keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Nou! In anul 2021 nu se datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile, calculate incepand cu data de 1 ianuarie (OUG 226/2020)

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 06 Ian. 2021 Exclusiv
Tags: oug 226/2020, prelungire termene, impozit specific

Ordonanta de urgenta nr. 226/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1332 din 31 decembrie 2020.

Conform actului normativ care a intrat in vigoare din data de 31 decembrie 2020, pentru contribuabilii obligati la plata impozitului specific potrivit Legii nr. 170/2016, in anul 2021 nu se datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile, calculate incepand cu 1 ianuarie 2021.

Printre alte prevederi ale OUG 226/2020 se numara si:

-termenul de depunere a cererilor pentru esalonarea simplificata a obligatiilor fiscale a fost prelungit pana la data de 31 martie 2021 (OUG nr. 181/2020);

-depunerea cererilor de anulare a obligatiilor accesorii se poate face pana la 31 martie 2021 (OUG nr. 69/2020);

-termenul de rambursare cu control ulterior a TVA, prelungit pana la 31 martie 2021.


Redam mai jos textul OUG 226/2020:
 
Art. I. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (4) si (41) lit. c) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021, incepand cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor de functie/salariilor de functie/indemnizatiilor de incadrare lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna decembrie 2020 in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
 
(2) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (3) lit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021, incepand cu drepturile aferente lunii ianuarie, indemnizatiile lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se mentin la nivelul aferent lunii decembrie 2020.
 
(3) in anul 2021, incepand cu luna ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2020, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
 
(4) Prin derogare de la prevederile art. 18 alin. (1) din Legea- cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021, valoarea indemnizatiei de hrana se mentine la nivelul din anul 2020.
 
(5) in anul 2021, incepand cu luna ianuarie, institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala acorda cuantumul compensatiei banesti, respectiv al alocatiei valorice pentru drepturile de hrana actualizate la nivelul lunii ianuarie 2019, potrivit normelor in vigoare.
 
(6) Prevederile art. 26 alin. (4) - (6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2022.
 
Art. II. -
Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizatiei de merit, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021, cuantumul lunar al indemnizatiei de merit se mentine la nivelul din luna decembrie 2020, de 6.240 lei.
 
Art. III. -(1) Termenul prevazut la art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 31 decembrie 2021.
 
(2) Cupoanele sociale prevazute la art. 27 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se acorda pana la data de 31 decembrie 2021.
 
Art. IV. -
Articolul 97 din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 882 din 3 noiembrie 2016, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"
Art. 97. -
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 aprilie 2022, cu exceptia art. 95, care intra in vigoare la data de 1 februarie 2022."
 
Art. V. -
Pana la 1 ianuarie 2022, prevederile art. 210 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda.
 
Art. VI. -
Prin derogare de la prevederile art. 66 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, excedentul rezultat din executia bugetului Comitetului Olimpic si Sportiv Roman se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
 
Art. VII. -
Alineatul (12) al articolului 165 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"
(12) incepand cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2022, cadrele didactice prevazute la alin. (11) care desfasoara activitate integrata beneficiaza si de o indemnizatie lunara egala cu 50% din salariul de baza al functiei de medic, medic stomatolog sau farmacist, corespunzator vechimii in munca si gradului profesional detinut."
 
Art. VIII. -
(1) Prin derogare de la art. 425 din Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
 
(2) Prin derogare de la art. 685 alin. (10) din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea si al personalului care functioneaza in Institutul National de Expertize Criminalistice, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
 
(3) Prin derogare de la art. 731 alin. (5) din Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
 
(4) Prin derogare de la art. 6 alin. (5) din Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic si consular al Romaniei, cu modificarile ulterioare, in anul 2021 pensiile de serviciu si pensiile de urmas stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.(5) Prin derogare de la art. 51 alin. (10) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
 
(6) Prin derogare de la art. 49 alin. (6) din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021 indemnizatiile pentru limita de varsta stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
 
(7) Prin derogare de la art. 59 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021 pensiile militare de stat stabilite in conditiile legii nu se indexeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
 
Art. IX. -
Alineatul (2) al articolului 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"
(2) Institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, acorda, anual, in perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2021, vouchere de vacanta in cuantum de 1.450 lei pentru un salariat."
 
Art. X. -
Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 599 din 13 iulie 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
 
1. La articolul 34, litera a) va avea urmatorul cuprins:
 
"
a) art. 24-27, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2022;".
 
