Plafonul de TVA reprezinta o limita financiara stabilita prin lege pentru cifra de afaceri anuala a unei companii. Cand o societate depaseste aceasta suma, ea trebuie sa se inregistreze oficial ca platitor de TVA si sa respecte regulile fiscale asociate. Practic, acest prag determina momentul in care o afacere trebuie sa inceapa sa colecteze si sa plateasca TVA, trecand astfel intr-un nou regim de taxare.
In acest articol vom analiza conceptul de plafon TVA, oferind informatii despre cum se calculeaza acesta si care sunt implicatiile depasirii plafonului pentru afaceri. De asemenea, pentru a oferi o imagine completa si actualizata, ne vom concentra atentia pe prezentarea limitelor plafonului TVA pentru anul 2024.
Ce este si cum se calculeaza plafonul TVA?
Plafonul TVA reprezinta limita valorica a cifrei de afaceri anuale pana la care o persoana juridica poate fi scutita de la plata si colectarea TVA. Cu alte cuvinte, este pragul financiar stabilit de legislatia fiscala sub care o entitate economica nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA.
Pentru determinarea atingerii plafonului, se ia in considerare
cifra de afaceri anuala, care include toate veniturile obtinute din activitati economice desfasurate de entitate. Conform
art. 310 din Codul Fiscal, plafonul TVA este stabilit la valoarea de 88.500 euro (echivalentul de 300.000 de lei).
Ce se intampla daca depasesti limita superioara a plafonului TVA
In cazul depasirii plafonului, firma este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA si sa aplice regimul de taxare corespunzator, inclusiv colectarea si plata TVA catre stat. Insa, depasirea plafonului si inregistrarea in scopuri de TVA aduce cu sine nu doar obligatii (colectarea si plata TVA, depunerea deconturilor), ci si drepturi (deducerea TVA pentru achizitiile efectuate).
Ce obligatii ai in momentul în care ai depasit plafonul TVA
Depasirea limitei superioare a plafonului TVA are implicatii semnificative pentru o afacere. Astfel, cand o companie depaseste limita superioara a plafonului TVA, aceasta este obligata sa se inregistreze ca
platitor de TVA in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a avut loc depasirea. Acest lucru se face prin depunerea formularului corespunzator la administratia fiscala.
Incepand cu prima zi a lunii urmatoare, compania trebuie sa inceapa colectarea TVA pentru toate vanzarile sale si are dreptul sa deduca TVA-ul platit pentru achizitiile legate de activitatea economica.
Noul statut de platitor de TVA aduce cu sine obligatii suplimentare de raportare, precum:
-
Depunerea deconturilor de TVA (formularul 300) - se depune pana la data de 25 a lunii curente pentru luna care s-a incheiat
-
Depunerea declaratiei informative 394 – se depune pentru declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA - aferente perioadei de raportare precedente
-
Depunerea declaratiei 390 – se depune pana la data de 25 a lunii curente pentru luna care s-a incheiat, doar pentru lunile in care exista achizitii intracomunitare.
Pe langa obligatii, depasirea plafonului TVA si statutul de platitor de taxa poate aduce si avantaje semnificative pentru o afacere, de exemplu consolidarea parteneriatelor cu alte firme
platitoare de TVA, care vor aprecia posibilitatea de a deduce TVA-ul din facturi.
De asemenea, o firma platitoare de TVA isi poate recupera TVA-ul prin deducere in anumite situatii. In plus, pentru anumite domenii de activitate, se poate colecta TVA-ul la cote reduse (9% sau 5%), in timp ce se poate deduce TVA-ul aferent facturilor de la furnizori la cote standard sau reduse (19%, 9% sau 5%), acest lucru avand un impact pozitiv asupra fluxului de numerar si a competitivitatii afacerii.
Limitele plafonului TVA in 2024
Pe langa plafonul pentru trecerea de la firma neplatitoare de TVA la platitor de TVA (cel de 300.000 lei), mai exista si alte limite ale plafonului TVA in 2024 pe care le vom prezenta in continuare.
