keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Servicii lucrari constructii: Regim fiscal TVA pentru beneficiar din stat membru

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 04 Sep. 2019 Exclusiv
Tags: tva, lucrari constructii, regim fiscal si declarativ achizitie marfa

O firma din Romania neplatitoare de TVA are de facturat o prestare de servicii (lucrari constructii) in Germania unei firme platitoare de TVA si unei alte firme neplatitoare de TVA.

Cum sa intocmesc facturile pentru cele 2 firme?
 

Raspunsul specialistului


Avand in vedere ca sunt servicii prestate asupra unui bun imobil, lucrarile de constructii nu se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii, chiar daca bunul imobil asupra caruia se efectueaza lucrarile este situat pe teritoriul comunitar, indiferent de statul membru in care este amplasat acel bun imobil (Germania sau Germania  sau Austria, etc.).
 
Din acest motiv, prestatorul din Romania nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in regim special conform prevederilor art. 317 din Codul fiscal la autoritatea fiscala din Romania. In categoria prestarilor intracomunitare de servicii se incadreaza doar serviciile pentru care sunt aplicabile prevederile regulii generale de taxare de la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal conform carora locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul.  
 
Practic, pentru lucrarile de constructii sunt aplicabile prevederile exceptiei de la regula generala de taxare de la art. 278 alin. (2), exceptie reglementata prin art. 278 alin. (4) lit. a)  din Codul fiscal:
“(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
a) locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, ………. pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier; ”

Astfel, in cazul lucrarilor de constructii exceptia prevaleaza regula generala de taxare de la art. 278 alin. (2), aspect reglementat, in mod expres, la  pct. 15 alin. (1) din normele de aplicare ale acestui articol: 
"15. (1) Regulile prevazute la art. 278 alin. (2) sau (3) din Codul fiscal se aplica numai in situatia in care serviciile nu se pot incadra in niciuna dintre exceptiile prevazute la art. 278 alin. (4) - (7) din Codul fiscal. Daca serviciile pot fi incadrate in una dintre exceptiile prevazute la art. 278 alin. (4) - (7) din Codul fiscal, intotdeauna exceptia prevaleaza, nemaifiind aplicabile regulile generale stabilite la art. 278 alin. (2) si (3) din Codul fiscal."

In situatia prezentata de dvs., serviciul respectiv este taxabil in Germania, conform legislatiei fiscale din Germania, fara a avea obligatii fiscale de plata si de raportare fata de autoritatea fiscala din Romania deoarece serviciul este neimpozabil in Romania.  
 
Deoarece nu se incadreaza in categoria operatiunilor intracomunitare, valoarea serviciilor facturate pe numele beneficiarului din Comunitate nu se raporteaza prin declaratia informativa cod 390 VIES cu simbolul P. In sustinerea acestei precizari, am in vedere prevederile pct. 16. alin. (1) din normele de aplicare ale art. 278  alin. (4) "Prin exceptie de la regulile generale prevazute la art. 278 alin. (2) si (3) din Codul fiscal, indiferent de statutul beneficiarului, respectiv persoana impozabila sau persoana neimpozabila, locul prestarii serviciilor prevazute la art. 278 alin. (4) din Codul fiscal se stabileste in functie de regulile prevazute la alin. (4) al art. 278 din Codul fiscal.

Aceste servicii nu se declara in declaratia recapitulativa mentionata la art. 325 din Codul fiscal, indiferent de statutul beneficiarului, si nici nu se aplica prevederile referitoare la inregistrarea in scopuri de taxa, care sunt specifice prestarilor si achizitiilor intracomunitare de servicii."

Valoarea  facturii se emite conform legislatiei fiscale din Romania, prin inscrierea codului unic de inregistrare al firmei, a operatiunii efectuate (lucrari renovare bun imobil Germania), a informatiilor reglementate prin art. 319 "Facturarea" alin. (20) si a urmatoarelor doua mentiuni: 
1) "neimpozabil in Romania cf. Legea nr. 227/2015 Codul fiscal art. 278 alin. (4) lit. a)";
2) "regim special de scutire conform  Legea nr. 227/2015 Codul fiscal art. 310".
 
Deci, factura se emite conform legislatiei fiscale din Romania prin inscrierea acelorasi mentiuni, atat pentru beneficiarul inregistrat in scopuri de TVA, cat si pentru beneficiarul neinregistrat TVA. 
Valoarea facturii emise se inscrie  in jurnalul pentru vanzari intocmit pentru evidentierea cifrei de afaceri realizata intr-un an calendaristic. 
 
La depasirea plafonului de 300.000 lei/an din astfel de operatiuni neimpozabile in Romania, persoana impozabila din Romania trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, in regim normal, conform prevederilor art. 316 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal "(1) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si realizeaza sau intentioneaza sa realizeze o activitate economica ce implica operatiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere si/sau operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 297 alin. (4) lit. b) si d), trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal competent, dupa cum urmeaza:.....b) daca in cursul unui an calendaristic atinge sau depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon;"     
 
In concluzie, prestatorul din Romania nu are obligatii fiscale de raportare a operatiunii din punct de vedere al TVA fata de autoritatea fiscala din Romania, obligat la plata TVA pentru serviciul primit fiind beneficiarul din Germania, conform legislatiei fiscale aplicabile in Germania, indiferent de faptul ca beneficiarul este sau nu este inregistrat in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din Germania.  
 
Prestatorul din Romania ar avea obligatii de colectare a TVA si de raportare a operatiunilor efectuate doar fata de autoritatea fiscala din Germania, dar numai daca ar detine un sediu fix pe teritoriul Germaniei. Existenta unui birou, a unui depozit, a unor salariati si a unor mijloace fixe/obiecte de inventar (echipamente de lucru, rafturi, birouri, calculatoare, dulapuri, etc.) este echivalenta cu existenta unui  sediu fix pe teritoriul Germaniei al societatii din Romania. In acest sens, am in vedere definitia sediului fix de la  articolul 266 “Semnificatia unor termeni si expresii” alineatul (2) litera b) din Codul fiscal aplicabil in Romania conform careia “o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca este stabilita in Romania daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile;”.
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016