keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Tratament fiscal TVA pentru prestare servicii electronice catre diversi beneficiari

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 27 Dec. 2018 Exclusiv
Tags: tranzactii intracomunitare, declaratia 394, servicii electronice

In analiza propusa astazi, unul dintre expertii nostri va raspunde intrebarilor formulate de o societate neplatitoare de TVA inregistrata in Romania, care are cod special pentru tranzactii intracomunitare si care presteaza servicii pe cale electronica in intreaga lume.

"Va rugam sa ne indrumati in privinta intocmirii facturii (cod special de TVA sau nu). Ce trebuie mentionat pe factura din punctul de vedere al TVA-ului ("reverse charge according to EU Directive 2006/112/CE "Neimpozabil in Romania, etc.)? Trebuie sa se inregistreze in sistemul M1SS pentru raportarea facturilor emise si care sunt declaratiile care trebuie depuse pentru serviciile efectuate in urmatoarele situatii:
 
1) prestare servicii informatice pe cale electronica catre persoana neimpozabila din afara UE?
 
2) prestare servicii informatice pe cale electronica catre persoana impozabila din afara UE?
 
3) prestare servicii informatice pe cale electronica catre persoana neimpozabila din UE?
 
4) prestare servicii informatice pe cale electronica catre persoana impozabila din UE neplatitoare de TVA?
 
5) prestare servicii informatice pe cale electronica catre persoana impozabila din UE platitoare de TVA?"
 

Raspunsul specialistului

In cazul serviciilor electronice, prestatorul din Romania aplica un regim fiscal diferit, in functie de calitatea beneficiarului serviciilor respective care poate fi:
- persoana neimpozabila (persoana fizica, institutie publica,organizatie non-profit) stabilita pe teritoriul unui stat membru;
- persoana neimpozabila (persoana fizica, institutie publica,organizatie non-profit) stabilita pe teritoriul unui stat tert;
- persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat membru;
- persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat tert.
 
 Pentru operativitate,voi raspunde punctual intrebarilor dumneavoastra:
1) referitor la serviciile informatice prestate in beneficiul unei persoane neimpozabile cu sediul sau domiciliul pe teritoriul unui stat tert:
      
Pentru serviciile astfel furnizate pe cale electronica unei persoane neimpozabile dintr-un stat tert, de exemplu Elvetia, locul prestarii se considera a fi in Elvetia, fiind aplicabile prevederile  art. 278 alin. (5) lit.  h) prin care se reglementeaza exceptia de la regula generala de taxare de la art. 278 alin. (3) din Codul fiscal
"Prin exceptie de la prevederile alin. (3), locul urmatoarelor servicii este considerat a fi:
- locul unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, in cazul urmatoarelor servicii prestate catre o persoana neimpozabila:
    1. serviciile de telecomunicatii;
    2. serviciile de radiodifuziune si televiziune;
    3. serviciile furnizate pe cale electronica."
 
Pe factura emisa se inscrie mentiunea "neimpozabil in Romania" si baza legala " Legea nr. 227/2015  art.  278 alin. (5) lit.  h)". Consider ca nu este necesar sa inscrieti si mentiunea "regim special de scutire cf. prevederilor art. 310 Legea nr. 227/2015".     
Chiar daca nu este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in regim normal, valoarea facturii emise se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si se are in vedere la determinarea plafonului de scutire de 300.000 lei/an reglementat prin art. 310 alin. (1). Pentru acest serviciu prestatorul din Romania nu are obligatii de inregistrare si de  raportare din punct de vedere al TVA cod 300. Dupa depasirea plafonului de scutire si inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. b), valoarea serviciului se va raporta prin decontul de TVA cod 300 doar  la randul 3 alocat pentru "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei  (in UE sau in afara UE), …". 
 
