Tags: factura de avans, elemente obligatorii factura, ce trebuie scris pe factura de avans
Pentru ca o factura de avans sa fie corecta din punct de vedere fiscal, pe ea trebuie sa apara cateva elemente obligatorii. De exemplu, conform art. 155 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal se prevede ca pe factura de avans sa fie trecuta data platii acestuia ceea ce presupune ca plata sa fie anterioara facturii sau concomitenta.
Totusi, pe ce baza legala se face plata avansului (ex.
factura proforma, comanda materiale, contract)?
Specialistii nostri vor explica ce document justificativ trebuie sa atasam facturii de avans si care e formularea corecta ce trebuie scrisa pe factura.
Iata raspunsul specialistului
Referitor la intocmirea si completarea facturii, la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal se prevad urmatoarele elemente obligatorii ce trebuie inscrise intr-o factura:
“Art. 319: Facturarea
(20) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;
d) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
e) denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 316, ale reprezentantului fiscal;
f) denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala al beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila ori o persoana juridica neimpozabila;
g) denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare prevazut la art. 316 ale reprezentantului "fiscal;
h) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum si particularitatile prevazute la art. 266 alin. (3) in definirea bunurilor, in cazul livrarii intracomunitare de mijloace de transport noi;
i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor ori, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret, in cazul in care acestea nu sunt incluse in pretul unitar;
j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei;
k) in cazul in care factura este emisa de beneficiar in numele si in contul furnizorului, mentiunea "autofactura;"
l) in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;
m) in cazul in care clientul este persoana obligata la plata TVA, mentiunea "taxare inversa";
n) in cazul in care se aplica regimul special pentru agentiile de turism, mentiunea "regimul marjei - agentii de turism";
o) daca se aplica unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, una dintre mentiunile "regimul marjei - bunuri second-hand", "regimul marjei - opere de arta" sau "regimul marjei - obiecte de colectie si antichitati", dupa caz;
p) in cazul in care exigibilitatea TVA intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, mentiunea "
TVA la incasare";
r) o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi ori documente pentru aceeasi operatiune.”
In normele de aplicare, referitor la avansuri, sunt stipulate urmatoarele prevederi:
“97. _
(2) In aplicarea prevederilor art. 319 alin. (20) lit. b) si c) din Codul fiscal:
a) daca factura este emisa inainte de data livrarii/prestarii sau inainte de data incasarii unui avans, pe factura se mentioneaza numai data emiterii facturii. in acest caz exigibilitatea taxei coincide cu data emiterii facturii potrivit prevederilor art. 282 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu exceptia situatiilor in care se aplica prevederile referitoare la TVA la incasare;
b) in cazul in care factura este emisa in data in care a avut loc livrarea/prestarea sau incasarea unui avans, pe factura se mentioneaza numai data emiterii facturii, care este aceeasi cu data livrarii/prestarii ori incasarii unui avans. Exigibilitatea taxei coincide cu data emiterii facturii potrivit prevederilor art. 282 alin. (1) si alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, cu exceptia situatiilor in care se aplica prevederile referitoare la TVA la incasare;
c) in cazul in care factura este emisa ulterior datei livrarii/prestarii sau a incasarii unui avans, pe factura se mentioneaza atat data emiterii facturii, cat si data livrarii/prestarii ori a incasarii unui avans. Exigibilitatea taxei intervine, in aceasta situatie, la data livrarii/prestarii ori a incasarii unui avans, indiferent de data la care este emisa factura, cu exceptia situatiilor in care se aplica prevederile referitoare la TVA la incasare si cu exceptia livrarilor intracomunitare de bunuri.
(5) Prevederile art. 319 alin. (20) lit. r) din Codul fiscal cu privire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit facturi de avans ori facturi partiale pentru aceeasi operatiune, se aplica atunci cand se efectueaza regularizarile prevazute la pct. 95 alin. (2) si (3).
