Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.Definitia mijlocului de transport auto Indiferent de faptul ca este nou sau vechi, d.p.d.v. al TVA, mijlocul de transport este definit in ...
Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.
Definitia mijlocului de transport auto
Indiferent de faptul ca este nou sau vechi, d.p.d.v. al TVA, mijlocul de transport este definit in legislatia fiscala din Romania drept un vehicul terestru cumotor a carui capacitate depaseste 48 cm3 sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinat transportului de pasageri sau bunuri.
Aceasta definitie este preluata din Codul fiscal, titlul VI, art. 1251 „Semnificatia unor termeni si expresii“ alin. (3) lit. a).
La randul ei, definitia din Codul fiscal a fost preluata ca atare din Directiva nr. 112 din 28 noiembrie 2006 a Comunitatii Europene privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, art. 2 pct. 1 si 2 lit. a).
Reguli generale de taxare
Pentru cumparatorii din Romania, pot interveni interpretari eronate doar pentru aplicarea regimului de taxare aferent mijloacelor de transport achizitionate de la parteneri stabiliti in state membre.
Achizitia mijloacelor de transport auto de la parteneri stabiliti pe teritoriul national sau de la parteneri stabiliti in state terte nu comporta riscuri.
Aplicarea regimului de taxare a mijloacelor de transport auto difera in functie de conditiile pe care le indeplinestemijlocul de transport auto care face obiectul tranzactiei derulate cu parteneri stabiliti in statemembre.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
daca obiectul tranzactiei il reprezinta un mijloc de transport nou:
– regimul de scutire cu drept de deducere a TVA pentru vanzatorul stabilit intr-un stat membru;
– regimul normal de taxare pentru cumparatorul din Romania;
daca obiectul tranzactiei il reprezinta un mijloc de transport vechi:
– pentru vanzatorul stabilit intr-un stat membru:
1. regimul normal de taxare daca vanzatorul este comerciant persoana impozabila, caz in care aplica TVA in statul membru la valoarea mijloacelor de transport;
2. regimul special de taxare daca vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare, caz in care aplica TVA in statul membru la marja de profit aferenta mijloacelor de transport;
3. regimul de neimpozitare daca vanzatorul nu este comerciant persoana impozabila, caz in care nu aplica in statulmembru regimul de taxare la valoarea mijloacelor de transport;
– pentru cumparatorul din Romania:
1. neimpozitarea achizitiei daca:
* vanzatorul este comerciant persoana impozabila care a aplicat regimul normal de taxare in statul membru;
* vanzatorul este comerciant persoana impozabila care a aplicat regimul special de taxare in statul membru;
* regimul normal de taxare daca vanzatorul nu
este comerciant persoana impozabila si nu a aplicat regimul de taxare a mijloacelor de transport in statul membru;
Regimul de neimpozitare a achizitiei intracomunitare de mijloace de transport vechi este preluat in Codul fiscal din Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 4 lit. b) prin care se face precizarea ca nu sunt supuse TVA operatiunile de achizitie intracomunitara de mijloace de transport second-hand in situatia in care vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare si TVA a fost aplicata mijloacelor de transport in statulmembru din care a inceput expedierea sau transportul acestora.
Delimitarea dintre nou si vechi
Pentru o abordare fiscala corecta a regimului de taxare aplicabil achizitiei intracomunitare a unui mijloc de transport auto, trebuie sa incepem prin a delimita corect un mijloc de transport auto nou de un mijloc de transport auto vechi.
Delimitarea se face in functie de conditiile stabilite prin art. 1251 „Semnificatia unor termeni si expresii“ alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Astfel, pentru a fi considerat nou, un mijloc de transport auto trebuie sa indeplineasca una din urmatoarele doua conditii alternative:
1. sa nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune;
2. sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km.
Aceste conditii au fost de asemenea preluate ca atare din Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 2 pct. 1 si 2 lit. b).
In situatia in care un mijloc de transport nu indeplineste una din cele doua conditii, este considerat vechi, deci second-hand. Prin Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, regimul special pentru mijloacele de transport auto second-hand este considerat un regim tranzitoriu aplicabil de catre comercianti persoane impozabile, regim reglementat prin art. 327 pct. 1. La pct. 3 al art. 327, „vehiculele terestre sunt considerate ,mijloace de transport second-hand daca sunt bunuri second-hand care nu indeplinesc conditiile necesare pentru a fi considerate mijloace de transport noi“.
Prin Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 4 lit. b) se face precizarea ca nu sunt supuse TVA operatiunile de achizitie intracomunitara de mijloace de transport second-hand in situatia in care vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare si TVA a fost aplicata mijloacelor de transport in statul membru din care a inceput expedierea sau transportul acestora.
