keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Buletin informativ: Noutati legislative din intervalul 11-15.01.2016

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Miruna Petrache la 19 Ian. 2016 Exclusiv
Tags: codul fiscal, planul de conturi, impozitul pe venit, facilitati fiscale, oug 44/2015

In randurile de mai jos, prezentam unele dintre cele mai importante noutati in domeniu. Dintre actele normative cu importanta semnificativa, amintim Legea nr. 4/2016, Hotararea Guvernului nr. 1/2016 si Ordinul ministrului finantelor publice nr. 51/2016.


    Legea nr. 4/2016 pentru aprobarea OUG 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale (M. Of. nr. 24 din 13 ianuarie 2016)

√ penalitatile de intarziere, precum si o cota de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, si administrate de ANAF, se anuleaza daca este si stinsa prin orice modalitate prevazuta de lege o cota de 45,8% din dobanzile datorate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale si stabilite prin decizii comunicate dupa aceasta data, pana la termenul de plata prevazut la art. 111 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, sau pana la un alt termen prevazut de lege.

 
    Hotararea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (M. Of. nr. 22 din 13 ianuarie 2016)


√ au fost aprobate normele metodologice privitoare la impozitul pe profit, impozitul pe veniturile microintreprinderilor, impozitul pe venit, contributiile sociale obligatorii, impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, taxa pe valoarea adaugata, impozitele si taxele locale, accize si alte taxe speciale, precum si impozitul pe constructii.

√ la Titlul I - Dispozitii generale

- s-au adus clarificari referitoare la definirea termenului de “activitate independenta", a "sediului permanent" avand in vedere comentariile la articolul "Sediu permanent" din Modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al OECD.

√ la Titlul II - Impozitul pe profit

- reglementarea determinarii rezultatului fiscal in cazul contribuabililor care desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor si cazinourilor, prin stabilirea obligatiei de organizare si conducere a evidentei contabile pentru stabilirea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare activitatilor vizate de prevederile art. 18 din Codul fiscal, inclusiv prin luarea in considerare a cheltuielilor de conducere si administrare, precum si a altor cheltuieli comune ale contribuabilului, proportional cu veniturile obtinute din activitatile vizate in veniturile totale realizate de contribuabil. Cota de 5% se aplica asupra veniturilor inregistrate din activitatile de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor si cazinourilor, potrivit reglementarilor contabile aplicabile;

- clarificari privind aplicarea si calculul scutirii de impozit a profitului reinvestit, in ceea ce priveste:

* valoarea profitului contabil care se ia in calul la aplicarea facilitatii, respectiv ca este profitul contabil inregistrat in trimestrul/anul punerii in functiune a activelor, la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit, fara a lua in considerare sursele proprii sau atrase de finantare a acestora;

* prezentarea unor exemple de calculul a scutirii de impozit pentru profitul reinvestit de catre contribuabilii care aplica sistemul trimestrial sau anual de declarare si plata a impozitului pe profit, precum si pentru cei care realizeaza echipamente tehnologice pe parcursul mai multor ani consecutivi;

* semnificatia sintagmei "activele considerate noi" in aplicarea acestei facilitati, in sensul ca, acestea nu au fost niciodata utilizate;

- clarificarea definirii sumelor considerate dividende, din punct de vedere fiscal.

√ Titlul III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

- detalierea categoriilor de persoane juridice romane care nu intra sub incidenta sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor;

- clarificari cu privire la conditiile in care microintreprinderile nou-infiintate aplica regimul favorabil, respectiv:

* microintreprinderile sunt cele nou-infiintate incepand cu 1 ianuarie 2016;

* conditia cu privire la angajarea unui salariat in termen de 60 de zile de la data inregistrarii persoanei juridice respective nu se raporteaza la anul fiscal.

√ Titlul IV - Impozitul pe venit

- precizarea conditiilor in care se acorda scutirea de la plata impozitului pe veniturile din activitati independente, salarii si asimilate salariilor, pensii, activitati agricole, silvicultura si piscicultura realizate de persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat;

- actualizarea veniturilor neimpozabile, in intelesul impozitului pe venit, pentru a corespunde cu legislatia specifica, in baza carora sunt acordate aceste drepturi.

√ Titlul V - Contributii sociale obligatorii

- se aduc clarificari cu privire la:

* contribuabilii, persoane fizice, obligati la plata contributiilor sociale obligatorii, in sensul ca acestia includ si acele persoane fizice care nu au domiciliul sau resedinta in Romania si care potrivit legislatiei europene aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributii sociale obligatorii in Romania;

* situatia persoanelor fizice care desfasoara activitate dependenta in state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabila in domeniul securitatii sociale si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, la angajatori din aceste state, care nu au sediul social, sediu permanent sau reprezentanta in Romania, in sensul ca persoanele fizice respective nu au calitatea de contribuabili la sistemele de asigurari sociale din Romania.

√ Titlul VI - Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania

- clarificarea termenului "redeventa" avand in vedere comentariile la articolul "Redevente" din Modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al OECD;

- precizarea ca veniturile obtinute din Romania din prestarile de servicii de management sau de consultanta in orice domeniu care nu sunt efectuate in Romania sunt impozabile Romania.

