Tags: import bunuri, tratament fiscal tva, import din stat membru
In articolul de astazi vom analiza situatia unei institutii publice din Romania, inregistrata in scopuri de TVA doar pentru achizitii intracomunitare (are CIF separat pentru TVA achizitii intracomunitare si CIF separat pentru declarare contributii salariale).
In martie institutia a incheiat un contract pentru echipamente (conditie CIP) cu un Joint Venture, in care leaderul A este din Italia si partenerul C este din China. Institutia a primit
factura de avans 10% din valoarea contractului in luna martie de la A, aceasta fiind declarata in D390 si D301 si s-a platit TVA-ul aferent la statul roman. Pe factura de avans era mentionat intra community supply. In luna iulie institutia a primit factura pentru echipamente de la A, dar marfa va veni pe 23 august direct din China in Romania si institutia despre care discutam astazi va fi importator si va plati TVA in vama la valoarea totala a echipamentelor (inclusiv pentru avans). Pe factura din iulie se storneaza avansul facturat in martie, rezultand o valoare mai mica de plata catre furnizorul A; dar este mentionat si custom value = valoarea integrala a echipamentelor. Ce obligatii declarative la ANAF are institutia pentru luna martie, iulie si august referitor la D301 si D390 etc.?
Raspunsul specialistului
Pentru luna martie 2018, persoana impozabila a procedat corect daca:
• a platit TVA aferenta avansului facturat de catre persoana impozabila A din Italia;
• a raportat valoarea avansului respectiv, atat prin decontul special de TVA cod 301, completat la "Sectiunea 1.
Achizitii intracomunitare de bunuri taxabile - altele decat mijloacele de transport noi si produsele accizabile", cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul A.
Pentru regularizarea in luna iulie 2018 a avansului platit in luna martie 2018, persoana impozabila trebuie sa completeze si sa transmita organului fiscal competent, atat formularul de declaratie recapitulativa cod 390 VIES, cat si
decontul de TVA cod 301. Cele doua formulare se completeaza cu semnul minus. Practic, din punct de vedere contabil, in luna iulie 2018 se storneaza valoarea avansului achitat, la acelasi curs de schimb valutar utilizat initial in luna martie 2018, iar din punct de vedere fiscal are loc regularizarea avansului achitat, dar si a obligatiei de plata a TVA fata de bugetul de stat. In acest caz, in fisa sintetica pe platitor deschisa pentru codul de TVA obtinut conform prevederilor art. 317, institutia va figura cu suma achitata in plus care se va stinge prin compensare automata, treptat, cu sumele de plata datorate si raportate pentru operatiunile intracomunitare viitoare.
Din punct de vedere contabil, este recomandat ca stornarea avansului sa fie efectuata in negru, prin formula contabila 404 = 409, daca inregistrarea initiala s-a efectuat prin formula 409 = 404 in baza facturii primite de la persoana impozabila A, concomitent cu plata 404 = 5124, conform extrasului de cont bancar.
Daca nu se doreste compensarea cu obligatiile de plata TVA viitoare a sumei TVA achitate in plus la nivelul lunii iulie 2018 datorita regularizarii avansului conform facturii emise in luna iulie 2018 de catre A, suma TVA platita in plus poate fi solicitata la restituire, prin depunerea unei cereri la organul fiscal competent. Este recomandabil ca restituirea sa fie solicitata organului fiscal competent dupa inchiderea lunii august 2018 in care se inregistreaza, din punct de vedere contabil, importul efectuat conform declaratiei vamale de import pentru care TVA s-a achitat in vama, la valoarea totala inscrisa in factura emisa in luna iulie 2018 de catre persoana impozabila A. Avand in vedere faptul ca punerea in libera circulatie pe teritoriul Romaniei a bunurilor importate din China are loc in luna august 2018, importul se considera efectuat in luna august 2018, chiar daca formalitatile vamale de vamuire se intocmesc in baza facturii emise de catre furnizor in luna iulie 2018.
Totusi, trebuie avut in vedere ca restituirea se va efectua numai in baza unei inspectii fiscale partiale privind TVA.
Pentru importul efectuat in luna august 2018, persoana impozabila nu are obligatii fiscale de raportare.
