Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.Definitia mijlocului de transport auto Indiferent de faptul ca este nou sau vechi, d.p.d.v. al TVA, mijlocul de transport este definit in ...
Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.
Definitia mijlocului de transport auto
Indiferent de faptul ca este nou sau vechi, d.p.d.v. al TVA, mijlocul de transport este definit in legislatia fiscala din Romania drept un vehicul terestru cumotor a carui capacitate depaseste 48 cm3 sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinat transportului de pasageri sau bunuri.
Aceasta definitie este preluata din Codul fiscal, titlul VI, art. 1251 „Semnificatia unor termeni si expresii“ alin. (3) lit. a).
La randul ei, definitia din Codul fiscal a fost preluata ca atare din Directiva nr. 112 din 28 noiembrie 2006 a Comunitatii Europene privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, art. 2 pct. 1 si 2 lit. a).
Reguli generale de taxare
Pentru cumparatorii din Romania, pot interveni interpretari eronate doar pentru aplicarea regimului de taxare aferent mijloacelor de transport achizitionate de la parteneri stabiliti in state membre.
Achizitia mijloacelor de transport auto de la parteneri stabiliti pe teritoriul national sau de la parteneri stabiliti in state terte nu comporta riscuri.
Aplicarea regimului de taxare a mijloacelor de transport auto difera in functie de conditiile pe care le indeplinestemijlocul de transport auto care face obiectul tranzactiei derulate cu parteneri stabiliti in statemembre.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
daca obiectul tranzactiei il reprezinta un mijloc de transport nou:
– regimul de scutire cu drept de deducere a TVA pentru vanzatorul stabilit intr-un stat membru;
– regimul normal de taxare pentru cumparatorul din Romania;
daca obiectul tranzactiei il reprezinta un mijloc de transport vechi:
– pentru vanzatorul stabilit intr-un stat membru:
1. regimul normal de taxare daca vanzatorul este comerciant persoana impozabila, caz in care aplica TVA in statul membru la valoarea mijloacelor de transport;
2. regimul special de taxare daca vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare, caz in care aplica TVA in statul membru la marja de profit aferenta mijloacelor de transport;
3. regimul de neimpozitare daca vanzatorul nu este comerciant persoana impozabila, caz in care nu aplica in statulmembru regimul de taxare la valoarea mijloacelor de transport;
– pentru cumparatorul din Romania:
1. neimpozitarea achizitiei daca:
* vanzatorul este comerciant persoana impozabila care a aplicat regimul normal de taxare in statul membru;
* vanzatorul este comerciant persoana impozabila care a aplicat regimul special de taxare in statul membru;
* regimul normal de taxare daca vanzatorul nu
este comerciant persoana impozabila si nu a aplicat regimul de taxare a mijloacelor de transport in statul membru;
Regimul de neimpozitare a achizitiei intracomunitare de mijloace de transport vechi este preluat in Codul fiscal din Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 4 lit. b) prin care se face precizarea ca nu sunt supuse TVA operatiunile de achizitie intracomunitara de mijloace de transport second-hand in situatia in care vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare si TVA a fost aplicata mijloacelor de transport in statulmembru din care a inceput expedierea sau transportul acestora.
Delimitarea dintre nou si vechi
Pentru o abordare fiscala corecta a regimului de taxare aplicabil achizitiei intracomunitare a unui mijloc de transport auto, trebuie sa incepem prin a delimita corect un mijloc de transport auto nou de un mijloc de transport auto vechi.
Delimitarea se face in functie de conditiile stabilite prin art. 1251 „Semnificatia unor termeni si expresii“ alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Astfel, pentru a fi considerat nou, un mijloc de transport auto trebuie sa indeplineasca una din urmatoarele doua conditii alternative:
1. sa nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune;
2. sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km.
Aceste conditii au fost de asemenea preluate ca atare din Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 2 pct. 1 si 2 lit. b).
In situatia in care un mijloc de transport nu indeplineste una din cele doua conditii, este considerat vechi, deci second-hand. Prin Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, regimul special pentru mijloacele de transport auto second-hand este considerat un regim tranzitoriu aplicabil de catre comercianti persoane impozabile, regim reglementat prin art. 327 pct. 1. La pct. 3 al art. 327, „vehiculele terestre sunt considerate ,mijloace de transport second-hand daca sunt bunuri second-hand care nu indeplinesc conditiile necesare pentru a fi considerate mijloace de transport noi“.
Prin Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 4 lit. b) se face precizarea ca nu sunt supuse TVA operatiunile de achizitie intracomunitara de mijloace de transport second-hand in situatia in care vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare si TVA a fost aplicata mijloacelor de transport in statul membru din care a inceput expedierea sau transportul acestora.
