Tags: obligatii declarative, import bunuri prin curier, ong neplatitor de tva
O fundatie neplatitoare de TVA, dar inregistrata in scopuri de TVA pentru achizitia de servicii intracomunitare, achizitioneaza bunuri de la furnizori din afara UE. Bunurile sunt livrate de catre diverse firme de curierat si, pentru o parte din ele, nu s-au facut declaratii vamale de import si nu s-a platit TVA sau taxe vamale, in functie de societatea de curierat implicata. Ce obligatii declarative si de plata are organizatia in cauza?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Potrivit prevederilor art. 277 din Codul fiscal, locul importului de bunuri se considera pe teritoriul statului membru in care se afla bunurile cand intra pe teritoriul european.
Plata taxei pentru importul de bunuri supus taxarii, conform prezentului titlu, este obligatia importatorului conform prevederilor art. 309.
Potrivit prevederilor art. 326 alin. (3), taxa pentru importuri de bunuri, cu exceptia importurilor scutite de taxa, se plateste la organul vamal in conformitate cu reglementarile in vigoare privind plata drepturilor de import.
Potrivit prevederilor pct. 82. alin (1), in aplicarea art. 309 din Codul fiscal, importatorul care are obligatia platii taxei pentru un import de bunuri taxabil este:
a) cumparatorul catre care se expediaza bunurile la data la care taxa devine exigibila la import sau, in absenta acestui cumparator, proprietarul bunurilor la aceasta data. Prin exceptie, furnizorul bunului sau un furnizor anterior poate opta pentru calitatea de importator. Orice livrari anterioare importului nu sunt impozabile in Romania, cu exceptia livrarilor de bunuri pentru care se aplica regulile prevazute la art. 275 alin. (1) lit. e) si f) din Codul fiscal;
Potrivit prevederilor art. 60 din Legea 86/2006 privind Codul vamal, marfurile introduse pe teritoriul vamal al Romaniei fac obiectul unei declaratii sumare, cu exceptia celor incarcate in mijloace de transport care trec, fara oprire, prin apele teritoriale sau prin spatiul aerian al teritoriului vamal.
Declaratia sumara se depune la biroul vamal de intrare. Autoritatea vamala poate permite ca declaratia sumara sa fie depusa la alt birou vamal, cu conditia ca acesta sa comunice imediat sau sa puna la dispozitie pe cale electronica informatiile necesare biroului vamal de intrare. Autoritatea vamala poate accepta, in locul declaratiei sumare, depunerea unei notificari si accesul la datele din declaratia sumara in sistemul informatic al operatorului economic.Declaratia sumara se depune inainte ca marfurile sa fie introduse pe teritoriul vamal al Romaniei.
La art. 63 se arata ca marfurile introduse pe teritoriul vamal al Romaniei se afla sub supraveghere vamala din momentul intrarii lor si pot fi supuse controlului vamal pana la stabilirea statutului lor vamal.
Marfurile care intra pe teritoriul vamal al Romaniei se prezinta la biroul vamal de persoana care le-a introdus sau, dupa caz, de persoana care isi asuma raspunderea pentru transportul marfurilor dupa ce au fost introduse, cu exceptia marfurilor transportate cu mijloace de transport care tranziteaza, fara intrerupere, apele teritoriale sau spatiul aerian al teritoriului vamal al Romaniei. Persoana care prezinta marfurile este obligata sa mentioneze declaratia sumara sau declaratia vamala depusa anterior pentru aceste marfuri.
Asadar, in cazul mentionat de dvs, nu cred ca putea sa treaca prin vama fara ca marfurile sa fie vamuite si sa fie stabilita TVA de plata .
Exista posibilitatea ca vama sa fie efectuata in alt stat membru in care se afla bunurile cand intra pe teritoriul european si din aceasta situatie sa nu existe declaratie vamala la intrarea pe teritoriul vamal al Romaniei.
De asemenea exista posibilitatea ca bunurile sa fie depozitate intr-un stat membru de unde incepe si transportul bunurilor.
S-ar putea ca aceste costuri sa fie suportate de catre furnizor, in situatia in care a optat pentru calitatea de importator.
Asadar, ar trebui sa luati legatura cu curierul respectiv si sa solicitati informatii in acest sens.
In situatia in care bunurile sunt transportate dintr-un stat membru, operatiunea respectiva este o achizitie intracomunitara de bunuri si in aceasta situatie daca valoarea bunurilor depaseste 10.000 euro (34.000 lei) pe parcursul anului calendaristic curent sau pe parcursul anului calendaristic anterior, aveti obligatia sa platiti TVA si sa intocmiti declaratia 390, respectiv decontul special de TVA -formularul 301.
