Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Plafon vamuire / DVE doar peste 1000 euro. Am primit in cursul lunii august informari de la societati de curierat rapid (DHL, UPS etc.) prin care ni se aduc la cunostinta cele din atasament "Informare". Astfel, pentru exporturile care se incadreaza in aceste conditii nu detinem declaratiile vamale de export, in vederea justificarii scutirii.
Va rugam sa ne transmiteti daca aceasta prevedere din Regulamentul UE este transpusa si in legislatia privind documentele justificative pentru scutire TVA in cazul exporturilor sau daca nu, care ar fi documentele justificative pentru exporturile de acest tip (sub 1000 euro). Multumim.
Export de bunuri si documente justificative pentru regimul de scutire – raspunsul specialistului:
Prevederile din Regulamentul CEE la care se face referire prin adresa de "Informare" atasata intrebarii formulate de dvs. nu sunt preluate ca atare, nici in Legea nr. 86 din 10 aprilie 2006 privind Codul vamal al Romaniei modificata prin O.U.G. nr. 96 din 11 iunie 2020, dar nici in O.M.F.P. nr. 1892 din 24 iunie 2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind utilizarea si completarea formularelor declaratiei vamale si a Notelor explicative privind codurile utilizate pe formularele declaratiei vamale. In acest context, de retinut este ca, prin O.U.G. nr. 96 din 11 iunie 2020 s-a reglementat faptul ca "regulamentele UE in general, precum si Regulamentul (UE) nr. 952/2013 sunt obligatorii si sunt direct aplicabile in toate statele membre in conformitate cu art. 288 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene".
Astfel, consider ca notificarea transmisa de biroul vamal trebuie luata in considerare de catre casa de expeditie/declarantul vamal, respectiv de catre exportator deoarece se face trimitere la Regulamentul delegat CEE nr. 2446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste normele detaliate ale anumitor dispozitii ale Codului vamal al Uniunii. Prin articolul 141 "Actiuni considerate a reprezenta o declaratie vamala" alin. (4) de modificare a articolului 158 alin. (2) din Regulamentul CEE nr. 952/2013 se prevede ca
" Marfurile dintr-o trimitere postala, care nu au o valoare mai mare de 1000 EUR si care nu se supun platii taxelor la export, se considera ca fiind declarate in vederea exportului prin iesirea acestora de pe teritoriul vamal al Uniunii."
Articolul 158 "Declararea marfurilor in vama si supravegherea vamala a marfurilor unionale" alin. (2) din Regulamentul CEE nr. 952/2013 prevede ca
" (1) Toate marfurile destinate plasarii sub un regim vamal, cu exceptia regimului de zona libera, fac obiectul unei declaratii vamale corespunzatoare acestui regim.
(2) In anumite cazuri, altele decat cele mentionate la articolul 6 alineatul (2), o declaratie vamala poate fi depusa utilizandu-se alte mijloace decat tehnicile de prelucrare electronica a datelor. "
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Prin acelasi regulament delegat 2446 din 28 iulie 2015, la art. 144 "Declaratia vamala pentru marfurile din trimiterile postale" prin care se face trimitere la articolul 6 alin. (2) din Regulamentul CEE nr. 952/2013 se prevede ca
" Un operator postal poate depune o declaratie vamala de punere in libera circulatie, care contine setul redus de date mentionat in anexa B in ceea ce priveste marfurile dintr-o trimitere postala, in cazul in care marfurile indeplinesc toate conditiile urmatoare:
(a) valoarea acestora nu depaseste 1000 EUR;
(b) nu s-a formulat nicio cerere de rambursare sau de remitere in legatura cu acestea;
(c) nu sunt supuse unor interdictii sau restrictii."
Astfel, consider ca justificarea exportului poate fi efectuata si in baza notificarii primite prin care declarantul vamal solicita eliberarea exporturilor in vama
" Va rugam sa aprobati eliberarea exporturilor din vama, in baza documentelor unice de transport tip AWB, conform art. 141 alineatul (4) din Regulamentul UE 2015/2446 privind declararea in vederea exporturilor marfurilor ce nu depasesc 1.000 euro pentru un numar de 42 trimiteri cu 195,7 kg.
