Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Achizitiile intracomunitare de bunuri sau servicii respecta intotdeauna normele reglementate in conditii care au numitor comun, fiind un teritoriu care nu se limiteaza la granitele unei singure tari. O firma, platitoare de impozit pe venit, declaratii la trimestru, plateste catre o firma din Italia unele cursuri de specializare, fara a se inscrie in Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI).
Societatea primeste si factura cu toate taxele inclusiv TVA (21%-Italia), in euro, data facturii fiind 10.02.14.
Se va stabili cum procedeaza societatea romana in ce priveste inscrierea in Registrul Operatorilor intracomunitari, declaratia 300, declaratia 390 si inregistrarile contabile.
Societatea trebuia inainte de a achizitiona serviciile respectivedin Italia sa se inregistreze in Registrul operatorilor intracomunitari. Va trebui sa sa inregistreze ulterior operatiunii dar este posibil sa fie sanctionata societatea cu amenda contraventionala.
In vederea inscrierii in ROI, contribuabilii trebuie sa completeze si sa depuna, la organul fiscal competent, formularul 095 "Cerere de inregistrare in/ radiere din Registrul operatorilor intracomunitari" si certificatele de cazier judiciar eliberate de autoritatea competenta din Romania ale tuturor asociatilor, cu exceptia societatilor pe actiuni, si ale administratorilor.
In cazul persoanelor impozabile care au sediul activitatii economice in Romania, prin asociati si administratori se intelege numai asociatii si administratorii societatilor comerciale reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul societatilor pe actiuni, inclusiv a celor in comandita pe actiuni, care au sediul activitatii economice in Romania, in vederea inscrierii in ROI, se va prezenta cazierul judiciar al administratorilor, nu si al asociatilor. In sensul prevederilor mentionate, prin asociati se intelege asociatii care detin minimum 5% din capitalul social al societatii. In aceasta situatie formularul 095 va fi insotit de certificatul constatator emis de Oficiul Registrului Comertului din care sa rezulte repartizarea capitalului social intre asociati, valabil la data depunerii cererii.
In cazul in care, in certificatele de cazier judiciar este inscrisa punerea in miscare a actiunii penale fata de oricare dintre asociati sau administratori, contribuabilii trebuie sa prezinte documente, eliberate de organele de urmarire penala, din care sa rezulte daca actiunea penala este sau nu este in legatura cu operatiunile intracomunitare mentionate mai sus.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Atunci cand in certificatele de cazier judiciar sunt inscrise infractiuni, contribuabilii vor prezenta copiile legalizate ale hotararilor judecatoresti prin care au fost stabilite respectivele infractiuni, precum si documentul emis de serviciul/compartimentul juridic din cadrul directiei finantelor publice coordonatoare a organului fiscal competent, sau, dupa caz, din cadrul ANAF, in cazul marilor contribuabili, din care sa rezulte daca infractiunea este sau nu in legatura cu operatiunile mentionate mai sus.
Contribuabilii au obligatia ca, in termen de 30 de zile de la data modificarii listei asociatilor si/sau administratorilor, sa anunte organul fiscal, prin depunerea unei noi anexe la cererea de inregistrare, insotita de cazierul judiciar al noilor asociati si/sau administratori si de documentele mentionate mai sus, daca este cazul.
Asa cum rezulta din Circulara MFP 81544/11.10.2010 cu privire la Registrul Operatorilor Intracomunitari, in situatia in care furnizorul intracomunitar taxeaza operatiunea datorita faptului ca firma din Romania figura in baza de date VIES cu un cod invalid la momentul livrarii bunurilor, trebuie sa aveti in vedere faptul ca obligatiile fiscale referitoare la achizitia intracomunitara sunt identice cu cele ale unei persoane impozabile inscrise in R.O.I. care efectueaza aceeasi operatiune – o A.I.C.
Astfel, in baza acestei circulare, chiar daca societatea din Romania primeste factura cu TVA, cumparatorul din Romania trebuie sa considere ca a efectuat o achizitie intracomunitara de bunuri, motiv pentru care trebuie sa aplice regimul de taxare inversa prin formula 4426 = 4427 la o baza de impozitare formata din valoarea totala a facturii emise de catre partenerul intracomunitar care cuprinde atat baza de impozitare TVA, formata din valoarea autoturismului, cat si valoarea TVA colectata.
Inregistrarea contabila a facturii se face astfel:
628 = 401 valoare totala inclusiv TVA
4426 = 4427 24% aplicat la valoarea totala a facturii inclusiv TVA.
