Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
A fost aprobata Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.392/2011 publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 816/18.11.2011.
Obligatie
Stabilirea obligatiei de plata se efectueaza pentru fiecare impozit, taxa sau contributie cuprins(a) in vectorul fiscal al fiecarui contribuabil si pentru fiecare perioada fiscala pentru care nu au fost depuse declaratii. Cuantumul impozitelor, taxelor si contributiilor se stabileste sub rezerva verificarii ulterioare.
Stabilirea din oficiu se face in cadrul perioadei de prescriptie si nu priveste perioadele pentru care obligatiile fiscale au facut obiectul unei inspectii fiscale.
Procedura nu se aplica:
- contribuabililor declarati inactivi pentru ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, s-au sustras de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia sau care nu si-au indeplinit, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa;
- contribuabililor care beneficiaza de regimul de declarare derogatoriu, pentru perioada pentru care acesta a fost aprobat;
- obligatiilor fiscale stabilite ca urmare a actiunii de inspectie fiscala;
- persoanelor fizice, pentru impozitul pe venit.
Formularistica
Ordinul stabileste modelul si continutul formularelor:
- „Referat privind impunerea din oficiu”;
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
- 160 „Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa”, cod 14.13.02.99/i.o;
- „Decizie de desfiintare a deciziei de impunere din oficiu”, cod 14.13.02.99/d.
Stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata
Potrivit procedurii, organul fiscal identifica contribuabilii care aveau obligatia declararii impozitelor, taxelor si contributiilor cuprinse in vectorul fiscal si care nu s-au achitat de aceasta obligatie la termen si editeaza Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative.
Inainte de stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata, organul fiscal trebuie sa ii notifice, printr-o instiintare, pe contribuabili in legatura cu depasirea termenului legal de depunere a declaratiilor. Aceste instiintari trebuie comunicate contribuabilului in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale.
In termen de 20 de zile de la data comunicarii instiintarilor privind nedepunerea in termen a declaratiilor fiscale, se actualizeaza Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, prin eliminarea contribuabililor care, ca urmare a instiintarilor primite, au depus declaratiile fiscale pentru obligatiile fiscale cuprinse in lista sau pentru care, la data actualizarii listei a intervenit una din situatiile prevazute mai sus, respectiv, inactivitate, regim derogatoriu sau stabilirea de obligatii fiscale in urma inspectiei fiscale. Actualizarea listei se realizeaza zilnic, pana la finalizarea procedurii de impunere din oficiu si comunicarea deciziilor de impunere din oficiu.
A. Impunerea din oficiu in sistem automat
Dupa expirarea termenului de 20 de zile, organul fiscal va verifica daca pentru fiecare contribuabil cuprins in lista mentionata mai sus si pentru fiecare impozit, taxa sau contributie care urmeaza a fi impuse din oficiu exista cel putin 4 declaratii fiscale in perioada supusa analizei. Perioada supusa analizei este o perioada anterioara de 24 de luni, pentru obligatiile fiscale cu termen de declarare lunar, sau de 36 de luni, pentru obligatiile fiscale cu termen de declarare trimestrial sau semestrial.
In cazul in care organul fiscal va identifica cele 4 declaratii fiscale in perioada supusa analizei, va aplica procedura de impunere in sistem automat. Suma stabilita din oficiu se calculeaza ca medie aritmetica a sumelor de plata (pozitive) reprezentand impozite, taxe sau contributii declarate de contribuabil in perioada supusa analizei, actualizata pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza, cu indicele anual al preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, sumele nu se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.
B. Impunerea din oficiu pe baza analizei documentare
In cazul in care, in perioada supusa analizei, nu se identifica cele 4 declaratii fiscale amintite sau in cazul in care obligatia fiscala calculata prin metoda descrisa anterior (procedura automata) este egala cu zero, procedura de impunere din oficiu se realizeaza pe baza analizei documentare. Tot pe baza analizei documentare, se va stabili din oficiu si impozitul pe profit datorat de organizatiile nonprofit si societatile care obtin venituri majoritar din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura.
Analiza documentara se efectueaza pe baza documentelor si a informatiilor relevante pentru impunere, existente la data inceperii analizei, si anume:
- documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul in curs sau anii anteriori, dupa caz, din cadrul perioadei de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale: declaratii fiscale, declaratii informative, fise fiscale, decizii emise de inspectia fiscala;
- situatii financiar-contabile;
- informatii de la terti, obtinute in baza protocoalelor de schimb de informatii incheiate de catre ANAF;
- alte informatii care au relevanta.
In cazul impozitului pe profit, se va avea in vedere si compararea sumelor estimate cu impozitul minim pe perioadele de aplicare, conform Codului Fiscal, corespunzator situatiei contribuabilului, determinat pe baza documentelor care ofera informatii privind veniturile realizate (situatii financiare, deconturi de TVA, cereri de inregistrare fiscala etc.).