√ Titlul VII - Taxa pe valoarea adaugata

- s-au detaliat regulile referitoare la stabilirea locului prestarii serviciilor, determinarea sediului activitatii economice si a sediului fix al unei persoane impozabile, bazate pe Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata cu modificarile ulterioare;

- pentru asigurarea unui tratament unitar, s-a precizat regimul TVA aplicabil pentru distribuirea de produse agricole de catre societatile agricole catre asociati, respectiv s-a stabilit ca aceasta este asimilata unei livrari cu plata, daca s-a dedus TVA aferenta achizitiilor necesare realizarii recoltei de catre societatea agricola;

- s-au adus clarificari si s-au prezentat mai multe exemple cu privire la livrarile de bunuri/prestarile de servicii continue in contextul modificarii cotei standard de TVA.

√ Titlul VIII - Accize si alte taxe speciale

- reglementarea conditiilor si modalitatilor de aplicare a exceptiilor de la plata accizelor si pentru produsele energetice prevazute in Codul fiscal, care nu intra sub incidenta regimului de antrepozitare si de deplasare in regim suspensiv de accize;

- introducerea reglementarilor referitoare la produsele accizabile care pot face obiectul vanzarii la distanta, in sensul ca pot face obiectul acesteia numai produsele accizabile care nu intra sub incidenta procedurii de marcare prin timbre si banderole.

√ Titlul IX - Impozite si taxe locale

- se detaliaza modul de stabilire a impozitului/taxei pe cladiri in functie de destinatia acestora - rezidentiala, nerezidentiala sau mixta, cu includerea unor exemple;

- sunt clarificate situatiile in care datoreaza, se declara si se plateste taxa pe teren.

√ Titlul X - Impozitul pe constructii

√ se aduc precizari legate de constructiile care nu intra sub incidenta impozitului pe constructii;

- se clarifica aspectele legate de stabilirea bazei impozabile asupra careia de aplica impozitul pe constructii, in sensul ca valoarea constructiilor este cea evidentiata contabil in soldul conturilor corespunzatoare constructiilor.

 

    Ordinul ministrului finantelor publice nr. 51/2016 privind repartizarea fondului anual de premiere pentru extragerile lunare ale Loteriei bonurilor fiscale aferente anului 2016, precum si pentru organizarea unor extrageri ocazionale ale Loteriei bonurilor fiscale (M. Of. nr. 29 din 15 ianuarie 2016)

            √ fondul anual de premiere pentru extragerile lunare ale Loteriei bonurilor fiscale aferente anului 2016 este de 1.000.000 lei pentru fiecare extragere.

            √ in data de 15 mai 2016 se organizeaza o extragere ocazionala a Loteriei bonurilor fiscale la care participa bonurile fiscale emise in intervalul calendaristic cuprins intre data de 1 februarie si data de 29 aprilie 2016;

√ in data de 25 decembrie 2016 se organizeaza o extragere ocazionala a Loteriei bonurilor fiscale la care participa bonurile fiscale emise in intervalul calendaristic cuprins intre data de 1 mai si data de 9 decembrie 2016.

 

    Ordinul ministrului finantelor publice nr. 4160/2015 privind modificarea si completarea unor reglementari contabile (M. Of. nr. 21 din 12 ianuarie 2016)

√ se introduc doua noi sectiuni, respectiv:

- sectiunea 3.4^1 “Evaluarea titlurilor de stat recunoscute ca imobilizari financiare" si,

- sectiunea 4.14^1 “Contabilitatea operatiunilor derulate in cadrul contractelor de fiducie"

√  in “Planul de conturi general", denumirea grupei 78 “Venituri din provizioane si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare", respectiv a contului 786 “Venituri financiare din ajustari pentru pierdere de valoare" se modifica astfel: 78 “Venituri din provizioane, amortizari si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare", respectiv 786 “Venituri financiare din amortizari si ajustari pentru pierdere de valoare".

 

    Ordinul ministrului finantelor publice nr. 4147/2015 privind aprobarea Normelor de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la art. 295 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (M. Of. nr. 26 din 14 ianuarie 2016)

√ livrarea de bunuri se supune conditiilor impuse de legislatia vamala cat timp acestea au fost:

- plasate in regim vamal de admitere temporara, cu exonerare totala de la plata drepturilor de import;

- prezentate autoritatilor vamale in vederea vamuirii si, dupa caz, plasate in depozit necesar cu caracter temporar;

- introduse intr-o zona libera sau intr-un antrepozit liber;

- in regim de antrepozit vamal;

- in regim de perfectionare activa, cu suspendare de la plata drepturilor de import;

- in regim de tranzit vamal extern;

- admise in apele teritoriale:

* pentru a fi incorporate pe platforme de forare sau de productie, in scopul construirii, repararii, intretinerii, modificarii sau reutilarii acestor platforme ori pentru conectarea acestor platforme de forare sau de productie la continent;

* pentru alimentarea cu carburanti si aprovizionarea platformelor de forare sau de productie.


 Sursa: CECCAR Bihor


Miruna Petrache de Miruna Petrache
Redactor Contabilul.ro, InfoTva si Fiscalitatea.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016