Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In data de 29 decembrie 2006, in M.Of. nr. 1.043, a fost publicat O.M.F.P. nr. 2.222, din 22 decembrie 2006, privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutiriide taxa pe valoarea adaugata ...
In data de 29 decembrie 2006, in M.Of. nr. 1.043, a fost publicat O.M.F.P. nr. 2.222, din 22 decembrie 2006, privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii
de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Timp de 9 luni, lucrurile nu au fost deloc usoare pentru furnizorii bunurilor livrate intracomunitar si extracomunitar, dar nici pentru prestatorii serviciilor de expertiza sau de lucrari efectuate asupra bunurilor mobile corporale in favoarea persoanelor juridice nerezidente.
In multe situatii, acesti operatori economici au pierdut sume mari cu ocazia rambursarilor de T.V.A. cu control anticipat, deoarece, din lipsa documentelor enumerate in O.M.F.P. nr. 2.222, din 22 decembrie 2006, pentru justificarea efectuarii de operatiuni scutite cu drept de deducere, organele de inspectie fiscala au procedat la colectarea T.V.A. pentru operatiunile efectuate in relatiile cu partenerii externi. S-au stabilit astfel diferente suplimentare de plata reprezentand T.V.A., care la randul lor au generat majorari de intarziere. Sumele stabilite suplimentar au fost retinute din sumele T.V.A. solicitate la rambursare.
Justificarea cu documente a operatiunilor scutite a fost greu de realizat, uneori chiar imposibila, in special din cauza faptului ca, din data de 1 ianuarie 2007 si pana in prezent, aplicabil este Codul vamal aprobat prin Legea nr. 86 din 10 aprilie
2006. Aceasta reglementare a aparut cu mult inainte de aderarea Romaniei la Comunitate si nu a fost armonizata cu legislatia comunitara, afectand atat operatiunile comunitare, cat si operatiunile extracomunitare.
Legislatia vamala a fost armonizata doar prin intermediul unor norme tehnice pentru aplicarea regimului vamal comunitar, aprobate prin ordine ale A.N.A.F. Prin
aceste norme, se face trimitere la Reglementarea C.E.E. nr. 2.913/92 de stabilire a Codului vamal Comunitar si la Regulamentul C.E.E. nr. 2.454/1993, din 2 iulie 1993, de aplicare a acestuia. De cele mai multe ori, aceste reglementari sunt ignorate de catre economistii din cadrul firmelor din Romania. Prin O.M.E.F. nr. 1.503, din 05.10. 2007, publicat in M.Of. nr. 697, din 16.10.2007, a fost inlocuita integral anexa din O.M.E.F. nr. 2.222/2006, care cuprinde instructiuni de aplicare a scutirii de T.V.A. pentru operatiunile externe referitoare la exporturi, livrari intracomunitare, expertize si prestari de servicii.
Iata cum furnizorii si prestatorii din Romania, parteneri de afaceri ai unor beneficiari externi, au devenit „cobai“ pentru punerea in practica a unei legislatii fiscale experimentale. Intamplator sau nu, experimentul a durat 9 luni. Mai norocosi se pot considera furnizorii si prestatorii care beneficiaza de rambursarea de T.V.A. cu control ulterior! Prin noul ordin, se delimiteaza in mod expres momentul justificarii scutirii de T.V.A. a operatiunilor prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)- i), art. 143 alin. (2) si art. 1441.
Ca regula generala, acesta este „momentul in care este emisa o factura pentru operatiunea in cauza“. In situatia in care nu se poate respecta regula generala, operatorii fiind in imposibilitatea de a intra in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul emiterii facturii, organele de inspectie fiscala trebuie sa acorde un termen de respiro de 90 de zile calendaristice de la data la care a fost emisa factura. In situatia in care factura nu este emisa cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi lucratoare a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, termenul de 90 de zile incepe din data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.
RETINETI!
Daca, la data controlului, nu sunteti in masura sa prezentati documentele de justificare a operatiunilor scutite cu drept de deducere a T.V.A., nu intrati in panica: organele de inspectie fiscala sunt in masura sa suspende inspectia fiscala pana la data prezentarii acestora! Suspendarea inspectiei fiscale nu poate depasi insa termenul de 90 de zile!
NU UITATI!
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial Examen Consultant Fiscal 2024 SAF-T pentru Contribuabili Mici Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In situatia in care inspectia fiscala a fost deja efectuata si, ulterior expirarii termenului de 90 de zile, intrati in posesia documentelor de justificare a scutirii de taxa, aveti posibilitatea sa solicitati reverificarea perioadei deja verificate, cu conditia sa nu fi depasit termenul legal de prescriptie.
S-a exclus integral prevederea conform careia erau scutite de T.V.A. livrarile de bunuri expediate in afara Comunitatii de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania, obligatie de expediere sau transport ce rezulta din aplicarea conditiei de livrare „Ex works“, reglementata prin INCOTERMS. Urmare a acestei excluderi, livrarile de bunuri se incadreaza la operatiuni scutite, indiferent de faptul ca responsabilitatea expedierii sau a transportului de bunuri apartine cumparatorului sau furnizorului.
Prin noua reglementare, au aparut modificari esentiale referitoare la documentele care trebuie prezentate de catre exportator pentru justificarea scutirii. Privita „in oglinda“, modificarea este evidenta (vezi tabelul de mai jos).
O.M.E.F. nr. 1.503/2007 | O.M.F.P. nr. 2.222/2006 |
1) factura sau documentele solicitate de catre autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei vamale de export, in situatia in care transportul bunurilor nu presupune o tranzactie; | 1) factura sau documentele solicitate de catre autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei vamale de export in situatia in care transportul bunurilor nu presupune o tranzactie; |
2) unul dintre urmatoarele documente: |
2) declaratia vamala de export, din care sa rezulte numele exportatorului bunurilor, certificata fie de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar, fie de autoritatea vamala pentru 0
0
|
3) documentul de transport care atesta ca bunurile parasesc Comunitatea; | 3) documentul de transport care atesta ca bunurile parasesc Comunitatea; |
4) orice alt document care atesta realizarea efectiva a exportului: comanda de cumparare, de vanzare sau contractul, documentele de asigurare. |
4) orice alt document care atesta realizarea efectiva a exportului: comanda de cumparare, de vanzare sau contractul, documentele de asigurare. |
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"