Tags: achizitii intracomunitare, tratament fiscal tva, declaratia 390
O societate din Romania a achizitionat, in februarie 2019, bunuri (materiale constructii) din Germania. Factura de marfa este facuta in data de 21.02.2019. La ce curs se inregistreaza marfa, la cursul de la data facturii sau a CMR? Unde se declara in D300, D390, D394. Se mai declara altundeva?
La aceste intrebari va raspunde specialistul nostru in studiul de caz propus astazi.
Raspunsul specialistului
Fiind persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in regim normal, cumparatorul din Romania aplica regimul de taxare inversa in baza facturii primite deoarece realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri, scutita de TVA la furnizor, dar impozabila in Romania deoarece si-a asumat responsabilitatea platii TVA prin comunicarea unui cod valid de TVA emis de autoritatea fiscala din Romania. Obligatia de plata a TVA in Romania este reglementata prin art. 308 “Persoana obligata la plata taxei pentru
achizitii intracomunitare", alin. (1) "Persoana care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri care este taxabila, conform prezentului titlu, este obligata la plata taxei."
Valoarea achizitiei intracomunitare de bunuri efectuate in luna februarie 2019 se determina prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizorul intracomunitar, respectiv 21.02.2019 (4,7559 lei/euro), prin aplicarea cotei standard TVA 19%, in vigoare la data exigibilitatii TVA. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 35 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 290 din Codul fiscal "Cursul de schimb valutar" "In cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, cursul de schimb utilizat pentru determinarea in lei a bazei impozabile a taxei este cursul din data exigibilitatii taxei, astfel cum este stabilita la art. 284 din Codul fiscal, indiferent de data la care sunt sau vor fi receptionate bunurile." Prin art. 284 "Faptul generator si exigibilitatea pentru
achizitii intracomunitare de bunuri" alin. (2) se reglementeaza in mod expres faptul ca ca, in cazul unei
achizitii intracomunitare de bunuri, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul care transpune prevederile art. 222 din Directiva 112 sau, dupa caz, la data emiterii autofacturii prevazute la art. 319 alin. (9) ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio
factura/autofactura pana la data respectiva. Prevederi identice au fost incluse si prin O.P.A.N.A.F. nr. 591/2017 privind decontul de TVA cod 300 "Pentru a evita orice neconcordanta intre livrarile intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, care se includ in decontul de TVA si in declaratia recapitulativa pentru astfel de livrari in statul membru de origine si achizitiile intracomunitare evidentiate in decontul de TVA si in declaratia recapitulativa pentru
achizitii intracomunitare, in statul membru de destinatie, exigibilitatea taxei pentru achizitiile intracomunitare intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul care transpune prevederile art. 222 din Directiva 112 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, la data emiterii autofacturii prevazute la art. 319 alin. (9) ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio
factura/autofactura pana la data respectiva."
Astfel, data inscrisa in CMR nu este relevanta pentru stabilirea valorii A.I.C., CMR-ul fiind doar un document de transport prin care se face dovada locului de incarcare si descarcare a bunurilor.
Valoarea A.I.C. efectuate se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18, dar fara report la randul 5.1 si 18.1 "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara", cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES cu simbolul A, in baza formularului reglementat prin O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", publicat in M.Of. nr. 94 din 8 februarie 2016. In situatia in care in factura primita nu se regaseste codul de TVA al furnizorului, raportarea poate fi efectuata doar prin inscrierea codului de tara DE, fara inscrierea codului de TVA, aspect reglementat in mod expres prin O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016, la sectiunea "NOTE:", pct. 1
"1. Pentru achizitii intracomunitare de bunuri taxabile in Romania, in cazul in care furnizorul nu comunica un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, achizitia se declara in declaratia recapitulativa astfel:
Coloana "Tara" - codul tarii membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitara.
Coloana "Cod operator intracomunitar" - nu se va inscrie nimic.
Coloana "Denumire/Nume, prenume operator intracomunitar" - se va inscrie denumirea/nume, prenume al furnizorului care a emis factura.