Nota:
Daca pentru stabilirea numarului de kilometri parcursi de un autovehicul ne uitam pe „kilometraj“, daca pentru capacitatea sau puterea motorului ne uitam in cartea de identitate a autovehiculului, mai dificila este stabilirea datei intrarii in functiune. Aceasta exprimare mi se pare potrivita doar pentru unmijloc fix care poate fi pus intr-adevar in functiune, dovada acestei operatiuni fiind „Procesul-verbal de punere in functiune“.
Referitor la aceasta conditie regasim doua notiuni distincte:
in Directiva nr. 112: „data primei puneri in folosinta“;
in Codul fiscal: „data intrarii in functiune“.
In ambele acte normative nu regasim criterii de apreciere a datei primei puneri in folosinta sau a datei intrarii in functiune.
Singurul sprijin il regasim in legislatia contabila din Romania prin:
* O.M.E.F. nr. 3.512 din 27 noiembrie 2008 privind documentele financiar-contabile in care regasim doua documente:
1. fisa mijlocului fix, cod 14-2-2, care trebuie completata cu informatia „data darii in folosinta“;
2. proces-verbal de punere in functiune, cod 14-2-5/b care reprezinta documentul de punere in functiune a obiectivului de investitii. In acelasi act normativ regasimprecizarea ca acest document se intocmeste doar pentru utilajele si instalatiile care necesitamontaj si probe tehnologice si pentru cladirile si constructiile speciale care deservesc procese tehnologice. Astfel de mijloace fixe se considera puse in functiune la terminarea probelor tehnologice.
* O.M.E.F. nr. 1.752 din 17 noiembrie 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, act normativ prin care cele doua notiuni sunt alternative „darea in folosinta sau punerea in functiune“.
Deoarece pentru un mijlocul de transport auto nu poate fi vorba de o „punere in functiune“, consider ca data intrarii in functiune poate fi considerata data primei inmatriculari in circulatie care poate fi preluata din cartea de identitate din tara de origine (denumita „targa“ in Franta si Italia sau „Fahrzeugbrief“ in Germania).
Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Regim TVA aplicat pentru avansul si ratele de leasing in cazul achizitiei unui autoturismStire de ultima ora: Codul Fiscal a fost arestat!Exceptii de la deductibilitatea TVA pentru ACHIZITIA DE VEHICULE rutiere motorizateNoul Cod fiscal prelungeste pana la 31 decembrie limita de deducere TVA pentru ACHIZITIA DE VEHICULEModificarile aduse de OUG nr. 24 din 2012 pentru TVA si sistemul financiar bancarUltimele articole
Noi modificari la Codul Fiscal: majorare prag TVA, deduceri noi, pacura colorataRate de leasing si avans. Care este regimul TVA?TVA? Cacealma!TVA pentru ACHIZITIA DE VEHICULE in spiritul OUG 34 per 2009 si al HG 488 per 2009Noutati legislatie Fiscala 28 iulie - 01 august 2008 - Monitorul OficialArticole similare
Regim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in RomaniaRegim TVA pentru achizitii bunuri din UE. Ce reguli se impun unei microintreprinderi neinregistrate in ROI?Achizitie intracomunitara de la furnizor din Afara UE. Tratament TVAAchizitii intracomunitare de bunuri. Declarare TVA si inregistrare contabila. Situatii specialeACHIZITIE INTRACOMUNITARE prin licitatie externa. Situatii in care este necesara inscrierea in scopuri de TVA in regim specialUltimele articole
Operatiuni neimpozabile in Romania - regim fiscal TVAStudiu de caz: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatoriPerioada fiscala la TVA pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare. Documentar fiscalACHIZITIE INTRACOMUNITARE servicii. Ce tratament fiscal se aplica?Ghid TVA - Inregistrarea in alt stat membru UE, 47 Cazuri SpecialeArticole similare
Operatiuni privind incasari prin card bancar si ajustare TVA aferent sumelor returnate. Care e procedura privind Split TVA?Marfa neconforma. Documente necesare pentru ajustare TVA. Termen emitere facturaSpecialitatile de panificatie cu TVA redus. Iata lista completa a produselor!Venituri din investitii si contributii datorate. Cum procedam in functie de OUG 79/2017?Declaratii aprilie 2014. Ce declaratii depunem la 7, 11 si 15 aprilie?Ultimele articole
Declaratia Unica in 2025. Principalele modificari fata de vechiul formularFormularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVANOUTATE! A reintrat in vigoare, din 1 ianuarie 2025, taxa pe stalpPlatitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?Articole similare
Declaratia recapitulativaCodul Fiscal INAINTE si DUPA modificarile aduse de OUG 85/2022Accizele nu se mai majoreaza de la 1 aprilie. Vezi noua dataCum se declara in D394 facturile si bonurile fiscaleTabel comparativ TVA. Modificari in Codul fiscal aduse de OUG nr. 24Ultimele articole
Depasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVASAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaE-Factura in 2025. Ce noutati se aplica pentru E-Factura in acest anCum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar in 2025Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"