Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Stabilim, prin cele ce urmeaza, ce obligatii declarative si fiscale exista pentru o firma rezidenta al carei unic asociat este o firma franceza si care are drept administrator un cetatean francez.
1. Simpla calitate de asociat sau de administrator fara ca in urma acesteia sa se realizeze si un venit nu genereaza obligatii fiscale in ceea ce priveste nerezidentul. Din perspectiva profitului realizate de catre societatea infiintata in Romania acesta va face obiectul impunerii in Romania, venitul supus impozitului pe veniturile nerezidentiilor fiind dividendul relizat, conform art. 115 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. Potrivit art. 116 alin. (2) lit. d) impozitul aplicat asupra veniturilor din dividende este de 16% cu exceptia cazului in care prezentand un certificat de rezidenta fiscala in Franta, va face in conformitate cu art. 118 din Codul fiscal, aplicabile prevederile art. 10 alin. (2) din Conventie potrivit careia cota de impozit aplicat asupra veniturilor din dividende este de 10%.
Desigur, in conditiile de mai jos veniturile din dividende sunt scutite de impozit conform art. 117 lit. h) din Codul fiscal. Acestea cuprind in detaliu conditiile ce trebuie indeplinite de catre ambele parti pentru a opera scutirea. Astfel persoana juridica straina beneficiara a dividendelor trebuie sa intruneasca cumulativ urmatoarele conditii:
1. persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene are una dintre formele de organizare prevazute la art. 20 indice 1 alin. (4);
2. in conformitate cu legislatia fiscala a statului membru al Uniunii Europene, este considerata a fi rezidenta a statului respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca este rezident in scopul impunerii in afara Uniunii Europene;
3. plateste, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru al Uniunii Europene, impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari;
4. detine minimum 10% din capitalul social al intreprinderii persoana juridica romana pe o perioada neintrerupta de cel putin 1 an (din 2011 si pana in 2014 durata era de 2 ani), care se incheie la data platii dividendului.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
De asemenea, pentru acordarea scutirii, persoana juridica romana care plateste dividendul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
1. este o societate infiintata in baza legii romane si are una dintre urmatoarele forme de organizare: "societate pe actiuni", "societate in comandita pe actiuni", "societate cu raspundere limitata";
2. plateste impozit pe profit, potrivit prevederilor Titlului II din Codul fiscal, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari.
Din perspectiva documentelor necesare conform celor mentionate mai sus pentru retinerea cotei de impozit de 10% si nu 16% asupra veniturilor nerezidentilor realizate din dividendele platite, nerezidentul va trebui sa prezinte un certificat eliberat de autoritatile fiscale franceze care sa ateste calitatea de rezident in acest stat. Declararea de catre societate a impozitului in lei se va realiza prin intermediul Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat 100. De asemenea, venitul platit nerezidentului si impozitul aplicat va face obiectul declararii prin Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa / venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti prevazuta la art. 119 din Codul fiscal al carei model a fost stabilit prin HG nr. 50/2012. Totodata, in termen de 30 de zile de realizarea venitului din dividende, potrivit art. 72 alin. (1) lit. e) din Codul de procedura fiscala persoana fizica direct sau prin intermediul platitorului de venit conform art. 72 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, trebuie sa se realizeze si inregistrarea fiscala.
Temeiurile mentionate mai sus sunt inlocuite de la 1 ianuarie 2016 de prevederile noului Cod fiscal aprobat prin Legea n. 227/2015 care mentin potrivit art. 223 alin. (1) lit. a), 224 alin. (2) lit. d) aceeasi solutie de impozitare respectiv de scutire de impozit pe dividende odata ce sunt indeplinite conditiile legale prevazute de art. 229 alin. (1) lit. c).
Sub aspectul obligatiei de inregistrare fiscala solutia se mentine si in conformitate cu prevederile art. 82 din noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015.
2. In temeiul art. 223 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, venituri primite de persoane fizice nerezidente care actioneaza in calitatea lor de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane se impoziteaza conform Titlului IV din Codul fiscal.
Veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor asimilate salariilor, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, astfel cum se dispune prin art. 128 - 129 din Codul fiscal. In conditiile in care pentru aceasta categorie de venituri sunt aplicabile dispozitiile Titlului IV, rezulta ca se urmeaza regimul fiscal de declarare prevazut la acelasi titlu. Raportarea obligatiilor fiscale privind veniturile asimilate salariilor (impozit pe salarii si contributii sociale, dupa caz) se face prin completarea si depunerea formularului 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
Pentru a putea completa formularului 112 este necesara inregistrarea fiscala si obtinerea unui numar de identificare fiscala. Inregistrarea persoanelor fizice nerezidente are ca temei alin. (1) lit. e) al art. 82 din Codul de procedura fiscala. Astfel, orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala.
Codul de identificare fiscala este in cazul persoanelor fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal. Atribuirea codului de identificare fiscala se face de catre organul fiscal din cadrul ANAF, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depuse de aceste persoane sau la solicitarea platitorului de venit. Astfel, prin exceptie de la regula generala de solicitare a numarului de identificare fiscala, pentru persoanele fizice nerezidente care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal la solicitarea platitorului de venit.
