Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate (SRL) inscrisa ca platitoare TVA la incasare a incasat un avans in 03.01.2013 prin banca, suma de 5.000 lei si 1.200 lei TVA pentru niste servicii. Factura de avans s-a emis in 08.01.2013. Factura finala se va emite in 15.02.2013 cu valoarea de 10.000 lei si 2.400 lei TVA, iar diferenta de 5.000 lei se va incasa in 10.04.2013.
Vom stabili cum se inregistreaza factura finala in Jurnalul de vanzari, in decontul de TVA si in declaratia 394, precum si care vor fi inregistrarile contabile pentru factura avans si finala. In plus, vom vedea cand trebuie facuta plata TVA pentru suma care se va incasa in aprilie 2013.Inregistrarea facturii de avans - fiind incasata nu intra in sfera de aplicare a TVA la incasare - in 8.01.2013:
411 = % 6.200
"Clienti"
419 5.000
"Clienti creditori"
4427 1.200
"TVA colectata"

Ghidul practic al contabilitatii 2022 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

SAF-T Ghid de raportare corecta

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2023
2 Emiterea facturii finale in 15.02 pe care se mentioneaza TVA la incasare:
411 = % 12.400
"Clienti" 704 10.000
"Venituri din servicii
prestate"
4427 1.200
"TVA colectata"
(TVA aferenta avans)
4428 1.200
"TVA neexigibila"
(TVA neincasata)
In cazul in care pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii s-a emis o factura pentru sumele incasate in avans, la emiterea facturii finale pentru contravaloarea integrala a prestarii serviciilor se realizeaza si regularizarea facturii de avans, care consta practic in stornarea acesteia.
Stornarea se poate face separat (printr-o factura distincta) sau pe aceeasi factura fiscala pe care se evidentiaza valoarea totala a serviciilor prestate.
Stornarea avansului:
% = 411 6.200
"Clienti"
419 5.000
"Clienti creditori"
4427 1.200
"TVA colectata"
TVA neexigibila devine TVA colectata si apare obligatia platii cel tarziu la 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, adica pe 17 mai 2013, daca nu se incaseaza factura inainte sau la data incasarii facturii, in acest caz in luna aprilie.
La incasarea facturii se inregistreaza:
5121 = 411 6.200
"Conturi la banci in lei" "Clienti"
4428 = 442 1.200
"TVA neexigibila" "TVA colectata
Raportarea TVA:
In Jurnalul de vanzari se inregistreaza in categoria operatiunilor exigibile in 08.01.2013 factura de avans.
In decontul de TVA 300 aferent perioadei (luna ianuarie sau trimestrul I) se raporteaza factura de avans la randul 9 "Livrari de bunuri si prestari de servicii", taxabile cu cota 24%.
Factura emisa in 15.02.2013 se va inregistra:
- in jurnalul de vanzari, modelul adaptat la TVA la incasare.
Stornarea avansului pe factura distincta sau pe aceeasi factura se inscrie in Jurnalul de vanzari, sumele aferente avansului se trec cu semnul minus la operatiuni exigibile, atat baza, cat si TVA.
Factura finala se inscrie la Livrari/prestari taxabile, totalul documentului din care la operatiuni exigibile suma de 6.200 aferenta avansului, 5.000 baza si 1.200 TVA si operatiuni neexigibile 5.000 baza si 1.200 TVA;
- in decontul de TVA aferent lunii februarie sau trimestrului 1 se raporteaza la randul 9 factura finala pentru TVA care este exigibila si factura de stornare a avansului.
Daca perioada fiscala este trimestrul I, factura de avans si cea de stornare de avans se anuleaza deci va ramane numai factura finala de raportat la randul 9 Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24% pentru suma TVA care devine exigibila in perioada.
Baza 5.000, TVA aferenta 1.200.
Suma ramasa neincasata se raporteaza la litera A de la sfarsitul decontului Livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate a caror TVA aferenta a ramas neexigibila, existenta in sold la sfarsitul perioadei de raportare, ca urmare a aplicarii sistemului TVA la incasare, baza de 5.000 și TVA 1.200 in declaratia 394 se declara factura de avans, de stornare de avans, precum si factura finala.
Potrivit O.M.F.P. nr. 3.596/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicabile de la 1 februarie 2013, declaratia trebuie sa contina toate facturile care au fost emise in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare".
Se va inscrie valoarea totala a facturii emise, indiferent de momentul cand TVA devine exigibila. Baza 10.000, TVA 2.400.
Coloana "Baza impozabila totala" - se inscrie baza de impozitare, exclusiv taxa, aferenta tuturor livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, inclusiv baza de impozitare aferenta facturilor de stornare, in lei.
In cazul in care baza de impozitare este negativa, valoarea totala a acesteia se inscrie cu semnul (-).