Prevederile exceptie din Codul fiscal reglementate prin art. 278 alin. (5) lit. h) sunt armonizate cu prevederile Directivei CEE nr. 8/2008 de modificare a Directivei CEE nr. 112/2006 privind taxa pe valoarea adaugata, dupa cum urmeaza:
- articolul 58 "Prestarea de servicii electronice catre persoane neimpozabile" in legatura cu persoanele neimpozabile stabilite pe teritoriul comunitar “Locul de prestare a serviciilor furnizate pe cale electronica, in special a celor prevazute in anexa II,atunci cand sunt prestate catre persoane neimpozabile stabilite intr-un stat membru sau care isi au domiciliul stabil sau resedinta obisnuita intr-un stat membru,de catre o persoana impozabila care si-a stabilit sediul activitatii economice in afara Comunitatii sau care detine in afara Comunitatii un sediu comercial fix de unde presteaza serviciile sau care in absenta unui astfel de sediu al activitatii economice sau sediu comercial fix, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in afara Comunitatii,este locul in care persoana neimpozabila este stabilita sau isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita." 
- articolul 59 in legatura cu  persoanele neimpozabile stabilite in afara teritoriului comunitar "Prestarea de servicii catre persoane neimpozabile in afara Comunitatii“ lit. i), j) si k):
"Locul de prestare a urmatoarelor servicii catre o persoana neimpozabila care este stabilita sau isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in afara Comunitatii este locul unde respectiva persoana este stabilita, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita: ....
     (i) serviciile de telecomunicatii;
    (j) serviciile de radiodifuziune si televiziune;
     (k) serviciile furnizate pe cale electronica, in special cele prevazute in anexa II."
    
2) referitor la serviciile informatice prestate in beneficiul unei persoane impozabile cu sediul activitatii economice pe teritoriul unui stat tert:
Pentru aceste servicii, prestatorul din Romania aplica prevederile regulii generale de taxare conform careia locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila.Pe factura emisa se inscrie mentiunea "neimpozabil in Romania" si baza legala " Legea nr. 227/2015 art.  278 alin. (2)". Pentru serviciul primit, beneficiarul aplica legislatia fiscala aplicabila pe teritoriul statului pe care isi desfasoara activitatea economica,fara a fi relevant pentru prestatorul din Romania daca serviciul se impoziteaza sau nu se impoziteaza in acel stat.Similar precizarilor de la pct. 1, valoarea facturii emise se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari pentru a se stabili momentul in care se depaseste plafonul anual de scutire.Dupa depasirea plafonului de scutire si inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. b), valoarea serviciului se va raporta prin decontul de TVA cod 300 doar  la randul 3  alocat pentru "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei  (in UE sau in afara UE), ……".
 
3) referitor la serviciile informatice prestate in beneficiul unei persoane neimpozabile cu sediul pe teritoriul UE:
Similar precizarilor de la pct. 1, serviciile electronice prestate in beneficiul unei persoane  neimpozabile din punct de vedere al TVA, locul prestarii se considera a fi locul unde beneficiarul este stabilit, are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, daca acest domiciliu/resedinta este in afara teritoriului Romaniei. In acest caz, este aplicabila exceptia de la regula generala de taxare, exceptie reglementata in Codul fiscal prin art. 278 alin. (5) lit. h). Totusi, spre  deosebire de precizarile de la pct. 1, avand in vedere ca beneficiarul este stabilit pe teritoriul comunitar, prestatorul din Romania este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in regim special la autoritatea fiscala dintr-un stat membru, altul decat Romania. Deci,statul membru de inregistrare poate fi statul membru al beneficiarului sau oricare alt stat, dar nu Romania ca stat membru  pe teritoriul caruia prestatorul are stabilit sediul activitatii economice. Acest regim special prevede taxarea serviciului prestat cu cota TVA aplicabila in statul membru pe teritoriul caruia este stabilita persoana neimpozabila care beneficiaza de serviciul respectiv, de exemplu Italia, fara a fi aplicata cota TVA:
 
- utilizata pe teritoriul statului membru de inregistrare in regim special TVA  a prestatorului, de exemplu, in Spania;
- utilizata pe teritoriul Romaniei unde prestatorul are sediul activitatii economice.
Regimul special de inregistrare intr-un stat membru ales de catre prestator, permite acestuia sa evite inregistrarea in fiecare stat membru de consum de pe teritoriul comunitar.
 
