Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin dispozitiile art.153 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au fost reglementate situatiile in care persoanele impozabile, care desfasoara activitati economice ce implica operatiuni din sfera taxei pe valoarea adaugata, sunt obligate sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.
Potrivit alin.(8) al aceluiasi articol, in cazul in care o persoana este obligata sa se inregistreze, in conformitate cu prevederile art.153 si nu solicita inregistrarea, organele fiscale competente vor inregistra persoana respectiva din oficiu.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 153^1 din acelasi act normativ, persoanele care intentioneaza sa efectueze o achizitie intracomunitara in Romania au obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, inaintea efectuarii achizitiei intracomunitare, in cazul in care valoarea achizitiei intracomunitare respective depaseste plafonul pentru achizitii intracomunitare in anul calendaristic in care are loc achizitia intracomunitara.
Daca persoana obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA pentru achizitii nu solicita inregistrarea, organele fiscale competente vor inregistra persoana respectiva din oficiu, astfel cum se prevede la alin.(4) al art.153^1 din Codul fiscal.
Totodata, potrivit dispozitiilor art.153 alin.(9) din Codul fiscal, in vigoare pana la data de 31 decembrie 2011, organele fiscale anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA in situatii de declarare in inactivitate fiscala sau de suspendare temporara a activitatii inregistrate la registrul comertului.
Pentru implementarea acestor prevederi si tinand cont de faptul ca datele din registrul contribuabililor pot fi modificate din oficiu ori de cate ori se constata ca acestea nu corespund starii de fapt reale, in conditiile art.78 alin.(3) din Codul de procedura fiscala, a fost aprobat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.1786/2010 pentru aprobarea procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Manual de politici contabile - Stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Prin dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.125/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, incepand cu data de 1 ianuarie 2012 au fost completate si situatiile in care organele fiscale au obligatia sa anuleze, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, conform art.153 alin.(9) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
a) daca este declarata inactiva conform prevederilor art.781 din Ordonanta Guvernului nr.92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data declararii ca inactiva;
b) daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, de la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului;
c) daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art.2 alin.(2) lit.a) din Ordonanta Guvernului nr.75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente;
d) daca nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxa prevazut la art.1562, dar nu este in situatia prevazuta la lit.a) sau b), din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic. Aceste prevederi se aplica numai in cazul persoanelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul;
e) daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare, din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic;
f) daca, potrivit prevederilor prezentului titlu, persoana nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art.153 din Codul fiscal.
De asemenea, potrivit art.153 alin.(91) lit.a) din Codul fiscal, organele fiscale competente inregistreaza, din oficiu, in scopuri de TVA persoanele impozabile de la data la care a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, pentru situatiile prevazute la art.153 alin.(9) lit.a) si b).
Totodata, prin Hotararea Guvernului nr.50/2012, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.78 din 31 ianuarie 2012, au fost aduse modificari normelor metodologice de aplicare a dispozitiilor privind data inregistrarii in scopuri de TVA din Codul fiscal.
Avand in vedere aceste prevederi legale a fost propusa abrogarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.1786/2010 si s-a inaintat un nou Proiect de Ordin prin care sa fie aprobata procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA adaptata la noile prevederi legale.
ORDIN
pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare
În temeiul art.12 alin.(3) din Hotararea Guvernului nr.109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
În temeiul art.153 si art.1531 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, al art.7, art.78 alin.(3) si art.228 alin.(2) si (21) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul:
ORDIN
Art.1 - Se aproba Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, prevazuta in Anexa nr.1.
Art.2 - Se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
a)„Notificare privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA”, prevazuta in Anexa nr.2;
b) „Decizie privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA”, prevazuta in Anexa nr.3;
c) „Decizie privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA”, prevazuta in Anexa nr.4;
d) „Decizie pentru indreptarea erorilor materiale privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA”, prevazuta in Anexa nr.5.
Art.3 - Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si de arhivare a formularelor mentionate la art.2 sunt prevazute in Anexa nr.6.