Coloana "Tipul operatiunii" - se va inscrie "A".
Coloana "Baza impozabila" - valoarea tranzactiei/tranzactiilor efectuate in perioada de raportare cu respectivul furnizor (baza impozabila pentru calculul TVA stabilita potrivit prevederilor titlului VI din Codul fiscal)."
Valoarea unei A.I.C. nu se raporteaza prin declaratia informativa cod 394, aspect reglementat in mod expres in O.P.A.N.A.F. nr. 3769 din 23 decembrie 2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, cu modificarile si completarile ulterioare, la pct. 10 cu privire la sectiunea "F. Rezumat declaratie privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene".
"Acest cartus contine:
10. se vor declara numai operatiunile taxabile pentru care locul livrarii/prestarii este in Romania conform art. 275, respectiv art. 278 din Codul fiscal si, in cazul achizitiilor de bunuri/servicii, beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 307 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal. Nu vor fi declarate operatiunile de export si import de bunuri (inclusiv in cazul persoanei impozabile pentru care s-a acordat certificat de amanare de la plata in vama a TVA) si nici operatiunile care se inscriu in declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare (formular 390)."
Valoarea unei A.I.C. se raporteaza si in declaratia Intrastat, dar numai daca persoana impozabila din Romania este inregistrata drept furnizor al acestor informatii ca urmare a depasirii in anul 2018 a pragului valoric de 900.000 lei achizitii intracomunitare de bunuri/an calendaristic.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O societate neplatitoare de TVA achizitioneaza bunuri din UE pe care le vinde online clientilor din Romania. Marfa nu ajunge in depozitul societatii, ci direct clientilor. Din punct de vedere al TVA societatea ar trebui sa-si ia cod special si sa achite in Romania? Mai sunt alte aspecte din punct de vedere fiscal de care ar trebui sa tinem cont?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea realizeaza achizitii intracomunitare de marfa, marfa soseste in tara prin posta rapida (gls, fan curier etc.) nu are CMR, doar AWB, cine are responsabilitatea de a cere codul UIT? Beneficiarul sau firma de curierat? Daca beneficiarul, care sunt demersurile de facut?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Aceasta firma rezident in Romania platitor de TVA contacteaza servicii de inregistrare marca in registrul european cu un birou de avocatura din Ungaria, platitoare de TVA. Firma din Ungaria poate factura serviciile cu taxare inversa?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: SRL cu activitate transport marfa, platitor de tva trimestrial achizitioneaza din Bulgaria carburant, plateste taxe de drum, taxe de parcare pe teritoriul bulgar si servicii de vulcanizare. Pentru aceste achizitii primeste bonuri fiscale sau facturi. Va rog sa imi spuneti cum trebuie sa inregistreze SRL-ul din Romania aceste operatiuni (monografie) si daca pentru aceste achizitii trebuie sa treaca la platitor de tva lunar si de cand?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate comerciala romana achizitioneaza de la persoane juridice platitoare de TVA din UE, implanturi dentare. Aceste produse sunt scutite de TVA cu drept de deducere, pe teritoriul Romaniei si asa le si factureaza catre clienti mai departe. Spuneti-mi va rog, in acest caz, noi cum operam aceste achizitii? Cu taxare inversa (ca o AIC normala) sau scutit cu drept de deducere? Cum se declara aceste achizitii in decontul de taxa 300? Ca si achizitii intracomunitare de bunuri (R5 R20 din...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un srl platitor de tva in Romania a adus din Ungaria prin GLS niste componente pentru instalare panouri fotovoltaice. Marfa a trecut vama cu firma de curierat fara verificare si fara nici un document transport decat o mica recipisa unde scrie expeditor si destinatar si kg (cantitate mica si greutate redusa). Cine trebuie sa obtina cod UIT si cum se face, sau ce documente intocmeste firma beneficiara? Daca e cazul, ce trebuia sa faca, sau sa dea ca documente pe langa marfa, firma din Ungaria...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<