Organul fiscal stabileste obligatia de plata printr-o „Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa”. Formularul se intocmeste in doua exemplare, din care unul se transmite contribuabilului, iar celalalt se pastreaza la dosarul fiscal.
In cazul in care, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere din oficiu, contribuabilul depune declaratia fiscala privind obligatiile care au format obiectul deciziei, decizia de impunere din oficiu de desfiinteaza la data depunerii declaratiei fiscale.
C. Stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adaugata
In vederea stabilirii din oficiu a taxei datorate, organul fiscal utilizeaza informatiile privind taxa pe valoarea adaugata colectata din formularul 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” depus de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, din decizia de corectare a erorilor materiale din decont, precum si informatiile din formularul 394 „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national” cuprinse in baza de date, pe o perioada de 12 luni calendaristice anterioare perioadei supuse impunerii din oficiu.
In cazul in care, in cadrul perioadei de analiza de 12 luni, persoana impozabila nu a depus niciun formular mentionat mai sus analiza se extinde la o perioada de 24 de luni calendaristice anterioare perioade supuse impunerii din oficiu.
Dupa identificarea deconturilor depuse de persoanele impozabile, se extrag sumele reprezentand TVA colectata si se calculeaza media acestora. De asemenea, din baza de date care cuprinde informatiile din formularele 394 se selecteaza TVA totala din Lista achizitiilor de bunuri si servicii efectuate pe teritoriul national pentru care contribuabilul supus impunerii din oficiu figureaza ca furnizor/prestator si se calculeaza media acestora
Suma medie a TVA colectate obtinuta din deconturile de TVA se compara cu suma medie a TVA colectate obtinuta din declaratiile informative, iar taxa datorata pentru perioada fiscala analizata, stabilita din oficiu, se considera suma medie cea mai mare obtinuta in urma compararii.
In situatia in care, in perioada de 24 de luni supusa analizei, persoana impozabila nu a depus niciun decont de TVA sau despre aceasta nu se regasesc informatii in niciun formular 394, analiza se extinde asupra informatiilor existente in baza de date care cuprinde declaratiile recapitulative (formularul 390 VIES) pe o perioada de 24 de luni calendaristice anterioare. In acest caz, dupa identificarea formularelor 390 depuse de persoana impozabila se calculeaza media valorii achizitiilor intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de respectivul contribuabil, declarate in perioada analizata
Taxa datorata, stabilita din oficiu, se considera a fi media valorii achizitiilor intracomunitare, inmultita cu cota standard a TVA, in vigoare la data la care se efectueaza impunerea din oficiu, indiferent de perioada fiscala inscrisa in vectorul fiscal.
Sumele utilizate pentru impunerea din oficiu se actualizeaza pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza cu indicele anual al preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, sumele nu se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Import de marfa intr-un stat membru unde nu se plateste TVA in vamaNoutati fiscale: Ordinul nr. 588/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 300Norme TVA in 2013: Ajustarea bazei de impozitareDeducere TVA pentru achizitie bunuri imobile de la proprietar aflat in faliment. Cum procedam corect?De ce vrea Comisia Europeana sa introduca un TVA de 1%Ultimele articole
Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRegim special de scutire TVA pentru intreprinderile miciFurnizori care NU transmit factura. Cum trebuie emisa autofactura de catre firmeAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Facturi emise pe numele salariatului. In ce conditii sunt deductibileArticole similare
Studiu de caz: Declaratii fiscale. Ce consecinte apar in caz de nedepunere?Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completarePFA personalitate juridica - vanzare teren. Completarea Declaratiei UnicaProcedura privind stabilirea din oficiu a impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice (publicata in M. Of.)Termenul urmator pentru depunerea declaratiilor. Vezi ce e nouUltimele articole
Prime de Craciun pentru angajati. Pot fi acordate diferentiat?Cheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Ce modificari au fost aduse CONTRIBUTIIlor sociale obligatorii prin OUG 128/2024Pensiile romanilor se majoreaza din 2025! Cu cat va creste Valoarea Punctului de ReferintaArticole similare
Revocarea accesului la serviciul de depunere online. Cum procedam?Ce crestere a inregistrat PIB-ul in primele noua luni ale anului 2013?Impozit pe nerizidenti platit in anul 2009 de recuperat. Cum procedam?Reducerea CAS ar trebui facuta dupa consultarea mediului de afaceriFormularele privind impozitul pe venit au fost modificateUltimele articole
Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Bunuri cu risc fiscal ridicat, confiscate de DGAF. Actiunile de control continua si in perioada urmatoareVenituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiArticole similare
Se modifica procedura de rambursare a TVASituatii cand TVA deductibila nu poate fi dedusaErori materiale in decontul de TVA. Implicatii fiscale si corectarePerioada fiscala TVA. Cum o stabilim si care sunt criteriile?Ce branduri fac concurenta neloiala produselor din fabrici?Ultimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"