2. Articolul 341 va avea urmatorul cuprins:
 
"
Art. 341. -
Pana la data de 1 ianuarie 2022 prevederile prezentei legi nu se aplica voucherelor de vacanta."
 
3. La articolul 36, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
 
"
(2) La data de 1 ianuarie 2022 se abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare."
 
Art. XI. -Termenul prevazut la art. 4 si art. 5 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1.045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 9 ianuarie 2019, se proroga pana la data de 1 ianuarie 2022.
 
Art. XII. -
(1) Voucherele de vacanta aferente anului 2021 se emit doar pe suport electronic.
 
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (4) al art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, perioada de valabilitate a voucherelor de vacanta, emise in perioada martie 2019 - decembrie 2019 si ianuarie 2020 - noiembrie 2020, indiferent de suport, se prelungeste pana la data de 31 decembrie 2021.
 
(3) Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2021, pentru personalul militar, politistii, functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare si personalul civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala se deconteaza serviciile turistice prestate de orice structura de primire turistica aflata pe teritoriul Romaniei, in limita a 1.450 de lei pentru un salariat.
 
(4) in cazul personalului prevazut la alin. (3), decontarea sumelor reprezentand servicii turistice cuvenita in anul 2020 se poate efectua si pentru serviciile prestate in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2021 de orice structura de primire turistica aflata pe teritoriul Romaniei, in limita valorica a diferentei dintre limita valorica prevazuta pentru anul 2020 si cuantumul decontat efectiv personalului pentru serviciile prestate acestuia in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2020.
 
(5) Cuantumul sumelor decontate potrivit alin. (3) sau (4) nu se ia in calcul la determinarea limitei prevazute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Art. XIII. -
Dupa alineatul (23) al articolului 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou alineat, alineatul (24), cu urmatorul cuprins:
 
"
(24) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2021 un punct-amenda este 145 lei."
 
Art. XIV. -
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere livrarile de dispozitive medicale pentru diagnosticul in vitro al COVID-19, de vaccinuri impotriva COVID-19, precum si serviciile de vaccinare si testare aferente, altele decat cele scutite de TVA conform art. 292 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate pana la data de 31 decembrie 2022.
 
(2) Scutirea de TVA prevazuta la alin. (1) se aplica doar pentru livrarea dispozitivelor medicale pentru diagnosticul in vitro al COVID-19 care sunt in conformitate cu cerintele aplicabile prevazute in Directiva 98/79/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 27 octombrie 1998 privind dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 7 decembrie 1998, sau in Regulamentul (UE) 2017/746 al Parlamentului European si al Consiliului din 5 aprilie 2017 privind dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro si de abrogare a Directivei 98/79/CE si a Deciziei 2010/227/UE a Comisiei, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 117 din 5 mai 2017, si in alte acte aplicabile din legislatia Uniunii, si pentru livrarea vaccinurilor impotriva COVID-19 autorizate de Comisia Europeana sau de statele membre ale Uniunii Europene.
 
(3) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata achizitiile intracomunitare de Remdesivir, efectuate pana la data de 31 decembrie 2022, in baza contractului-cadru semnat pe 7 octombrie 2020 de Comisia Europeana cu societatea farmaceutica Gilead pentru livrarea de Veklury, denumirea comerciala a Remdesivir.
 
Art. XV. -
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
 
1. La articolul 318, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
 
"
(1) Fiecare numar de identificare in scopuri de TVA cuprinde un prefix in conformitate cu codul ISO 3166 - alfa 2 - prin care se identifica fiecare stat membru ce a atribuit respectivul numar. Cu toate acestea, Grecia poate utiliza prefixul "EL". Pentru Irlanda de Nord se utilizeaza prefixul "XI". Codul de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit conform art. 316 si 317, are prefixul RO, conform Standardului international ISO 3166 - alpha 2."
2. La articolul 326 alineatul (4), litera d) va avea urmatorul cuprins:
 
"
d) importurile de bunuri prevazute la art. 331 alin. (2) lit. b), c) si i)-k), realizate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316."
 
Art. XVI. -
Alineatul (2) al articolului III din Legea nr. 136/2019 pentru abrogarea alin. (1), (2) si (4) ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 587 din 17 iulie 2019, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"
(2) Pana la data de 31 decembrie 2021, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
 
Art. XVII. -
Articolul 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 181/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 988 din 26 octombrie 2020, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"
Art. 16. -
Aplicarea dispozitiilor art. 10 lit. ff), precum si cele ale art. 11 alin. (1) lit. j) pentru savarsirea faptei prevazute la art. 10 lit. ff) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda pana la data de 31 martie 2021."
 
