keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Ce obligatii fiscale se impun pentru asociat si administrator nerezident?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Justinian Cucu la 28 Ian. 2016 Exclusiv
Tags: administrator, nerezidenti, document a1, legea 227/2015, impozit pe dividende

Stabilim, prin cele ce urmeaza, ce obligatii declarative si fiscale exista pentru o firma rezidenta al carei unic asociat este o firma franceza si care are drept administrator un cetatean francez.


1. Simpla calitate de asociat sau de administrator fara ca in urma acesteia sa se realizeze si un venit nu genereaza obligatii fiscale in ceea ce priveste nerezidentul. Din perspectiva profitului realizate de catre societatea infiintata in Romania acesta va face obiectul impunerii in Romania, venitul supus impozitului pe veniturile nerezidentiilor fiind dividendul relizat, conform art. 115 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. Potrivit art. 116 alin. (2) lit. d) impozitul aplicat asupra veniturilor din dividende este de 16% cu exceptia cazului in care prezentand un certificat de rezidenta fiscala in Franta, va face in conformitate cu art. 118 din Codul fiscal, aplicabile prevederile art. 10 alin. (2) din Conventie potrivit careia cota de impozit aplicat asupra veniturilor din dividende este de 10%.

Desigur, in conditiile de mai jos veniturile din dividende sunt scutite de impozit conform art. 117 lit. h) din Codul fiscal. Acestea cuprind in detaliu conditiile ce trebuie indeplinite de catre ambele parti pentru a opera scutirea. Astfel persoana juridica straina beneficiara a dividendelor trebuie sa intruneasca cumulativ urmatoarele conditii:

1. persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene are una dintre formele de organizare prevazute la art. 20 indice 1 alin. (4);

2. in conformitate cu legislatia fiscala a statului membru al Uniunii Europene, este considerata a fi rezidenta a statului respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca este rezident in scopul impunerii in afara Uniunii Europene;

3. plateste, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru al Uniunii Europene, impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari;

4. detine minimum 10% din capitalul social al intreprinderii persoana juridica romana pe o perioada neintrerupta de cel putin 1 an (din 2011 si pana in 2014 durata era de 2 ani), care se incheie la data platii dividendului.

De asemenea, pentru acordarea scutirii, persoana juridica romana care plateste dividendul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

1. este o societate infiintata in baza legii romane si are una dintre urmatoarele forme de organizare: "societate pe actiuni", "societate in comandita pe actiuni", "societate cu raspundere limitata";

2. plateste impozit pe profit, potrivit prevederilor Titlului II din Codul fiscal, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari.

Din perspectiva documentelor necesare conform celor mentionate mai sus pentru retinerea cotei de impozit de 10% si nu 16% asupra veniturilor nerezidentilor realizate din dividendele platite, nerezidentul va trebui sa prezinte un certificat eliberat de autoritatile fiscale franceze care sa ateste calitatea de rezident in acest stat. Declararea de catre societate a impozitului in lei se va realiza prin intermediul Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat 100. De asemenea, venitul platit nerezidentului si impozitul aplicat va face obiectul declararii prin Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa / venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti prevazuta la art. 119 din Codul fiscal al carei model a fost stabilit prin HG nr. 50/2012. Totodata, in termen de 30 de zile de realizarea venitului din dividende, potrivit art. 72 alin. (1) lit. e) din Codul de procedura fiscala persoana fizica direct sau prin intermediul platitorului de venit conform art. 72 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, trebuie sa se realizeze si inregistrarea fiscala.

Temeiurile mentionate mai sus sunt inlocuite de la 1 ianuarie 2016 de prevederile noului Cod fiscal aprobat prin Legea n. 227/2015 care mentin potrivit art. 223 alin. (1) lit. a), 224 alin. (2) lit. d) aceeasi solutie de impozitare respectiv de scutire de impozit pe dividende odata ce sunt indeplinite conditiile legale prevazute de art. 229 alin. (1) lit. c).