Plafonul pentru aplicarea sistemului TVA la incasare
Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 4.500.000 lei este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite de TVA, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 275 si 278, realizate in cursul anului calendaristic.
Achizitii intracomunitare de bunuri sub 10.000 eur
Conform legislatiei actuale, NU sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri care indeplinesc printre altele si conditia ca valoarea totala a acestor achizitii intracomunitare sa nu depaseasca pe parcursul anuluicalendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 eur (echivalentul in lei este 34.000 lei ).
Daca se depaseste acest plafon, persoana impozabila are obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.
Plafonul TVA 2024: TVA lunar sau trimestrial
Plafonul pentru trecerea de la platitor trimestrial de TVA la platitor lunar este cifra de afaceri de 100.000 euro (contravaloarea in lei se determina pe baza cursului de schimb comunicat de BNR valabil pentru data de 31 decembrie a anului 2023 respectiv -publicat in 30.12.2023: 497.460 lei/eur).
Plafon TVA 2024 pentru vanzari la distanta si servicii electronice
Pentru anul 2024, plafonul TVA pentru vanzarile la distanta si prestarile de servicii electronice catre consumatori din alte state membre ale Uniunii Europene este de 10.000 de euro (echivalent 46.337 lei) . In cazul depasirii acestui plafon, locul de efectuare a vanzarilor este in tara catre care se expediaza bunurile. Cu alte cuvinte, daca suma vanzarilor transfrontaliere depaseste acest prag, firmele trebuie sa aplice TVA in statul membru unde se afla consumatorul.
Plafonul pentru aplicarea TVA cu cota redusa pentru livrarile de locuinte
Facturarea locuintelor se poate face cu cota redusa de TVA. Conform Legii 296/2023, din 1 ianuarie 2024 cota redusa de 5% a crescut la 9%. Aceasta se aplica asupra bazei de impozitare pentru livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice.
ATENTIE!
Cota de 5% pentru TVA nu dispare complet, insa aplicabiliatea cotei de 5% se poate face maxim pana la final de an 2024. Persoanele care au incheiat acte juridice in anul 2023 pentru plata in avans a unei locuinte care se incadreaza in parametrii descrisi mai sus pot beneficia, in perioada 1 ianuarie -31 decembrie 2024, de cota redusa de TVA de 5%.
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
ONG-urile nonprofit sunt obligate la depunerea SAF-T (D406) de la 01.01.2025, daca ele au depus pana acum D101 si nu au activitati economice?
Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate comerciala platitoare de tva in Romania achizitioneaza o ambarcatiune second-hand de la o persoana fizica rezidenta din Germania in baza unui contract. Pentru aceasta achizitie societatea datoreaza TVA in Romania? Cum trebuie sa declare in decontul de tva?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati cu o opinie privind obligatiile de raportare in E-Transport in urmatoarea situatie: o societate X din Romania urmeaza sa expedieze un echipament second-hand catre o firma Y din al stat membru UE cu scopul ca acest echipament sa fie reparat si calibrat. Pentru serviciile care vor fi prestate de firma Y, aceasta va emite o factura catre firma X. Greutatea echipamentului este de 40 kg.
In cazul in care societatea X are obligatia de raportare in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Vindem online si cu amanuntul in magazin propriu imbracaminte produsa de noi sau cumparata de la terti. Cum putem proceda faptic si contabil sa scoatem din gestiunea firmei produsele nevandabile fara sa platim taxe si impozite? Marfa nevandabila este de fapt o pierdere. Se poate inregistra contabil ca pierdere? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
La vanzarea cu amanuntul s-a emis factura pentru pesoana fizica, dar care nu are CNP-ul trecut, nu se poate trimite in e-factura.
Intrebarea este cum procedam pentru a fi in legalitate.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
S-a defectat imprimanta fiscala la casa de marcat fiscala si nu se mai pot inregistra vanzarile.
Intrebarea: care este procedura legala pentru inscrierea in registrul special conform ultimelor modificari, sau o alta modalitate de a intra in legalitate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<