Nota:
Daca pentru stabilirea numarului de kilometri parcursi de un autovehicul ne uitam pe „kilometraj“, daca pentru capacitatea sau puterea motorului ne uitam in cartea de identitate a autovehiculului, mai dificila este stabilirea datei intrarii in functiune. Aceasta exprimare mi se pare potrivita doar pentru unmijloc fix care poate fi pus intr-adevar in functiune, dovada acestei operatiuni fiind „Procesul-verbal de punere in functiune“.
Referitor la aceasta conditie regasim doua notiuni distincte:
in Directiva nr. 112: „data primei puneri in folosinta“;
in Codul fiscal: „data intrarii in functiune“.
In ambele acte normative nu regasim criterii de apreciere a datei primei puneri in folosinta sau a datei intrarii in functiune.
Singurul sprijin il regasim in legislatia contabila din Romania prin:
* O.M.E.F. nr. 3.512 din 27 noiembrie 2008 privind documentele financiar-contabile in care regasim doua documente:
1. fisa mijlocului fix, cod 14-2-2, care trebuie completata cu informatia „data darii in folosinta“;
2. proces-verbal de punere in functiune, cod 14-2-5/b care reprezinta documentul de punere in functiune a obiectivului de investitii. In acelasi act normativ regasimprecizarea ca acest document se intocmeste doar pentru utilajele si instalatiile care necesitamontaj si probe tehnologice si pentru cladirile si constructiile speciale care deservesc procese tehnologice. Astfel de mijloace fixe se considera puse in functiune la terminarea probelor tehnologice.
* O.M.E.F. nr. 1.752 din 17 noiembrie 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, act normativ prin care cele doua notiuni sunt alternative „darea in folosinta sau punerea in functiune“.
Deoarece pentru un mijlocul de transport auto nu poate fi vorba de o „punere in functiune“, consider ca data intrarii in functiune poate fi considerata data primei inmatriculari in circulatie care poate fi preluata din cartea de identitate din tara de origine (denumita „targa“ in Franta si Italia sau „Fahrzeugbrief“ in Germania).
Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noutati legislatie Fiscala 28 iulie - 01 august 2008 - Monitorul OficialExceptii de la deductibilitatea TVA pentru ACHIZITIA DE VEHICULE rutiere motorizateNoul Cod fiscal prelungeste pana la 31 decembrie limita de deducere TVA pentru ACHIZITIA DE VEHICULEStire de ultima ora: Codul Fiscal a fost arestat!Rate de leasing si avans. Care este regimul TVA?Ultimele articole
Modificarile aduse de OUG nr. 24 din 2012 pentru TVA si sistemul financiar bancarNoi modificari la Codul Fiscal: majorare prag TVA, deduceri noi, pacura colorataRegim TVA aplicat pentru avansul si ratele de leasing in cazul achizitiei unui autoturismTVA? Cacealma!TVA pentru ACHIZITIA DE VEHICULE in spiritul OUG 34 per 2009 si al HG 488 per 2009Articole similare
Perioada fiscala la TVA pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare. Documentar fiscalAchizitie intracomunitara de la furnizor din Afara UE. Tratament TVAOperatiuni neimpozabile in Romania - regim fiscal TVARegim TVA pentru achizitii bunuri din UE. Ce reguli se impun unei microintreprinderi neinregistrate in ROI?ACHIZITIE INTRACOMUNITARE servicii. Ce tratament fiscal se aplica?Ultimele articole
Regim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in RomaniaACHIZITIE INTRACOMUNITARE prin licitatie externa. Situatii in care este necesara inscrierea in scopuri de TVA in regim specialAchizitii intracomunitare de bunuri. Declarare TVA si inregistrare contabila. Situatii specialeStudiu de caz: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatoriGhid TVA - Inregistrarea in alt stat membru UE, 47 Cazuri SpecialeArticole similare
SUA ar putea impune taxa Buffett pentru bogatasiTermene si obligatii de plata la inceput de februariee-Factura: Ghid Complet pentru 2024Vanzare mijloc fix catre asociat si resituirea creditarii societatiiAnaliza zilei: Tranzactiile intre persoane afiliate sunt excluse de la aplicarea sistemului TVA la incasareUltimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVArticole similare
Boc: Scadem TVA daca vom gasi alternativa acceptata de Parlament, impozitarea pensiilor nu ajungeScutire TVA si achizitie intracomunitara. Cum procedam cand societatea nu are CMR?Depune la timp Declaratia 220Programul Noua Casa, modificat din nou de Ministerul Finantelor. Plafonul garantiilor pentru anul 2021 este de 1.500 milioane leiA fost publicat Programul OPPV 2015. OPT si OPTM, modificate de la 1 ianuarie 2015Ultimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"