keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Livrarea marfii catre o firma din zona libera (Galati) este scutita de TVA?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 18 Feb. 2011
Tags: decont de tva, zona libera, omfp 183/2011, livrari de bunuri

Multa lume are inca neclara procedura livrarii de marfa catre o firma din zona libera a Romaniei. Mai ales in ceea ce priveste scutirea de TVA si documentele necesare. De exemplu, o societate din ...


Multa lume are inca neclara procedura livrarii de marfa catre o firma din zona libera a Romaniei. Mai ales in ceea ce priveste scutirea de TVA si documentele necesare.

De exemplu, o societate din Romania cu cod valid de TVA de Romania doreste sa livreze marfa unei societati cu sediul in Galati cu cod valid de TVA de Romania, dar care are punct de lucru in zona libera. Intrebarea care se pune este daca aceasta operatiune se incadreaza la scutirea de TVA conform art 144 din Codul fiscal.

Ei bine, din punctul de vedere a TVA, livrarea de bunuri intr-o zona libera este o operatiune scutita de TVA in baza prevederilor art. 144 "Scutiri speciale legate de traficul international de bunuri" , alin. (1), lit. a, pct. 3 "sa fie introduse intr-o zona libera" si lit. b) " livrarea de bunuri efectuata in locatiile prevazute la lit. a). ". Nu sunt scutite de TVA livrarile de bunuri destinate a fi utilizate sau consumate in zona libera.
 
Zona libera are un statut independent, de sine-statator, fiind considerata pur si simplu o "zona" din teritoriul vamal al Romaniei".
Pentru a aplica corect legislatie TVA , trebuie preluate cateva reglementari de baza din Codul vamal al Romaniei aprobat prin Legea 86/10 aprilie 2006 publicata in M.Of. nr. 350 din 19 aprilie 2006 pentru care au fost elaborate normele de aplicare conform HG 707/2006 (M.Of. nr. 520 din 15 iunie 2006).
 
Astfel, zonele libere sunt definite prin titlul VI "Alte destinatii vamale" , cap. 1, sectiunea 1 ca fiind parti din teritoriul vamal al Romaniei sau incinte situate pe acest teritoriu, bine delimitate, in care:
- marfurile straine: sunt considerate ca nu se afla pe teritoriul vamal al Romaniei si nu se supun drepturilor de import daca indeplinesc urmatoarele conditii:
1) nu sunt puse in libera circulatie;
2) nu sunt plasate sub un alt regim vamal;
3) nu sunt utilizate sau consumate in alte conditii decat cele prevazute de reglementarile vamale;
- marfurile romanesti: beneficiaza de masurile legate de exportul marfurilor.
 
Intrarea marfurilor in zona libera nu se supune controlului vamal si nu impune depunerea unei declaratii vamale.
Urmeaza procedura controlului vamal si sunt evidentiate in declaratii vamale marfurile care:
- au fost plasate sub un regim vamal care se incheie cand acestea intra intr-o zona libera;
- au fost plasate intr-o zona libera pe baza unei decizii de rambursare sau de remitere a drepturilor de import;
- sunt romanesti si beneficiaza de masurile legate de exportul marfurilor;
- sunt introduse din afara teritoriului vamal al Romaniei direct intr-o zona libera.
 
In zonele libere pot intra atat marfuri straine cat si marfuri romanesti, durata de stationare a acestora fiind nelimitata.

Introducerea unor marfuri intr-o zona libera reprezinta o operatiune de incadrare a acestora intr-un regim vamal suspensiv. Doar dupa iesirea din acest regim, bunurile sunt supuse regulilor generale de impozitare a TVA, in functie de natura operatiunilor economice ce se vor derula. Astfel, pentru o marfa romaneasca sau straina care intra initial in zona libera si iese ulterior pentru a fi transportata in afara Romaniei, operatiunea poate fi:
- un export daca marfa va fi destinata livrarii intr-un stat tert;
- o livrare intracomunitara daca marfa va fi destinata livrarii intr-un stat membru.
 
Aceleasi reglementari privind zonele libere se regasesc si in OMFP 7394/2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aplicarea uniforma a reglementarilor vamale in zonele libere si antrepozitele libere prin care zonele libere sunt considerate parti ale teritoriului Romaniei avand o suprafata relativ vasta, definite ca destinatie vamala pentru marfuri, in conformitate cu art. 166 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 de instituire a Codului vamal comunitar, infiintate prin hotarare a Guvernului la propunerea autoritatilor administratiei publice centrale si locale interesate, cu avizul autoritatii vamale.
 
Pentru livrarea de bunuri in zona libera, nu exista un OMFP prin care se reglementeaza documentele necesare pentru justificarea scutirii similar
OMFP 2222/2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu ultima modificare efectuata prin OMFP 3419/2009 publicat in M.Of. nr. 915 din 28 decembrie 2009. inainte de intrarea in vigoare a OMFP 2222 a existat OMFP 1846/2003 abrogat prin OMFP 2222/2006.
 
Justificarea aplicarii regimului de scutire poate fi dovedita prin:
1. contractul incheiat cu cumparatorul din care rezulta faptul ca:
- este autorizat sa functioneze in zona libera;
- bunurile urmeaza a fi livrate in zona libera;
2. factura;
3. documentul de transport.
 
In concluzie, operatiunea efectuata de o firma in zona libera poate fi asimilata unui export de bunuri care se raporteaza prin decontul de TVA la randul 13 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 - 3, si operatiuni supuse masurilor de simplificare" din cadrul sectiunii "LIVRARI DE BUNURI/PRESTARI DE SERVICII IN INTERIORUL TARII SI EXPORTURI". Prin OMFP 183/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de TVA" publicat in M.Of. nr. 91 din 4 februarie 2011 se precizeaza faptul ca la randul 13 se raporteaza "baza de impozitare pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii scutite cu drept de deducere, prevazute la art. 143 alin. (1), art. 144 si 144^1 din Codul fiscal;".
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016