Coloana "Taxa pe valoarea adaugata totala" - se inscrie suma totala a taxei colectate, inclusiv taxa aferenta facturilor de stornare, in lei. Daca taxa colectata este negativa, valoarea totala a acesteia se inscrie cu semnul (-).
TVA devenita exigibila la incasare se raporteaza in declaratia 300 aferenta lunii aprilie (sau trimestrului II) la randul 9, pentru suma devenita exigibila in perioada respectiva.
Termenul de plata este data de 25 a lunii urmatoare aferenta perioadei. Daca perioada este luna, termenul este 25 mai, daca perioada este trimestrul, termenul este 25 iulie 2013.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 3.8 din 5 din 5 voturi
Articole similare
Noul formular 088 pune presiune pe mediul de afaceri!Inventarierea. Inregistrarea bunurilor neimputabileContract de leaseback. Cum intocmim monografia si cum inregistram factura de vanzare?Achizitie combustibil de pe teritoriul comunitar. Restituirea prin formularul cod 318. Care e procedura?Noua procedura privind reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor al caror cod de TVA a fost anulat anterior din oficiuUltimele articole
Cum se inregistreaza in contabilitate diferentele de curs valutar?PFA inregistrat in 2023. Ce obligatii fiscale are?Ghidul Monografiilor Contabile: monografiile care pun cel mai des probleme in practica in acest anCAND si CUM se solicita inregistrarea in scopuri de TVAGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
Vanzarea in 2016 a unei cladiri modernizate si INCASARE AVANS in 2015. Cum procedam pentru regularizarea cotei?Factura storno. INCASARE AVANS. Ce solutii avem?Exemple de MONOGRAFII contabile pentru veniturile agentiilor de turismINCASARE AVANS. Cum facem inregistrarea facturii?INCASARE AVANS in valuta. Cum facem corect inregistrarile?Ultimele articole
INCASARE AVANSuri de la clienti si ajustare TVA. Cum facem monografia contabila?Studiu de caz: Stornare in anul 2012 (cota TVA 24%) a unui avans facturat si incasat de catre furnizorul de energie electricaINCASARE AVANSuri. Cum procedam la colectarea TVA si emiterea facturii?Analiza: INCASARE AVANS pentru livrare intracomunitara de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulareINCASARE AVANS. Cand colectam TVA?Articole similare
AIC autoturism second-hand. Ce obligatii revin cumparatorului neinregistrat in regim normal?Ajustarea TVA la retragerea optionala. Ce conditii trebuie sa existe?Cum stabilim dreptul de deducere dupa inregistrarea in scopuri de TVA?OUG pentru acordarea posibilitatii unor firme de a plati TVA LA INCASARETVA LA INCASARE. Daca firma a iesit din sistem, cand intervine exigibilitatea TVA?Ultimele articole
GHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVANeincasare factura. Care este tratamentul fiscal al TVA-ului neexigibil?Luni, 20 februarie 2023, termenul de depunere a declaratiilor pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA LA INCASARETVA LA INCASARE 2023: Cum se face intrarea sau iesirea in/din sistem?D394 in 2023. Facturile cu TVA 0 se trec in declaratie?Articole similare
Achizitie intracomunitara servicii. Ce tratament fiscal si TVA se aplica?Declaratia cod 394. Cum tratam TVA-ul pentru cheltuieli de protocol?Implementare proiecte finantare europeana. Deducere TVAInregistrare achizitie intracomunitara de bunuri, urmata de livrare interna. Cum inregistram?Documentar fiscal: Cum reinnoim certificatele digitale pentru semnatura electronica?Ultimele articole
Cum se inregistreaza in contabilitate diferentele de curs valutar?Achizitii intracomunitare. 3 exemple detaliatePerioada fiscala la TVA in 2023 pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriEroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?Cum poate fi REFUZATA in mod legal primirea unei facturi?Articole similare
Decont de taxa. Achizitie de bunuri supuse masurilor de simplificareExport de bunuri. Care sunt implicatiile fiscale si ce declaratii sunt obligatorii?Utilizare curs valutar in cazul stornarii partiale. Cum se va proceda?PFA presteaza servicii intracomunitare catre clienti din Irlanda. Cum emitem facturile?Anularea codului de TVA din oficiu. Cum formulam optiunea de retragere din evidenta platitorilor de TVA?Ultimele articole
Microgrant pentru capital de lucru. Plata TVA aferenta achizitiilor este eligibila?Regim de facturare TVA pentru servicii de transport. Cum se completeaza D300ANAF modifica modelul si continutul formularului 300. Instructiuni de completareComert online. Care este regimul TVA pentru aceste magazine?Livrari neimpozabile in Romania, regim contabil si fiscal TVA
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA in 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"