Tags: tratament fiscal tva, import bunuri, regim fiscal si declarativ achizitie marfa
"O societatea din Romania, neplatitoare de TVA, urmeaza sa achizitioneze utilaje si marfuri din Republica Moldova. Care este regimul fiscal al acestor operatiuni, unde si cum se plateste TVA, care sunt formalitatile si documentele ce trebuiesc indeplinite pentru realizarea importului? Pentru import mai este necesara vreo formalitate de inregistrare a societatii?", scrie unul dintre cititorii nostri.
La aceste intrebari raspunde specialistul nostru in cele ce urmeaza.
Raspunsul specialistului
Importul de bunuri reprezinta intrarea pe teritoriul Uniunii Europene de bunuri care nu se afla in libera circulatie in intelesul art. 29 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene sau intrarea in Uniunea Europeana a bunurilor care se afla in libera circulatie, provenite dintr-un teritoriu tert, care face parte din teritoriul vamal al Uniunii Europene.
La achizitia bunurilor se au in vedere prevederile contabile referitoare la formarea costului de achizitie. In acest sens, costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata.
Pentru inregistrarea bunurilor primite trebuie sa primiti toate documentele care atesta transferul dreptului de proprietate (
factura fara tva), declaratia vamala de import si alte documente in functie de conditiile activitatii (de exemplu, factura de transport daca societatea dumneavoastra suporta transportul).
Potrivit punctului 283 alin. (1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor. Conform punctului 284 alin. (2) lit. b) din Reglementarile contabile, bunurile sosite si nereceptionate se inregistreaza distinct in contabilitate ca intrare in gestiune.
Plata TVA pentru importul de bunuri supus taxarii este obligatia importatorului, conform art. 309 din Codul fiscal.
Potrivit pct. 82 alin. (1) din Normele metodologice emise in aplicarea art. 309 din Codul fiscal, importatorul care are obligatia platii taxei pentru un import de bunuri taxabil este:
• cumparatorul catre care se expediaza bunurile la data la care taxa devine exigibila la import sau, in absenta cumparatorului, proprietarul bunurilor la aceasta data;
• furnizorul bunurilor, pentru livrarile de bunuri care sunt instalate sau asamblate in interiorul tarii noastre de catre furnizor sau in numele sau si daca livrarea bunurilor respective are loc in Romania in conditiile art. 275 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, sau cumparatorul catre care se expediaza bunurile, daca acesta a optat pentru calitatea de importator;
• proprietarul bunurilor, pentru cele importate in vederea efectuarii de operatiuni de inchiriere sau leasing in Romania;
• persoana care reimporta in tara noastra bunurile exportate in afara Uniunii Europene, pentru aplicarea scutirilor prevazute la art. 293 alin. (1) lit. i) si j) dinCodul fiscal;
• proprietarul bunurilor sau persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, care importa bunuri in Romania:
– in regim de consignatie sau stocuri la dispozitia clientului, pentru verificarea conformitatii sau pentru testare, cu conditia ca bunurile sa fie cumparate de persoana impozabila respectiva sau daca aceasta nu le achizitioneaza sa le reexporte in afara Uniunii Europene;
– in vederea repararii, transformarii, modificarii sau prelucrarii bunurilor, cu conditia ca bunurile rezultate ca urmare a acestor operatiuni sa fie reexportate in afara UE sau sa fie achizitionate de persoana impozabila respectiva.
Potrivit art. 285 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care, la import, bunurile sunt supuse taxelor vamale, taxelor agricole sau altor taxe europene similare, stabilite ca urmare a unei politici comune, faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata intervin la data la care intervin faptul generator si exigibilitatea respectivelor taxe europene.
Pentru exercitarea dreptului de deducere pentru taxa achitata aferenta importului de bunuri, trebuie sa detineti declaratia vamala de import sau actul constatator emis de organele vamale, care sa mentioneze societatea dumneavoastra ca importator al bunurilor din punctul de vedere al taxei, precum si documente care sa ateste plata taxei de catre importator sau de catre alta persoana in contul sau, conform art. 299 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
Dupa achitarea TVA in vama, in baza declaratiei vamale de import, operatiunea trebuie evidentiata in jurnalul pentru cumparari in coloana „Importuri de bunuri” (baza de impozitare si TVA). In baza acestui document se completeaza si se depune decontul de TVA cod 300 in care se evidentiaza suma TVA achitata in vama pentru care s-a exercitat dreptul de deducere TVA la randul 22 denumit "Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%".
Monografia contabila este urmatoarea:
371/327 = 401 cu valoarea marfurilor utilizand cursul de la data transferului riscurilor si beneficiilor
371 = 446 pentru taxe vamale si comision vamal conform DVI
4426 = 5121 pentru tva platita in vama
446 = 5121 pentru taxe vamale si comision vamal platite
Nota: Daca programul nu permite inregistrarea directa 446 = 5121/5311, puteti inregistra 446 = 462 si 462 = 5121/5311(in acest fel se inregistreaza de ex.in programul Saga)
401 = 5124 plata furnizorului
6651 = 401 pentru diferente nefavorabile de curs valutar
sau
401 = 7651 pentru diferente favorabile de curs valutar
Potrivit Instructiunilor de completare, in formularul 394 nu vor fi declarate operatiunile de export si import de bunuri (inclusiv in cazul persoanei impozabile pentru care s-a acordat certificat de amanare de la plata in vama a TVA) si nici operatiunile care se inscriu in declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare (formular 390).
In concluzie TVA se plateste in vama de catre importator (Societatea romaneasca) indiferent daca furnizorul moldovean este platitor sau neplatitor de TVA, cu exceptia situatiei in care bunurile sunt scutite de plata TVA.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<