Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va informam ca incepand cu 2015, firmele depun cu o declaratie mai putin la Fisc. Impozitul pe salarii nu mai trebuie raportat separat. Anul 2014 este ultimul in care angajatorii trebuie sa mai declare in formularele anuale 205, cele care au inlocuit fisele fiscale, impozitele retinute pentru fiecare beneficiar de venit. De anul viitor, aceste informatii vor fi raportate doar in declaratia unica, astfel ca angajatorii vor depune cu un formular mai putin la Fisc.
Incepand din 2015, angajatorii vor declara impozitul calculat si retinut pentru fiecare beneficiar de venit in declaratia unica, si nu in formularul 205 (cel care tine locul vechilor fise fiscale), asa cum se intampla in prezent, dupa ce declaratia 112 a fost modificata substantial in luna ianuarie.
Potrivit Danielei Flesaru, seful serviciului de Metodologie si Asistenta Contribuabili a Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Brasov, in 2014 angajatorii au depus declaratia 205 normal, pana in ultima zi a lunii februarie, insa de anul urmator ei vor scapa de aceasta obligatie declarativa, informatiile din acest formular referitoare la impozitul pe salarii fiind preluate in declaratia unica.
Mai exact, noile reglementari introduse de ANAF prin Ordinul comun al Ministerului de Finante, Ministerului Muncii si al Ministerului Sanatatii, nr. 1977/2757/1580/2013, publicat in Monitorul Oficial nr. 57 din 23 ianuarie 2014, stabilesc ca impozitul calculat si retinut, pe fiecare beneficiar de venit se face in declaratia fiscala unica.
In prezent, raportarea acestui impozit se face in formularul 205, care se depune de platitorii de salarii pentru impozitul pe salarii, precum si de platitorii altor categorii de venituri, acolo unde exista obligatia retinerii la sursa a impozitului.
Practic, angajatorii care depuneau formularul 205 doar pentru a declara retinerile de impozit vor depune cu o declaratie mai putin, odata cu preluarea acestor raportari in formularul 112.
Incepand din 2012, raportarea impozitului retinut s-a modificat in fiecare an

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Cartea Verde a Contabilitatii
Modificarile la modul de raportare a impozitului retinut pe fiecare beneficiar de venit au inceput acum doi ani, cand au fost eliminate fisele fiscale, cele in care se declarau aceste informatii.
In 2011, prin OG nr. 30/2011, Guvernul a reformulat art. 59 din Codul Fiscal
referitor la fisele fiscale (formular 210). In vechea forma, acest articol stabilea ca informatiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind in fisele fiscale, iar platitorul de venituri are obligatia sa completeze aceste formulare pe intreaga durata de efectuare a platii salariilor si sa le pastreze pe intreaga durata a angajarii. Copii dupa fisele fiscale trebuiau depuse la organul fiscal competent, pentru fiecare an, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat.
Insa, odata cu modificarea art. 59 prin OG 30/2011, angajatorii nu au mai avut obligatia sa completeze si sa depuna fisele fiscale. Prevederea s-a aplicat incepand de la 1 ianuarie 2012 pentru drepturile salariale si asimilate salariilor dupa aceasta data. Acest lucru inseamna ca primul an in care nu s-au mai depus fise fiscale este 2013.
Din 2013, declararea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit s-a facut in formularul 205, care a fost modificat prin Ordinul ANAF nr. 1913/2012, publicat in Monitorul Oficial nr. 850 din 17 decembrie 2012. Fiscul a introdus in formularul 205 rubrici speciale referitoare la veniturile din salarii, care pana atunci nu existau, astfel incat angajatorii sa poata completa aceasta declaratie in locul fiselor fiscale pe care le depuneau pana atunci.
In 2014, reglementarile au fost modificate din nou, astfel ca raportarea impozitului retinut pe fiecare beneficiar urmeaza sa fie inca o data schimbata din 2015, cand raportarile se vor face doar in declaratia unica.
Obligatia declarativa fata de salariati se mentine.
Desi a eliminate fisele fiscale, OG nr. 30/2011 a introdus in Codul fiscal
o noua obligatie declarativa pentru angajatori, care se pastreaza si de acum incolo. Concret, angajatorii au obligatia de a elibera, la cererea angajatilor, un document a carui forma si continut este lasat la latitudinea contribuabililor. Legislatia fiscala reglementeaza doar un minim de informatii pe care acest document trebuie sa il contina:
datele de identificare ale contribuabilului,
venitul realizat in cursul anului,
deducerile personale acordate,
impozitul calculat si retinut.
In acest an formularele 205 inca se depun.
Daniela Flesaru, seful serviciului de Metodologie si Asistenta Contribuabili a Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Brasov, a explicat, intr-o intalnire cu economistii din judet, care a avut loc miercuri, ca in anul 2014 formularele 205 se vor depune in mod obisnuit, pana la 28 februarie.
Formularul 205 se depune de platitorii de salarii pentru impozitul pe salarii, precum si de platitorii altor categorii de venituri, acolo unde exista obligatia retinerii la sursa a impozitului, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat.
Ordinul ANAF nr. 1913/2012 a dat contribuabililor posibilitatea sa depuna si pe internet declaratia 205, prin utilizarea serviciului de depunere declaratii on-line, existent pe portalul e-guvernare.ro.
Atentie! ANAF precizeaza pe site-ul propriu ca declaratia 205 care inlocuieste fisa fiscala se completeaza doar electronic, programul pentru completarea formularului fiind disponibil aici.
Formularul 205 trebuie depus la organul fiscal competent, adica la cel la care platitorii de venituri sunt inregistrati in evidenta fiscala.
