscal, prin care aceasta se angajeaza sa indeplineasca obligatiile ce ii revin conform legii si in care aceasta trebuie sa precizeze natura operatiunilor;
    d) contractul incheiat intre persoana nestabilita in Romania si reprezentantul fiscal propus, din care sa rezulte intinderea mandatului acordat reprezentantului."
 
In al doilea rand, pentru a aplica regimul de scutire, furnizorul B din Romania trebuie sa primeasa din partea cumparatorului A-nonUE un cod valid de TVA emis de catre autoritatea fiscala din Olanda, caz contrar operatiunea este taxabila in Romania. In Olanda, bunurile expediate/transportate din Romania, facturate  de catre furnizorul B-RO pe numele A-NL inregistrat in scopuri de TVA in Olanda prin reprezentant fiscal vor reprezenta pentru A-NL reprezentat fiscal achizitii intracomunitare de bunuri impozabile in Olanda. Astfel, pentru a trata operatiunea drept o L.I.C., scutita de TVA cu drept de deducere conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, furnizorul B-RO trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:


1. sa faca dovada ca are o relatie juridica directa cu cumparatorul persoana impozabila A din Norvegia intregistrat in scopuri de TVA in Olanda;

2. sa primeasca din partea lui A-NL un cod valid de TVA atribuit de autoritatea fiscala din Olanda, conditie impusa prin art. 294 alin. (2) lit. a) 

          " (2) Sunt, de asemenea, scutite de taxa urmatoarele:livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana impozabila ....care actioneaza ca atare in alt stat membru decat cel in care incepe expedierea sau transportul bunurilor, care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale,din alt stat membru, ... "

3. sa emita factura pe numele lui A-NL;
4. sa faca dovada transportului de bunuri de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul Olandei (document CMR). Acest document este reglementat prin  art. 10 alin. (1) din O.M.F.P. nr. 103/2016 modificat prin O.M.F.P. nr. 2148/2020:

  • factura;
  • documentul de transport, de exemplu, CMR. 
5. sa raporteze valoarea livrarii prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul L, conditie impusa prin  alin.   (2 1) ale art. 294 "Scutirea prevazuta la alin. (2) lit. a) nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, astfel cum se solicita in temeiul art. 325 alin. (3), cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente."

Valoarea facturii emise de catre B-RO pe numele lui A-NL reprezentant fiscal desemnat se evidentiaza de catre B-RO in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza dupa cum urmeaza:

  • d.p.d.v. fiscal: prin decontul de TVA cod 300, la randul 1 alocat pentru “Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal”; 
  • d.p.d.v. informativ: prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul L;
  • d.p.d.v. statistic (daca B-RO este raportor de date statistice): prin declaratia Intrastat.

Referitor la serviciile de transport, daca valoarea acestora nu este inclusa in costul bunurilor livrate conform conditiei de livrare negociate prin contract, operatiunea este neimpozabila in Romania, fiind aplicabile prevederile art. 278 alin. (2) conform carora locul prestarii se considera locul unde este stabilit beneficiarul acestora persoana impozabila. Valoarea acestora nu reprezinta o prestare intracomunitara de servicii deoarece A-nonUE nu este persoana impozabila cu sediul activitatii economice in Olanda, avand sediul pe teritoriul unui stat tert. Valoarea facturii emise se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300, doar la randul 3, fara report la randul 3.1.
 
Astfel, B-RO are doar obligatii fiscale privind TVA, respectiv:

  • raportarea unei L.I.C, daca primeste un cod de TVA emis de catre autoritatea fiscala din

    Olanda pentru reprezentantul fiscal al firmei A-nonUE;

  • raportarea serviciilor de transport bunuri neimpozabile in Romania.

In alta ordine de idei, de retinut este faptul ca reprezentantul fiscal desemnat in Romania de catre A-nonUE nu trebuie implicat in niciuna din tranzactiile efectuate de catre B-RO pe numele lui A din Norvegia.

Tot ce trebuie sa stiti despre tranzactiile  intracomunitare in 2023! Scutiri de TVA, documente justificative, greseli de evitat, AICI»

Stancu Alina de Stancu Alina
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016