In OPANAF 705/2020 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", este dat si un exemplu in acest sens, astfel:
O societate "A" dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei societati din Romania "B" bunuri. Bunurile sunt importate intr-un stat membru al Uniunii Europene (Y) de catre societatea de expeditie "C" si apoi aceeasi societate "C" declara in numele furnizorului "A" din statul extracomunitar (X) (dar sub propriul cod de TVA) livrarea intracomunitara a bunurilor din statul membru (Y) in Romania.
In astfel de situatii se va considera drept reprezentant fiscal societatea de expeditie "C".
In declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului, respectiv societatea "A" din statul extracomunitar (X), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" codul din statul membru (Y) al societatii de expeditie "C" care a declarat livrarea intracomunitara.
Asadar, este important sa aveti aceste informatii de la societatea de transport.
In situatia in care marfa a fost transportata dintr-un stat non UE si nu a fost efectuata vama, solutia este sa luati legatura cu Directiei Generale a Vamilor si sa vedeti care ar fi solutia, avand in vedere ca DVI se intocmeste la intrarea marfii pe teritoriul vamal.
In subsidiar, va reamintesc ca pentru achizitiile non UE va este necesar obtinerea numarului EORI.
Operatorii economici si persoanele fizice ce urmeaza sa deruleze operatiuni vamale sunt subiectii vizati de obtinerea codului de inregistrare in scopuri vamale conform Ordinului A.N.A.F. nr. 1886/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind inregistrarea in scopuri vamale a operatorilor economici si a altor persoane.
Obtinerea numarului EORI presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
1. Completarea online a cererii de atribuire a numarului EORI utilizand aplicatia "EORI-RO", prin accesarea link-ului existent pe website-ul Directiei Generale a Vamilor: www.customs.ro, sectiunea "e-Customs", subsectiunea EORI, Sistem Informatic
2. Depunerea dosarului la Directia Regionala Vamala in a carei raza de competenta teritoriala are sediul entitatea;

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Preturi medii produse arenda
Intrebare:
Potrivit art. 84 alin. 5 din Codul fiscal, se folosesc preturile medii ANAF stabilite de consiliile locale ale comunelor. Daca o societate este inregistrata in judetul Galati, iar terenurile luate in arenda sunt de pe raza judetului Braila, care este pretul de referinta de pe raza judetului Galati sau Braila? Unde se precizeaza acest lucru? Multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Implementare sistem integrat ERP
Intrebare:
Societate platitoare de impozit pe profit, achizitioneaza licente pentru implementarea unui sistem integrat ERP. Aceste licente sunt valabile doar pe perioada implementarii. Care este tratamentul contabil al acestor licente? Se pot inregistra in investitii in curs, iar la finalul implementarii valoarea acestora se va regasi in contul 208, unde vom inregistra si valoarea de achizitie a softului? Daca se duc in cont 208 cum se amortizeaza? Sau le putem considera niste cheltuieli ale...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Bunuri primite spre prelucrare. Refacturare servicii. TVA
Intrebare:
Avem un partener din Danemarca, de la care primim bunuri gratuite pentru a le prelucra. Partenerul este intregistrat in scopuri de TVA in Danemarca. Pentru noi aceastra prelucrare este un serviciu conform art.278 (2). Dupa prelucrare marfa se reintoarce la proprietar. Acum acest ne-a solicitat sa trimitem niste mostre catre un Hub de sterilizare din Cehia, in vederea verificarii calitatii. Mostre se distrug in Cehia ca parte din procesul de sterilizare. Serviciul de sterilizare este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata dividende interimare in suma mai mica
Intrebare:
Am facut bilant interimar la 30.09.2025 unde am cuprins nota 463 = 456 cu suma de 800.000 ron. Situatiile financiare au fost aprobate si trimise la ANAF in 22.10.2025 si primit recipisa. Intrebarea mea este pot sa inregistrez in contabilitate in 25.10.2025 HOT AGA de repartizare si plata doar a sumei de 280.000 ron si retinerea si plata impozitului de 10%, iar in noiembrie alta suma si asa pana la valoarea de 800.000? Impozitul de 10% se inregistreaza la toata suma repartizata sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Societate neplatitoare de tva. Achizitie autoturism
Intrebare:
Va rog o clarificare detaliata privind situatiile in care o societate neplatitoare de TVA, platitoare doar de impozit pe profit, poate achizitiona un autoturism, fie din Romania, fie dintr-un stat membru UE.
As dori sa inteleg urmatoarele aspecte, cu exemple practice, daca este posibil:
1. Achizitie in Romania
Poate o firma neplatitoare de TVA cumpara un autoturism de la un furnizor platitor de TVA?
Ce se intampla...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<