Mentionam ca marfurile exemplificate in lista anexata la prezenta nu depasesc per trimitere valoarea de 1.000 euro."
Referitor la justificarea realizarii exportului, prin O.M.F.P. nr. 103/2016, art. 2 alin. (2) modificat si completat prin O.M.F.P. nr. 2148 din 14 iulie 2020 s-a reglementat ca
"(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
b) unul dintre urmatoarele documente:
1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire; sau
3. in cazul produselor accizabile deplasate in regim suspensiv de accize utilizand EMCS, raportul de export inaintat expeditorului prin care se atesta faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul UE."
Astfel, prin intermediul declarantului vamal, aveti posibilitatea sa primiti dovada reglementata prin art. 2 alin. (2) lit. b) cu privire la certificarea operatiunii de export.
De asemenea, in lipsa acestei certificari, exportatorul poate dovedi exportul cu alte mijloace de proba conform posibilitatii reglementate prin art. 2 alin. (5) din O.M.F.P. nr. 103/2016 modificat prin O.M.F.P. nr. 218/2020
"(5) In situatia in care iesirea bunurilor de pe teritoriul Uniunii Europene nu poate fi justificata cu documentele prevazute la alin. (2) lit. b), exportatorul poate sa dovedeasca iesirea efectiva a bunurilor de pe teritoriul Uniunii Europene prin alte mijloace de proba, astfel cum s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene in Cauza C-275/18 "Milan Vin."
Hotararea CEJ in Cauza C-275/2018 Milan Vin avand ca obiect "Sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata Directiva 2006/112/CE Articolul 131 si articolul 146 alineatul (1) litera (a) Scutire a livrarilor de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene Conditie pentru scutire prevazuta de dreptul national Plasarea unor bunuri sub un anumit regim vamal Dovada plasarii sub regimul de export";
Sintetic, etapele declansarii litigiului in cauza C-275/18 Milan Vin au fost:
- intre anul 2012 si anul 2014, domnul Vin a expediat in fiecare luna, prin posta, intre 400 si 500 de obiecte de colectie din domeniul militar in afara Uniunii, dar fara a depune o declaratie privind TVA deoarece a considerat ca livrarile erau scutite de TVA, fiind destinate exportului;
- prin decizia din 27 august 2015, Directia fiscala pentru solutionarea contestatiilor a confirmat deciziile de impunere emise de autoritatile fiscale prin care domnul Vin a fost obligat la plata TVA-ului aferent livrarilor de marfuri in cauza, motivand ca acesta nu a demonstrat ca a plasat aceste marfuri sub regimul vamal de export, astfel incat sa beneficieze de scutirea la export, conform legislatiei fiscale nationale.
- actiunea introdusa de domnul Vin impotriva acestei decizii a fost respinsa de Curtea Regionala din Hradec Krlov , Republica Ceha, motivand ca cerinta plasarii bunurilor destinate exportului sub regimul vamal de export, este o conditie pentru scutirea la export care:
- permite permite un control jurisdictional efectiv al exportului;
- este conforma cu dreptul Uniunii.
- domnul Vin a formulat recurs la instanta de trimitere, motivand in sustinerea actiunii sale ca:
- ceea ce conteaza este faptul ca bunurile in cauza au parasit teritoriul Uniunii si, prin urmare, ca au fost efectiv livrate intr-un stat tert;
- livrarea intr-un stat tert poate fi demonstrata prin confirmarea biroului vamal sau prin alte mijloace de proba, inclusiv documentele eliberate de serviciile postale.
Pentru sustinerea acestor argumente, Domnul Vin face trimitere la Hotararea in Cauza C-563/12 din 19 decembrie 2013, din care deduce ca insasi conditia plasarii bunurilor in cauza sub un regim vamal depaseste ceea ce statele membre pot impune in temeiul articolului 131 din Directiva TVA.