Baza de impozitare se determina in lei la cursul valutar al B.N.R. in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizor. Valoarea achizitiei intracomunitare efectuate se raporteaza prin:
decontul de TVA cod 300 la randul 7 si 20;
declaratia recapitulativa cod 390, cu simbolul S
Pentru suma TVA din rulajul debitor al contului 4426 se exercita dreptul de deducere sub rezerva respectarii conditiilor de la art. 145 – 147 din Codul fiscal.
Asa cum este prezentata in circulara, procedura de aplicare a regimului de taxare inversa conduce implicit la o dubla taxare a operatiunii, atat in statul furnizorului, cat si in statul cumparatorului, fiecare aplicand cota standard de TVA in vigoare pe teritoriul fiecarui stat.
Societatea are obligatia de a se conforma legii, chiar daca nu a facut aceste demersuri inaintea realizarii achizitiei intracomunitare de servicii.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Raportarea achizitiilor intracomunitare de bunuri sau servicii. D301 si D390 VIESInregistrare facturi in declaratia 390Comunicat ANAF privind importurile si achizitiile in alt stat UE in 2012TVA cabinet medicalStudiu de caz: Perioada de raportare a TVA-ului si depasirea plafonului de 100.000 euro in cursul anuluiUltimele articole
Achizitie intracomunitara. Cand devine platitoare de TVA firma din RomaniaACHIZITII INTRACOMUNITARE sub plafon. Tratament fiscal util firmelor cu cod special de TVAAchizitie intracomunitara. Ce trebuie sa stii daca nu esti platitor de TVASchimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaArticole similare
Taxarea vehiculelor achizitionate din state comunitareAchizitie marfa in regim de import. Cum incadram ACHIZITIA in jurnal?Achizitii intracomunitare de bunuri cu reducere comerciala la livrare. Cum facem ajustarea de TVA?Achizitie intracomunitara de la furnizor din Afara UE. Tratament TVAEvidenta operatiunilor din sfera TVAUltimele articole
Achizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorTichete de masa achizitionate FARA factura. Cum se inregistreaza in contabilitateControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleTVA locuinte 2025: Studii de caz utileArticole similare
Prestare servicii electronice pe teritoriul national de FIRMA NEINREGISTRATA in scopuri de TVA. Ce obligatii exista?Studiu de caz: Diminuarea taxelor in cadrul unui SRL. Platitor TVA si impozit pe profitFIRMA NEINREGISTRATA in ROI. Cum tratam fiscal achizitia intracomunitara?Studiu de caz: Impozit achizitie licente din UE de la o FIRMA NEINREGISTRATA in scop de TVA in statul sauPrestari servicii UE. FIRMA NEINREGISTRATA in Romania in scop de TVA. Cum procedam?Articole similare
PROIect MFP. Partea 2. Formularul 070Finantele au publicat Procedura pentru restructurarea datoriilor de peste un milion de lei (pROIect de Ordin)Nou: ANAF propune adaptarea formularelor in domeniul colectarii creantelor fiscaleANAF anunta schimbarea unor formulare fiscaleIncetare activitate. Valorificare AMEFUltimele articole
Firme neplatitoare de TVA cu activitate suspendata. Autovehiculele pe firma mai pot fi utilizate?Impozitul pe venit. Conditii pentru acordarea scutirii impozituluiPiata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorCCF propune modificari asupra pROIectului pe TVA al Finantelor. Firmele mici ar putea fi afectateMicROIntreprindere. Situatii in care firmele NU mai pot opta pentru impozitul micro in 2025Articole similare
Pentru perioada cat firma a avut codul de TVA anulat, factura trebuia emisa cu TVA sau nu?ONG neplatitor de TVA, obligat la inregistrarea in ROI pentru achizitiile intracomunitare?Ce inseamna sa fii platitor de TVA ca firma mica?Comision din vanzari incasat prin transfer bancar. Ce obligatii apar?Achizitii intracomunitare de bunuri efectuate de o companie neinregistrata in ROIUltimele articole
RO e-Factura: Pentru inregistrare in sistem trebuie transmis formularul 084 pana pe 31 decembrie 2023?Din 5 noiembrie 2023, pentru anumite contraventii, NU se mai aplica avertismentul ca sanctiune conform Legii prevenirii nr. 270/2017Platitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeProcedura de iesire din RO e-Factura este exclusa daca solicitarea de intrare in sistem a produs deja efecteRO e-Factura: Cum pot firmele sa renunte la inscrierea in sistem?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"