Inregistrarea in regim special se efectueaza prin M1SS (Mini-ghiseul unic), in baza unei declaratii de incepere a activitatii, formular care se transmite in  format electronic la organul fiscal competent al statului membru de inregistrare in regim special, ales de catre prestator. Declaratia trebuie sa contina urmatoarele informatii:
- denumirea/numele persoanei impozabile;
- adresa postala, adresele electronice, inclusiv pagina de internet proprie;
- codul national de inregistrare fiscala. 
 
La primirea declaratiei de incepere a activitatii, organul fiscal ales de catre prestatorul din Romania inregistreaza declaratia si emite un cod de inregistrare special in scopuri de TVA pe care il  comunica  persoanei impozabile prin mijloace electronice. Codul de inregistrare in regim special se emite prin utilizarea  formatului  EUxxxyyyyyz. 
De retinut este faptul ca pentru aceasta  inregistrare in regim special in alt stat membru pentru serviciile electronice care urmeaza a fi prestate in beneficiul persoanelor neimpozabile de pe teritoriul comunitar nu este necesara desemnarea unui reprezentant fiscal.
 
Prestatorul din Romania care efectueaza servicii electronice catre persoane neimpozabile din diverse state membre, dar nu din Romania,  trebuie sa se inregistreze in regim special pentru acest tip de servicii, indiferent de faptul ca:
- nu este inregistrat in scopuri de TVA in regim normal in Romania, aplicand regimul special de scutire pentru intreprinderi mici conform prevederilor art. 310;
- este inregistrat in scopuri de TVA in regim special in Romania conform prevederilor art. 317 pentru operatiuni intracomunitare cu bunuri si servicii (achizitii intracomunitare de bunuri, achizitii intracomunitare de servicii, prestari intracomunitare de servicii);
- este inregistrat in scopuri de TVA in regim normal in Romania conform prevederilor art. 316 (a depasit plafonul de scutire sau a optat pentru inregistrare).
 
Dupa inregistrarea  in regim special in statul membru ales, factura pentru serviciile prestate este emisa conform reglementarilor din statul membru de inregistrare. Prin factura emisa se colecteaza TVA aplicand cota TVA din statul membru de consum (statul membru pe teritoriul caruia este stabilit beneficiarul persoana fizica, tratata drept persoana neimpozabila din punct de vedere al TVA).
 
Dupa inregistrarea in regim special pentru servicii electronice, prestatorul din Romania este obligat  sa organizeze evidenta fiscala a  serviciilor electronice pentru care s-a inregistrat in regim special intr-un stat membru.La solicitarea organului fiscal competent de inregistrare sau la solicitarea organelor fiscale din  statele membre de consum, prestatorul este obligat sa puna la dispozitie, electronic, evidenta fiscala astfel organizata, in vederea verificarii concordantei cu decontul special transmis electronic. Aceste evidente fiscale trebuie  pastrate de prestator pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au prestat serviciile.
 
In practica,in cadrul acestui regim special, o persoana impozabila inregistrata la mini-ghiseul unic dintr-un stat membru (statul membru de identificare) depune trimestrial la mini-ghiseul unic, pe cale electronica, declaratii de TVA continand detalierea serviciilor furnizate pe cale electronica unor persoane neimpozabile din alte state membre (stat sau state membre de consum), impreuna cu suma TVA datorata.Orientativ, va recomand sa consultati macheta  formularului prin accesare link  https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_contribuabili/toate_formularele_cu_explicatii/#399n.
Declaratiile respective, precum si TVA platita, sunt transmise ulterior de catre statul membru de identificare fiecarui stat membru de consum, printr-o retea de comunicatii securizata.
 
