keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Regim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in Romania

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 04 Nov. 2022
Regim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in Romania
Tags: regim fiscal tva , operatiuni neimpozabile

Un SRL din Romania inregistrat in scopuri de TVA in Romania (in regim normal), achizitioneaza marfa de la o societate din Slovenia, inregistrata in scopuri de TVA in Slovenia si o vinde in Sebia (NON UE).

Mentionez ca marfa este transportata din Slovenia direct in Serbia si nu intra deloc pe teritoriul Romaniei. Poate societatea din Romania sa fie considerata exportator? In ce conditii, tinand cont ca marfa pleaca de pe teritoriul Sloveniei direct in Serbia? Conteaza cine organizeaza transportul? Mentionez ca societatea din Slovenia nu accepta varianta in care ea sa fie trecuta ca exportator pe actele vamale. Cum tratez problema din perspectiva TVA? Va multumesc.

 

• Tip societate: S.R.L.

• Numar de angajati: 1-9 angajati

• Platitoare TVA: Da

• Cod CAEN: 4675

 

Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras: 

 

In primul rand, trebuie retinut faptul ca achizitia de la furnizorul A din Slovenia nu reprezinta pentru firma B din Romania o achizitie intracomunitare de bunuri impozabila in Romania. Astfel, prin achizitia efectuata, firma B nu datoreaza TVA in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa deoarece:

-achizitia nu are locul in Romania. Achizitia are locul in Slovenia deoarece firma A pune bunurile la dispozitia firmei B pe teritoriul Sloveniei, fara a dispune expedierea/transportul acestora de pe teritoriul Sloveniei pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul oricarui alt stat membru, dar nu in Slovenia sau in Romania. Chiar daca primeste din partea firmei B un cod valid de TVA emis de catre autoritatea fiscala din Romania, operatiunea nu reprezinta pentru firma A o livrare intracomunitara de bunuri scutita de TVA in Slovenia deoarece furnizorul nu poate face dovada ca bunurile sunt expediate/transportate de pe teritoriul Sloveniei pe teritoriul Romaniei. Livrarea efectuata de catre firma A catre firma B reprezinta o operatiune taxabila in Slovenia;



-achizitia nu reprezinta o achizitiei intracomunitara de bunuri asa cum este definita in Codul fiscal prin art. 273 "Achizitiile intracomunitare de bunuri" alin. (1) din Codul fiscal aplicabil in Romania "Se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor." De asemenea, conform prevederilor art. 276 Locul achizitiei intracomunitare de bunuri alin. (1), locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.


In al doilea rand, trebuie retinut faptul ca livrarea acelorasi bunuri catre firma C cu sediul activitatii economice intr-un stat tert, nu reprezinta pentru firma B un export de bunuri in Romania, scutit cu drept de deducere conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. a) sau lit. b) din Codul fiscal.


Avand in vedere ca bunurile respective nu sunt expediate de pe teritoriul Romaniei, pe teritoriul Serbiei ca stat tert, operatiunea nu poate fi tratata drept un export in Romania, cu locul in Romania. In acest context, am in vedere definitia exportului si a exportatorului reglementata prin art. 1 alin. (3) lit. d), e) si f) din anexa privind INSTRUCTIUNI de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal din O.M.F.P. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 2148/2020

" (3) In sensul prezentelor instructiuni: 

d) prin furnizor se intelege orice persoana impozabila care realizeaza o livrare de bunuri conform art. 270 din Codul fiscal, respectiv producatorul bunurilor sau proprietarul bunurilor ori persoana impozabila care actioneaza in nume propriu, dar in contul altei persoane impozabile, in sensul art. 270 alin. (2) din Codul fiscal;

e) sunt considerate exporturi livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal si acestea reprezinta livrarile de bunuri care sunt transportate de pe teritoriul Uniunii Europene, astfel cum este definit la art. 267 din Codul fiscal, in afara Uniunii Europene. Exporturile au locul livrarii in Romania conform prevederilor art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca transportul bunurilor incepe din Romania si se termina in afara teritoriului Uniunii Europene, indiferent daca iesirea de pe teritoriul Uniunii Europene are loc prin punctele vamale apartinand autoritatii vamale a Romaniei sau ale altui stat membru. Sunt de asemenea considerate exporturi si bunurile care sunt transportate din Romania in afara Uniunii Europene, in lipsa unei tranzactii comerciale, cum ar fi de exemplu: transportul unui stoc de bunuri din Romania intr-o tara terta in vederea efectuarii de activitati economice, livrarile de bunuri care necesita instalare realizata de furnizor sau de alta persoana in contul sau, pe teritoriul unui stat din afara Uniunii Europene;

f) exportator in sensul TVA, denumit in continuare exportator, este considerat furnizorul mentionat la lit. d), care realizeaza livrarile mentionate la lit. e), precum si persoana care transporta bunuri in afara Uniunii Europene, in lipsa unei tranzactii comerciale."

Astfel, la facturare, nu se aplica regimul de scutire cu drept de deducere reglementat prin art. 294 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal

In situatia prezentata, operatiunea reprezinta un export de bunuri pe teritoriul Sloveniei conform legislatiei fiscale si vamale din Slovenia, iar scutirea se aplica conform cerintelor legislatiei fiscale aplicabile in Slovenia.
 

Astfel, pentru exportul de bunuri care are locul in Slovenia , firma B din Romania trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Slovenia pentru:
-aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere;
-emiterea facturii conform legislatiei fiscale TVA din Slovenia;
-justificarea aplicarii regimului de scutire prin factura emisa si declaratia vamala de export prin care se face dovada ca bunurile sunt expediate de pe teritoriul Sloveniei.

Daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Slovenia si detine documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutire in Slovenia, firma B din Romania poate exercita in Slovenia dreptul de deducere al sumei TVA deductibile inscrise in factura emisa de catre firma A. Dreptul de deducere se exercita printr-un decont de TVA din Slovenia , similar decontului de TVA cod 300 utilizat in Romania.

Daca isi asuma riscul de a nu se inregistra in scopuri de TVA in Slovenia, cumparatorul din Romania, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, in regim normal doar in Romania, raporteaza cele doua operatiuni neimpozabile in Romania prin decontul de TVA cod 300, dupa cum urmeaza:
-la randul 30 Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile, . achizitia de pe teritoriul Sloveniei. Valoarea acestei operatiuni nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul A deoarece nu este de natura unei achizitii intracomunitare de bunuri impozabile in Romania;
-randul 3 alocat pentru Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal
-exportul de bunuri catre firma C din Serbia, operatiune care are locul in Slovenia (bunurile sunt transportate de pe teritoriul Slovenie catre un stat tert).

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016