Astfel, chiar daca furnizorul bunurilor este stabilit pe teritoriul comunitar (Italia), dar bunurile sunt expediate de pe teritoriul unui stat tert (China), fiind puse in libera circulatie pe teritoriul Romaniei, operatiunea reprezinta pentru cumparatorul din Romania un import de bunuri pentru care se datoreaza TVA in vama. Operatiunea respectiva nu reprezinta o achizitie intracomunitara de bunuri, impozabila in Romania, caz in care se recomanda ca, atat in factura emisa de catre furnizorul A pentru valoarea totala a bunurilor "custom value", cat si in declaratia vamala de import, sa figureze codul de inregistrare fiscala al institutiei publice, fara a figura codul de inregistrare in regim special TVA conform prevederilor art. 317. Este recomandabil ca, pentru regularizarea avansului in luna iulie 2018 aferent "intra community supply", furnizorul A sa emita o factura distincta de cea emisa pentru livrarea bunurilor, caz in care trebuie sa utilizeze codul de TVA al cumparatorului obtinut conform prevederilor art. 317. In situatia in care furnizorul A nu emite o astfel de factura distincta de regularizare a avansului, cumparatorul trebuie sa emita autofactura.
In concluzie, obligatii declarative intervin pentru cumparator doar in luna martie si iulie 2018 pentru operatiuni intracomunitare cu bunuri, fara a interveni si in luna august 2018, la data efectuarii importului de bunuri.
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca suma TVA achitata in vama reintregeste costul de achizitie al echipamentelor.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
TVA materii prime utilizate in productia de hrana si produse de igiena pentru animale
Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati cu clarificarea aspectelor fiscale la urmatoarele spete:
Cazul 1: Avem achizitie de materie prima /sepiolita de la un furnizor din Turcia, pe care o utilizam in productia de bunuri destinate nutritiei animale si respectiv igienei animale. Codul vamal comunicat de funizor este - 2530 90 70. Cota de TVA asociata acestui cod vamal este de 19%. Putem utiliza in procesul de productie materia prima mentionata mai sus cu cota de TVA de 19% (se deduce TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Societate din Spania. Import de bunuri in Romania
Intrebare:
O firma din Spania este inregistrata in scopuri de TVA in Romania si efectueaza importuri din Moldova cu conditii de livrare FCA, achita TVA in vama in Romania si contracteaza o firma de transport tot din Moldova pentru a se ocupa de transportul bunurilor din Chisinau pana in Spania.
1. Pe DVI la rubrica 8 Destinatar e trecuta firma din Spania cu EORI de Spania , codul de TVA din Romania al firmei din Spania apare trecut doar la casuta 44 Documente atasate. Este corect?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie contabila si transpunere in SAF-T import bunuri
Intrebare:
Societatea X importa in luna 03.2025 ambalaje din China si primeste tot in luna martie DVI-ul si o preavizare de plata de la comisionarul vamal cu tva-ul de plata in vama, taxe vamale si comision plata datorie vamala. In luna 05.2025 primeste de la comisionarul vamal factura cu taxe si impozite (Duty & Tax Invoice) cu TVA-ul aferent importului si comisionul plata datorie in vama + TVA.
1. Va rog sa imi prezentati monografia contabila;
2. Pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Import bunuri, vama efectuata in alt stat membru
Intrebare:
Societatea A importa marfa din China, pentru care nu exista DVI, singurele documente fiind cele din atasament. Marfa a fost adusa in Europa (Belgia) si apoi transportata direct la destinatie in Romania. In acest caz se va colecta si plati TVA pe teritoriul romanesc? Poate fi aceasta marfa confiscata de Autoritatea Vamala avand in vedere faptul ca nu are DVI in vama din Romania? Va multumesc frumos.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare in scopuri de TVA in Romania prin reprezentant fiscal
Intrebare:
O firma din Coreea importa bunuri in Olanda (are un cod de TVA olandez). Ulterior, bunurile sunt trimise in RO pentru asamblare/ambalare (3 saptamani) si ulterior sunt livrate in Germania.
Firma din Coreea are obligatia de inregistrare in scop TVA in RO printr-un reprezentant fiscal (non UE), face o AIC de bunuri din OL si o LIC in DE scutita, practic va fi in pozitie de recuperat TVA, corect?
Mai sunt si alte aspecte de luat in calcul la aceasta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<