Art.4 - Înregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA a unei persoane impozabile se considera valabila incepand cu:
a) data reactivarii contribuabilului prin decizia organului fiscal competent;
b) data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind reluarea activitatii;
c) data comunicarii deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, pentru alte situatii decat cele prevazute la lit. a) si b).
Art. 5 - (1) Anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a contribuabililor se efectueaza:
a) de la data declararii ca inactivi, in conditiile legii;
b) de la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului;
c) de la data comuncarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA de catre organul fiscal, in situatia in care asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art.2 alin.(2) lit.a) din Ordonanta Guvernului nr.75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) de la data de 1 august sau 1 februarie, dupa caz, pentru persoanele impozabile care utilizeaza luna sau trimestrul ca perioada fiscala la TVA si care, in semestrul calendaristic anterior, nu au depus niciun decont de TVA;
e) de la data de 1 februarie sau 1 august, dupa caz, pentru persoanele impozabile care utilizeaza luna sau trimestrul ca perioada fiscala la TVA si care, in deconturile aferente celor 6 luni sau celor 2 trimestre, dupa caz, din semestrul calendaristic anterior, nu au declarat achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare.
Art.6 – (1) Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezinta trimiteri la titlul VI "Taxa pe valoarea adaugata" al Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, iar referirile la normele metodologice reprezinta trimiteri la Normele Metodologice de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Referirile la Codul de procedura fiscala reprezinta trimiteri la Ordonanta Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art.7 - Anexele 1-5 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art.8 - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art.9 – La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, se abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.1786/2010, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.292 din 05 mai 2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art.10 - Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de tehnologia informatiei si Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
PRESEDINTE,
SORIN BLEJNAR
Anexa 1
Anexa 2
Anexa 3
Anexa 4
Anexa 5
Anexa 6
Anexa 7
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ordinul MFP nr. 140/2013 modifica normele privind scutirea TVASfatul expertului: Paradoxul acordarii si suspendarii concomitente a codului de inregistrare in scopuri de TVAAjustarea TVA dupa data de 01.07.2012 ca urmare a scoaterii din evidenta platitorilor de TVAServicii inchiriere mijloc de transport. Ce tratament fiscal se aplica prestarii intracomunitare de servicii?Cum gestionam facturarea catre o societate in participatiune?Ultimele articole
E-TVA: Ar putea fi PROROGATA pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a verificarii diferentelor la RO e-TVAProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseLista operatiunilor scutite de TVA in 2024 si studii de caz utileFacturi emise pe numele salariatului. In ce conditii sunt deductibileArticole similare
Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVASuspendarea activitatii unei societati pe o perioada de 3 ani. Ce pasi urmeaza societatea?Registrul fiscal 2023: Daca firmele schimba vectorul fiscal sunt obligate sa achizitioneze un nou document?Formulare pentru inregistrarea in scopuri de TVA la depasirea plafonului de 220.000 lei. Ce obligatii avem?Firmele care raman si in 2023 la plata impozitului micro mai au obligatia de a depune D700 pana pe 31 martie?Ultimele articole
Asociat in firme platitoare de impozit micro si pe profit. Se va ajusta vectorul fiscal in acest caz?Fime care platesc impozit pe venit. Daca raman la acelasi impozit, mai trebuie depusa D700 in 2024?Societate nou infiintata. Erori la depunerea D700 pentru trecerea de la micro la profitCum se poate face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in 2024Firma din HoReCa. Se va modifica vectorul fiscal daca este depasit plafonul de 500.000 euro?Articole similare
Aplicarea taxarii inverse si regimul de TVA. Noi explicatii oferite de FinanteServicii neprestate. Cum procedam la ajustarea TVA?Livrare de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare. Ce tratament se aplica corect operatiunilor?Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru 15 mai 2018Impozitul pe dividende din 2016Ultimele articole
Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microPFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Facturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseMicrointreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Sponsorizari. Momentul scaderii din impozitul pe profitAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"