95. _
(2) Regularizarea facturilor emise de catre furnizori/prestatori pentru avansuri sau in cazul emiterii de facturi partiale pentru livrari de bunuri ori prestari de servicii se realizeaza prin stornarea facturii de avans la data emiterii facturii pentru contravaloarea integrala a livrarii de bunuri si/sau prestarii de servicii. Stornarea se poate face separat ori pe aceeasi factura pe care se evidentiaza contravaloarea integrala a livrarii de bunuri si/sau prestarii de servicii. Pe factura emisa se va face o referire la facturile de avans sau la facturile partiale emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi pentru aceeasi operatiune, in conformitate cu prevederile art. 319 alin. (20) lit. r) din Codul fiscal, in cazul operatiunilor pentru care baza impozabila este stabilita in valuta, la regularizare se vor avea in vedere prevederile art. 290 din Codul fiscal si ale pct. 35. Nu se impune regularizarea de catre beneficiarul care are obligatia platii taxei, conform art. 307 alin. (2)-(6), art. 308 sau art. 309 din Codul fiscal, in cazul facturilor de avans sau al facturilor partiale emise de furnizorii de bunuri ori de prestatorii de servicii.”
Din paragrafele legale citate consider ca este elocvent faptul ca, in situatia incasarii de avansuri, pe factura se trece data incasarii acestuia doar in situatia in care factura este emisa in aceeasi data cu incasarea avansului sau ulterior.
Daca factura este emisa inainte de incasarea avansului, pe factura nu se trece nicio data de incasare.
In aceasta situatie, se trece, de fapt, scadenta facturii, care reprezinta data cand va fi incasata factura de avans si, implicit, avansul.
Atunci cand pe factura se face mentiunea ca este vorba de un avans, trebuie specificat si la ce se refera avansul (avans marfa, avans transport, avans servicii printare, avans lucrari constructii etc) cu specificarea actului juridic ce sta la baza tranzactiei si, implicit, a incasarii avansului (contract, comanda, acord pe mail, cerere de oferta acceptata de ambele parti sau orice alt act prin care se specifica acordul partilor numar … din data de ….).
Desi Codul fiscal nu prevede obligativitatea inscrierii numarului de contract / comanda pe factura, aceste elemente sunt necesare pentru a identifica bunurile / serviciile / avansurile cu actul juridic care sta la baza realizarii tranzactiei respective si pentru a intari faptul ca operatiunea este una reala si nu fictiva.
Trebuie retinut faptul ca proforma nu este nici un fel de document: fiscal, juridic sau financiar-contabil.
Proforma, in principiu, are rolul de a stabili anumite sume de plata in lei daca sunt stabilite in valuta, astfel incat platitorul sa cunosca suma pe care trebuie s-o achite.
Este doar o instiintare de plata emisa de furnizorul de bunuri sau servicii catre beneficiar.
Cateodata se emit proforme pentru a se evita ingreunarea documentara cu emiterea facturilor de avans si regularizarea lor.
Alteori, proforma este emisa in locul facturii de avans, astfel incat furnizorul (beneficiarul sumei), in cazul in care nu incaseaza suma respectiva, sa nu fie nevoit sa colecteze TVA din factura de avans.
Dar, o factura de avans nu poate fi emisa doar in baza unei proforme.
Daca factura de avans este emisa ulterior proformei, poate fi inscris numarul proformei, daca pe documentul de plata s-a mentionat numarul proformei.
De fapt, pe factura se poate inscrie orice element elocvent pentru cele doua parti, bineinteles,cu respectarea elementelor obligatorii prevazute la alin. (20) al art. 319 din Codul fiscal.
Codul fiscal precizeaza elementele obligatorii pe care factura trebuie sa le contina, fara sa interzica inscrierea altor elemente nementionate de lege.
O factura are rolul de a fiscaliza, din punctul de vedere al TVA, operatiunea respectiva, inclusiv incasarea unui avans.
Insa, orice tranzactie trebuie sa aiba o baza juridica, o intelegere prealabila a partenerilor concretizata intr-o conventie.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Sold creditor cont 419
Intrebare:
O societate comerciala (societate A) a emis in cursul anilor 2014-2015, catre asociatul unic al acesteia (societate B), facturi de avans, purtatoare de TVA (inregistrare societate A 411=419/4427). Respectivele facturi au fost incasate de catre societatea A in anii respectivi, rezultand in urma tranzactiilor un sold creditor al contului 419 in cadrul balantei soc. A, respectiv sold debitor 409 societate B, solduri neinchise pana in prezent, avand in vedere ca ulterior emiterii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie factura de avans
Intrebare:
Am primit in sistemul e-factura de la un furnizor o factura cu valoare gresita la tva (a calculat cu 24%). Am transmis mesaj catre furnizor ca valoarea facturii este gresita si acesta a incarcat in sistem factura cu minus si factura cu valoarea corecta. Va rog sa-mi spuneti cum trebuie sa inregistrez factura gresita si cea de storno tva 24%. Am atasat cele 2 facturi.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<