Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.Definitia mijlocului de transport auto Indiferent de faptul ca este nou sau vechi, d.p.d.v. al TVA, mijlocul de transport este definit in ...
Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.
Definitia mijlocului de transport auto
Indiferent de faptul ca este nou sau vechi, d.p.d.v. al TVA, mijlocul de transport este definit in legislatia fiscala din Romania drept un vehicul terestru cumotor a carui capacitate depaseste 48 cm3 sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinat transportului de pasageri sau bunuri.
Aceasta definitie este preluata din Codul fiscal, titlul VI, art. 1251 „Semnificatia unor termeni si expresii“ alin. (3) lit. a).
La randul ei, definitia din Codul fiscal a fost preluata ca atare din Directiva nr. 112 din 28 noiembrie 2006 a Comunitatii Europene privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, art. 2 pct. 1 si 2 lit. a).
Reguli generale de taxare
Pentru cumparatorii din Romania, pot interveni interpretari eronate doar pentru aplicarea regimului de taxare aferent mijloacelor de transport achizitionate de la parteneri stabiliti in state membre.
Achizitia mijloacelor de transport auto de la parteneri stabiliti pe teritoriul national sau de la parteneri stabiliti in state terte nu comporta riscuri.
Aplicarea regimului de taxare a mijloacelor de transport auto difera in functie de conditiile pe care le indeplinestemijlocul de transport auto care face obiectul tranzactiei derulate cu parteneri stabiliti in statemembre.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
daca obiectul tranzactiei il reprezinta un mijloc de transport nou:
– regimul de scutire cu drept de deducere a TVA pentru vanzatorul stabilit intr-un stat membru;
– regimul normal de taxare pentru cumparatorul din Romania;
daca obiectul tranzactiei il reprezinta un mijloc de transport vechi:
– pentru vanzatorul stabilit intr-un stat membru:
1. regimul normal de taxare daca vanzatorul este comerciant persoana impozabila, caz in care aplica TVA in statul membru la valoarea mijloacelor de transport;
2. regimul special de taxare daca vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare, caz in care aplica TVA in statul membru la marja de profit aferenta mijloacelor de transport;
3. regimul de neimpozitare daca vanzatorul nu este comerciant persoana impozabila, caz in care nu aplica in statulmembru regimul de taxare la valoarea mijloacelor de transport;
– pentru cumparatorul din Romania:
1. neimpozitarea achizitiei daca:
* vanzatorul este comerciant persoana impozabila care a aplicat regimul normal de taxare in statul membru;
* vanzatorul este comerciant persoana impozabila care a aplicat regimul special de taxare in statul membru;
* regimul normal de taxare daca vanzatorul nu
este comerciant persoana impozabila si nu a aplicat regimul de taxare a mijloacelor de transport in statul membru;
Regimul de neimpozitare a achizitiei intracomunitare de mijloace de transport vechi este preluat in Codul fiscal din Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 4 lit. b) prin care se face precizarea ca nu sunt supuse TVA operatiunile de achizitie intracomunitara de mijloace de transport second-hand in situatia in care vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare si TVA a fost aplicata mijloacelor de transport in statulmembru din care a inceput expedierea sau transportul acestora.
Delimitarea dintre nou si vechi
Pentru o abordare fiscala corecta a regimului de taxare aplicabil achizitiei intracomunitare a unui mijloc de transport auto, trebuie sa incepem prin a delimita corect un mijloc de transport auto nou de un mijloc de transport auto vechi.
Delimitarea se face in functie de conditiile stabilite prin art. 1251 „Semnificatia unor termeni si expresii“ alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Astfel, pentru a fi considerat nou, un mijloc de transport auto trebuie sa indeplineasca una din urmatoarele doua conditii alternative:
1. sa nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune;
2. sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km.
Aceste conditii au fost de asemenea preluate ca atare din Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 2 pct. 1 si 2 lit. b).
In situatia in care un mijloc de transport nu indeplineste una din cele doua conditii, este considerat vechi, deci second-hand. Prin Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, regimul special pentru mijloacele de transport auto second-hand este considerat un regim tranzitoriu aplicabil de catre comercianti persoane impozabile, regim reglementat prin art. 327 pct. 1. La pct. 3 al art. 327, „vehiculele terestre sunt considerate ,mijloace de transport second-hand daca sunt bunuri second-hand care nu indeplinesc conditiile necesare pentru a fi considerate mijloace de transport noi“.
Prin Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 4 lit. b) se face precizarea ca nu sunt supuse TVA operatiunile de achizitie intracomunitara de mijloace de transport second-hand in situatia in care vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare si TVA a fost aplicata mijloacelor de transport in statul membru din care a inceput expedierea sau transportul acestora.
Nota:
Daca pentru stabilirea numarului de kilometri parcursi de un autovehicul ne uitam pe „kilometraj“, daca pentru capacitatea sau puterea motorului ne uitam in cartea de identitate a autovehiculului, mai dificila este stabilirea datei intrarii in functiune. Aceasta exprimare mi se pare potrivita doar pentru unmijloc fix care poate fi pus intr-adevar in functiune, dovada acestei operatiuni fiind „Procesul-verbal de punere in functiune“.