Prin hotararea pronuntata in Cauza C-275 din 18 Milan Vin, Curtea a stabilit ca
" Articolul 146 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata coroborat cu articolul 131 din aceasta trebuie interpretat in sensul ca se opune ca o dispozitie legislativa nationala sa supuna scutirea de taxa pe valoarea adaugata prevazuta pentru bunurile destinate exportului in afara Uniunii Europene conditiei ca aceste bunuri sa fi fost plasate sub regimul vamal de export intr-o situatie in care s-a dovedit ca sunt indeplinite conditiile de fond ale scutirii, in special cea care impune ies irea efectiva a bunurilor in cauza de pe teritoriul Uniunii."
Prin art. 146 alin. (1) lit. a) si b) se stabileste ca statele membre scutesc urmatoarele operatiuni:
- livrarea de bunuri expediate sau transportate la o destinatie din afara Comunitatii de catre vanzator sau in contul acestuia;
- livrarea de bunuri expediate sau transportate la o destinatie din afara Comunitatii de catre un client nestabilit pe teritoriul lor respectiv sau in contul acestuia, cu exceptia bunurilor transportate de client insusi pentru echiparea si alimentarea ambarcatiunilor de agrement si a aeronavelor private sau a altor mijloace de transport de uz privat;
Prin art. 131 se stabileste ca scutirile prevazute la capitolele 2 - 9 se aplica fara sa aduca atingere altor dispozitii comunitare si in conformitate cu conditiile pe care statele membre le stabilesc in scopul de a asigura aplicarea corecta si directa a acestor scutiri si de a preveni orice posibila evaziune, frauda sau abuz.
In alta ordine de idei, de retinut este faptul ca, inainte de efectuarea unei inspectii fiscale privind TVA, organul fiscal competent solicita A.N.V. situatia exporturilor efectuate de catre persoana impozabila supusa controlului, situatie prezentata in lei si in valuta. De cele mai multe ori, urmare acestei situatii organul de inspectie nu mai solicita fiecare document justificativ, fiind suficienta doar verificarea prin sondaj a unor exporturi a caror valoare este semnificativa.
Atentie! Nu uitati sa descarcati de mai jos informatiile complementare raspunsului:
C-275 din 18 Milan Vin - Click aici pentru a descarca >>>
Raspuns oferit in luna septembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cresterea economica a Romaniei isi va lua avant abia in 2015Autoritatile doresc suplimentarea cheltuielilor ca urmare a modificarii proiectiei de crestere a economieiStudiu de caz: Inregistrarea sumelor datorate catre asociatul care se retrageComisarul UE pentru comert, Cecilia Malmstrom, in vizita oficiala in RomaniaCum arata previziunile economice din toamna anului 2013?Ultimele articole
E-TVA: Firme care inregistreaza diferente justificate intre D300 si decontul precompletat. Cum trebuie sa procedezeNotificarea de conformare RO e-TVA: pentru ce tipuri de diferente va fi transmisae-Factura: Ghid Complet pentru 2024Digitalizare ANAF. Ce programe vor fi implementate de institutie in 2024Controale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVAArticole similare
Microintreprindere. Taxa platita la OSIM in numele clientilor. Care e regimul TVA la refacturarea taxei?Plata factura in euro. Aplicam taxarea inversa?Studiu de caz: Regimul TVA in cazul vanzarii unei cladiri achizitionate de la o persoana fizicaVanzare cladire. Care este tratamentul TVA care se aplica?Anulare inregistrare in scopuri de TVA. Conditii de solicitare a scoaterii din evidentaUltimele articole
Cladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiSchema speciala de TVA pentru firmele mici, anuntata de ANAF. Conditii de eligibilitateDarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVADeducere TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiArticole similare
Ajustarea de TVA pentru bunuri de capital. TOT ce trebuie sa stiiServicii transport intern de calatori si marfa. Cand facturam cu TVA?Codul Fiscal 2010 TITLUL III - Capitolul X - Venitul net anual impozabilDecontarea mesei salariatilor. Implicatii fiscaleImpozitul pe cladiri cu bonificatia stabilita de primarii se achita pana la 30 iunieUltimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Prime acordate anagajatilor de Craciun. Sunt deductibile aceste cheltuieli?Controale ANAF la persoanele fizice. Ce probleme au gasit inspectorii in sem. I din 2024Firme care depasesc plafonul de 300.000 lei. De cand trebuie solicitata inregistrarea in scopuri de TVAControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"