Sub aspectul obligatiei de inregistrare fiscala solutia se mentine si in conformitate cu prevederile art. 82 din noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015.

2. In temeiul art. 223 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, venituri primite de persoane fizice nerezidente care actioneaza in calitatea lor de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane se impoziteaza conform Titlului IV din Codul fiscal.

Veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor asimilate salariilor, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, astfel cum se dispune prin art. 128 - 129 din Codul fiscal. In conditiile in care pentru aceasta categorie de venituri sunt aplicabile dispozitiile Titlului IV, rezulta ca se urmeaza regimul fiscal de declarare prevazut la acelasi titlu. Raportarea obligatiilor fiscale privind veniturile asimilate salariilor (impozit pe salarii si contributii sociale, dupa caz) se face prin completarea si depunerea formularului 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Pentru a putea completa formularului 112 este necesara inregistrarea fiscala si obtinerea unui numar de identificare fiscala. Inregistrarea persoanelor fizice nerezidente are ca temei alin. (1) lit. e) al art. 82 din Codul de procedura fiscala. Astfel, orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala.

Codul de identificare fiscala este in cazul persoanelor fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal. Atribuirea codului de identificare fiscala se face de catre organul fiscal din cadrul ANAF, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depuse de aceste persoane sau la solicitarea platitorului de venit. Astfel, prin exceptie de la regula generala de solicitare a numarului de identificare fiscala, pentru persoanele fizice nerezidente care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal la solicitarea platitorului de venit.

In raport cu obligatiile privind contributiile sociale obligatorii, remuneratia administratorilor societatilor este supusa contributiei de asigurari sociale, conform art. 139 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, contributiei de asigurari sociale de sanatate, conform art. 157 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal si contributiei pentru concedii si indemnizatii, conform art. 195 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale. In raport cu persoanele fizice rezidente in UE, legislatia europene aplicabile in domeniul securitatii sociale se refera la regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala: Regulamentul (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009, astfel ca persoanele carora li se aplica Regulamentele mentionate sunt supuse legislatiei unui singur stat membru.

Aceasta legislatie se stabileste in conformitate cu Titlu II – Stabilirea legislatiei aplicabile din regulamentul mentionat din regulamentul de baza, pentru justificare fiind necesara, in cazul detasarii sau pluriactivitatii, prezentarea documentului portabil care sa ateste legislatia aplicabila acestei persoane, in functie de situatia in care se incadreaza, legislatia aplicabila fiind legislatia statului in care se desfasoara activitatea sau a statului membru de resedinta justificat cu formularul A1. Astfel, potrivit art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004, persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. Regula generala in domeniu este aceea a asigurarii in baza legislatiei statului in care se desfasoara activitatea, indiferent daca persoana isi are domiciliul/resedinta sau angajatorul sau isi are sediul pe teritoriul unui alt stat membru.

De la regula generala privind aplicarea legislatiei de securitate sociale a statului in care este desfasurata activitatea, Regulamentul stabileste exceptii pentru cazurile in care intervine o detasare internationala sau in caz de pluriactivitate, cazuri in care persoana poate ramane supusa legislatiei de securitate din statul sau de origine, potrivit art. 12 si 13 din Regulamentul mentionat. In aceste cazuri este necesara prezentarea formularului A1 care certifica legislatia de securitate sociala aplicabila titularului formularului, in raport cu resortisantii unuia dintre statele membre ale UE.

Documentul portabil A1 este util asadar pentru dovedirea platii contributiilor in statul de trimitere in situatiile de detasare internationala sau de pluriactiviate si dovedeste exclusiv mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document, salariatul nemaidatorand contributii si in statul in care este desfasurata activitatea. Pe cale de consecinta, in situatia in care administratorul nerezident va prezenta documentul portabil A1 emis de institutia statului membru de resedinta, va fi supus legislatiei statului inscris in formular, fiind tratat ca si cum si-ar desfasura toate activitatile salariate sau independente si si-ar realiza toate veniturile in statul membru interesat.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de  Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016