Art. XVIII. -
Alineatul (1) al articolului VII din Legea nr. 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1269 din 21 decembrie 2020, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. Litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"
a) prevederile art. I punctul 1 referitor la art. 7 pct. 18 si 37, precum si punctele 2-5, 10, 16, 19, 26, 27, 30-33, 47-49, 51-57, 59, 61, 62, 64-66, 70, 71, 73-78, 80, 82-87, 89, 92, 116, 133-135, 137, 142-151, 153, 158, 159, 166, 172, 189, 190 intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2021;".
 
2. Dupa litera e) se introduce o noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:
 
"
f) prevederile art. I pct. 13 si 160 intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2022."
Art. XIX. -
(1) Indemnizatiile acordate potrivit art. XV alin. (1), (11), (2) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, nu constituie venituri din desfasurarea activitatii, iar pentru acestea se aplica urmatoarele reguli, dupa caz:
 
a) calculul impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii se efectueaza separat fata de veniturile realizate din desfasurarea activitatii;
 
b) nu se iau in calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 69 alin. (9), art. 148 alin. (2) si art. 170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
 
c) prin derogare de la prevederile art. 121, art. 151 si art. 174 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nu fac obiectul acordarii bonificatiei stabilite prin legea anuala a bugetului de stat.
 
(2) in cazul indemnizatiilor acordate potrivit art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu exceptia celei de care beneficiaza persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, calculul obligatiilor fiscale se efectueaza de catre persoanele fizice beneficiare prin aplicarea cotelor prevazute la art. 64 alin. (1), art. 138 lit. a) si, respectiv, art. 156 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, asupra indemnizatiei brute incasate de la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Pentru calculul impozitului pe venit se aplica regulile prevazute la art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(3) Prin derogare de la prevederile art. 60, art. 1381 si art. 154 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru indemnizatiile prevazute la art. 1 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020 si la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS- CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 278/2020, nu se acorda facilitati fiscale.
 
(4) Persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor acordate potrivit art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, asigurate in sisteme proprii de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, datoreaza contributia de asigurari sociale pentru indemnizatiile respective la sistemul propriu de pensii, in cotele prevazute de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(5) Persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj sau din bugetul de stat, dupa caz, acordate potrivit art. XI si art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2020 privind instituirea unor masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile ulterioare, precum si ale indemnizatiilor acordate potrivit art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizatiilor respective, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
 
(6) Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (6) si art. 1231 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, dupa caz, acordate potrivit art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, si art. 3 din Ordonanta de urgenta nr. 147/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 278/2020, precum si potrivit Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizatiilor respective, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
 
(7) Prevederile alin. (3), (5) si (6) se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021.
 
(8) Prin exceptie de la prevederile alin. (7):
 
a) in cazul beneficiarilor indemnizatiilor acordate potrivit art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, altii decat persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, prevederile alin. (3) si (5) se aplica incepand cu obligatiile fiscale care au termen de declarare si plata in anul 2021;
 
b) in cazul beneficiarilor indemnizatiilor acordate potrivit art. XV alin. (1), (11) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, altii decat persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, prevederile alin. (5) se aplica incepand cu obligatiile fiscale care au termen de declarare si plata in anul 2021.
 
(9) in cazul indemnizatiilor lunare prevazute la art. XV alin. (1), (11) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, precum si in cazul indemnizatiilor prevazute la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu exceptia celor de care beneficiaza persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, prevederile alin. (1), (2) si (4) se aplica incepand cu obligatiile fiscale care au termen de declarare si plata in anul 2021.
 
Art. XX. -
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 393 din 14 mai 2020, se modifica dupa cum urmeaza:
 
1. La articolul VIII alineatul (2), litera a) va avea urmatorul cuprins:
 
"
a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum si obligatiile fiscale principale scadente in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal- bugetare, cu modificarile ulterioare, si data de 31 martie 2020 inclusiv. Sunt considerate obligatii bugetare principale restante si obligatiile bugetare principale datorate de debitorul aflat in insolventa pentru care s-a implinit scadenta pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, independent de existenta unui tabel de creante sau a unui program de plata a creantelor;".2. La articolul VIII, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
 
"
(4) Sunt considerate restante la data de 31 martie 2020 inclusiv si obligatiile de plata care, la aceasta data, se afla in oricare dintre situatiile prevazute la alin. (3), iar ulterior acestei date, dar nu mai tarziu de data de 31 martie 2021 inclusiv, inlesnirea la plata isi pierde valabilitatea sau, dupa caz, inceteaza suspendarea executarii actului administrativ fiscal."
 