In raport cu obligatiile privind contributiile sociale obligatorii, remuneratia administratorilor societatilor este supusa contributiei de asigurari sociale, conform art. 139 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, contributiei de asigurari sociale de sanatate, conform art. 157 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal si contributiei pentru concedii si indemnizatii, conform art. 195 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale. In raport cu persoanele fizice rezidente in UE, legislatia europene aplicabile in domeniul securitatii sociale se refera la regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala: Regulamentul (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009, astfel ca persoanele carora li se aplica Regulamentele mentionate sunt supuse legislatiei unui singur stat membru.
Aceasta legislatie se stabileste in conformitate cu Titlu II – Stabilirea legislatiei aplicabile din regulamentul mentionat din regulamentul de baza, pentru justificare fiind necesara, in cazul detasarii sau pluriactivitatii, prezentarea documentului portabil care sa ateste legislatia aplicabila acestei persoane, in functie de situatia in care se incadreaza, legislatia aplicabila fiind legislatia statului in care se desfasoara activitatea sau a statului membru de resedinta justificat cu formularul A1. Astfel, potrivit art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004, persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. Regula generala in domeniu este aceea a asigurarii in baza legislatiei statului in care se desfasoara activitatea, indiferent daca persoana isi are domiciliul/resedinta sau angajatorul sau isi are sediul pe teritoriul unui alt stat membru.
De la regula generala privind aplicarea legislatiei de securitate sociale a statului in care este desfasurata activitatea, Regulamentul stabileste exceptii pentru cazurile in care intervine o detasare internationala sau in caz de pluriactivitate, cazuri in care persoana poate ramane supusa legislatiei de securitate din statul sau de origine, potrivit art. 12 si 13 din Regulamentul mentionat. In aceste cazuri este necesara prezentarea formularului A1 care certifica legislatia de securitate sociala aplicabila titularului formularului, in raport cu resortisantii unuia dintre statele membre ale UE.
Documentul portabil A1 este util asadar pentru dovedirea platii contributiilor in statul de trimitere in situatiile de detasare internationala sau de pluriactiviate si dovedeste exclusiv mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document, salariatul nemaidatorand contributii si in statul in care este desfasurata activitatea. Pe cale de consecinta, in situatia in care administratorul nerezident va prezenta documentul portabil A1 emis de institutia statului membru de resedinta, va fi supus legislatiei statului inscris in formular, fiind tratat ca si cum si-ar desfasura toate activitatile salariate sau independente si si-ar realiza toate veniturile in statul membru interesat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Procedura necesara firmelor care doresc sa caseze anumite documente financiar-contabile din gestiuneAtentie: Codul fiscal se modifica! Noile propuneriRestituire pensie. Calitate ADMINISTRATOR - pensionarSituatii financiare sunt supuse auditului. Categorii de entitati si obligatii privind depunerea situatiilor financiareOpANAF 112/2015 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare fiscaleUltimele articole
Situatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasSituatii financiare. Cine are dreptul sa semneze situatiile financiareOUG 107/2024, modificat prin OUG 112/2024. Ce schimbari sunt aduse amnistiei fiscaleFirme care inchiriaza autoturisme catre actionari. Care este tratamentul fiscal in acest cazArticole similare
Redevente nerezident. In ce conditii se plateste impozitul pe NEREZIDENTI?Ce forme de inregistrare exista pentru un reprezentan fiscal strain in RomaniaCe declaratii se depun pana la 26 ianuarie 2015?NEREZIDENTI. Diferente intre activitatea dependenta si cea independentaMFP a emis un nou proiect de ordin pentru aprobarea unor formulare pentru evitarea dublei impuneriUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareA fost publicat calendarul seminariilor web ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024Este OFICIAL! Regulile privind calculul taxelor locale se amana pana pe 1 ianuarie 2026D100 in 2024, depusa eronat pentru o alta luna. Cum se pot rectifica dateleArticole similare
Formularul 085: Optiune privind aplicarea/incetarea aplicarii anumitor prevederi din Codul Fiscal, in domeniul TVA (proiect ANAF)TVA la incasare 2023: Cum se face intrarea sau iesirea in/din sistem?Luni, 10 octombrie 2022, se implineste termenul pentru depunerea unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVAANAF anunta noua procedura de primire a cererilor de rambursare a TVAJoi, 25 mai 2023, termenul de depunere a 9 declaratii fiscaleUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Pana pe 11 noiembrie 2024 trebuie sa depuneti formularele de inregistrare /anulare a inregistrarii in scopuri de TVACalendar ANAF: 3 declaratii importante au ca termen limita data de 31 octombrie 2024Calendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiAmenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaArticole similare
Va fi majorata cota impozitului pe dividende de la 5% la 8%. Conditii pentru acordarea regimului de scutireRegimul TVA aplicat pentru livrare cladire | Ce declaratii depunem?Termenul-limita pentru plata impozitului pe dividendeImpozitarea veniturilor pe dividendeVeniturile din dividende obtinute de la o persoana juridica. Tratament fiscalUltimele articole
Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareCalculul impozitului pe dividende: ghid completSpeta zilei. Declararea, retinerea si plata impozitului pe dividendeCum se completeaza D205 pentru veniturile din dividendeImpozitul pe dividende in 2024. Cine are aceasta obligatie, care este cota de impozitare, dar si pana cand se platesteAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"