Declaratia speciala de TVA trebuie sa contina urmatoarele informatii:
- codul special de inregistrare in regim special;
- valoarea totala, exclusiv taxa, a prestarilor de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune si televiziune efectuate in cursul perioadei fiscale de raportare;
- cotele taxei aplicabile  si valoarea  taxei datorate fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila;
- valoarea totala a taxei datorate in Uniunea Europeana.
 
Modelul decontului de TVA este cel  stabilit prin  Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 815/2012 al Comisiei din 13 septembrie 2012 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 al Consiliului in ceea ce priveste regimurile speciale pentru persoanele impozabile nestabilite care presteaza servicii de telecomunicatii, servicii de radiodifuziune si de televiziune sau servicii electronice catre persoane neimpozabile, indiferent daca au fost sau nu prestate servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune in perioada fiscala de raportare.
 
Declaratia speciala de taxa se intocmeste in euro chiar daca serviciile electronice s-au  efectuat in trimestrul de raportare si in alte monede. Pentru completarea declaratiei, la conversia in euro a monedelor respective, prestatorul trebuie sa  utilizeze rata de schimb in vigoare in ultima zi a perioadei fiscale de raportare. Ratele de schimb utilizate sunt  publicate de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau pentru ziua urmatoare,daca nu sunt publicate in acea zi.
 
Suma datorata in Uniunea Europeana se achita in euro, pana la data la care are prestatorul are obligatia depunerii declaratiei speciale,intr-un cont special, indicat de organul fiscal competent.
Prestatorul este radiat din evidenta organului fiscal pentru aplicarea regimului special in urmatoarele situatii posibile:
1. prestatorul  informeaza, electronic,organul fiscal ca nu mai presteaza servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune;
2. organul fiscal competent constata ca operatiunile taxabile ale persoanei impozabile s-au incheiat;
3. persoana impozabila nu mai indeplineste cerintele pentru a i se permite utilizarea regimului special;
4. persoana impozabila incalca in mod repetat regulile regimului special.
Declaratiile de TVA depuse la mini-ghiseul unic nu trebuie confundate cu decontul de TVA cod 300 sau cu declaratia informativa cod 394 sau cu declaratia recapitulativa cod 390 VIES.Acesta este un formular special prin care se raporteaza valoarea serviciilor si suma TVA colectata pentru fiecare stat membru de consum.
 
Referitor la inregistrarea prestatorului din Romania in regim special intr-un stat membru,va recomand sa consultati  procedura de inregistrare pentru diversi prestatori care nu au sediul activitatii in Romania,reglementata in Romania prin O.P.A.N.A.F. nr. 3737  din 29 decembrie 2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a persoanelor impozabile, in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314 si art. 315 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare, publicat in M. Of. nr.  25 din 10 ianuarie 2017. Va recomand acest act normativ deoarece proceduri similare se regasesc in toate statele membre.
 
4) referitor la  serviciile informatice prestate in beneficiul unei persoane impozabile cu sediul pe teritoriul UE, neplatitoare de TVA:
Inainte de primirea serviciilor, beneficiarul din alt statul membru este obligat sa se inregistreze in regim special in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din statul sau membru, similar prevederilor art. 317 din Codul fiscal aplicabil in Romania.
Inainte de prestarea serviciilor, este recomandabil ca prestatorul din Romania sa solicite beneficiarului un cod valid de TVA emis de autoritatea fiscala dintr-un stat membru, altul decat Romania. Daca primeste un cod valid, prestatorul din Romania considera serviciul neimpozabil in Romania,dar impozabil in statul membru al beneficiarului.
Pe factura emisa se inscrie mentiunea "neimpozabil in Romania" si baza legala " Legea nr. 227/2015  art. 278 alin. (2)". Valoarea acestui serviciu se raporteaza de catre prestatorul din Romania, inregistrat in scopuri de TVA in regim special, in declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul P deoarece operatiunea este o prestare intracomunitara de servicii.
 
