Tags: opanaf 3769, import bunuri, tratament fiscal tva
In articolul propus astazi, unul dintre specialistii nostri va arata care este tratamentul fiscal TVA pentru situatia expusa in cele ce urmeaza:
"Pe 26 noiembrie s-a platit un avans de 6762,16 lei (1638 dolari) pentru achizitia unui soft din SUA. Acesta a fost primit pe 31 decembrie pe un hard drive, impreuna cu
factura care are data de 26 noiembrie, mentiunea shipping method FEDEX DDP si contine urmatoarele date:
Subtotal: 3.996
Reducere:-2.398
Cost livrare: 40
Metoda de plata: Credit card
Total: 1638
Documentul electronic de import, intocmit de TNT ROMANIA, are data de 31 decembrie 2018 si contine urmatoarele date:
Tara de origine SUA , Tara de livrare Romania, conditii de livrare DDP Moneda si valoarea totala a facturii 1.638 Curs de schimb 4,0999 Valoare statistica 6715,64 lei acc.A1c TVA. V1A pret articol 3.996
Calculul impozitelor
A00 baza de calcul 6715,64 procent 0,000 cuantum 0,00
B00 baza de calcul 6715,64 procent 0,1900 cuantum 1276
Total de plata A00: 0 B00: 1276 modalitate de plata: din depozit
Impreuna cu AWB s-a mai primit o factura cu taxe si impozite datorate de exportator pentru hard drive, in valoare de 160, emisa de exportator pentru societatea noastra.
De la TNT ni s-a spus ca nu trebuie sa efectuam vreo plata, nici pentru TVA nici pentru factura de 160.
Care sunt operatiunile de inregistrare in contabilitate si de declarare in D300, D394, D390?"
Raspunsul specialistului
Conform conditiei de livrare DDP - Delivered Duty Paid - Franco destinatie "vamuit" (livrat cu vama platita) vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare fata de cumparator in momentul in care pune marfa la dispozitia acestuia in locul de destinatie convenit,vamuita la import, dar nedescarcata de pe mijlocul de transport cu care a sosit. Astfel, prin aceasta conditie de livrare, vanzatorul suporta toate costurile si riscurile legate de aducerea marfii pana la locul de destinatie convenit, inclusiv indeplinirea formalitatilor vamale si plata tuturor taxelor aferente la import, in tara de destinatie.In acest caz, importator al bunurilor este considerat furnizorul din S.U.A. care pune bunul pe teritoriul Romaniei, la dispozitia cumparatorului. In acest caz, cumparatorul din Romania nu isi exercita dreptul de deducere pentru suma TVA datorata in vama de catre importatorul care are sediul activitatii economice in S.U.A. Practic,cumparatorul din Romania nu este tratat drept un importator, importator fiind persoana obligata la plata TVA in vama. Din acest motiv, valoarea operatiunii nu se raporteaza prin
decontul de TVA cod 300, la randul 22 alocat pentru "Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decat cele de la rd. 25", din care baza de impozitare TVA 6.716 lei si TVA aferenta 1.276 lei, ci la randul 28 "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile". Deoarece nu este un importator, cumparatorul din Romania nu isi exercita dreptul de deducere a sumei TVA achitata in vama de catre exportatorul din S.U.A.
Deoarece operatiunea este scutita de TVA, valoarea achizitiei efectuate nu trebuie raportata:
- nici prin declaratia informativa cod 394. Acest aspect este reglementat in mod expres in O.P.A.N.A.F. nr. 3769 din 23 decembrie 2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, cu modificarile si completarile ulterioare, in anexa 2 INSTRUCTIUNI de depunere si completare a formularului (394) "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA", cod MFP 14.13.01.02/f , la pct. 10, cu privire la sectiunea "F. Rezumat declaratie privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene" "10. se vor declara numai operatiunile taxabile pentru care locul livrarii/prestarii este in Romania conform art. 275, respectiv art. 278 din Codul fiscal si, in cazul achizitiilor de bunuri/servicii, beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 307 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal. Nu vor fi declarate operatiunile de export si import de bunuri (inclusiv in cazul persoanei impozabile pentru care s-a acordat certificat de amanare de la plata in vama a TVA) si nici operatiunile care se inscriu in declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare (formular 390)."