3. La articolul VIII alineatul (7), litera a) va avea urmatorul cuprins:
 
"
a) organele vamale pentru creantele vamale. in acest sens, decizia pentru regularizarea situatiei privind obligatiile suplimentare stabilite de controlul vamal este asimilata deciziei de impunere emise de catre organele de inspectie fiscala. in situatia in care decizia pentru regularizarea situatiei privind obligatiile suplimentare stabilite de controlul vamal este intocmita la solicitarea contribuabilului pentru a corecta obligatiile vamale declarate, atunci aceasta este asimilata declaratiei rectificative;".
 
4. La articolul IX, litera d) va avea urmatorul cuprins:
 
"
d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea in mod corespunzator a conditiilor prevazute la lit. a)-c), in perioada 14 mai 2020-15 decembrie 2020, inclusiv, sau in perioada 1 ianuarie 2021-31 martie 2021, inclusiv, sub sanctiunea decaderii."
 
5. La articolul XIII alineatul (5), litera c) va avea urmatorul cuprins:
 
"
c) obligatiile accesorii amanate la plata potrivit lit. a) nu se sting pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 31 martie 2021 inclusiv, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor."
 
6. La articolul XIII alineatul (7), litera b) va avea urmatorul cuprins:
 
"
b) la data de 31 martie 2021 inclusiv, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor."
 
7. Articolul XIV va avea urmatorul cuprins:
 
"
ARTICOLUL XIV
Efecte cu privire la masurile de executare silita prin poprire instituite de organul fiscal central
(1) Prin derogare de la prevederile art. 236 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada 14 mai 2020-15 decembrie 2020 inclusiv, precum si in perioada 1 ianuarie 2021-31 martie 2021 inclusiv, debitorii care au notificat organul fiscal potrivit art. XIII si au dispuse masuri de executare silita prin poprire la data de 14 mai 2020, de catre organul de executare fiscala, asupra disponibilitatilor banesti pot efectua plata sumelor inscrise in adresele de infiintare a popririi din sumele indisponibilizate, altele decat cele reprezentand obligatii de plata care fac obiectul amanarii la plata in vederea anularii potrivit art. XIII alin. (5) lit. a).
 
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si pentru masurile de executare silita prin poprire dispuse, potrivit legii, intre data de 14 mai 2020 si data de 31 martie 2021 inclusiv."8. Articolul XVI va avea urmatorul cuprins:
 
"
ARTICOLUL XVI
Anularea accesoriilor in cazul debitorilor care beneficiaza de esalonare la plata
(1) Debitorii care la data de 14 mai 2020 beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care obtin esalonarea in perioada cuprinsa intre data de 14 mai 2020 si data de 31 martie 2021 inclusiv pot beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor in conditiile art. X-XII.
 
(2) Debitorii care la data de 14 mai 2020 beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care obtin esalonarea in perioada cuprinsa intre data de 14 mai 2020 si data de 31 martie 2021 inclusiv, pot beneficia, in baza cererii de anulare a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor, depuse in perioada 14 mai 2020 si 15 decembrie 2020 sau in perioada 1 ianuarie 2021 si 31 martie 2021 inclusiv, de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor, daca esalonarea la plata se finalizeaza pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. in acest caz, accesoriile incluse in ratele de esalonare cu termene de plata dupa data de 14 mai 2020 achitate odata cu plata ratei de esalonare se restituie potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. in situatia in care esalonarea la plata aflata in derulare cuprinde numai obligatii de plata accesorii, debitorii pot beneficia de anularea accesoriilor ramase de plata din inlesnirea la plata acordata, fara a le mai achita, urmand ca, in baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal sa emita decizia de anulare a accesoriilor, precum si decizia de finalizare a esalonarii la plata."
 
9. Articolul XIX va avea urmatorul cuprins:
 
"
ARTICOLUL XIX
Anularea accesoriilor in cazul debitorilor care au cereri de rambursare
Debitorii care la data de 31 martie 2021 inclusiv au cereri de rambursare in curs de solutionare pentru care, ulterior acestei date, organul fiscal respinge total sau partial rambursarea beneficiaza de anularea obligatiilor bugetare accesorii potrivit prezentului capitol, daca achita obligatiile bugetare de care depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate in cererea de rambursare, in termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei prin care se respinge rambursarea."
 