In lipsa comunicarii unui cod valid de TVA in  situatia in care beneficiarul este persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat membru, prestatorul din Romania trebuie sa trateze beneficiarul drept persoana neimpozabila din punct de vedere al TVA.,caz in care aplica regimul special pentru servicii electronice.
In acest sens, am in vedere prevederile pct. 15 alin. (8) din normele de aplicare ale art. 278 alin. (2) din Codul fiscal "(8) In cazul serviciilor pentru care se aplica prevederile art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile stabilite in Romania, atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru si serviciul este prestat catre sediul activitatii economice sau un sediu fix aflat in alt stat membru decat Romania, prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Uniunea Europeana. Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in alt stat membru are statutul de persoana impozabila:
 
    a) atunci cand respectivul client i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA si daca prestatorul obtine confirmarea validitatii codului de inregistrare respectiv, precum si a numelui si adresei aferente acestuia, in conformitate cu art. 31 din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata;
    b) atunci cand clientul nu a primit inca un cod individual de inregistrare in scopuri de TVA, insa il informeaza pe prestator ca a depus o cerere in acest sens, si daca prestatorul obtine orice alta dovada care demonstreaza ca clientul este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila care trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA, precum si daca efectueaza o verificare la un nivel rezonabil a exactitatii informatiilor furnizate de client, pe baza procedurilor de securitate comerciale normale, cum ar fi cele legate de verificarea identitatii sau a platii."
 
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la alin. (9) de la pct. 15 din norme "(9) Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Uniunea Europeana are statutul de persoana neimpozabila atunci cand demonstreaza ca acel client nu i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA. Cu toate acestea, indiferent de existenta unor informatii contrare, prestatorul de servicii de telecomunicatii, de servicii de radiodifuziune si televiziune sau de servicii prestate pe cale electronica poate considera un client stabilit in alt stat membru drept persoana neimpozabila, atat timp cat clientul in cauza nu a comunicat prestatorului numarul sau individual de identificare in scopuri de TVA."
 
5) referitor la serviciile informatice prestate in beneficiul unei persoane impozabile cu sediul pe teritoriul UE, platitoare de TVA:
In aceasta situatie, sunt aplicabile prevederile art. 278 alin. (2)" conform carora locul prestarii se consider a fi locul unde este stabilit beneficiarul serviciilor respective. Pe factura emisa se inscrie mentiunea "neimpozabil in Romania" si baza legala " Legea nr. 227/2015  art. 278 alin. (2)". Valoarea acestui serviciu se raporteaza de catre prestatorul din Romania, inregistrat in scopuri de TVA in regim special conform prevederilor art. 317, in declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul P deoarece operatiunea este o prestare intracomunitara de servicii. 
 
Conform prevederilor pct.15 alin. (6) din norme, prestarile intracomunitare de servicii sunt acele  servicii  pentru care se aplica prevederile art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Uniunii Europene "(6) Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Uniunii Europene, se numesc prestari de servicii intracomunitare si se declara in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 325 din Codul fiscal, daca nu beneficiaza de o scutire de taxa. Persoanele impozabile care presteaza astfel de servicii si care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare in scopuri de TVA prevazute la art. 316 si 317 din Codul fiscal."
 
De retinut este faptul ca valoarea serviciilor neimpozabile in Romania efectuate de catre prestatorul din Romania se iau in calcul la determinarea plafonului de scutire de 300.000 lei/an. In acest plafon nu se ia in calcul valoarea serviciilor prestate catre diverse persoane neimpozabile din state membre pentru care prestatorul din Romania este obligat sa se inregistreze in regim special pentru servicii electronice.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016