keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Achizitii intracomunitare de bunuri. Declarare TVA si inregistrare contabila. Situatii speciale

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 02 Oct. 2018 Exclusiv
Tags: achizitie intracomunitare, inregistrare contabila, inregistrare tva sosita ulterior

Care este tratamentul TVA si cum se inregistreaza contabil achizitiile intracomunitare in cazul in care factura soseste ulterior marfurilor cumparate?

Specialistii nostri vor analiza astazi doua situatii cu care se confrunta o societate:

1: In data de 01.10.2018 soseste marfa pe baza de aviz din UE. Avizul are data de 25.09.2019, iar factura soseste in data de 10.10.2018. Cum este corect sa se faca inregistrarea? Cu data la care soseste marfa, cu data avizului sau cu data facturii, avand in vedere ca exigibilitatea taxei intervine la data facturii? Cursul euro va fi cel de la data de aviz

2: Factura din UE soseste in data de 29 09.2018, iar marfa abia pe 10.10.2018. In mod normal, factura trebuie introdusa, dar marfa nu a sosit si nu poate fi incarcat stocul. Cursul euro este cel de la data de aviz?
Cum ar trebui procedat in cele doua situatii?
 

Raspunsul specialistului

Conform art. 284 alin. 2 din Codul fiscal, in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, exigibilitatea TVA intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul care transpune prevederile art. 222 din Directiva 112 sau, dupa caz, la data emiterii autofacturii prevazute la 319 alin. 9 ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la data respectiva.

Asa cum se arata si la pct. 28 alin. 1 din Normele metodologice de aplicare faptul generator in cazul unei livrari intracomunitare de bunuri si faptul generator in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri intervin in acelasi moment, respectiv in momentul livrarii de bunuri, fiind vorba de operatiuni “in oglinda”.

Pentru situatia prezentata la punctul 1 se aplica exemplul nr. 1 la pct. 28 din norme, si anume:
- faptul generator: 25.09.2018;
- exigibilitatea: 10.10.2018;
- achizitia intracomunitara de bunuri se evidentiaza in decontul de TVA si declaratia recapitulativa D390 VIES aferente lunii octombrie 2018.

In privinta cursului de schimb valutar, potrivit pct. 35 alin. 4 din Normele metodologice date in aplicarea art. 290 din Codul fiscal, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, cursul de schimb utilizat pentru determinarea in lei a bazei impozabile a taxei este cursul din data exigibilitatii taxei, indiferent de data la care sunt sau vor fi receptionate bunurile.

Cu alte cuvinte, pentru inregistrarea facturii si declararea operatiunii se va utiliza cursul BNR din 10.10.2018.

Marfurile sosite cu aviz in data de 25.09.2018 fara a fi insotite de factura vor fi inregistrate in contabilitate pe baza cursului de schimb valutar de la data receptiei (25.09.2018) conform pct. 314 alin. 4 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, prin formula contabila 371 = 408. Ulterior, dupa primirea facturii se va proceda la inchiderea contului 408 pe seama contului 401, inregistrandu-se si eventualele diferente ce curs valutar intre momentul receptiei si momentul facturarii.

Pentru situatia de la punctul 2, se va proceda la inregistrarea facturii in data de 29.09.2018, pe baza cursului de schimb valutar din aceasta data, prin formula contabila 327 = 401.

Astfel, in cazul in care factura este emisa inainte de receptia bunurilor, se utilizeaza contul 327 "Marfuri in curs de aprovizionare", iar cand factura este emisa ulterior receptiei bunurilor, contul 408 "Furnizori - facturi nesosite".

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
Modificari importante privind planul de conturi!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016