- nici prin declaratia recapitulativa cod 390 deoarece operatiunea nu este de natura unei
achizitii intracomunitare de bunuri.
Referitor la factura in valoare de 160 USD, aceasta nu trebuie inregistrata sau achitata de catre cumparatorul din Romania deoarece reprezinta obligatia exportatorului cu privire la suportarea taxelor de transport. Indirect, valoarea acestora este inclusa in pretul de vanzare de 1638 dolari.
Din punct de vedere contabil, achizitia efectuata este o imobilizare necorporala care trebuie supusa amortizarii. Pentru incadrarea in aceasta categorie, am in vedere prevederile pct. 148 din O.P.A.N.A.F. nr. 148 din O.P.A.N.A.F. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "Anumite imobilizari necorporale pot fi continute in sau pe suporturi fizice, cum ar fi un compact-disc (in cazul programelor informatice), documentatia legala (in cazul licentelor sau al brevetelor) ori pe film. Pentru a stabili daca o imobilizare care incorporeaza atat elemente corporale, cat si necorporale trebuie tratata ca imobilizare corporala sau ca imobilizare necorporala, o entitate isi utilizeaza rationamentul pentru a evalua care element este mai semnificativ. De exemplu, un program informatic pentru un utilaj computerizat care nu poate functiona fara programul respectiv este parte integranta a respectivului hardware si este tratat ca imobilizare corporala. Acelasi lucru este valabil si pentru sistemul de operare al unui computer. In cazul in care nu fac parte integranta din echipamentul aferent, programele informatice sunt tratate ca imobilizari necorporale."
In acest caz, se efectueza inregistrarea contabila 205 = 401 pentru suma facturata de catre furnizorul din S.U.A.,inclusiv reducerea comerciala acordata la livrare:
1638 USD x 4,0999 lei/USD = 6.715,64 lei, concomitent cu stingerea avansului achitat 401 = 409 si inregistrarea diferentelor favorabile sau nefavorabile de curs valutar stabilite intre:
- data platii avansului;
- data achizitiei prin curier TNT (in baza cursului valutar inscris in declaratia vamala de import).
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii pentru realizarea divizarii
Intrebare:
Un SRL X, platitor de impozit profit si tva, doreste divizarea activitatii sale prin preluarea activitatii secundare de inchiriere si subinchiriere bunuri imobiliare proprii si inchiriate (CAEN 6820) de catre un alt SRL Y, platitor de impozit profit si tva prin transferul activelor imobiliare ale societatii X catre societatea Y, in baza actului de divizare. In ce conditii se poate face aceasta divizare? Societatea Y trebuie sa fie obligatoriu actionar al societatii X? Ce documente se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie echipament cu plata in rate
Intrebare:
Achizitionam un echipament printr-un contract de vanzare cumparare cu rezerva dreptului de proprietate. Plata echipamentului se face in 4 rate, facturate ca avans. Echipamentul este livrat la prima rata de avans. Cum evidentiem in contabilitate ca echipamentul este in posesia noastra? Cand se inregistreaza amortizarea lui? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere imobil prin BOOKING - AIRBNB
Intrebare:
PFA, cu cod CAEN 6202 - Activitati de consultanta in tehnologia informatiei, platitor de tva, detine un imobil achizitionat de la o PJ cu taxare inversa (apartament cu 2 camere) pe care doreste sa-l inchirieze in regim hotelier (booking, airbnb). Ce obligatii declarative are? Va trebui sa-si activeze CAEN-ul de inchiriere? Dar facturile emise vor fi cu tva?
In cazul in care va dori sa-si inchida PFA-ul, apartamentul va trece in patrimoniul personal. Va trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<