Referitor la aceasta conditie regasim doua notiuni distincte:
in Directiva nr. 112: „data primei puneri in folosinta“;
in Codul fiscal: „data intrarii in functiune“.
In ambele acte normative nu regasim criterii de apreciere a datei primei puneri in folosinta sau a datei intrarii in functiune.
Singurul sprijin il regasim in legislatia contabila din Romania prin:
* O.M.E.F. nr. 3.512 din 27 noiembrie 2008 privind documentele financiar-contabile in care regasim doua documente:
1. fisa mijlocului fix, cod 14-2-2, care trebuie completata cu informatia „data darii in folosinta“;
2. proces-verbal de punere in functiune, cod 14-2-5/b care reprezinta documentul de punere in functiune a obiectivului de investitii. In acelasi act normativ regasimprecizarea ca acest document se intocmeste doar pentru utilajele si instalatiile care necesitamontaj si probe tehnologice si pentru cladirile si constructiile speciale care deservesc procese tehnologice. Astfel de mijloace fixe se considera puse in functiune la terminarea probelor tehnologice.
* O.M.E.F. nr. 1.752 din 17 noiembrie 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, act normativ prin care cele doua notiuni sunt alternative „darea in folosinta sau punerea in functiune“.
Deoarece pentru un mijlocul de transport auto nu poate fi vorba de o „punere in functiune“, consider ca data intrarii in functiune poate fi considerata data primei inmatriculari in circulatie care poate fi preluata din cartea de identitate din tara de origine (denumita „targa“ in Franta si Italia sau „Fahrzeugbrief“ in Germania).
Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Modificarile aduse de OUG nr. 24 din 2012 pentru TVA si sistemul financiar bancarExceptii de la deductibilitatea TVA pentru ACHIZITIA DE VEHICULE rutiere motorizateNoul Cod fiscal prelungeste pana la 31 decembrie limita de deducere TVA pentru ACHIZITIA DE VEHICULEStire de ultima ora: Codul Fiscal a fost arestat!Regim TVA aplicat pentru avansul si ratele de leasing in cazul achizitiei unui autoturismUltimele articole
Noi modificari la Codul Fiscal: majorare prag TVA, deduceri noi, pacura colorataRate de leasing si avans. Care este regimul TVA?TVA? Cacealma!TVA pentru ACHIZITIA DE VEHICULE in spiritul OUG 34 per 2009 si al HG 488 per 2009Noutati legislatie Fiscala 28 iulie - 01 august 2008 - Monitorul OficialArticole similare
Ghid TVA - Inregistrarea in alt stat membru UE, 47 Cazuri SpecialeRegim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in RomaniaAchizitii intracomunitare de bunuri. Declarare TVA si inregistrare contabila. Situatii specialeACHIZITIE INTRACOMUNITARE prin licitatie externa. Situatii in care este necesara inscrierea in scopuri de TVA in regim specialStudiu de caz: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatoriUltimele articole
Operatiuni neimpozabile in Romania - regim fiscal TVAAchizitie intracomunitara de la furnizor din Afara UE. Tratament TVARegim TVA pentru achizitii bunuri din UE. Ce reguli se impun unei microintreprinderi neinregistrate in ROI?Perioada fiscala la TVA pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare. Documentar fiscalACHIZITIE INTRACOMUNITARE servicii. Ce tratament fiscal se aplica?Articole similare
ANAF modifica patru formulare. Noile conditii privind veniturile si deciziile de impunerePutem efectua stornarea facturilor cu returnarea marfii catre o firma inactiva?Venituri din dividende obtinute dintr-un stat strain. Ce obligatii fiscale are societatea romana?CODUL FISCAL 2010 TITLUL III - Capitolul II - Venituri din activitati independenteCODUL FISCAL 2011 (Partea II.2): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Ultimele articole
Coduri CPV pe facturi. Cum sa procedati la plata si completarea facturilor in e-FacturaPlafon TVA. Informatii de interes in cazul calcularii plafonului de TVAMajorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneNoi cote TVA. Ce regim fiscal se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiMajorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalArticole similare
Documentar fiscal: Reguli in 2013 pentru efectuarea platilor intre rezidentiGuvernul pregateste noi masuri economice de sprijinire a companiilorZoom fiscal: Determinare cifra de afaceri la iesirea din sistemul TVA la incasareDin 600.000 firme active care nu au intrat in insolventa doar 3 sunt firme mariCine e obligat la plata taxei pentru operatiunile taxabile din RomaniaUltimele articole
Registrul contribuabililor inactivi ANAF: ce este, cum se ajunge pe lista si ce consecinte sunte-TVA. ATENTIE maxima la Decontul precompletat TVA primit de la ANAF! Este acesta o creanta fiscala?Venituri sub plafonul de TVA. 2 conditii pentru a iesi din evidenta TVA in 2025Platitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVAMasini second-hand. Evaziune TVA de 29 mil. lei descoperita de DGAF
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