In cazul sediilor secundare inregistrate ca platitori de impozit pe veniturile din salarii, declaratia corespunzatoare activitatii sediilor secundare, se depune de contribuabilul care le-a infiintat, pe codul de inregistrare fiscala al acestuia, la organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul.
Pentru salariatii care au fost detasati la o alta unitate, formularul 205 se va completa de catre platitorul de venituri din salarii, in cazul in care salariatul detasat este platit de entitatea la care a fost detasat, dupa cum precizeaza HG nr. 84/2013, unul dintre actele normative care a modificat anul trecut Normele de aplicare a Codului fiscal
.
In aceasta situatie, angajatorul care a detasat comunica platitorului de venituri din salarii la care acestia sunt detasati date referitoare la deducerea personala la care este indreptatit fiecare angajat.
Pe baza acestor date platitorul de venituri din salarii la care angajatii au fost detasati intocmeste statele de salarii si calculeaza impozitul, in scopul completarii declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit.
Amenzile ajung la 14.000 de lei pentru nedepunerea la timp a declaratiei 205.
Amenzile sunt substantial mai mari pentru contribuabilii care nu depun la timp declaratia 205, comparativ cu amenzile care trebuiau platite pentru nedepunerea fiselor fiscale.
"Declaratia 205 reprezinta o declaratie informativa, iar conform Codului fiscal
, amenzile pentru nedepunerea acesteia in termenele stabilite de lege au valori cuprinse intre 12.000 si 14.000 lei, mult mai mari fata de cele stabilite pentru fisele fiscale", a precizat anul trecut Maria Cojocariu, Senior Payroll Accountant in cadrul Accace.
Valorile amenzilor prevazute pentru nedepunerea vechilor fise fiscale in termenul prevazut de lege erau cuprinse pentru persoanele fizice intre 500 si 1.000 lei, iar pentru persoanele juridice, intre 1.000 si 5.000 lei.
Sursa: PortalContabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA – Cum alegem perioada fiscala?Alimentare combustibil si comision platit catre stat strain. Cum recuperam TVA-ul?Contributii sociale aferente veniturilor in cazul unui contract de agentCorectare erori. Cum facem rectificarea DECLARATIIlor depuse?Ajustare pozitiva a dreptului de deducere TVA (analiza)Ultimele articole
Comert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE contabila utilaDeclaratia D100. Aveti la dispozitie 2 variante pentru corectarea IMCAAchizitii si servicii din UE. Se mai depun D301 si D390 de firmele care NU platesc TVA?Firme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESAchizitii intracomunitare: Cand este necesar codul de TVA si cum sa il obtiiArticole similare
Aparate de marcat: facilitati, obligatii si termene. Raspunsuri de la specialistii ANAF la cele mai importante intrebariSplit TVA: Ce facilitati au cei care opteaza pentru aplicarea sistemului?Marti, 31 octombrie 2023, termenul limita pentru depunerea formularului 398Tichete cadou. Situatii in care se pot acorda persoanelor care NU au calitatea de salariatAchizitii intracomunitare de bunuri. Cum intocmim inregistrarile de import?Ultimele articole
E-Transport. Bunurile primite prin curier trebuie declarate in E-Transport?Taxarea inversa generalizata. Risc FISCal sau reforma?Termen limita e-Factura: Cum sa eviti amenzile de pana la 10.000 leiPlafon TVA. Cum se calculeaza plafonul daca ai activitati scutite fara drept de deducereTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaArticole similare
Procedura de restituire a impozitului pe dividende rezultat din regularizarea anuala a dividendelor distribuite partial in cursul anuluiTransferul dreptului de proprietate asupra terenurilor si imobilelor. Taxe si procedura in 2016Comunicat MFP privind rectificarea bugetara. Concluzii privind reducerea CASNoile acte administrative care pot fi transmise oficial in format electronicANULAREA contributiilor recalculate de ANAF, pentru aproape 5 milioane de romani! (Propunere legislativa)Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Cota TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700E-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
FIRMEle care NU platesc salariile la timp pot fi amendate cu pana la 10.000 lei pentru fiecare angajatDeclaratiile premierului Grindeanu la intalnirea cu marii investitori romani si concluzii privind legea preventieiDeductibilitate cheltuieli administrator. Ce regim fiscal se aplica?Consiliul Uniunii Europene propune un nou prag peste care FIRMEle sunt obligate sa plateasca TVADeclaratia Unica: Peste 600 de mii de formulare depuse pana in prezentUltimele articole
E-Transport vs E-TVA: Cum gestionam neconcordanteleSAF-T: Ce trebuie sa stie FIRMEle neinregistrate in scopuri de TVAAchizitii si servicii din UE. Se mai depun D301 si D390 de FIRMEle care NU platesc TVA?FIRME neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESTaxa de timbru verde: Ce este, cine o plateste si cum se aplicaArticole similare
ANAF modifica mai multe declaratii si formulare privind TVA si raportari, intre care si Declaratia 204Decont 301 special de TVA actualizat. Cine are obligatia sa depuna formularul?PFA: Pentru a fi considerate deductibile, cheltuielile trebuie sa fie efectuate in cadrul activitatilor independenteDeclaratia Unica in 2025. Cum se declara in formular veniturile din chiriiPerioada fiscala la TVA in anul 2022 pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriUltimele articole
SAF-T: Ce trebuie sa stie firmele neinregistrate in scopuri de TVACod TVA anulat, firma reinregistrata in scopuri de TVA. Ce drepturi si obligatii aparD390 si serviciile intracomunitare. Formularul se depune lunar sau trimestrial?Microintreprindere. Cand trece la impozit pe profit daca NU a depus bilantul la timp in 2025Declaratia D100. Aveti la dispozitie 2 variante pentru corectarea IMCA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"