Tags: import bunuri, tratament fiscal tva, import din stat membru
In articolul de astazi vom analiza situatia unei institutii publice din Romania, inregistrata in scopuri de TVA doar pentru achizitii intracomunitare (are CIF separat pentru TVA achizitii intracomunitare si CIF separat pentru declarare contributii salariale).
In martie institutia a incheiat un contract pentru echipamente (conditie CIP) cu un Joint Venture, in care leaderul A este din Italia si partenerul C este din China. Institutia a primit
factura de avans 10% din valoarea contractului in luna martie de la A, aceasta fiind declarata in D390 si D301 si s-a platit TVA-ul aferent la statul roman. Pe factura de avans era mentionat intra community supply. In luna iulie institutia a primit factura pentru echipamente de la A, dar marfa va veni pe 23 august direct din China in Romania si institutia despre care discutam astazi va fi importator si va plati TVA in vama la valoarea totala a echipamentelor (inclusiv pentru avans). Pe factura din iulie se storneaza avansul facturat in martie, rezultand o valoare mai mica de plata catre furnizorul A; dar este mentionat si custom value = valoarea integrala a echipamentelor. Ce obligatii declarative la ANAF are institutia pentru luna martie, iulie si august referitor la D301 si D390 etc.?
Raspunsul specialistului
Pentru luna martie 2018, persoana impozabila a procedat corect daca:
• a platit TVA aferenta avansului facturat de catre persoana impozabila A din Italia;
• a raportat valoarea avansului respectiv, atat prin decontul special de TVA cod 301, completat la "Sectiunea 1.
Achizitii intracomunitare de bunuri taxabile - altele decat mijloacele de transport noi si produsele accizabile", cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul A.
Pentru regularizarea in luna iulie 2018 a avansului platit in luna martie 2018, persoana impozabila trebuie sa completeze si sa transmita organului fiscal competent, atat formularul de declaratie recapitulativa cod 390 VIES, cat si
decontul de TVA cod 301. Cele doua formulare se completeaza cu semnul minus. Practic, din punct de vedere contabil, in luna iulie 2018 se storneaza valoarea avansului achitat, la acelasi curs de schimb valutar utilizat initial in luna martie 2018, iar din punct de vedere fiscal are loc regularizarea avansului achitat, dar si a obligatiei de plata a TVA fata de bugetul de stat. In acest caz, in fisa sintetica pe platitor deschisa pentru codul de TVA obtinut conform prevederilor art. 317, institutia va figura cu suma achitata in plus care se va stinge prin compensare automata, treptat, cu sumele de plata datorate si raportate pentru operatiunile intracomunitare viitoare.
Din punct de vedere contabil, este recomandat ca stornarea avansului sa fie efectuata in negru, prin formula contabila 404 = 409, daca inregistrarea initiala s-a efectuat prin formula 409 = 404 in baza facturii primite de la persoana impozabila A, concomitent cu plata 404 = 5124, conform extrasului de cont bancar.
Daca nu se doreste compensarea cu obligatiile de plata TVA viitoare a sumei TVA achitate in plus la nivelul lunii iulie 2018 datorita regularizarii avansului conform facturii emise in luna iulie 2018 de catre A, suma TVA platita in plus poate fi solicitata la restituire, prin depunerea unei cereri la organul fiscal competent. Este recomandabil ca restituirea sa fie solicitata organului fiscal competent dupa inchiderea lunii august 2018 in care se inregistreaza, din punct de vedere contabil, importul efectuat conform declaratiei vamale de import pentru care TVA s-a achitat in vama, la valoarea totala inscrisa in factura emisa in luna iulie 2018 de catre persoana impozabila A. Avand in vedere faptul ca punerea in libera circulatie pe teritoriul Romaniei a bunurilor importate din China are loc in luna august 2018, importul se considera efectuat in luna august 2018, chiar daca formalitatile vamale de vamuire se intocmesc in baza facturii emise de catre furnizor in luna iulie 2018.
Totusi, trebuie avut in vedere ca restituirea se va efectua numai in baza unei inspectii fiscale partiale privind TVA.
