keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Alternative ale regimurilor de taxare pentru achizitia de vehicule

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 02 Mai. 2009
Tags: achizitia de vehicule, achizitie intracomunitare, codul fiscal, tva

Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.Definitia mijlocului de transport auto Indiferent de faptul ca este nou sau vechi, d.p.d.v. al TVA, mijlocul de transport este definit in ...

Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.

Definitia mijlocului de transport auto
Indiferent de faptul ca este nou sau vechi, d.p.d.v. al TVA, mijlocul de transport este definit in legislatia fiscala din Romania drept un vehicul terestru cumotor a carui capacitate depaseste 48 cm3 sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinat transportului de pasageri sau bunuri.

Aceasta definitie este preluata din Codul fiscal, titlul VI, art. 1251 „Semnificatia unor termeni si expresii“ alin. (3) lit. a).

La randul ei, definitia din Codul fiscal a fost preluata ca atare din Directiva nr. 112 din 28 noiembrie 2006 a Comunitatii Europene privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, art. 2 pct. 1 si 2 lit. a).

Reguli generale de taxare
Pentru cumparatorii din Romania, pot interveni interpretari eronate doar pentru aplicarea regimului de taxare aferent mijloacelor de transport achizitionate de la parteneri stabiliti in state membre.

Achizitia mijloacelor de transport auto de la parteneri stabiliti pe teritoriul national sau de la parteneri stabiliti in state terte nu comporta riscuri.

Aplicarea regimului de taxare a mijloacelor de transport auto difera in functie de conditiile pe care le indeplinestemijlocul de transport auto care face obiectul tranzactiei derulate cu parteneri stabiliti in statemembre.

In acest context, aplicabile sunt urmatoarele regimuri de taxare:

 daca obiectul tranzactiei il reprezinta un mijloc de transport nou:

– regimul de scutire cu drept de deducere a TVA pentru vanzatorul stabilit intr-un stat membru;
– regimul normal de taxare pentru cumparatorul din Romania;

 daca obiectul tranzactiei il reprezinta un mijloc de transport vechi:

– pentru vanzatorul stabilit intr-un stat membru:

1. regimul normal de taxare daca vanzatorul este comerciant persoana impozabila, caz in care aplica TVA in statul membru la valoarea mijloacelor de transport;
2. regimul special de taxare daca vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare, caz in care aplica TVA in statul membru la marja de profit aferenta mijloacelor de transport;
3. regimul de neimpozitare daca vanzatorul nu este comerciant persoana impozabila, caz in care nu aplica in statulmembru regimul de taxare la valoarea mijloacelor de transport;

– pentru cumparatorul din Romania:

1. neimpozitarea achizitiei daca: 
* vanzatorul este comerciant persoana impozabila care a aplicat regimul normal de taxare in statul membru; 
* vanzatorul este comerciant persoana impozabila care a aplicat regimul special de taxare in statul membru; 
* regimul normal de taxare daca vanzatorul nu
este comerciant persoana impozabila si nu a aplicat regimul de taxare a mijloacelor de transport in statul membru;

Regimul de neimpozitare a achizitiei intracomunitare de mijloace de transport vechi este preluat in Codul fiscal din Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 4 lit. b) prin care se face precizarea ca nu sunt supuse TVA operatiunile de achizitie intracomunitara de mijloace de transport second-hand in situatia in care vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare si TVA a fost aplicata mijloacelor de transport in statulmembru din care a inceput expedierea sau transportul acestora.

Delimitarea dintre nou si vechi
Pentru o abordare fiscala corecta a regimului de taxare aplicabil achizitiei intracomunitare a unui mijloc de transport auto, trebuie sa incepem prin a delimita corect un mijloc de transport auto nou de un mijloc de transport auto vechi.

Delimitarea se face in functie de conditiile stabilite prin art. 1251 „Semnificatia unor termeni si expresii“ alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Astfel, pentru a fi considerat nou, un mijloc de transport auto trebuie sa indeplineasca una din urmatoarele doua conditii alternative:

1. sa nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune;
2. sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km.

Aceste conditii au fost de asemenea preluate ca atare din Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 2 pct. 1 si 2 lit. b).

In situatia in care un mijloc de transport nu indeplineste una din cele doua conditii, este considerat vechi, deci second-hand. Prin Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, regimul special pentru mijloacele de transport auto second-hand este considerat un regim tranzitoriu aplicabil de catre comercianti persoane impozabile, regim reglementat prin art. 327 pct. 1. La pct. 3 al art. 327, „vehiculele terestre sunt considerate ,mijloace de transport second-hand daca sunt bunuri second-hand care nu indeplinesc conditiile necesare pentru a fi considerate mijloace de transport noi“.

Prin Directiva nr. 112 a Comunitatii Europene, art. 4 lit. b) se face precizarea ca nu sunt supuse TVA operatiunile de achizitie intracomunitara de mijloace de transport second-hand in situatia in care vanzatorul este un comerciant persoana impozabila care actioneaza ca atare si TVA a fost aplicata mijloacelor de transport in statul membru din care a inceput expedierea sau transportul acestora.

Nota:
Daca pentru stabilirea numarului de kilometri parcursi de un autovehicul ne uitam pe „kilometraj“, daca pentru capacitatea sau puterea motorului ne uitam in cartea de identitate a autovehiculului, mai dificila este stabilirea datei intrarii in functiune. Aceasta exprimare mi se pare potrivita doar pentru unmijloc fix care poate fi pus intr-adevar in functiune, dovada acestei operatiuni fiind „Procesul-verbal de punere in functiune“.

Referitor la aceasta conditie regasim doua notiuni distincte:

 in Directiva nr. 112: „data primei puneri in folosinta“;
 in Codul fiscal: „data intrarii in functiune“.

In ambele acte normative nu regasim criterii de apreciere a datei primei puneri in folosinta sau a datei intrarii in functiune.

Singurul sprijin il regasim in legislatia contabila din Romania prin:

* O.M.E.F. nr. 3.512 din 27 noiembrie 2008 privind documentele financiar-contabile in care regasim doua documente:
1. fisa mijlocului fix, cod 14-2-2, care trebuie completata cu informatia „data darii in folosinta“;
2. proces-verbal de punere in functiune, cod 14-2-5/b care reprezinta documentul de punere in functiune a obiectivului de investitii. In acelasi act normativ regasimprecizarea ca acest document se intocmeste doar pentru utilajele si instalatiile care necesitamontaj si probe tehnologice si pentru cladirile si constructiile speciale care deservesc procese tehnologice. Astfel de mijloace fixe se considera puse in functiune la terminarea probelor tehnologice. 
* O.M.E.F. nr. 1.752 din 17 noiembrie 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, act normativ prin care cele doua notiuni sunt alternative „darea in folosinta sau punerea in functiune“.

Deoarece pentru un mijlocul de transport auto nu poate fi vorba de o „punere in functiune“, consider ca data intrarii in functiune poate fi considerata data primei inmatriculari in circulatie care poate fi preluata din cartea de identitate din tara de origine (denumita „targa“ in Franta si Italia sau „Fahrzeugbrief“ in Germania).

Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 3/2009.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016