Art. XXI. -
La articolul 1 alineatul (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 181/2020 privind unele masuri fiscal- bugetare, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 988 din 26 octombrie 2020, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"
a) sa depuna o cerere la organul fiscal, in perioada 26 octombrie 2020-15 decembrie 2020, precum si in perioada 1 ianuarie 2021-31 martie 2021 inclusiv, sub sanctiunea decaderii. La cerere debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;".
 
Art. XXII. -
Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
 
1. Titlul capitolului I va avea urmatorul cuprins:
 
"
CAPITOLUL I
Instituirea unor masuri de restructurare a obligatiilor bugetare restante la data de 31 decembrie 2020"
2. La articolul 1, alineatele (1), (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
 
"(1) in scopul revitalizarii si evitarii deschiderii procedurii insolventei, debitorii, persoane juridice de drept public sau privat, cu exceptia institutiilor publice definite potrivit art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si a unitatilor administrativ-teritoriale, aflati in dificultate financiara si pentru care exista riscul intrarii in insolventa, isi pot restructura obligatiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2020 si neachitate pana la data emiterii certificatului de atestare fiscala, precum si obligatiile bugetare accesorii.
 
. . . . . . . . . .
 
(3) Sunt obligatii bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2020 si obligatiile bugetare declarate de debitor sau stabilite de organul fiscal competent prin decizie dupa data de 1 ianuarie 2021 aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 decembrie 2020, precum si obligatiile fiscale principale scadente in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, cu modificarile ulterioare, si data de 31 decembrie 2020 inclusiv.
 
(4) Restructurarea obligatiilor bugetare se aplica si pentru obligatiile bugetare principale si accesorii stabilite de alte organe decat organele fiscale, precum si pentru amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale centrale dupa data de 1 ianuarie 2021 pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala potrivit art. 3 alin. (3)."
 
3. La articolul 4 alineatul (6) litera b) punctul (i), litera aa) va avea urmatorul cuprins:
 
"
aa) obligatiile bugetare scadente in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2021 si data depunerii solicitarii de restructurare;".
 
Art. XXIII. -
Termenul prevazut la art. XIII alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2020 privind unele masuri financiar-fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 319 din 16 aprilie 2020, cu modificarile ulterioare, cu privire la aplicarea prevederilor dispozitiilor art. XI din acelasi act normativ, prorogat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2020 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, precum si pentru modificarea altor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 29 mai 2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 114/2020, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2020 privind unele masuri fiscale, modificarea unor acte normative si prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 551 din 25 iunie 2020, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 181/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 988 din 26 octombrie 2020, se proroga pana la data de 31 martie 2021.
 
Art. XXIV. -
(1) Pentru debitorii care au depus solicitari privind restructurarea obligatiilor bugetare potrivit art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, acestea se solutioneaza potrivit legislatiei in vigoare la data depunerii solicitarii sau debitorii pot opta, prin cerere adresata organului fiscal competent, pentru refacerea planului de restructurare cu obligatiile bugetare restante la 31 decembrie 2020 si depunerea unei noi cereri in termenul prevazut la art. 22 alin. (1) din acelasi act normativ.
 
(2) Debitorii care au depus notificarea potrivit art. XIII alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale si nu au depus cererea de anulare a accesoriilor pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, iar organul fiscal nu a emis decizia de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a obligatiilor de plata accesorii in perioada 16 decembrie 2020 si 31 decembrie 2020 pot depune cererea de anulare a accesoriilor pana la data de 31 martie 2021 inclusiv.
 
(3) Debitorii care au depus notificarea potrivit art. XIII alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 si nu au depus cererea de anulare a accesoriilor pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, iar organul fiscal a emis decizia de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a obligatiilor de plata accesorii in perioada 16 decembrie 2020 si 31 decembrie 2020 pot depune o noua notificare si, respectiv, cerere potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 69/2020.
 
(4) Debitorii care au notificat organul fiscal potrivit art. XIII alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 si au depus cererea de anulare a accesoriilor in perioada 16 decembrie 2020 si 31 decembrie 2020, pentru care organul fiscal nu a emis decizia de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, isi pot retrage cererea de anulare a accesoriilor, devenind aplicabile prevederile alin. (2).
 
Art. XXV. -
(1) Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, pentru anul 2021, nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile calculata incepand cu data de 1 ianuarie 2021.
 
(2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) contribuabilii calculeaza in mod corespunzator impozitul specific stabilit potrivit Legii nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, aferent anului 2021, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 90 de zile calendaristice.
 
Art. XXVI. -
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia art. IV, care intra in vigoare la data de 1 februarie 2021, si a art. V si XV, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2021.
 
*
 
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016