Pentru importul efectuat in luna august 2018, persoana impozabila nu are obligatii fiscale de raportare.
Astfel, chiar daca furnizorul bunurilor este stabilit pe teritoriul comunitar (Italia), dar bunurile sunt expediate de pe teritoriul unui stat tert (China), fiind puse in libera circulatie pe teritoriul Romaniei, operatiunea reprezinta pentru cumparatorul din Romania un import de bunuri pentru care se datoreaza TVA in vama. Operatiunea respectiva nu reprezinta o achizitie intracomunitara de bunuri, impozabila in Romania, caz in care se recomanda ca, atat in factura emisa de catre furnizorul A pentru valoarea totala a bunurilor "custom value", cat si in declaratia vamala de import, sa figureze codul de inregistrare fiscala al institutiei publice, fara a figura codul de inregistrare in regim special TVA conform prevederilor art. 317. Este recomandabil ca, pentru regularizarea avansului in luna iulie 2018 aferent "intra community supply", furnizorul A sa emita o factura distincta de cea emisa pentru livrarea bunurilor, caz in care trebuie sa utilizeze codul de TVA al cumparatorului obtinut conform prevederilor art. 317. In situatia in care furnizorul A nu emite o astfel de factura distincta de regularizare a avansului, cumparatorul trebuie sa emita autofactura.
In concluzie, obligatii declarative intervin pentru cumparator doar in luna martie si iulie 2018 pentru operatiuni intracomunitare cu bunuri, fara a interveni si in luna august 2018, la data efectuarii importului de bunuri.
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca suma TVA achitata in vama reintregeste costul de achizitie al echipamentelor.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Import bunuri. Servicii de transport aferent import
Intrebare:
Societatea noastra achizitioneaza bunuri din import. In momentul in care primim declaratia vamala de import, cu data acesteia intocmim receptia bunurilor, de ex. data dvi 07.02.2025. Mentionam faptul ca factura furnizorului extern poate fi cu data de 30.11.2024, iar factura de transport maritim cu data de 15.12.2024. Factura de transport maritim este emisa de firma din Romania transmisa in e-factura. Acest transport se include in pretul marfii la care platim tva in vama. Deci cele...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Importator din UE cu locul de import Romania
Intrebare:
O societate poloneza trebuie sa importe marfuri de la un furnizor turc pentru a le vinde unui client roman care este clientul final.
Vamuirea marfurilor se face in Romania iar plata tva-ului si a taxelor vamale este suportata de societatea poloneza.
Cum poate societatea din Polonia sa nu plateasca tva-ul si taxele vamale fara a se inregistra in scopuri de tva in Romania?
Multumesc si toate cele bune!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Refacturarea valorii bunurilor importate
Intrebare:
Compania noastra are incheiat un contract de intermediere pentru servicii de import, actionand ca importator de bunuri conform pct. 82 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal.
Prin urmare, ea este destinatarul bunurilor in scopul importului si plateste in vama TVA si taxe vamale pentru bunurile importate, in numele persoanei care ar fi avut calitatea de importator.
Ulterior, pentru a avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie din Ucraina cu livrare directa in Republica Moldova
Intrebare:
Societatea A, platitoare de TVA si impozit pe profit in Romania realizeaza urmatoarea operatiune: Achizitioneaza marfuri de la societatea B cu sediul in Ucraina si ulterior o vinde catre societatea C cu sediul in Republica Moldova. Societatea A plateste transportul marfii de la societatea B catre societatea C, fara ca marfa achizitionata sa treaca prin Romania (in depozitul societatii A).
Se realizeaza un import intre societatile A si B, ulterior un export intre...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cost de achizitie marfuri din import
Intrebare:
Va rog, in situatia unui import de bijuterii argint din Armenia, la intocmirea NIR ce cheltuieli sunt incluse? Pe langa costul de achizitie al produselor mai sunt taxe vamale si transport, respectiv biletul de avion. Le consider cheltuieli aferente sau le includ in costul de achizitie? Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<